Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av rovervest, søndag 06. september 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

rovervest

Endelig er min tur kommet for å bestille seg en model S. Har jo studert fenomenet siden Elon første gang twittret om bilen.
Har bestillt en bra utstyrt 70d, men lurer litt på om det er en tabbe å ikke ta med autopilot. Har jo tøyd strikken ganske bra allerede når det gjelder å forsvare dette kjøpet i heimen.
Har hatt adaptiv cruise på 2 biler må, kommer til å savne det om jeg ikke bestiller.
Noen som har gode argumenter for å forsvare dette i heimen ? Har vurdert å droppe luft fjæring, for å legge til autopilot, men er redd bilen kan bli for lav i enkelte situasjoner. ( dårlige grusveier ok)

nie

Hvis du er i tvil; dropp den.
Hardware sitter i bilen slik at autopilot kan kjøpes/etterbestllles hvis du savner den.

Stikkkontakt

Hadde aldri droppet dette. Selv i Golf-klassen er dette nærmest standardutstyr. Men som sagt luftfjæring kan ikke ettermonteres.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

jkirkebo

Sitat fra: rovervest på fredag 07. august 2015, klokken 16:24
Endelig er min tur kommet for å bestille seg en model S. Har jo studert fenomenet siden Elon første gang twittret om bilen.
Har bestillt en bra utstyrt 70d, men lurer litt på om det er en tabbe å ikke ta med autopilot. Har jo tøyd strikken ganske bra allerede når det gjelder å forsvare dette kjøpet i heimen.
Har hatt adaptiv cruise på 2 biler må, kommer til å savne det om jeg ikke bestiller.
Noen som har gode argumenter for å forsvare dette i heimen ? Har vurdert å droppe luft fjæring, for å legge til autopilot, men er redd bilen kan bli for lav i enkelte situasjoner. ( dårlige grusveier ok)

Du kan aktivere Autopilot når som helst for en pris som er bare litt høyere enn å bestille det med bilen (21.800,- mot 18.200,-).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 07. august 2015, klokken 16:52
Hadde aldri droppet dette. Selv i Golf-klassen er dette nærmest standardutstyr. Men som sagt luftfjæring kan ikke ettermonteres.

Spiller vel liten rolle om det er vanlig standardutstyr eller ikke om man personlig ikke har bruk for det. Det er mye spm er standard i biler i Golf-klassen som jeg har nøyaktig null bruk for. Eksempelvis CD-spiller og FM-radio...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Sitat fra: rovervest på fredag 07. august 2015, klokken 16:24
Har bestillt en bra utstyrt 70d, men lurer litt på om det er en tabbe å ikke ta med autopilot. Har jo tøyd strikken ganske bra allerede når det gjelder å forsvare dette kjøpet i heimen.

Kjenner meg på en måte igjen i det du skriver. Autopilot er for meg "halve" bilen. (Nå overdrev jeg, men auto er uomtvistelig dritstilig.)

Jeg venter på levering av min første Tesla; en 70D, nå i slutten av august. Jeg valgte å droppe luft og lyd, til fordel for auto og vinter. Jeg "angrer" på en måte på at jeg valgte auto på bekostning av noe annet, fordi jeg var ikke klar over ar man senere kunne oppgradere til auto... Jeg trodde auto var hardwarekomponenter som man måtte ta ved bestilling, ellers ville det bli søkke dyrt. Nå ser jeg jo at du kan få auto - etter levering - for omlag 5.000 mer enn hvis du tok det ved levering... Altså en ren software-greie.

Så: Hvis du MÅ ha luft eller annet ekstra, og KAN vente med å få auto, ville jeg droppet det nå i første omgang, tror jeg. Akkurat som jeg droppet 21"-erne :-)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nie

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 07. august 2015, klokken 16:52
Hadde aldri droppet dette. Selv i Golf-klassen er dette nærmest standardutstyr. Men som sagt luftfjæring kan ikke ettermonteres.
Cruisekontroll begynner vel å bli standard ganske langt ned i bil-segmentene men adaptive cruise er vel fortsatt  tilleggsutstyr langt inn i premium-segmentet.

For all del; det er kjekt å ha. Har det selv på min diesel-bil men tok ikke dette med på Tesla.

Dennis

Adaptiv cruise er vanlig på mange billigere biler jo. Er som regel ekstrautstyr men uansett noe som er vanlig på biler solgt de 2-3 siste årene.

Passat, golf, mazda 3 + mange flere billigere biler har adaptiv cruise så ikke noe man må kjøpe premium bil for å få.

Vanlig cruise control var nytt og fancy på midten av 80 tallet

Stikkkontakt

#8
Sitat fra: nie på fredag 07. august 2015, klokken 17:34
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 07. august 2015, klokken 16:52
Hadde aldri droppet dette. Selv i Golf-klassen er dette nærmest standardutstyr. Men som sagt luftfjæring kan ikke ettermonteres.
Cruisekontroll begynner vel å bli standard ganske langt ned i bil-segmentene men adaptive cruise er vel fortsatt  tilleggsutstyr langt inn i premium-segmentet.

For all del; det er kjekt å ha. Har det selv på min diesel-bil men tok ikke dette med på Tesla.

e-Golf og Golf GTE PHEV står for 75% av Golf-salget i Norge og de har det som standard. I tillegg koster det 3200 kr ekstra på andre Golfer, noe som er så billig at "alle" velger det.
Men ja. Det er fortsatt (dyrt)  ekstrautstyr på de aller fleste biler, både Cayenne og Tesla. Trender er at flere faser det inn som standard på dyrere utstyrsnivå (F.eks Passat Highline) og at det kommer nye generasjoner av slikt utstyr som er mye billigere.

Jeg har forresten DAB+ i min Golf(standard) samt WLAN i bilen(ekstrautstyr). Som et svar til ovenstående flåsete kommentar.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Muffinman

Autopilot står ihvertfall veldig langt nede på lista hos meg. Ville prioritert firehjulstrekk, skinn, carbon, metallic, vinterpakke, luftfjæring, 90 først. Til og med dobbeltladeren jeg ikke har hatt bruk for så langt ville stått over. Multibelegg lakk og panotak ville kommet under.

Diravi

Det er jo en ting som frister ved autopilotpakken, og det er automatisk opp/nedblending av lys. Har det på dagens bil og synes det er bekvemt på mørke riksveier; hadde jeg kunne ettermontert sektorstyrt blending i tillegg hadde jeg betalt litt for det også. Men til nesten 20000? Og det er kanskje en av tingene som uansett ikke er softwareoppdatert ennå?

Det virker veldig logisk å prioritere ting som er hardware og ikke lett kan tilføyes når pengene er der senere.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

rovervest

Takker for gode inspill. Hadde i grunn tenkt å droppe autopilot på grunn av at dette kan legges til senere om en ønsker eller om en skulle få problemer ved salg. Spørsmålet er vel om prisen på dette kan komme til å øke om en vil ha det på plass om 2 år ?
Spørs jo også om en potensiell kjøper av bilen om noen år er villig til å betale over 20t for dette eller om en må ta halve kosten selv for å få solgt? Om en må ta halve kosten selv ved salg er det bedre å ta hele kosten nå, nyte gleden av autopilot og i tillegg få noe mere for bilen ved salg.

Hodetelefoner

Dropp luft og velg autopiloten. En kommende kjøper vil nok tenke på utgiftene ved luftdempere.. model s er laaaaangt ifra lav uten luft.

pej

Her er vi tydligvis veldig uenige og det skyldes bruksmønsteret sikkert. Jeg ville valgt TACC forran alt annet. Heller en 70 med 2wd med TACC enn en P85+ uten. Men jeg kjører 50.000km pr år og 90 % på motorveier og kjører utrolig mye mer avslappet med TACC. Nå som autosteer også er rett rundt hjørnet, blir jo valget enda lettere for min del. Aldri mer bil uten TACC (ACC) i min garasje. Problemet er jo at man "trenger" alt ekstrautstyret på model s hvis man tenker litt for lenge. Med unntak av bakseter og premiumpakka. Selv har jeg en 85D med alt (ikke 21") og har ikke angret et sekund på at jeg krysset av for alt.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Meldola

Jeg kjører ca 40 000 i året, nesten bare landevei og motorvei. Tacc er utrolig deilig når man ligger rolig og cruiser. Personlig behov er alfa og omega, som med alt annet utstyr.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA