Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av rovervest, søndag 06. september 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

finn_roen

Sitat fra: KristofferH på fredag 07. august 2015, klokken 21:30
Dropp luft og velg autopiloten. En kommende kjøper vil nok tenke på utgiftene ved luftdempere.. model s er laaaaangt ifra lav uten luft.
Hadde stålfjærene på min første tesla og luft på den jeg har nå, jeg ville ikke droppet luft om jeg skulle bestilt igjen, litt bedre komfort med luft og betydelig stødige i motorvei hastigheter.

nie

#16
Dette blir jo smak og behag som den enkelte må avgjøre basert på egen kost/nytte.

Jeg tenker slik:
Siden trådstarter tar opp spørsmålet her på dette forum er han åpenbart usikker etter å ha gjort nevnte kost/nytte-vurdering. Med en slik usikkerhet i bunn gir det lite mening å svi av 18-19k "for sikkerhets skyld".

Alle andres vurdering av autopilotens fortreffelighet blir bare støy i denne sammenheng. Trådstarter har ACC på nåværende bil og vet hva han evt går (midlertidig) glipp av.

o.b.lix

En bekjent kjøpte seg ny (fossil) firmabil, og droppet ACC for å komme under skattegrense, han hadde ACC på forrige bil, så han visste hva han gjorde.

Men han fortalte senere at det angret han mye på.


Nå kan man aktivere ACC etter kjøp på Tesla, men har du først brukt det, så vil du bli avhengig...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

E_S

Luft er en potensiell kostnadsbombe etter hvert om man ikke skrur selv etter at garantien har gått ut. ACC er kjekt å ha, men jeg tror ikke jeg hadde betalt 20k ekstra for det med mindre man stamper i saktegående gå hver eneste dag (da bør man vurdere månedskort..), er min påstand. Synes ACC blir litt vel mye rykk og napp og lite komfortabel kjøring annet enn på landevei. Jeg ville aldri bestilt ny TMS uten nextgen-seter, de er enormt mye bedre enn standard..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

MrBacardi

Jeg velger også autopilot over luftfjæring isolert sett.

MEN saken er jo den at man faktisk enkelt kan kjøpe autopilot i tillegg senere. Det er å legge til luftfjæring senere lar seg jo ikke gjøre i praksis.

Dermed kan man få begge deler på bilen sin etterhvert, når økonomien tillater det.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

finn_roen

Sitat fra: E_S på lørdag 08. august 2015, klokken 09:32
Luft er en potensiell kostnadsbombe etter hvert om man ikke skrur selv
Jeg er blitt fortalt at luftfjæring til Tesla og Mercedes er langt rimeligere å reparere, sammenlignet med luftfjæring som ble brukt før i tiden.   

Dennis

#21
Hadde vært mer bekymret for reparasjoner av panotak, lekkasje, morkne pakninger osv etter at garantien går ut.

Er ikke så ille delepriser på lufjøringene og det skal fint holde 200 000 før det krever noe vedlikehold. Da begynner også vanlige dempere å ta kvelden også og må byttes.
Å bytte dempere osv har jeg gjort mange ganger og er bare kosejobb sammenlignet med å bytte pakninger og justere glass osv.

Cobos

Jeg ville også klart skilt mellom ting du må legge til ved bestilling og ting du senere kan bestemme deg for å legge til. Du får autopilot HW uansett. Luftfjæring har en minimal forlengelse av rekkevidde på langtur, ved senking. Praktisk hele året i by pga heving rundt fortauskanter, brøytekanter osv og gunstig ved veldig bratte overganger og dårlige veier. Økt komfort gir det også.
Så spør du meg ville jeg klart kuttet autopilot og så spart penger som en gal for å kunne ringe til Tesla noen måneder senere. Rundt jul tipper jeg også highway autopilot er på plass så da får du flere av funksjonene også.
Og husk vanlig CC får du uansett, som naturligvis er mye kjipere enn TACC, men den er klart bedre enn ingenting.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

havardma

TACC/Autopilot på Tesla er den beste investeringen jeg har gjort på min 85d med tanke på redusert blodtrykk og irritasjon når jeg er ute å kjører. Antar det vil spare noen fartsbøter i framtiden også. Aldri vært så lett å bare følge køen og være fornøyd med det. Lengre rekkevidde på bilen blir det også av det  :D

Hyperstress

Sitat fra: havardma på søndag 09. august 2015, klokken 01:10
TACC/Autopilot på Tesla er den beste investeringen jeg har gjort på min 85d med tanke på redusert blodtrykk og irritasjon når jeg er ute å kjører. Antar det vil spare noen fartsbøter i framtiden også. Aldri vært så lett å bare følge køen og være fornøyd med det. Lengre rekkevidde på bilen blir det også av det  :D

Skjønner ikke at TACC kan gi bedre rekkevidde, da den kjører ganske ineffektivt i forhold til hva en kan gjøre selv.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Stikkkontakt

Sitat fra: Hyperstress på søndag 09. august 2015, klokken 08:46
Sitat fra: havardma på søndag 09. august 2015, klokken 01:10
TACC/Autopilot på Tesla er den beste investeringen jeg har gjort på min 85d med tanke på redusert blodtrykk og irritasjon når jeg er ute å kjører. Antar det vil spare noen fartsbøter i framtiden også. Aldri vært så lett å bare følge køen og være fornøyd med det. Lengre rekkevidde på bilen blir det også av det  :D

Skjønner ikke at TACC kan gi bedre rekkevidde, da den kjører ganske ineffektivt i forhold til hva en kan gjøre selv.

Slik er det også på e-Golf. Forbruket er høyere med ACC på enn ved manuell pedalbruk. Jeg kan ikke svare for andre ettersom det er individuelt hvor økonomisk man klarer å kjøre..
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Hodetelefoner

Høyere rekkevidde fordi man bare legger seg etter folk istedenfor å drive med forbikjøringer

lunitiks

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 09. august 2015, klokken 08:51
Slik er det også på e-Golf. Forbruket er høyere med ACC på enn ved manuell pedalbruk. Jeg kan ikke svare for andre ettersom det er individuelt hvor økonomisk man klarer å kjøre..

Nissan Leaf har vanlig CC, også på den er forbruket høyere i cruise enn ved manuell kjøring. Bilens oppdrag i cruise er å oppnå - og holde - en konstant hastighet, ikke å kjøre energiøkonomisk (myk/langsom akselerasjon og de-akselerasjon, smart regen osv.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Stikkkontakt

Sitat fra: lunitiks på søndag 09. august 2015, klokken 11:11
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 09. august 2015, klokken 08:51
Slik er det også på e-Golf. Forbruket er høyere med ACC på enn ved manuell pedalbruk. Jeg kan ikke svare for andre ettersom det er individuelt hvor økonomisk man klarer å kjøre..

Nissan Leaf har vanlig CC, også på den er forbruket høyere i cruise enn ved manuell kjøring. Bilens oppdrag i cruise er å oppnå - og holde - en konstant hastighet, ikke å kjøre energiøkonomisk (myk/langsom akselerasjon og de-akselerasjon, smart regen osv.)

Helt riktig. En AC,uavhengig av hvilken type, vil holde farten uansett. Å gasse på opp siste stykket av en bakke, i stedet for å rulle over toppen krever mye energi. Kjører du manuelt tenker du på det og slipper opp mot toppen. Kanskje med en liten fartsreduksjon. En god L-bilsjåfør er ganske enkelt mye mer adaptiv enn en adaptiv CC.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

E_S

Jeg merker at på flerfeltsvei hvor bilene foran driver med feltskifter og lignende hele tiden blir det veldig "slitsom" kjøring med ACC. Den gir på helt oppi rumpa på bilen foran, slipper brått opp og bremser,  følger ikke på når bilen foran legger seg inn før den er helt inne, gir på mye mer enn jeg gjør manuelt og så videre. Veldig fin på landevei hvor trafikken flyter jevnt sakte og man bare skal ligge på sin plass i køen, men på flerfeltsvei nesten ikke brukbar, er min erfaring.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA