Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av andy76, søndag 06. september 2015, klokken 08:30

« forrige - neste »

andy76

Ser på trillingbil. Har prøvd Ion og likte den men ser at Miev har noe ekstrautstyr som hadde vært kjekt, i tillegg til noe økt rekkevidde. Alle garanterer batteriene i 100000km, men Mitusbishi tilbyr kun 5 år om jeg har forstått rett, mens de andre gir 8. Min bil er tenkt til å brukes i nærområdet, antakelig vil jeg da bruke 8 år på å oppnå 100000km. Kan det stemme at Mitsubishi kun gir 5 år? De må vel miste mye salg på dette? Ser for meg det er mange elbiler som ikke ruller mer enn snaue 10000km i året? Veldig i beita hva en skal velge, men batterilevetid er vel noe de fleste bekymrer seg litt for, og da er det vel greit å velge den med lengst garanti. Er ny i gamet så takknemlig for gode råd!
Peugeot Ion 2015

Fanafjord

Kjøpte selv iOn noen uker siden. Strålende fornøyd. Den var litt billigere en Miev og den bedre batterigarantien ga utslag. Men det er to ting som mitsubishiene er bedre på: Den har 10 % høyere batterikapasitet. (16 istedenfor 14.5 kwh) og den kan "forvarmes" som er sikker kjekt å ha om vinteren. Så om jeg hadde kjøpt igjen tror jeg nesten jeg hadde valgt Mitsubishien.

andy76

Hei fanafjord. Jeg har fått akkurat samme pris på Miev og Ion (metallic og vinter på alu). Bra med bedre rekkevidde og forvarming ja, men ble veldig skuffet over batterigarantien. Rart at Peugeot kan garantere batteriene i flere år enn Mitusbishi (som vel bygger bilene?) Nå har jeg dog ikke sjekket hva som ligger i garantien. Mitsubishi gir nytt batteri om det er mindre enn 80% effekt de første 5 årene, er det tilsvarende hos Franskmenna bare at det er 8 år? Slår feks garantien deres inn på 50% effekt, så er jo ikke garantien noe bedre... Har ikke klart å finne noe info om hva som skal til for at garanti slår inn.
Peugeot Ion 2015

Fanafjord

Vet heller ikke hva Peugeot legger til grunn når batterigarantien skal slå inn. Men jeg tror uansett at batteriene holder seg godt. Det er en god del trillingene underveis helt fra 2011 og jeg har faktisk ikke hørt om noen batteriproblemer enda, så de holder vel godt. Hvilken pris fikk du på iOn/Miev?

andy76

153 med metallic og vinterhjul på alu. Fikk akkurat samme i innbytte også, så da er valget tøft :-) Velge Ion med lengre garanti og blåtann eller Miev med kortere garanti men lengre rekkevidde og "forvarme". Stoler jo egentlig mest på Mitsubishi, men når Ion egentlig er en Mitsubishi så...
Peugeot Ion 2015

e-h

Må du normalt sett skrape vinduer om vinteren er jeg ikke det minste i tvil om hva jeg hadde valgt.

Sjekk forøvrig hva den ekstra garantien gir deg. Nissan garanterer vel bare å bytte ut nok battericeller til at batteriet matcher det minste de lover og man får derfor ikke nødvendigvis et nytt batteri dersom det kommer under grensen i garanti-tiden. Jeg vet ikke hva som gjelder for trillingene.

elektrolux

Garanti er ikke alltid bare bra. Ofte forutsetter den overhyppige og unødvendige "service" og blir på den måten en kostbar afære.

Selv er jeg i alle fall alltid glad når garantitiden er over, og jeg kan gjøre det jeg vil med kjøretøyet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Fanafjord

Enda en "liten" ting som er ikke så bra med ion. Den har vanlig FM-radio som er visst ikke så lett å skifte (ikke helt standard kabling) Det betyr at man sliter litt etter 2017 når FM slukkes. Miev tror jeg har dab, men det må du sjekke.

svingen

#8
Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 18:22
Enda en "liten" ting som er ikke så bra med ion. Den har vanlig FM-radio som er visst ikke så lett å skifte (ikke helt standard kabling) Det betyr at man sliter litt etter 2017 når FM slukkes. Miev tror jeg har dab, men det må du sjekke.

jeg har DAB i min ION 2011 modell,var feil på Blåtann på min,fikk valget av forhandler om jeg ville ha en ny orginal  FM radio eller om dem skulle sette inn en DAB radio dvs den her http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11944&katid=166&id= har ikke angret på det,men syns det er noen ganger dårlig dekning så lurer på og få ordnet slik att det er ekstern antenna som blir brukt,når er det slik antenne som er klistra fast i fronta ruta.

Dem sleit litt med strømmen tror jeg på spilleren men det løste seg,er flere som har gjort det her tror jeg
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

andy76

e-h: Vil dette si at du hadde valgt Miev? Jeg har ikke fått lest meg helt opp på Miev ennå, så ikke helt oversikt over hva dette ekstra "varmegreine" er for noe, men har fått med meg at det er noe ekstra.

Fanafjord: Ikke DAB i verken Ion eller Miev. På Czero fikk jeg imidlertid muntlig tilbud om dette, så antar det er tilgjengelig der (sier antakelig, noen ser på Fm radio med DAB adapter som DAB radio).
Peugeot Ion 2015

TB

#10
Mange tråder om forskjellen mellom trillingane på forum her..

Varme / kjøling er basert på ein eigen fjernkontroll som kan bli brukt for å fjernstarte varme / kjøling. Men, det krever at bilen er kobla til - kan ikkje varme / kjøle frå batteri meg bekjent. Dette betyr denne funksjonen vil fungere best for dei som parkerer bilen utanfor heime og på jobb - der fjernkontrollen når fram. For dei som frys kan Eberspächer diesel varmer vere eit godt alternativ. Finnes og i bioetanol variant, som skal vere CO2 nøytral.

Ein annan forskjell er batteri, der iMiev har "originalt" batteri, men dei franske har eit litt mindre batteri. I starten var batteri likt for alle. Ny motor gjer at teoretisk rekkevidde er lik. Kjenner ikkje til det er gjort praktisk test for kva denne forskjellen faktisk betyr.

Den siste hovedforskjell er B og C "gir" som finnes på iMiev. Dei franske har berre D. Ved å utnytte B kan det vere råd å regenerere meir i lange bakkar. Eg har berre D i min, så kjenner ikkje bruken i praksis.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

andy76

Har sjekket med Mitsubishi nå. De gir ikke nytt batteri om effekten er under 80% ved 5 år, de bytter de dårligste cellene slik at effekten kommer over 80%. Ikke fått svar fra BOS ennå, hvordan det er med Ion.
Peugeot Ion 2015

arthur

Dette ekstra "varmegreiene" kan bare anbefales! Starter den med fjernkontrollen ut av vinduet og når bilen skal kjøres er den oppvarmet og med klare ruter om vinteren, helt topp. Bilen kostet forøvrig ikke mer enn de andre, fikk et godt tilbud i fjor sommer, og er meget fornøyd med bilen. Er ikke så bekymret for garantien på batteriene for holder de fem år så holder de sikkert noen år til og innen den tid er vel også prisen på batterier halvert enda en gang? Hvis ikke bilen da er solgt, men ingen tanker om det per i dag.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

e-h

Sitat fra: andy76 på fredag 07. august 2015, klokken 20:07
e-h: Vil dette si at du hadde valgt Miev?

Det er korrekt. Har selv Leaf og brukte forvarming før nesten alle turer høst/vinter halvåret. Virkelig fint å bare kunne trille avgårde uten skraping og frysing. Ville ikke vært det foruten.

Fanafjord

Jeg har som sagt kjøpt iOn og fikk denne gang en bra pris. (145' inkl vinterhjul og grei inbytte for min gamle). Men om jeg hadde fått iOn og Miev til samme pris hadde jeg gått for Miev. Ingen tvil. Det er ikke slik at jeg "angrer". Forskjellene er ikke så stor, men Miev har flere av disse små fordeler som betyr litt i summen:

- Bittelitt større batteri
- Flere kjøremodus
- Led-lamper
- Forvarming med fjernkontroll (den viktigste fordelen etter mitt syn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA