Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøp av første elbil:Think city 2010 vs Peugeot iOn 2011 (trilling)

Startet av Fanafjord, søndag 06. september 2015, klokken 00:29

« forrige - neste »

Softblue

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. august 2015, klokken 23:02
Dersom du derimot saktelader til 1 kr pr minutt hos Fortum:
-Det blir 10 kr pr kWt om du lader med 6kW.
-Det blir 20 kr pr kWt om du lader med 3kW.

Ganske bakvendt at det koster mer, jo mindre strøm du laster på batteriet.
Tenker det hadde blitt protester om det var minuttpris på bensinpumpene og hvor mye bensin du fikk fylt var avhengig av hvor trangt eller stort påfyllingsrøret var.
Jeg har hørt at de greier å bruke strømmålere i hus?  :P
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

emil

Sitat fra: Softblue på lørdag 08. august 2015, klokken 00:00
Ganske bakvendt at det koster mer, jo mindre strøm du laster på batteriet.
Tenker det hadde blitt protester om det var minuttpris på bensinpumpene og hvor mye bensin du fikk fylt var avhengig av hvor trangt eller stort påfyllingsrøret var.
Jeg har hørt at de greier å bruke strømmålere i hus?  :P

Grunnene til at operatørene faktuerer på måten de gjør er tatt opp gjentatte ganger her, og direkte sammenligning med bensinpumper går ikke.

Softblue

#17
Den nye pølsemenyen på besinstasjonene blir nå: Spis så mange pølser du greier på 1 minutt  ;)

Prisingen på ladetjenester skyldes kun manglende konkurranse.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

sølv-pilen

Egentlig litt underlig at ladestasjoner som det offentlige har vært med å finnansiert skal være det dyreste og minst brukte laderene som man kan bruke på en el bil.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 00:25
Grunnene til at operatørene faktuerer på måten de gjør er tatt opp gjentatte ganger her, og direkte sammenligning med bensinpumper går ikke.

Det har du helt rett i.

Bensin, mat og murstein blir solgt med grunnenhet som gir en fast verdi etter størrelser. Strøm fra hurtigladerene blir solgt etter en variabel verdi som er uforutsigbar og må omtales med forkortelsen ca.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Softblue

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 08. august 2015, klokken 01:47
Strøm fra hurtigladerene blir solgt etter en variabel verdi som er uforutsigbar og må omtales med forkortelsen ca.

Strømselskapet greier merkelig nok å måle hvor mye jeg bruker fra ladeboksen min i garasjen?  :o
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. august 2015, klokken 23:02
Dersom du derimot saktelader til 1 kr pr minutt hos Fortum:
-Det blir 10 kr pr kWt om du lader med 6kW.
-Det blir 20 kr pr kWt om du lader med 3kW.

Men der Fortum faktisk har sakteladere er det mye billigere. I Moss koster det 20 øre pr. minutt på 32A, altså bli kWh-prisen en femtedel av de over.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på lørdag 08. august 2015, klokken 00:00
Ganske bakvendt at det koster mer, jo mindre strøm du laster på batteriet.
Jeg har hørt at de greier å bruke strømmålere i hus?  :P

Ja, og der koster det også mer pr. kWh jo mindre du bruker ;) (pga. fastavgiften)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. august 2015, klokken 07:34
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. august 2015, klokken 23:02
Dersom du derimot saktelader til 1 kr pr minutt hos Fortum:
-Det blir 10 kr pr kWt om du lader med 6kW.
-Det blir 20 kr pr kWt om du lader med 3kW.

Men der Fortum faktisk har sakteladere er det mye billigere. I Moss koster det 20 øre pr. minutt på 32A, altså bli kWh-prisen en femtedel av de over.
Det er en god løsning for saktelading, og Grønn Kontakt har en løsning der alle type2 kontakter kan gi opptil 22kW, men betaler for faktisk forbruk, ca 2,20 kr pr kWh, noe som gir en grei løsning for sakteladende biler også.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Jeg ser at mange sammenligner prisen på hurtiglading med prisen på strømmen hjemme, men husk da på at hjemme hos deg selv har du investert en god slump penger i elanlegget, og du betaler også en fastavgift for å være tilkoblet strømnettet. Det som gjør det billig å lade hjemme er at du uansett må ha strøm, og billadingen blir bare litt ekstra på de løpende kostnadene. Når du lader på hurtigladere er det andre som har betalt en god del penger for å sette opp disse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Softblue

Dette her blir som priser på mobiltelefon var før når det var en eller få tilbydere.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

emil

Nå er det enkelte her på forumet som ser det som sin livs oppgave å klage på prisingen på hurtigladingen bare fordi de kanskje har vært litt uheldige med valget av biltype.

Men til de som klager: Hør med strømselskapet hva det vil koste å få lagt inn 50kW til elbillading hjemme, og så fordel den kostnaden på x-antall års nedbetaling sammen med kostnaden ved å ha dette operativt. Da ser man at kWh prisen for selve strømmen man lader ikke er verd å ta med i regnestykket, det er tilgangen på mye effekt på kort tid som er den store kostnaden.

Ellers har daglig leder i GrønnKontakt forklart ting om kWh prising ganske greit i en annen tråd:

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Vi har p.t. ikke lov til å ta betalt per kWh. Slik vi tolker dagens regelverk, vil en prismodell basert på kWh potensielt medføre at vi må ha lisens for strømsalg, noe som er helt uaktuelt for vår del. Det kan også i verste fall medføre at alle kunder må få mulighet til fritt å velge strømleverandør når dere skal lade, noe som er dyrt og komplekst å få til


Softblue

Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 10:43
Nå er det enkelte her på forumet som ser det som sin livs oppgave å klage på prisingen på hurtigladingen bare fordi de kanskje har vært litt uheldige med valget av biltype.
Nå er jo jeg som alle andre elbilister en gnier :)

Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 10:43
Hør med strømselskapet hva det vil koste å få lagt inn 50kW til elbillading hjemme.
Dette er ikke et relevant argument. Hjemme vil du bare ha en eller to brukere. Ladeselskapene vil kunne fordele de faste kostnadene på hundrevis eller tusenvis av brukere.
(Har selv 22Kw som var det meste jeg kunne få)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på lørdag 08. august 2015, klokken 11:32
Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 10:43
Nå er det enkelte her på forumet som ser det som sin livs oppgave å klage på prisingen på hurtigladingen bare fordi de kanskje har vært litt uheldige med valget av biltype.
Nå er jo jeg som alle andre elbilister en gnier :)

Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 10:43
Hør med strømselskapet hva det vil koste å få lagt inn 50kW til elbillading hjemme.
Dette er ikke et relevant argument. Hjemme vil du bare ha en eller to brukere. Ladeselskapene vil kunne fordele de faste kostnadene på hundrevis eller tusenvis av brukere.
(Har selv 22Kw som var det meste jeg kunne få)

Gjennomsnittlig belegg på en hurtiglader er pr. i dag ca. 5%. Om gjennomsnittlig effekt levert er 35kW betyr det 1250kWh pr. måned. Typisk vil effektavgift for 50kW beløpe seg til minst 2500,- pr. måned, altså 2,- pr. kWh. I tillegg kommer nettleie og strømpris.

Tesla er nok den eneste leverandøren som har belegg nok til å få ned strømprisen på "normale" nivåer.

22kW hjemme ville kostet meg 18.810,- i året i effektavgift for ladingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sølv-pilen

Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 10:43
Nå er det enkelte her på forumet som ser det som sin livs oppgave å klage på prisingen på hurtigladingen bare fordi de kanskje har vært litt uheldige med valget av biltype.
Hvem er de?

Det vel ingen som velger feil bil om man velger el bil??? Kommunismen var også en fantastisk ting for noen, frem til det ble påtvunget alle de som ikke var for dette systemet. Når de fleste her på forumet er enig om at dagens system ikke er optimalt, men godtar det slik frem til man får flere alternativ, så tar du nokk veldig feil når du påstår at alle er storfornøyd med dagens prising av ladestrøm på hurtigladere.

Kan du utdype effekt avgift og belegg Jkirkemo?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA