Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøp av første elbil:Think city 2010 vs Peugeot iOn 2011 (trilling)

Startet av Fanafjord, søndag 06. september 2015, klokken 00:29

« forrige - neste »

Fanafjord

Som ny elbileier la jeg meg ut på en liten tur. Det ble to hurtigladinger på 14 og 15 minutt der jeg henholdsvis ladet 3,6 og 6,4 kwh. Grønn kontakt med brikke. Fra mer eller mindre halvfull til 80%.

Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. Dette er jo selvfølgelig små summer men likevel blir det jo en skyhøy pris på over 7 kroner per kwh. Dette er nesten nøyaktig 10 ganger så mye som jeg betaler med dagens strømpris hjemme (inkl nettleie og påslag). Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

Det er klart at utbygger skal ha betalt for investeringen sin, men likevel 10 gangen synes jeg er veldig drøyt.

Sølve

Tror det er lurt å se på hurtiglading som et stort gode som radikalt øker bruksmulighetene for elbilen din.  Hurtigladere kan ofte spare deg for kostnadene ved å ha en ekstra fossilbil til langkjøringer.  Det er dyrt både å bygge og drifte hurtigladere og strømutgiftene er bare en liten del av kostnadene.  Tjenesten vi betaler for er stor levering av effekt på kort tid. Det er derfor ikke fornuftig å sammenligne med strømutgiftene du har til saktelading hjemme i huset. Personlig synes jeg en pris på 2,50 pr minutt er OK og betaler det med glede på langturer og er takknemlig for at hurtigladerne eksisterer.   Men jeg hadde ikke basert meg på elbil om hurtiglading var min eneste mulighet for lading, da hadde driftsutgiftene blitt urimelig høye.
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Som ny elbileier la jeg meg ut på en liten tur. Det ble to hurtigladinger på 14 og 15 minutt der jeg henholdsvis ladet 3,6 og 6,4 kwh. Grønn kontakt med brikke. Fra mer eller mindre halvfull til 80%.

Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. Dette er jo selvfølgelig små summer men likevel blir det jo en skyhøy pris på over 7 kroner per kwh. Dette er nesten nøyaktig 10 ganger så mye som jeg betaler med dagens strømpris hjemme (inkl nettleie og påslag). Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

Det er klart at utbygger skal ha betalt for investeringen sin, men likevel 10 gangen synes jeg er veldig drøyt.

Ikke glem effektavgiften som ofte drar opp strømkostanden betydelig. På hurtigfladestasjoner med lavt belegg kan det fort bety at utbygger betaler over 5 kroner pr. kWh levert.
Jeg har effekttariff hjemme, om jeg skulle installere en liten 22kW ladestasjon og lade Teslaen med den ville det bety at første lading på 3 timer vinterstid ville kostet meg nesten 2500 kroner i effektavgift, den måneden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PokerFjes

Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Som ny elbileier la jeg meg ut på en liten tur. Det ble to hurtigladinger på 14 og 15 minutt der jeg henholdsvis ladet 3,6 og 6,4 kwh. Grønn kontakt med brikke. Fra mer eller mindre halvfull til 80%.

Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. Dette er jo selvfølgelig små summer men likevel blir det jo en skyhøy pris på over 7 kroner per kwh. Dette er nesten nøyaktig 10 ganger så mye som jeg betaler med dagens strømpris hjemme (inkl nettleie og påslag). Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

Det er klart at utbygger skal ha betalt for investeringen sin, men likevel 10 gangen synes jeg er veldig drøyt.

Du fikk mistenkelig lite effekt ut av den første laderen, men hva mener du med "en liten tur"?
Jeg kjørte ca 21 mil (modum-hunderfossen) med fullastet Golf forrige helg. Ladet ca 25 minutter totalt.
Skulle jeg kjørt samme tur med dieselgolfen (ca 0,55l/mil) hadde den kostet meg nesten 3x så mye.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Som ny elbileier la jeg meg ut på en liten tur. Det ble to hurtigladinger på 14 og 15 minutt der jeg henholdsvis ladet 3,6 og 6,4 kwh. Grønn kontakt med brikke. Fra mer eller mindre halvfull til 80%.

Når regningen kom ble disse to ladinger fakturert med 72 kroner. Dette er jo selvfølgelig små summer men likevel blir det jo en skyhøy pris på over 7 kroner per kwh. Dette er nesten nøyaktig 10 ganger så mye som jeg betaler med dagens strømpris hjemme (inkl nettleie og påslag). Denne turen hadde faktisk vært billigere med en liten dieselbil.

Det er klart at utbygger skal ha betalt for investeringen sin, men likevel 10 gangen synes jeg er veldig drøyt.

Har selv fått faktura fra GrønnKontakt for juli og der er kWh kostnaden på ca 4.25kr/kWh. Men siden hurtigladingen faktureres pr tid vil det jo variere med årstidene og ladenivået. Selv på langturer med flere hurtigladinger sliter jeg med å få det dyrere enn fossilbiler.

Skal man basere all, eller veldig mye lading av bilen på betalt hurtiglading må man enten vurdere fastprisabonnement enkelte operatører (som GrønnKontakt) tilbyr, eller om elbil faktisk er det riktige kjøretøyet idag.

Tenk heller på alt du sparer alle dagene i året du ikke hurtiglader, og ikke gjør som enkelte her på forumet som ser seg blinde på kostnaden en liten strekning med hurtiglading koster og dermed heller kjører fossilt til en toalt sett høyere kostnad.

3irikur

Jeg ser på betalingen av hurtiglader som betaling for å få strømmen raskt. Hvis man bare skal se på det som betaling for strøm er jeg enig i at det er dyrt.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Fanafjord

Det er klart som supplement er hurtiglading helt i orden. Og om man hurtiglader et par ganger i måned betyr det jo ingenting om man betaler 20 eller 40 eller 60 kroner per lading. Som Sølve sier "Den øker bruksmuligheten".  Jeg har et bruksmønster der jeg lader mest hjemme, litt på arbeidsplassen og veldig sjelden på tur. Slik sett er jeg enig at jeg er glad for at hurtiglading finnes.

Besluttningen min om å kjøpe elbil er basert på god økonomi med jobb- og bykjøring med hjemmelading. Alt annet bruk er uansett bare et pluss.

Jeg var bare litt overrasket at kwh prisen ble så høy som den ble. Jeg skal også innrømme at turen gikk fra Bergen til Karmøy og jeg sparte på en lang ferjestrekning og noen bompenger rundt Haugesund. :-)

eivhelle

Sitat fra: Fanafjord på fredag 07. august 2015, klokken 12:25
Som ny elbileier la jeg meg ut på en liten tur. Det ble to hurtigladinger på 14 og 15 minutt der jeg henholdsvis ladet 3,6 og 6,4 kwh. Grønn kontakt med brikke. Fra mer eller mindre halvfull til 80%.


For meg ser det ut som at 3.6kWh ikke kan stemme hvis du ladet fra 50 - 80 % begge gangene. Det høres mer riktig ut med 6.3kWh. I så fall ville du ha fått 12.7 kWh for 72 kroner som tilsvarer 5.66 kr pr. kWh.

Jeg har aldri vært nede på så lav ladehastighet at 14 minutter tilsvarer 3.6 kWh, selv når jeg har ladet til 95%.

5.66 kr pr. kWh er også en drøy pris når vi sammenligner med prisen for en liter diesel der du får 10kWh for 12-13 kroner. Heldigvis er elbilen suverent mye bedre enn fossilbilen til å utnytte energien. Derfor kommer vi likevel bedre ut, selv med hurtiglading (Så lenge du styrer unna drop in lading hos Arctic Roads).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Fanafjord

#8
Jeg synes også det høres rar ut, men det var det som sto på faktura. Bilen var sikkermer enn halvfull ved den 14 minutters lading, men likevel.

Leon

Har bare erfaring med Leaf, men der går ladehastigheten drastisk ned fra ca 50-60%. Lader jeg fra 10-60% på sommerstid kommer jeg lett ned i en pris på 4 kr per kWt, og kan kjøre 6-7 km per kWt.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på fredag 07. august 2015, klokken 19:22
Har bare erfaring med Leaf, men der går ladehastigheten drastisk ned fra ca 50-60%. Lader jeg fra 10-60% på sommerstid kommer jeg lett ned i en pris på 4 kr per kWt, og kan kjøre 6-7 km per kWt.

Normalen for min del ser ut til å være at ved 60% ligger jeg på ca 30kW i ladeeffekt. Er dette nok til å rekke neste hurtiglader, og denne ligger greit plassert i forhold til videre rute avslutter jeg ladingen og kjører avgårde.

asgeirn

Sitat fra: Sølve på fredag 07. august 2015, klokken 12:45
Tror det er lurt å se på hurtiglading som et stort gode som radikalt øker bruksmulighetene for elbilen din.  Hurtigladere kan ofte spare deg for kostnadene ved å ha en ekstra fossilbil til langkjøringer.

Nettopp!!  Alternativt kan man kjøpe hybrid og basere seg på å saktelade kortere turer.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

werner

Ås- Espa i dag. 10 minutter hurtiglading= 25 kr. Fossilbil 150 kr bensin og 125 kroner i bomavgift. Betaler gjerne 25 kr for å spare 250. Alternativt Eidsvoll Amfi og en time på 6.6 kW laderen. Gratis, men dårlig timebetaling.

Trekkoppbil

-Å hurtiglade koster i størrelsesorden det samme som å kjøpe bensin, hvis man får optimal prissetting.
-Å lade med suboptimal prising kan bli mye dyrere.

Det varierer fra bil til bil, hvor fort ladestrømmen avtar når man lader opp.  Ofte bør man unngå å lade til mer enn 50%, hvis det ikke er nødvendig, ellers kan det bli tidkrevende og svært dyrt.

Dersom du derimot saktelader til 1 kr pr minutt hos Fortum:
-Det blir 10 kr pr kWt om du lader med 6kW.
-Det blir 20 kr pr kWt om du lader med 3kW.

02jan

i sommerhalvåret får jeg på 5 kw på 6 minutter og 10kw på mellom 12 og 13 minutter ladetid med DC Hurtiglader på min i3.
Forutsatt at lader virker som den skal, og jeg har mindre en 30% kapasitet rest på batteriet.

Ligger på mellom 1.0 og 1.1 kw/t pr mil i forbruk på langkjøring ( beklager "kortkjøring", dvs turer på mellom 20 og 27 mil en vei med i3 , som jeg har hatt mange av )

Ladetid vinter går noe senere, avhenger utetemp og hvor oppvarmet/kaldt batteriet er i tilegg til rest kapasiteten.

Helt greit med minuttprising, og at det forhåpentligvis medfører at den som lader har ønske om å gjøre det mest mulig effektivt og dermed redusere kø for bruk av lader.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA