Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Mumitrollet, lørdag 05. september 2015, klokken 22:09

« forrige - neste »

Mumitrollet

Hvor lang er ladekabelen til Leaf? Ser det står rundt omkring at man Ikke skal lade med skjøteledning, men ved huset vårt  er det sånn at det er 10m fra der vi må parkere bilen,  og til nærmeste stikkontakt. Kan det  gå greit å lade med skjøteledning?  Eller finnes det en ekstra lang ladekabel fra Nissan  å få tak i?

Takker  for svar 
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

pudderjagar

Hvis du bruker skøyteledning med godt tverrsnitt og CEE stikk (den runde blå både for enten 1 fase eller 3 fase) så kan det gå. Pass på så kontaktene ikkje renner full i vann. Vanleg "shuko" ville eg ikkje ha brukt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

15.000 km med 10 m 1,5 kvadrat schuko. Still counting..

Sølve

Bruker du 2,5 mm tversnitt på skjøteledningen og beskytter "skjøten" med en beskyttelseboks har et elanlegg med overspenningsvern og lader med maks 10 A eller lavere så bør det gå greit. Om du har teknisk mulighet for det så er det bedre løsning med en dedikert egen type2-ladestasjon eller i det minste en vanlig kontakt montert nærmere bilen slik at du slipper å bruke skjøteledning.  Om dette er bilens faste ladestasjon ville jeg sterkt vurdert å fått til en slik løsning. Selv har jeg denne skjøteledningen som er god, lett og er beregnet på utebruk og som jeg har brukt mye til lading av elbil https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/kabelforlengere-forgrenere/skjoteledninger/skjoteledning-403152/
Bergen

lunitiks

17.000 km., 15 meter fra utendørs husholdnings-uttak (schuko) til ladeplass, 30-meters Biltema-skjøteledning, ikke-nedgravd.

Har funket greit.

Frem til I DAG! I dag fikk jeg installert en dedikert 32A ladestasjon (Type2) fra Proxll, tykk, nedgravd kabel og skikkelig B-vern.

Nå går det UNNA å lade 6,6 kW Leafen!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

weld77

Det svake punktet på en skjøteledning er ikke selve ledningen, men kontaktene. Det er høyst begrenset hvor varm en skjøteledning som ligger i friluft blir med mindre den er kveilet opp. Med høy strøm og dårlig tverrsnitt blir det et ganske stort spenningsfall - har nødladet med 50 meter 1.5 kvadrat på en leid hytte - med ladestrøm rundt 7A var spenningen i bilen nede mot 200V, men ladet fikk jeg forsåvidt.

Nesten alle skjøteledninger i salg er 1.5 kvadrat. Jeg har en 25 meter 2.5 kvadrat fra Biltema liggende i bilen i nødsfall.

Om du permanent må bruke skjøteledning hadde jeg i alle fall brukt CEE-kontakter og sørget for å beskytte kontaktene mot vann.

Muffinman

Et problem med å bruke lengre skjøteledninger med begrenset tversnitt er at motstanden i kabelen gjør at utkoblingstiden  til sikringen ved kortslutning øker. Selv om man lader med lav strøm på en tynn kabel og har spenningsfallet under kontroll vil ikke kortslutningsytelsen være tilstrekkelig til at det blir trygt. Selv har jeg en 4mm3 enfase skjøteledning i bilen til bruk i nødsfall.

TB

Sitat fra: Mumitrollet på fredag 07. august 2015, klokken 10:03
Hvor lang er ladekabelen til Leaf? Ser det står rundt omkring at man Ikke skal lade med skjøteledning, men ved huset vårt  er det sånn at det er 10m fra der vi må parkere bilen,  og til nærmeste stikkontakt. Kan det  gå greit å lade med skjøteledning?  Eller finnes det en ekstra lang ladekabel fra Nissan  å få tak i?

Som alt omtalt i tråden, skjøteledning er for midlertidig bruk. Det er fleire årsakar, der kontakter, og spenningsfall er nevnt. Lange kabler vil og kunne medføre kortslutning og jordfeil, uten vern løyser ut.

Skade på kabelen kan og skje, spesielt om det er trafikk der kabelen ligg, både til fots og med sykkel vil skade kabelen, for ikkje snakke om trafikk med bil. Ved å beskytte kontaktar og kabel og samt byte den ofte nok kan det fungere, men det er lett å utsette slikt arbeid...

Det beste vil alltid vere fast opplegg, med kabel i beskyttande røyr. Med tanke på at det er kort avstand vil nok ikkje dette vere stor kostnad, men det vil gjere det mykje enklare å koble til / frå bilen. Ladekabelen som var med bilen kan ligge fast i bilen, og den daglige lading skjer enkelt ved å parkere, og plugge inn.

Digresjon: Snakka med ei dame i Leaf i sommar, spurte etter hurtiglader. Eg informerte det var ca 30 km til hurtiglader, men det var berre 20 meter til nærmeste ladeplass for elbil. Men, den kunne ho ikkje bruke, ladekabelen var heime i garasjen....
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mumitrollet

#8
Så hvis jeg skal få en elektriker til å få satt opp en ekstra stikkontakt, hvilke spesifikasjoner burde jeg ha på kontakten da?

Problemet er at vi bor i en tomannsbolig, der parkeringsplassen er på den siden av huset, som naboen bor.  Evt, kan jeg jo høre om jeg får bruke stikkontakten til naboen mot at jeg betaler for strømmen. Er det noen som veit hva det ca vil koste i strøm i mnd, om man lader hver dag?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

elektrolux

Dersom du tar i koster hver mil 2 kr i strøm.

Ellers er det mulig å bestille 10m Charge-Amps ladekabel med enten Schuko eller Cee fra oss. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. august 2015, klokken 23:28
Ellers er det mulig å bestille 10m Charge-Amps ladekabel med enten Schuko eller Cee fra oss. ;)
Trådstarter slepp overgang / kontaktar på den måten, men om kabel ligg utsatt til vil han vere like langt. Å rulle ut / inn 10 meter kabel kvar dag høyres upraktisk ut :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Mumitrollet på fredag 07. august 2015, klokken 23:22
Problemet er at vi bor i en tomannsbolig, der parkeringsplassen er på den siden av huset, som naboen bor.  Evt, kan jeg jo høre om jeg får bruke stikkontakten til naboen mot at jeg betaler for strømmen. Er det noen som veit hva det ca vil koste i strøm i mnd, om man lader hver dag?
Som Elektrolux skriv, 2 kr pr mil er god pris for eit godt naboforhold.

Alternativ er å montere opp ein fast ladestasjon på veggen, som har innebygd måler. Avrekne 1-2 gonger pr år, så vil du betale for den straumen som faktisk blir brukt. Naboen blir nok overraska over at ikkje går meir straum.

Ps, Elektrolux leverer ladestasjon  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mumitrollet

Sitat fra: weld77 på fredag 07. august 2015, klokken 20:34


Om du permanent må bruke skjøteledning hadde jeg i alle fall brukt CEE-kontakter og sørget for å beskytte kontaktene mot vann.

Jeg kommer nok til å gå for en skjøteledning inntil videre ihvertfall. Men jeg er ganske blank på dette med kabler. CEE er det jo tre poler på, trenger jeg en overgang til vanlig stikkontakt da?

Kunne noen evt forklart meg hva jeg trenger av kabler og overganger?

Takker for svar :-)
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

EV-Institute

Et greit forslag er at du baserer deg på 16A CEE-systemet. Du monterer 16A CEE på stikkontakten på veggen og på begge sider av skjøteledningen (en han og en hun). På ladekabelen monterer du 16A CEE støpsel på "veggside". Hvis du ikke ønsker å bytte støpsel på ladekabelen kan du bruke en overgang. Du finner den på campingseksjonen på JULA og Biltema. Vær oppmerksom på at dette gir enda flere overganger og burde kanskje unngås.

Vi anbefaler alltid 16A CEE. 16A CEE er mer solid enn Schuko (jordet husholdningskontakt). Du MÅ ikke bruke 16A CEE hvis du har et normalt godt anlegg, tenker sikkerhet og vet hva du holder på med.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

TB

#14
Sitat fra: Mumitrollet på søndag 09. august 2015, klokken 18:55
Jeg kommer nok til å gå for en skjøteledning inntil videre ihvertfall. Men jeg er ganske blank på dette med kabler. CEE er det jo tre poler på, trenger jeg en overgang til vanlig stikkontakt da?

Kunne noen evt forklart meg hva jeg trenger av kabler og overganger?
Hugs på at om du starter med skjøteledning skal det meir til å gjere det om seinare... før det oppstår feil på utstyret. Du må beskytte ledningen, så den ikkje blir skada, og den kan ikkje gå igjennom dør, eller vindauge.

CEE finnes i fleire variantar:
blå = 230 V ein fase, eller 3 fase. Ein fase har tre pinnar, trefase har fire pinnar.
raud = 400 V, 3 fase har 5 pinnar. (3 x fase, 1x N og 1 x jord)

Jordpinnen er alltid ulik dei andre pinnane. Leaf kan ikkje lade frå meir enn ein fase, dvs. trefase har ingen hensikt.

For praktisk og trygg lading kan ladestasjon 31330N frå http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html anbefales. Bestill den med kombinert kWt teller og effektmåler - så har du full kontroll over forbruket.

Kabel som var med bilen lar du ligge i bilen, slik at du alltid har den med deg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA