Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte bremser

Startet av bjaolsen, lørdag 05. september 2015, klokken 21:16

« forrige - neste »

bjaolsen

Hei,

En liten OBS til 43kW Zoe-eiere, sjekket "Min side" hos Grønn kontakt her om dagen og da oppdaget jeg at all lading var registrert som Flexilading, selv AC43 fra hurtiglader. Tok kontakt med GK og de svarte at all AC lading vil bli belastet som Flexilading (2,5kr/kW/time - påbegynte time)

Det kan derfor fort bli VELDIG dyrt dersom en bare skal "toppe opp" litt på en hurtiglader.

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Hadde nettopp samme opplevelse. For min del ble det bare en tier dyrere for to ladinger, siden jeg stod ca 25min hvert sted. Det er forresten 2,20kr/kW snitteffekt/påbegynt time.

Dog fikk jeg beskjed i samme svar om at de skulle legge om til 15-minuttfakturering i løpet av et par måneder. Da er denne påbegynt-time-problematikken nesten eliminert og man kan trygt toppe opp noen minutter uten å ruinere seg. Da vil det koste 20-25kr for første kvarteret med full hastighet noe som gir oss med 43kW-ladere en veldig god deal :-).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Det blir veldig bra, ja. Det uheldige pr. i dag er at om jeg trenger 20min hurtiglading, så vil prisen jeg betaler bli over halvert om jeg tilfeldigvis har tid til å stå timen ut...

Forrige hurtigladning hadde jeg 38.5kW snitteffekt første 25min. Etter 35min ved avslutning var snitteffekten 31.54. Hadde jeg stått timen ut ville snittet falt til ca 20kW. Dvs at prisen for å stå timen ut ville vært ca halvparten av om jeg hadde avsluttet etter 20-25min.

Gleder meg stort til at de går over til 15-minuttsintervaller 8) så reduserer man risikoen for at folk blokkerer laderen i det uendelige. Ulempen er selvfølgelig at en bil med 3.6kW-lader kan stå billig og oppta et 43kW-ladepunkt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gnilre

Dette står på grønnkontakt sine sider nå:
Flexiladerne våre leverer vekselstrøm (AC) med effekt 22kW, og hastigheten på ladingen bestemmes derfor av ladeeffekten på din bil. Jo større ladeeffekt, jo raskere lades bilen. Hvis din bil har en ladeeffekt på 10 kW og en batterikapasitet av 60 kWt kan du lade opp batteriet i løpet av 6 timer ved bruk av flexilader (t=60/10). Du betaler pris per time, avhengig av hvor stor ladeeffekt din bil har. Priserne finnes under "bestill ladebrikke".

Jeg har registrert min ladebrikke fra elbilforeningen hos Grønn Kontakt og mener å huske at prisen jeg fikk for AC-lading av en Kia Soul var 9 kr/15 min, som betyr 36kr/time. Det står på sidene at du betaler avhengig av ladeeffekt på bilen, de har vel ikke endret det ? En Renault, Mercedes eller Tesla får jo da noe dyrere 15-minutterspris på AC-lading.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

bjaolsen

Sitat fra: Gnilre på lørdag 08. august 2015, klokken 08:45
.... AC-lading av en Kia Soul var 9 kr/15 min, som betyr 36kr/time. Det står på sidene at du betaler avhengig av ladeeffekt på bilen, de har vel ikke endret det ? En Renault, Mercedes eller Tesla får jo da noe dyrere 15-minutterspris på AC-lading.

Og med den gjeldende prisingen så betyr det at du ladet med ca. 9/2,2 = 4kW. Hvis ladeeffekten ikke øker over tid (Soul klarer vel 6,6kW på AC) ville du fortsatt betalt kr 9 for inntil en time.

Dersom endring til kvartersintervall skal ja noen positiv effekt for oss brukere med mulighet for høyere effektuttak så må kr/kW også justeres.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

emil

Sitat fra: Gnilre på lørdag 08. august 2015, klokken 08:45
Jeg har registrert min ladebrikke fra elbilforeningen hos Grønn Kontakt og mener å huske at prisen jeg fikk for AC-lading av en Kia Soul var 9 kr/15 min, som betyr 36kr/time. Det står på sidene at du betaler avhengig av ladeeffekt på bilen, de har vel ikke endret det ? En Renault, Mercedes eller Tesla får jo da noe dyrere 15-minutterspris på AC-lading.

Når man bestillte før var dette et valg, men selve prisingen i dag gjøres etter måling på stolpen under hver lading. Så hva du bestillte har ingenting å si idag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA