Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spionfoto viser neste års Nissan Leaf i bronse?

Startet av ludo, lørdag 05. september 2015, klokken 14:34

« forrige - neste »

TorAtle

Jeg er ikke like sikker på at den lille elbilen som vi har i dag skalerer like lett opp til tungtransport som du skisserer, Electrix. Det skal distribueres en hel haug store og tunge batterier til en drøss med batteribytte-stasjoner (eller kunder, hvis det er det du ser for deg). Den neste lastebilen må være sikker på å komme til et fulladet batteri, så her må man ta godt i. Og lastebilene kan ikke bytte batteri hver 50km, det sier seg selv. De må ha lenger rekkevidde enn som så.

Det blir et kostnadsspørsmål. Jeg vet ikke hvor mye diesel utgjør av totalen i dag. Kanskje må det store avgifter eller forbud til for at lastebilene byttes ut. Kanskje blir elhybrid et alternativ. Men hydrogen er uansett lovende nok til at man bør fortsette å jobbe med det.
2014 BMW i3

Brosmen

Det som også må tas med i betraktning er kjøre- og hviletids bestemmelsene for tungtransport. Det er mange transportører som er avhengige av mest mulig effektiv kjøretid for å klare å holde seg innenfor. Tid brukt for å bytte batterier går fortsatt på bekostning av kjøretid.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

Electrix

Sitat fra: TorAtle på torsdag 13. august 2015, klokken 13:44
Jeg er ikke like sikker på at den lille elbilen som vi har i dag skalerer like lett opp til tungtransport som du skisserer, Electrix. Det skal distribueres en hel haug store og tunge batterier til en drøss med batteribytte-stasjoner (eller kunder, hvis det er det du ser for deg). Den neste lastebilen må være sikker på å komme til et fulladet batteri, så her må man ta godt i. Og lastebilene kan ikke bytte batteri hver 50km, det sier seg selv. De må ha lenger rekkevidde enn som så.

Det blir et kostnadsspørsmål. Jeg vet ikke hvor mye diesel utgjør av totalen i dag. Kanskje må det store avgifter eller forbud til for at lastebilene byttes ut. Kanskje blir elhybrid et alternativ. Men hydrogen er uansett lovende nok til at man bør fortsette å jobbe med det.
Hvis du har noen kilde på forbrukstall for lastebiler så må du gjerne komme med de, eller vise til noen mer sannsynlige estimater før du justerer ned mitt anslag fra 200 km til 50 km. Det er heller ikke snakk om ekstra stopp, men bare at i stedet for å sette fra seg 3 paller på et av de faste stoppestedene så setter man fra seg 5 paller og tar med seg 2 nye. Totalt kanskje 10 minutter i stedet for 8 minutter.

Dette konseptet er selvfølgelig ikke egnet for enkelte trailersjåfører som tar spontanoppdrag i dag, men veldig mange lastebiler er del av store flåter til de store transportørene Batterier vil da sirkulere mellom bilene og lades rolig opp f.eks. med semihurtige comboladere. Da kan jo en slik løsning være lønnsom allerede i dag. Jeg har i hvert fall mer tro på dette enn å skalere opp Mirai til lastebilstørrelse og tilhørende hydrogenfyllestasjoner, i hvert fall hvis man tar med kostnader i bildet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kristian O

Sitat fra: Brosmen på torsdag 13. august 2015, klokken 13:54
Det som også må tas med i betraktning er kjøre- og hviletids bestemmelsene for tungtransport. Det er mange transportører som er avhengige av mest mulig effektiv kjøretid for å klare å holde seg innenfor. Tid brukt for å bytte batterier går fortsatt på bekostning av kjøretid.
Skal ikkje meine noko om batteribytte, men eg vil tru at tungtransport kan spare mykje på ei kraftig hybridløysing. Tenk berre på lange nedoverbakker etterfulgt av lange motbakker. "Gratis" energi på vei ned og betydelig redusert drivstoffbruk på vei opp.
Og kviletid kan kombinerast med ladetid. Eit batteri på 200- 300 kWh vil eg tru kan gjer mykje.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ladov

I kommentarfeltet på tu.no så jeg en utregning på hvordan man kan elektrifisere en lastebil. Den trenger ca 2,5 tonn med batterier(!) Da kan den holde seg på farten en drøy arbeidsdag(10 timer). Med en lader på 100kW, trenger den omtrent like lang tid på å lade igjen, altså 10 timer. Utregningen tok utgangspunkt i gjennomsnitt daglig kjørelengde for norske lastebiler.

Batteripakka blir dyr men det er i det minste teknisk mulig..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på fredag 14. august 2015, klokken 00:23
I kommentarfeltet på tu.no så jeg en utregning på hvordan man kan elektrifisere en lastebil. Den trenger ca 2,5 tonn med batterier(!) Da kan den holde seg på farten en drøy arbeidsdag(10 timer). Med en lader på 100kW, trenger den omtrent like lang tid på å lade igjen, altså 10 timer. Utregningen tok utgangspunkt i gjennomsnitt daglig kjørelengde for norske lastebiler.

2,5 tonn på 50 tonns vogntog er jo bare 5% av vekten. Det er ikke stort, batteriet i en TMS utgjør ca. 25% av vekten på bilen. Slik sett kan man påstå at vogntog er mer egnet for elektrifisering enn biler ;)

Ikke glem å trekke fra vekten av mange hundre liter diesel, tung girkasse osv. Netto påslag i vekt tipper jeg blir nærmere 1 tonn enn 2 tonn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Volvos batteribuss er vel det eksisterende kjøretøyet som p.t. kommer nærmest elektrisk tungtransport i sammenligning. Den har 1,4 tonn batterier og 76 kWh kapasitet. Men batteriet veier unødvendig mye sammenlignet med Tesla-batteriet.
http://www.tu.no/industri/2014/12/04/volvos-batteribuss-lader-med-300-kw-og-pantograf
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kristian O

Sitat fra: tomrh på fredag 14. august 2015, klokken 11:23
Volvos batteribuss er vel det eksisterende kjøretøyet som p.t. kommer nærmest elektrisk tungtransport i sammenligning. Den har 1,4 tonn batterier og 76 kWh kapasitet. Men batteriet veier unødvendig mye sammenlignet med Tesla-batteriet.
http://www.tu.no/industri/2014/12/04/volvos-batteribuss-lader-med-300-kw-og-pantograf
Det går reine el- busser i Geiranger i dag. Ifølge bruker er den i drift 18 timer i døgnet og fungerer strålende.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på fredag 14. august 2015, klokken 11:23
Du har også denne: http://cleantechnica.com/2015/07/10/bmw-scherm-pilot-40-ton-electric-truck/

Og det er tusenvis av elektriske busser i drift i Kina: https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_electric_bus
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mo73ro

Sitat fra: TorAtle på torsdag 13. august 2015, klokken 09:51
Sitat fra: Electrix på torsdag 13. august 2015, klokken 09:01
Utskiftbare batterier.
La oss si at du får alle fabrikantene til å enes om et standardbatteri og at man får en ordning der disse batteriene fraktes rundt for å balansere etterspørsel (ala bysyklene i Oslo). Hvor stort er dette batteriet som skal kunne frakte en fullsize lastebil med henger med full last på vinteren 500km?

Ikke helt tilpasset lastebiler kanskje, men viser at for kollektivtrafikk er batteri basert lagring bare et spørsmål om å være løsningsorientert (og det med dagens batteri teknologi)

http://insideevs.com/texas-gets-first-two-electric-wireless-charging-buses-video/
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Olatho

eivhelle

Jeg har personlig ikke spesielt stor tro på hydrogen. Både fordi det er for energikrevende og komplisert. Jeg ser tilgangen på platina som en langt større utfordring enn tilgangen til materialer for å lage batterier. Og jeg er skeptisk til sikkerheten rundt lagring og transport av en svært brennbar gass.

Men heller hydrogen, enn olje. Og hvis noen gidder å bruke milliarder på å lage infrastruktur for fylling, så gjerne det. Men jeg skjønner ikke at man er så polarisert at man enten må ha hydrogen eller batteri og ikke begge deler. Hvis hydrogen dekker behovet bedre for noen brukergrupper, så kan de gjerne få det for min del. Men jeg er ganske overbevist om at det er behov for flere batteribiler enn hydrogenbiler. Og jeg foretrekker selv friheten med å kunne lade bilen min hjemme i stedet for å dra til et sted for å fylle. Og jeg ser overhode ikke noe stort problem med å måtte bruke litt lenger tid på å lade opp batteriet de gangen jeg trenger litt ekstra rekkevidde på en langtur.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Olatho

Det blir jo en form for interessekonflikt - i alle fall i dette fora - fordi det deles ut støtte til begge teknologiene fra samme potten.
Hvis utbygging av en hydrogenstasjon går på bekostning av utbyggingen av et titalls ladestasjoner for elbiler (eller hundretalls, alt etter type ladestasjon og støtteordning man snakker om) er det jo kjedelig for oss.
Og enda kjedeliger er det jo dersom det, etter hvert, viser seg at hydrogen aldri fikk det gjennomslaget noen trodde.  Da har man kasta bort ganske mye penger på en veldig feilslått investering, og forsinket utbyggingen av en skikkelig ladeinfrastruktur samtidig.

Problemet er jo at bensinstasjoner og fossilbassert infrastruktur er her i dag, og konkurrerer sånn sett ikke på samme måte med el når det gjelder hva som er framtida.  Men en feilsatsing på hydrogen vil jo bare forsinke overgangen vekk fra olje, da det vil få flere fossilbillister til å sitte på gjerdet enda lenger før de bytter til moderne teknologi.

Ferry

Electrix

Sitat fra: Ferry på torsdag 20. august 2015, klokken 08:31
Sitat fra: Olatho på onsdag 19. august 2015, klokken 19:02
http://www.vestviken24.no/vv24motor/denne-blir-like-viktig-som-t-forden/s/5-83-13724

"– Foreløbig vil den nok brukes rundt der det finnes pumper. "

Det tror jeg og! ;) Og batteribilen vil brukes rundt der det finnes strøm.
Og oppsummert vil det si at batteribilen er en bil for både byen og landet, mens hydrogenbilen er og blir en bybil.

Det er allerede i dag et problem for mange små tettsteder med få innbyggere at det ikke er lønnsomt å drive bensinstasjon og man ender da opp med en høyere pris for drivstoffet enn i byene. Dermed vil de som ofte er i byen på jobb eller handletur fylle der og omsetningen på den lokale pumpa blir ennå dårligere. Noen steder går folk sammen om å investere i en bensinpumpe, andre steder er det slik at de som stort sett kjører mest lokalt av og til må kjøre en ekstra tur på flere mil bare for å fylle opp tanken.

Med en elbil vil man kunne klare seg normalt i hverdagen med hjemmelading, og det er kun på langtur man trenger hurtigladere. I tillegg er det mye billigere for en lokalbutikk å investere i en hurtiglader enn i drivstoffpumper og tankanlegg. Og det å bygge en hydrogenfyllestasjon et slikt sted blir helt utopisk med mindre folk finner seg i å betale astronomiske priser for drivstoff.

Når enkelte fantaserer om at man bare trenger ca 40 hydrogenfyllestasjoner for å dekke landet så må man være klar over at alle de som ikke bor i en av landets 40 største byer må normalt kjøre ukentlig til en av disse byene for å fylle tanken.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA