Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spionfoto viser neste års Nissan Leaf i bronse?

Startet av ludo, lørdag 05. september 2015, klokken 14:34

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Sitat fra: KjellG på søndag 09. august 2015, klokken 23:59
Det sies at Japan vurderer kjøp av vindkraft/hydrogen i Finnmark og frakte drivstoffet gjennom Nordvestpassasjen.

Med seilbåt?  ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 10. august 2015, klokken 14:22
Sitat fra: KjellG på søndag 09. august 2015, klokken 23:59
Det sies at Japan vurderer kjøp av vindkraft/hydrogen i Finnmark og frakte drivstoffet gjennom Nordvestpassasjen.

Med seilbåt?  ;D

En spesialbygd tankbåt som frakter hydrogen vil det vel være naturlig å drive med el-motorer og brenselceller vil jeg tro ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. august 2015, klokken 15:10
En spesialbygd tankbåt som frakter hydrogen vil det vel være naturlig å drive med el-motorer og brenselceller vil jeg tro ;)

Og så er tanken tom når båten er framme? :)

eivhelle

http://www.side3.no/motor/na-kommer-elbilene-med-ubegrenset-rekkevidde/3422815823.html

Vel der er i alle fall noen som har tro på hydrogen. Og fantastisk nok har den ubegrenset rekkevidde. Det vil si, så lenge du regner 500 km  for ubegrenset og ser bort fra at det ikke finnes noen mulighet for å fylle på mer drivstoff.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: emil på mandag 10. august 2015, klokken 19:03
Og så er tanken tom når båten er framme? :)

Nei, halvfull. Båten må jo rekke tilbake for ny last også ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ellerikke

Ad tråd-tittel: hydrogenbilen var, er og vil mest sannsynlig forbli fremtiden... dersverre ikke meg som sa dette først, men det er i tråd men min forståelse av hydrogen som drivstoff i bil. Jeg har tatt feil før...
Blå e-up!

emil

Sitat fra: Ellerikke på onsdag 12. august 2015, klokken 22:32
Ad tråd-tittel: hydrogenbilen var, er og vil mest sannsynlig forbli fremtiden... dersverre ikke meg som sa dette først, men det er i tråd men min forståelse av hydrogen som drivstoff i bil. Jeg har tatt feil før...

Hydrogen var fremtidsbilens drivstoff for 10 år siden, det er fremtidsbilens drivstoff i dag og det kommer til å være fremtidsbilens drivstoff om 10år også. I mellomtiden har batteriteknologien blitt så bra at den kan dekke behovet for de aller fleste bileieres daglige kjørebehov allerede idag.

Brosmen

Og jeg som var så skuffet at ikke fremtidens drivstoff, nå når vi har kommet til 2015, var en reaktor som var drevet av husholdningsavfall. Slik jeg så det i "Back to the Future 2" for evigheter siden... Bilene kan heller ikke fly...

Dog fremtids-handlingen i den filmen var vel på høsten en gang, så det er fortsatt tid :P
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

tomrh

#23
Sitat fra: Brosmen på onsdag 12. august 2015, klokken 23:13
Og jeg som var så skuffet at ikke fremtidens drivstoff, nå når vi har kommet til 2015, var en reaktor som var drevet av husholdningsavfall. Slik jeg så det i "Back to the Future 2" for evigheter siden... Bilene kan heller ikke fly...

Dog fremtids-handlingen i den filmen var vel på høsten en gang, så det er fortsatt tid :P
Hehe, når vi først er litt OT...synes ikke de bommet så grovt, her er kanskje reaktoren du ønsker deg? http://ecat.com/
Kald fusjon, eller LENR som er blitt mer stuerent - som også NASA kikker litt på, er visstnok blitt realisert i produkter som virker, og en kunde har p.t. en 1 MW reaktor under uttesting. Det planlegges produksjon av 10 kW hjemme-enheter, men avventer patent i USA, som oppfinneren fortsatt venter på fordi kald fusjon pr. def ikke skal gå an. ::) Drivstoffet er en nikkel/metallhydrid-blanding som godt kunne vært funnet på skraphaugen, og som fusjonerer nikkel til kobber og andre tyngre nikkelisotoper.

Den flyvende bilen du etterlyser: http://www.aeromobil.com/

Og det finnes jo flyvende skateboards som også var i filmen, eller howerboard, som Lexus har utviklet. :)



Det "Back to the future 2" ikke tar høyde for er den ofte trege prosessen med å få teknologiske nyvinninger til å spre seg og bli allemannseie. Det finnes alltid en haug med motstandere som stikker kjepper i hjulene av økonomiske, politiske eller ideologiske årsaker. Noe vi elbileiere har merket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorAtle

Hvis ikke hydrogen, hva er løsningen for tungtransporten?
2014 BMW i3

Electrix

Utskiftbare batterier. Veldig mange kjører innom mange faste steder med tilgang på truck og palletralle. Der burde det ikke være noe problem å plugge ut et par batterier og løfte de ut med gaffeltrucken fra siden eller forfra, eventuelt bare trille ut batteriene fra lasterommet med en vanlig palletralle og bytte ut med batteriene som har stått til lading og er oppladet. Dette gjøres samtidig med omlasting og tar bare et par minutter ekstra. Ladestasjon kan også stå på en palle og plugges i nærmeste 3x63A kontakt eller lignende.

Transport som går kontinuerlig over lange strekk bør gå på El-tog, både med tanke på energibruk, konstnader og sikkerhet på veiene.

Et annet alternativ som blir mer og mer aktuelt er induksjonslading underveis på veien, dette skal nå også testes ut på veier i Storbritannia.
http://www.tu.no/industri/2015/08/13/oslo-trondheim-i-elbil-uten-stopp.-denne-teknologien-gjor-det-mulig
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorAtle

Sitat fra: Electrix på torsdag 13. august 2015, klokken 09:01
Utskiftbare batterier.
La oss si at du får alle fabrikantene til å enes om et standardbatteri og at man får en ordning der disse batteriene fraktes rundt for å balansere etterspørsel (ala bysyklene i Oslo). Hvor stort er dette batteriet som skal kunne frakte en fullsize lastebil med henger med full last på vinteren 500km?
2014 BMW i3

cra

Trur batteridrift av langtransporten er et stykke opp og fram enda, men lokaldistribusjon burde la seg gjøre å få over på eldrift etterhvert. Posten har jo starta på dette i det små allerede.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: TorAtle på torsdag 13. august 2015, klokken 09:51
Sitat fra: Electrix på torsdag 13. august 2015, klokken 09:01
Utskiftbare batterier.
La oss si at du får alle fabrikantene til å enes om et standardbatteri og at man får en ordning der disse batteriene fraktes rundt for å balansere etterspørsel (ala bysyklene i Oslo). Hvor stort er dette batteriet som skal kunne frakte en fullsize lastebil med henger med full last på vinteren 500km?
Som jeg skrev, langdistanse utføres best med El-tog, eventuelt Batteri eller hybrid-båt der dette er hensiktsmessig. Veldig mye av lastebiltransport er allerede i dag transport til/fra terminaler og lokalområder, da er det normalt ikke snakk om 500km i et strekk, heller mange kortere strekk på 10-50 km. Mange av de andre lastebilene har også mange stopp hos faste kunder/leverandører underveis. Her er det ikke snakk om å transportere ekstra batterier rundt, man bare bytter ut det man har med det som har stått til lading. Man er jo også i gang med trucken eller palletralla uansett så det er ikke mye ekstratid å bytte rundt på et par pallebaserte batterier i tillegg. Har man batteripakka på en europalle i lasterommet så trenger den ikke mer standardisering enn f.eks. europalle-dimensjonene og en Combo tilkobling, eventuelt Chademo.

En elektrisk trekkvogn kan sannsynligvis ha motoren(e) mellom trekkhjulene og dermed kunne man alternativt ha batterirom med åpning mellom for og bakhjul, eventuelt fra fronten. Man trenger igjen bare legge seg på en passform som kan løftes ut med eksisterende gaffeltrucker og en maksimum størrelse. Grensesnittet her burde også kunne være en Combo eller Chademoplugg som settes i etter at batteriet er satt på plass.

Det er også veldig ofte at lastbegrensingen går på volum og ikke vekt. Europeiske lastebiler er ofte laget så kompakte som mulig i lengderetningen pga begrensninger i lengde, dermed er det ikke nødvendigvis noe stort problem om vekten går opp 500 - 1000 kg.

Når det gjelder størrelse: en lastebil bruker kanskje 4 liter på mila, det er 8 ganger mer enn en dieselbil med 0,5 liter pr mil. En tilsvarende elbil bruker gjerne 2 kWh pr mil dvs 16 kWh pr mil burde være i nærheten. Vinterforbruket vil ikke øke like mye som på en bil pga kupeen i lastebilen er ikke 8 ganger så stor som i en bil, og med høyere energibruk vil man kunne hente ut mye mer spillvarme fra batteri og drivlinje. I tillegg vil ikke kupeen kjøles ned og varmes opp igjen like ofte. Batteriene til Model S veier vel rundt 300 kg så et batteri på 160 kWh burde være fullt håndterbart med jekketralle eller gaffeltruck og med to av disse gi ca 200 km rekkevidde. Skal man på langtur uten lade eller byttemuligheter underveis kan man slenge i et par ekstra i lasterommet eller kanskje man har plass til flere under bilen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjellG

Sitat fra: TorAtle på torsdag 13. august 2015, klokken 08:15
Hvis ikke hydrogen, hva er løsningen for tungtransporten?

Det eksperimenteres med tungbiler med strømpantograf ala tog. Dvs batteridrift i by og terminalområde og pantografdrift/lading på motorvei.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA