Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spionfoto viser neste års Nissan Leaf i bronse?

Startet av ludo, lørdag 05. september 2015, klokken 14:34

« forrige - neste »

ludo

Jeg har ikke tro på hydrogen biler er framtiden. Uten at jeg skal argumentere noe for det i første innlegg. Er det noen her inne som har noen gode argumenter for hydrogen? Kanskje jeg skifter mening ;-)

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mo73ro

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. august 2015, klokken 22:39
Feil forum  ;D

Hvorfor? Er ikke hydrogen bare en annen form for energilagring enn batteri. Det heter jo Fuel Cell Electric Vehicle, er dette forumet kun for BEV?
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

tomrh

Kanskje du finner noe hos Norsk Hydrogenforum www.hydrogen.no ?

Dette forumet er vel mer egnet til å gi deg bekreftelse enn motstand...
Men sjekk denne hydrogen-tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16149.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

På norsk kalles det som regel elbil og hydrogenbil. Dette er elbilforum.

Men så klart er det en del likheter mellom elbiler og hydrogenbiler. De har begge elmotor og motorkontroller. De har også begge batterier, men hydrogenbilene har stort sett NiMH mens elbilene har li-ion.

I mitt syn har hydrogen null sjanse for å bli den dominante teknologien, og ikke veldig mye bedre sjanse for å klare å sikre seg en nisje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Kan fossile hybridbiler få lov til være på forumet bør absolutt hydrogenbiler også få være her.

Hvis jeg kan velge mellom et vedlikeholdsfritt batteri eller et komplisert hydrogenanlegg under setet vil jeg helt klart velge batteribilen.

Lokführer

Det eneste jeg kan komme på er at hydrogen er en nullutslippsbil. Det er altså bedre at folk kjører hfcv enn en forurensende eksosbil.
Ja, hydrogenbilen bruker langt mer strøm pr km, men kommer strømmen fra en fornybar energikilde, så er den miljøvennlig.

Men for at hydrogenbilen skal bli et alternativ, må hele verden bygge ut utrolig mange fyllestasjoner, i tillegg til at hydrogen må fraktes rundt på tankbil.

Joda, hydrogenbilen har kortere fylletid enn elbilen, men som elbileier har jeg registrert at jeg slipper å stå og se på at elbilen "fylles" opp.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Espen Hugaas Andersen

Det beste argumentet jeg har hørt for hydrogen er at veldig mange bor i høyhus og ikke har fast parkering. Og dermed vil hydrogen være mer praktisk fordi man bare drar å fyller den opp nå og da som en fossilbil.

Jeg syns fortsatt ikke dette er et ekstremt bra argument, da det ikke er umulig å få satt opp lading langs gatene der folk parkerer. Men det er nok det beste argumentet jeg har hørt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

#8
Det er tre hovedfordeler med hydrogen så langt jeg har forstått:
1) Lang rekkevidde
2) Raskt å fylle
3) Den kan lagres over lang tid.
Dvs samme som for fossilt drivstoff, men at hydrogen er renere.

Men fordelene er jo ikke særlig store:

1) Tesla har allerede lang nok rekkevidde, og innen 5 år har nok elbiler generelt tatt igjen denne fordelen.

2) Lading vil alltid ta lengre tid enn drivstoff-fylling, men med stort nok batteri kan man kjøre nonstop uansett og lade sakte på destinasjonen (jfr. pkt. 1). Dessuten trenger man spisepauser i løpet av turen der man kan hurtiglade imens. På den andre siden kan elbiler "fylle drivstoff" med lav fyllehastighet hjemme og overalt der det finnes en kontakt. Hydrogen MÅ fylles på dedikerte og DYRE stasjoner.

3) Magasinering av hydrogen har bare noe for seg dersom strømmen man produserer ikke kan brukes umiddelbart, eller at strøm ikke kan magasineres på noen bedre måte. Strømprodusentene regulerer i dag sin produksjon avhengig av etterspørsel, og fornybar elektrisk energi kan allerede magasineres indirekte i vannkraftverk ved at sol- og vindkraft får høyere prioritet (oppnås i en viss grad mellom Tyskland og Norge). Man kunne evt se for seg offgrid-produksjon av hydrogen via elektrolyse direkte fra solcelleanlegg i øde ørkenområder. Men pga. høyere produksjonstap og transport er det bedre å flytte solcelleanleggene nærmere sivilisasjonen og la elbiler bruke strømmen direkte.

(Alle bakdelene til hydrogen er det sagt mye om i den forumtråden jeg lenket til i et innlegg lengre opp).

Alt i alt koker hovedfordelene til hydrogen bort i kålen, i mine øyne ihvertfall. Situasjonen minner litt om kampen mellom vekselstrøm og likestrøm for 100 år siden. Selv om 12V likestrøm har sine anvendelsesområder (hyttestrøm) er jeg glad at vekselstrømsleiren vant den gang siden likestrøm ville gitt enorme energitap og eskalerende utbyggingskostnader. På samme måte håper jeg at batteriteknologien seirer i vår tid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

En hydrogenfyllestasjon kan monteres opp langs hele kysten og benytte bølgekraft og sol for å produsere hydrogen fra vann.

Det samme kan for så vidt hurtigladere basert på en batteribank. En mye enklere måte å gjøre det samme.

Egentlig utrolig vanskelig å finne noen argumenter for hydrogen til bilbruk. Til fly som trenger mer lett energi kan kanskje hydrogen være aktuelt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hyperstress

Sitat fra: mo73ro på torsdag 06. august 2015, klokken 22:50
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. august 2015, klokken 22:39
Feil forum  ;D

Hvorfor? Er ikke hydrogen bare en annen form for energilagring enn batteri. Det heter jo Fuel Cell Electric Vehicle, er dette forumet kun for BEV?

Mente ikke feil forum i den forstand at det faktisk er feil forum, men jeg erfarer at det ikke er særlig mange som ser så lyst på fremtiden til FCEV her på dette forumet, og at du derfor ikke vil få særlig respons  :D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mo73ro

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 08. august 2015, klokken 23:59
Sitat fra: mo73ro på torsdag 06. august 2015, klokken 22:50
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. august 2015, klokken 22:39
Feil forum  ;D

Hvorfor? Er ikke hydrogen bare en annen form for energilagring enn batteri. Det heter jo Fuel Cell Electric Vehicle, er dette forumet kun for BEV?

Mente ikke feil forum i den forstand at det faktisk er feil forum, men jeg erfarer at det ikke er særlig mange som ser så lyst på fremtiden til FCEV her på dette forumet, og at du derfor ikke vil få særlig respons  :D

Ah...  :P
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Carl Anton Stenling

Hydrogenbiler er vel strengt tatt ikke innenfor formålsparagrafen for Elbilforeningen. Likevel ikke noe i veien for å diskutere bilene som Toyota mener vi skal vente på istedenfor å kjøpe elbilene som er på markedet nå.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Hansi

#13
Jeg kan se følgende fordeler for hydrogen:
- De som ikke har lademuligheter hjemme eller på jobb (tett befolkede områder, leiligheter)
- Ikke vampire drain (?)
- Ikke behov for enormt strømuttak på hovedfartsårer i rushtid (ferie etc. (kan løses med batteribanker kanskje?))
Har kanskje glemt noe.

Når det er sagt håper jeg elbilen vil seire. Jeg mistenker som noen andre at hydrogen er olje- (naturgass) og bilselskapenes (service og deler) måte å utsette dårligere butikk for de
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

KjellG

Det sies at Japan vurderer kjøp av vindkraft/hydrogen i Finnmark og frakte drivstoffet gjennom Nordvestpassasjen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA