Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lette felger til Elbil

Startet av eivindb, lørdag 05. september 2015, klokken 10:34

« forrige - neste »

eivindb

Trenger man dobbeltlader for å utnytte mer enn 11kW på f.eks. Statoil hurtiglader?
Hvis ikke, i hvilke tilfeller trenger man det?

SigX

Ja, for å kunne lade med 22kW må du ha dobbeltlader.
Alternativet er å benytte en Chademo-adapter.

cairnz

For raskere lading enn 11kW på AC (altså Type 2) så må du ha dobbeltlader.
For rask lading på Chademo eller Supercharger, så har dobbeltlader ingenting å si.
Elbilist

eivindb

Sitat fra: cairnz på torsdag 06. august 2015, klokken 15:53
For raskere lading enn 11kW på AC (altså Type 2) så må du ha dobbeltlader.
For rask lading på Chademo eller Supercharger, så har dobbeltlader ingenting å si.

Se på https://www.statoil.no/no_NO/pg1334086535135/private/milesDrivstoff/Hurtiglader.html

Hvordan kan man få utnyttet 43kW på Mode3, Type2-lader?

Elektra

#4
Hei, veit ikkje om du vurderer ny bil og skal inkluderer dette eller om det er fakta til ein diskusjon, men vi kjøpte ny bil med da visste eg at eg ville tenkt at "om eg står ved en 22kW lader (med bilen full i grinete unger og sånn) og kun kan benytte 11kW av den, ville eg tenkt at det ville vert verdt de ekstra 9000,-" :-)

Men eg har så langt ikke brukt dobbeltladeren. det er etter 6000km.

For å kunne dra ut 22kW feks hjemme må du vel ha 3fas 400VAC/32A eller trafo. Da kan du vel lade fra tomt til fullt på ca 4t.

Edit:
Så økonomisk er det nok lurere å kjøpe et CHAdeMO adapter istedenfor.
43kW kan man vel ikke lade med AC på Tesla MS

SunSeeker


[/quote]

Se på https://www.statoil.no/no_NO/pg1334086535135/private/milesDrivstoff/Hurtiglader.html

Hvordan kan man få utnyttet 43kW på Mode3, Type2-lader?
[/quote]

Det er foreløpig kun Zoe som kan utnytte seg fullt av dette.
Kjøp deg et Chademo adapter I stedet, (om det er slik at du leter etter bil og en ikke har dobbeltlader.)

Forøvrig merkelig at Statoil ikke greier å skrive rett betegnelse på kW på sidene deres.

turfsurf

Sitat fra: Elektra på torsdag 06. august 2015, klokken 16:34
Hei, veit ikkje om du vurderer ny bil og skal inkluderer dette eller om det er fakta til ein diskusjon, men vi kjøpte ny bil med da visste eg at eg ville tenkt at "om eg står ved en 22kW lader (med bilen full i grinete unger og sånn) og kun kan benytte 11kW av den, ville eg tenkt at det ville vert verdt de ekstra 9000,-" :-)

Men eg har så langt ikke brukt dobbeltladeren. det er etter 6000km.

For å kunne dra ut 22kW feks hjemme må du vel ha 3fas 400VAC/32A eller trafo. Da kan du vel lade fra tomt til fullt på ca 4t.

Edit:
Så økonomisk er det nok lurere å kjøpe et CHAdeMO adapter istedenfor.
43kW kan man vel ikke lade med AC på Tesla MS

Jeg har både DL og Chademo adapter. DL har jeg ikke hatt nytte av, men Chademo har spart meg for noen ekstra SC ladestopp. Chademo er raskt nok til å fylle ca halvfull tank på en lunsjstopp. 22kW er for meg over natten lading, og da holder det uansett med 11kW. Selvfølgelig, hvis man ofte kjører 10 mil over rekkevidde og uansett skal innom ett kjøpesenter med 22kW, så er jo DL kjekt å ha. Mtp på kost så er jo Chademo relativt billig, så ikke noe å lure på. Det beste er jo selvfølgelig begge deler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Fastlane83

Kanskje. Jeg har 22 Kw-lader hjemme og dobbeltlader. Har hatt brukt for det ett par ganger. Men når jeg kjøpte bilen så kunne jeg få dobbeltlader fra fabrikk. I dag må den vel ettermonteres. Hadde bruk for den senest i går da jeg manglet 5 mil på å komme hjem. Famt en 22kw lader og spiste middag der. Sparte en halvtime på det....så må du vurdere hvor mye penger du vil betale for å spare tid en gang i blant. Kost/nytte!
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Øyvind.h

Når jeg kjøpte dobbeltlader koster det 9000,- et eller annet. Jeg har allerede spart inn en overnatting på 22kW lading. Man trenger jo ofte ikke full tank, men heller en liten rekkevidde boost. Da kan 22kW gjøre nytten.

Men når Tesla hever prisen for dobbeltlader til nærmere 20k, og CHAdeMO adapter falt til rundt 3500,- (fra rundt 6k) er jeg ikke lenger sikker på hva jeg gjør med X'en).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

dosmont

22KW + shopping = fullt batteri ;D
11KW + shopping = ikke fullt batteri :(
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Brede

30.000km og absolutt null bruk for noen dobbeltlader så langt, men hvert sitt behov.  :)

cirys1

22kW gratis ladere spretter opp overalt, blant annet på mange kjøpesenter, det kan være et alternativ og stoppe der i et par timer fremfor SC eller chademo. Chademo er vell heller lite utbredt ennå og flere har uttalt (blant annet i en tråd her) at effekten kan variere veldig.

dosmont

Sitat fra: Brede på torsdag 06. august 2015, klokken 20:36
30.000km og absolutt null bruk for noen dobbeltlader så langt, men hvert sitt behov.  :)
5 ganger på 19k  til nå for meg. Så det med forskjellige behov Stemmer :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

thilo

Veldig glad å ikke valgt borte dobbeltlader.

Når neste Supercharger er ikke i nærheten passer det veldig bra å få 100km rekkevide i timen f.eks. hos en av TOCN ladefondet 22kW ladere. Er det bare en boks som i Andenes er det heller ikke dumt å ha mindre ladetid mtp. flere Model S som skal lade før dem tar ferge videre...
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Øyvind.h

Sitat fra: dosmont på torsdag 06. august 2015, klokken 20:41
Sitat fra: Brede på torsdag 06. august 2015, klokken 20:36
30.000km og absolutt null bruk for noen dobbeltlader så langt, men hvert sitt behov.  :)
5 ganger på 19k  til nå for meg. Så det med forskjellige behov Stemmer :)
Problemet er at behov for dobbeltlader kan dukke opp helt uventet. For min del skjedde det noe uventet i fjor sommer. Dobbeltlader sparte meg for CHAdeMO styr og ekstra overnatting. Men når jeg kjøpte dobbeltlader var det 9k vs 6k adapter. Nå må man uansett kjøpe dobbeltlader i etterkant, og adapter er nesten halvert i pris.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA