Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtig lading av elbil på strekningen Oslo -- Bergen over Fagernes/Tyin (E16)

Startet av xderia, fredag 04. september 2015, klokken 18:03

« forrige - neste »

xderia

Luftfjæring 120mm – 163mm også ved fullastet bil?

Standard fjerning har bakkeklaring 144mm uten last. Tipper 120mm med last. Blir det da 143mm på maks høyde med luftfjæringer?
70D Deep Blue

Øyvind.h

Nei. Bilen merker om demperne presses ned pga last og trykket økes. Det er derfor man kan laste et par hundre kg last i bagasjerommet, og bilen sørger for at den er i vater :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

xderia

1. Så for lastet bil for dette eksempelet er forskjellen fra standard fjæring og luftfjærimg 43mm?

2. Er det fortsatt slik at maks hastighet er 15kmt for maks høyde?

3. Går det an å sperre bilen slik at den ikke kjører fortere enn 15kmt?
70D Deep Blue

cairnz

Sitat fra: xderia på torsdag 06. august 2015, klokken 09:15
1. Så for lastet bil for dette eksempelet er forskjellen fra standard fjæring og luftfjærimg 43mm?

2. Er det fortsatt slik at maks hastighet er 15kmt for maks høyde?

3. Går det an å sperre bilen slik at den ikke kjører fortere enn 15kmt?
35 for very high 
55 for high
Elbilist

Muffinman

Går ikke an å sperre hastighet, med unntak av valet mode. Sperrer da i vesentlig høyere hastighet.

nortrahof

Jeg kjører alltid med preferanse "high" da jeg av og til må passere forhøyninger og kanter på siden av veibanen som er mye lavere. Har merket at bilen resettes til "normal" ved passering av 55km/h og kommer ikke automatisk tilbake til "high" i lavere hastighet dersom ikke man har valgt en lokasjon der bilen skal heves. - Trodde at bilen med valgt preferanse "high" alltid ville resettes til "high" ved lavere hastighet enn 55 km/h og variere høyden ut fra hastighet? Det er ikke tilfelle for min bil. - Er det en finesse som jeg ikke har oppdaget for å få dette til - uavhengig av lokasjon?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Tuxedo

Når du setter bilen i high, senkes den automatisk til normal når hastigheten blir høy nok.  For å få den tilbake til high må du enten befinne deg på samme sted (GPS-lokasjon), eller gjøre det manuelt via skjermen (og hastigheten må være under 55 km/t).  Det er ikke mulig å kjøre med bilen i high hele tiden.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

nortrahof

Etter det jeg forstår, er det ikke noen mulighet til på generell basis å få bilen til å automatisk heve seg når hastigheten faller. Det er litt slitsomt å huske på å heve bilen til stadighet på nye lokasjoner.

Det kan være at man ønsker å svinge av på en lomme i vegen der man ellers synes det er greit å kjøre i "medium". Jeg har klart å "subbe i småstein" på denne måten et par ganger på 3 måneder. Dette er unødvendig!
Det er ikke alle land som har like gode veier som California!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

erot

Er det andre høyder på D-modellene? Mener å huske at min ikke-D har ca 70mm fra lavest til høyest.

tkjoerlaug

Sitat
Det er ikke alle land som har like gode veier som California!

Jeg har kjørt bil flere ganger i California, og standarden på veidekket er mye dårligere enn det vi er vant med i Norge. Veiene er brede og finne, men asfalten og betongen man kjører på er et lappeteppe som gir en svært humpete opplevelse.

nortrahof

Sitat fra: tkjoerlaug på søndag 09. august 2015, klokken 05:34
Sitat
Det er ikke alle land som har like gode veier som California!
Jeg har kjørt bil flere ganger i California, og standarden på veidekket er mye dårligere enn det vi er vant med i Norge. Veiene er brede og finne, men asfalten og betongen man kjører på er et lappeteppe som gir en svært humpete opplevelse.

Jeg har også kjørt i California en del på varierende veistandard. Som du sier, er ikke underlaget det beste - men der har jeg ikke opplevd slike "trinn" ved passeringslommene.
Det har vært tilfelle 2 ganger med TMS i den korte tid jeg har hatt bilen. Jeg har som sagt alltid hatt bilen innstilt på høyeste bakkeklaring og kjøpte nettopp luftfjæring for å få bilen høyere.
Nå har jeg heldigvis ikke klart å skade noe da slike manøver alltid skjer ved lav hastighet - men jeg setter liten pris på lyden når det skraper under.

Derfor kunne jeg sette pris på at bilen hevet seg fra "normal" når jeg har valgt "always high". Hastigheten bilen hever seg er for langsom også. Bilen rekker heller ikke å heve seg når man bremser opp ved hastigheter > 55km/h for å svinge ut på slike passeringslommer. Da måtte man ha en akkumulatortank som er preladet, slik at heving kan skje raskt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)


nortrahof

Sitat fra: Muffinman på søndag 09. august 2015, klokken 17:33
Passere?   ;D

Riktig gjettet!
- Ikke alle veier i Norge er brede nok til å la to biler passere. TMS er jo ekstra bred, så det er ikke unormalt at det finnes slike passeringslommer i Norge med ekstra bredde for to kjøretøy.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA