Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla shop - norske priser?

Startet av shuatorp, fredag 04. september 2015, klokken 13:20

« forrige - neste »

shuatorp

Er det noen som har peiling på hvor lenge dette batteriet kan levere 750Watt?
Det er på 12Ah ved 12.8V, men hva med ved 230V?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

SUNPWRD

Ohms lov for effekt er P=UxI
Om vi snur den og deler effekten P (750Watt) på U (230Volt) får vi I (3,2Ampere)

Så om en ser bort fra effektap i konverteringen fra DC til AC har du i underkant av 4 timer før du har brukt de 12 Ah.

Med en del tap i konverteringen vil vel jeg tro at du får ca 3 timer ut av dette om det er fulladet, men kanskje mindre da teori og praksis skjelden henger helt sammen.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

emil

Sitat fra: Argi på torsdag 06. august 2015, klokken 00:03
Ohms lov for effekt er P=UxI
Om vi snur den og deler effekten P (750Watt) på U (230Volt) får vi I (3,2Ampere)

Så om en ser bort fra effektap i konverteringen fra DC til AC har du i underkant av 4 timer før du har brukt de 12 Ah.

Med en del tap i konverteringen vil vel jeg tro at du får ca 3 timer ut av dette om det er fulladet, men kanskje mindre da teori og praksis skjelden henger helt sammen.

Min matte sier at med 12.8V og 12Ah har man under optimale forhold ca 150Wh tilgjengelig

150Wh / 750W = 0.2h = 12 minutter under optimale forhold uten tap i konverteringen. I praksis vil jeg nok tro at man kan si nærmere 5 minutter driftstid ved 750W.

SUNPWRD

Enig med emil!! Får skylde på 3 x Heineken i gårkveld.  :-[
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

shuatorp

Sitat fra: emil på torsdag 06. august 2015, klokken 00:07
Sitat fra: Argi på torsdag 06. august 2015, klokken 00:03
Ohms lov for effekt er P=UxI
Om vi snur den og deler effekten P (750Watt) på U (230Volt) får vi I (3,2Ampere)

Så om en ser bort fra effektap i konverteringen fra DC til AC har du i underkant av 4 timer før du har brukt de 12 Ah.

Med en del tap i konverteringen vil vel jeg tro at du får ca 3 timer ut av dette om det er fulladet, men kanskje mindre da teori og praksis skjelden henger helt sammen.

Min matte sier at med 12.8V og 12Ah har man under optimale forhold ca 150Wh tilgjengelig

150Wh / 750W = 0.2h = 12 minutter under optimale forhold uten tap i konverteringen. I praksis vil jeg nok tro at man kan si nærmere 5 minutter driftstid ved 750W.
Da var ikke det en egnet mobil varme enhet..
Takk for svar :-)
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

TB

#5
Sitat fra: shuatorp på torsdag 06. august 2015, klokken 08:45
Da var ikke det en egnet mobil varme enhet..
Takk for svar :-)

Å basere seg på ekstra batteri for oppvarming vil vere ein utfordring med tanke på begrensa plass, spesielt i trillingene som har begrensa plass i utgangspunktet. Batteri yter og mindre når det er kaldt, men varmebehov er større.

Ser omtalt i ein tråd under eGolf her på forumet, Eberspächer har lansert varmer som kan bruke E100, bioetanol.

Denne vil vere CO2 nøytral, og sleppe søl med diesel eller bensin. (Ved søl av bioetanol kan det kanskje oppstå misstanke om promille?)

Tråden kan leses her, står om bioetanol langt ut i tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19937.0.html

Ca 20 kr pr liter bioetanol på tilbud ved Jula:
https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/hjemmeinnredning/lys-og-lykter/drivstoff/bioetanol-510014/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA