Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dynaudio

Startet av Jejl, torsdag 03. september 2015, klokken 22:12

« forrige - neste »

Jejl

Vi var å handlet på Carrefour Finestrat i Spania. Der har de to  elbilparkeringer som har 22kw type2. De er de bredeste og nærmeste p-plassene til hele senteret, og en av plassene er som regel alltid opptatt av en eksosbil. I går da vi kom var begge opptatt av eksosbiler, så da parkerte vi slik at den ene bilen var parkert inne, og satt bilen på lading.
Var ute å sjekket etter en liten stund, og det hadde samlet seg et stort publikum rundt bilen, men ingen av dem så ut til å eie eksosbilen, så da gikk jeg bare inn i butikken og handlet videre.

Da vi var ferdig med handleturen var det en Engelsk familie som var i gang med å lesse en haug med varer inn i bilen som så ut til å være  fra en flere timers handletur. Vi informerte dem om at de sto på elbilparkering. Da påsto de at de ikke hadde sett skiltingen. Hele p-plassen er malt grønn med et to meter stort hvitt stikkontakt/bil symbol på bakken, så det var det jo veldig sannsynlig at ingen av de 5-6 personene som var i bilen hadde sett.

Føreren i bilen var tydeligvis ikke så fornøyd, for da vi var på vei ut av p-plassen tok han en annen vei en meg ut og gav gass. I krysset i enden av p-plassen fikk han et stoppskilt som han tydeligvis også overså, for han hadde så høy fart at han nesten krasjet inn i oss, og han tutet på oss, da vi kom rett før han.

Så eksosbilene som parkerer på elbilparkering er herved advart mot at de da bare må regne med at de blir parkert inne.

Kristian O

Litt OT men; 41 mil fra SC i Tarragona. Er det et "typisk spansk kjøpesenter"? Mulig å slå ihjel to timer uten å være spesielt begeistret for shopping her?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Jejl

De har butikker i alle varianter her, og det er veldig stort så det er lett å slå i hjel noen timer der.
Vi har ladet der 3 ganger nå denne ferien.

ew

Jeg støtter den handlingsmåten. Frekkhet fortjener frekkhet tilbake. Ville uten tvil gjort det samme selv, gitt ladebehov og lang nok Type 2-kabel.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Sandvika

Kjenner denne plassen, er ganske opplagt at det er "en grunn til at den er ledig". Frekt som bare det, men en liten melding på ruta med ditt tlf. nummer hadde nok vært på sin plass.

Thor2014

Ikke at det er noen unnskyldning, men jeg tror ikke bare det er frekkhet.
Det er noe som tar tid til å bli vant til. Litt som at det kommer motorsykler mellom bilene på sommeren.
Som elbileier legger man merke til biler som står parkert på ladeplasser og det er like irriterende om det er en elbil som ikke lader eller en bensinbil.
Man legger merke til kontakter man kanskje lade på.
De som kjører biler med fossilt drivstoff reagerer på handikap plasser, men et merket felt i bakken er ikke så alarmerende.
Når det er sagt pleier jeg gjerne å ta en prat med de som blokkerer plasser. På sikt vil nok folk bli litt mer observante på dette også.

Jejl

Sitat fra: Sandvika på onsdag 05. august 2015, klokken 12:59
Kjenner denne plassen, er ganske opplagt at det er "en grunn til at den er ledig". Frekt som bare det, men en liten melding på ruta med ditt tlf. nummer hadde nok vært på sin plass.
Skal ta med penn og papir neste gang. Vi skulle kjøre 6 personer til flyplassen i dag tidlig og hadde bare 41% på batteriet, så ladingen i går var nokså nødvendig.

Stikkkontakt

Hadde du gjort det samme med en elbil som stod der uten å lade?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

jorgen.s

Jeg forstår ulempen det innebærer når du sårt trenger ladetid. Når det er sagt, syns du ikke det er litt usivilisert å ty til vigilantisme overfor andre på den måten?

Enda kleinere syns jeg det er når folk hisser seg ekstremt opp over uskrevne regler som det å parkere på ladeplass uten å koble seg til, eller å koble seg til og ikke flytte bilen minuttet etter at lading er ferdig, eller å parkere og koble seg til og ikke ha tommere batteri enn nestemann som kommer.
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

Muffinman

Tror man skal skille på å parkere inn noen fordi man faktisk _trenger_ lading og å gjøre det samme som en slags "avstraffelse." Har forståelse for førstnevnte og fint liten sympati med den som blir parkert inne, men den som blokkerer må være forberedt på at risikoen for eskalering er høy. Trådstarters eksempel viser det med all tydelighet. Det er en veldig tynn linje mellom adferden briten viste i dette tilfellet, og adferd hvor vold eller vandalisme blir en realitet.

Tror ikke jeg ville tatt sjansen, spesielt ikke i utlandet.

Brede

Å parkere noen inne på denne måten kan forsåvidt forsvares om det er absolutt nødvendig, men jeg ville nå iallefall lagt en lapp i min egen frontrute med mitt telefonnummer.

Greit nok at det ikke er tillatt for fossilbilen å stå der, men i ytterste fall så kan det være noen som har parkert der i et nødstilfelle (sykdom, skader, hendelser med barn osv.). Svært usannsynlig, men da ender iallefall en blokkerende elbil opp som en svært stygg ulv..

Tuxedo

Uansett kan man ikke parkere noen inne, selv om de selv har parkert ulovlig.  Da ender det raskt opp med at det er man selv som blir tauet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16


Jejl


Bilen som ble parkert inne var en helt ny Audi q7 7-seter. Måten bilen var parkert på viste med all tydelighet at den sto der fordi p-plassen var så stor at det ikke var noen sjanse for parkeringsriper/bulker.

Jeg kommer nok til å gjøre akkurat det samme neste gang, men vil da sannsynligvis også skrive et tlfnr.

Jeg vurderte det til at det var liten sjanse for at noen skulle finne på noe bøll med bilen, rett utenfor hovedinngangen til butikken som sikkert har ti-tusenvis av kunder pr time.

En ansatt i butikken sto like ved oss da vi parkerte, og han bare smilte til oss. 

Eksosbilkjørere som parkerer på elbilparkering må bare forvente å bli parkert inne. Jeg kommer også til å gjøre det i fremtiden, og tydeligvis gjør flere andre det samme.

Forøvrig så hadde vi ikke mer enn litt i overkant av 1% margin på¨batteriet da vi skulle kjøre 6 stk til flyplassen om morgenen etter episoden, dersom den ustabile ladeplassen ved huset vårt ikke skulle virke i noen timer.(Men det gjorde den heldigvis).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA