Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye features på X implementeres på S også etter intro?

Startet av Pettero, torsdag 03. september 2015, klokken 13:44

« forrige - neste »

Pettero

Bare lurer på hvor mye det koster og lade opp batterier på outlander i kr?
Noen som har regnet på det?

rkiljet

Med forbehold om feil:
Er det ikke 12 kWH-batteri på disse?

Også er det vel 30% som jeg mener å ha lest at batteriet beholder som sikkerhet for batterilevetid, selv om indikatoren viser den er tom.

Så om vi trekker fra 30% fra 12 kwH så sitter vi igjen med 8,4 kWH som vi tar videre.

Regn med ca 1 krone i strøm og nettleie, da blir det vel full tank ved 0 i batteriindikator for ca 8,5 kr.

Dette kan vi jo igjen trekke videre, så om vi tar et snitt på 35 km så får vi et kostnad på 2,5 kr per mil.

Bare korriger meg om jeg sier noe riv røskende galt her.

jkirkebo

Sitat fra: rkiljet på onsdag 05. august 2015, klokken 00:14
Regn med ca 1 krone i strøm og nettleie, da blir det vel full tank ved 0 i batteriindikator for ca 8,5 kr.

Forrige regning her lå på under 60 øre/kWh så en krone er nok vel pessimistisk ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rkiljet

En pessimist er en optimist med erfaring pleier jeg si.  :D

Spøk til side. Da blir det jo ennå hyggeligere regnestykke.
0,6 x 8,4 = 5,04 kr for full tank.
På et snitt på 35 km = 1,44 kr per mil.

aaa3

Ja, selv om strømprisen skulle nærme seg 1 kr/kWh blir det MYE billigere å kjøre på strøm enn på bensin.
Men glem hurtiglading! Se her:
80% av 8,4 kWh = 6,7 kWh. Dette koster for tida kr. 75 på Fortum sine hurtigladere. Altså 11 kr/kWh!
Da kan du kjøre ca. 30 km på strøm - m.a.o. 25 kr/mil.
Bensinkjøring med et forbuk på 0,8 l/mil koster ca. 12 kr/mil.

Niff123

Det ble kanskje en kommafeil her? 2,5 og ikke 25 kr/mil.

Eller enklere: under en tier for å lade fullt, og den går fire mil på strøm dvs. Kr 2,50 per mil.
Og bensindrevet 0,7 l/mil x kr 14 = kr 10 per mil.

aaa3

Sitat fra: Niff123 på onsdag 05. august 2015, klokken 12:12
Det ble kanskje en kommafeil her?
Nei, ikke noe kommafeil. Beregningen gjaldt Fortums hurtigladere. 75 kr pr 30 min. Lader da 80%, som gir ca 30 km, eller 3 mil. 25 kr/mil.
Altså: Glem hurtiglading, er du tom for strøm så kjør på bensin!

Niff123

Da er vi enige: Lad hjemme og/eller på jobb og kjør elektrisk så langt dette rekker.
Uten slik lading: kjør på bensin.

Dykkern

Skjønner lite av det som er skrevet over.
I mitt enkle hode:
Outlander har en kapasitet på 12 kWh
Pris for 1 kWh med nettleie og energi: ca 1 kr
Ergo: 12 kr/full lading

Riktig eller feil?

rkiljet

Nesten riktig...
Den har kapasitet på 12 kWh, men når bilen viser at den er tom, har jeg forstått det at det fortsatt er ca 30% igjen på batteriet som bilen beholder for å sikre levetiden på det. Litium-batterier skal visst helst ikke lades helt ut.

og 12 kWh-30 % er 8,4 kWh som må lades i praksis.

aaa3

Og de færreste av oss betaler vel 1 kr/kWh? 75 øre er vel mer realistisk. "Full tank" koster da 0,75x8,4=6,30 kr.

El-Rabiato

Fra tomt til fullt batteri på Outlander PHEV er 10.09 kWh

TB

Sitat fra: El-Rabiato på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:45
Fra tomt til fullt batteri på Outlander PHEV er 10.09 kWh
ca 10 kWh...  ;D

Av erfaring har eg sett at feilmarginen på denne typen kWh målerer kan vere stor. Har testa fleire av samme modell som bilde visar - med stor variasjon mellom dei på samme kurs / last.

Men, dei gir ein klar indikasjon på forbruket...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019


aaa3

Se tråden Technical graphs and images
Sitat fra: PhevVest på onsdag 08. juli 2015, klokken 16:04
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=1278
Her ser vi at batteriet er "tomt" når det faktisk er 26 % igjen. Hvis batterikapasiteten faktisk er 12,0 kWh skal det være 8,9 kWh å lade fra "tomt" batteri.
Men grafen viser jo også at det er først ved 22 % at det skjer noe, da skrus varme og A/C av. Ved 20 % går den i "turtle mode".
Dessuten må vi regne med et visst tap i laderen, og feilmargin i energimåleren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA