Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X og småbarn (barneseter, isofix etc.)

Startet av Foremost, torsdag 03. september 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Foremost

Lurer på om det er mulig? Har noen gjort det?

Litt skummelt med 116km mellom hurtigladestasjonene i Eidfjord og Ål, og ganske stor høydeforskjell.

Jorgensen

Sitat fra: Foremost på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:54
Lurer på om det er mulig? Har noen gjort det?

Litt skummelt med 116km mellom hurtigladestasjonene i Eidfjord og Ål, og ganske stor høydeforskjell.
Det er flere som har diskutert dette på forumet, og siste tråd er samme kjøretur med en i3. Siden i3 og e-golf har tilnærmet lik rekkevidde, og de bruker samme hurtigladerene, så skal nok denne turen gå bra.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22708.0.html
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

eivhelle

Stigningen fra Eidfjord til toppen av vidda rundt Dyranut, krever ca halve batterikapasiteten. Men deretter kjører du veldig billig resten av turen.

Jeg ladet til 96% i Eidfjord før jeg startet turen over vidda. Jeg kjørte i eco + og hadde igjen 26% da jeg stoppet for å lade på Ål. Så i praksis rekker du fint laderen på Gol hvis det er problemer med å få ladet på Ål.

Motsatt retning gikk også greit selv om du vanligvis har vinden imot når du kjører vestover. Men da starter du på 350m høyde slik at du får mindre stigning på veien over.

Så det er null problemer å kjøre over sommerstid, men jeg ville ikke følt meg like komfortabel hvis det var vinterføre. Det skal snart komme en lader på Maurseth som vil gjøre turen østover enklere, men andre veien vil være mer utfordrende siden du må klare 80 km med 900 meter stigning før du får mulighet til å trille nedover igjen. Men det vil vel etter hvert komme på plass en hurtiglader på Geilo, og da vil det fleste problemene være løst.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

hovedproblemet er vel at det tar 4-5 timer ekstra pga lading og å kjøre i sneglefart;)

Men så lenge man KAN klare det så er det jo fint:)

eivhelle

#4
Hurtiglading tar til sammen maks en time hvis det ikke er ladekø. Og man kan kjøre i samme tempo som trafikken ellers. Jeg kjørte 432 km med 60 minuter lading og snitthastighet på 62km/t. Og ladepausene ble brukt til å spise, gå på toalettet og å strekke litt på beina. Jeg måtte vente 15 minutter å slippe til på ladere på et av stedene.

Fartsgrensene gjennom hallingdalen setter begrensning på hvor fort du kan kjøre uansett. Det eneste strekket hvor det er nødvendig å holde litt igjen er opp Måbødalen og i motsatt retning bakkene opp fra Ål mot Geilo. Og hvis det skulle blåse kraftig i mot vil det lønne seg ta det litt rolig over vidda siden energien som må til for å oppheve luftmotstanden øker kvadratisk med hastigheten. Derfor vil vind med 8 m/s imot bidra til at du får et forbruk tilsvarende kjøring i 90 selv om du kjører i 60.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA