Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan introduserer 7-seters e-NV200

Startet av kjohan, torsdag 03. september 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

kjohan

Hei! jeg har akkurat kjøpt meg en brukt BMW i3 og skal hente denne i Oslo på søndag. Jeg skal da kjøre ca 27 mil sør til Grimstad, og lurte på hvordan jeg skal gjøre med betaling av lading. Må jeg ha et kort? GoCharge appen skal ha 399 kroner pr måned, synes det var litt dyrt?

Jeg kommer til å lade bilen mest på jobb og hjemme. Men må jo komme meg hjem fra Oslo på søndag. hva gjør jeg? :)

bjaolsen

#1
Det er enkelt å betale med SMS hos flere av leverandørene, husk bare at noen firmamobiler har "sperre" for innholdsbetaling....
Og hvis du får med RFID-brikke i startpakken så er det superkjapt å registrere denne på Grønn Kontakt for fakturabetaling.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

kjohan

Vil dette si at jeg ikke trenger noe abonnement eller kort i det hele tatt for å komme meg hjem?
Hvilken startpakke er det du sikter til?

emil

#3
399,- på GoCharge gjelder så vidt jeg vet kun ArcticRoads (tidligere Ishavsveien) sine ladere, et par i Østfold og noen på E6 fra Lillehammer og nordover. Totalt ubrukelig for de fleste.

På Fortum sine ladere kan du bruke SMS. Holmestrand, Sandefjord og Lasses (Rugtvedt/Stathelle) og Kiwi Nedenes er Fortum-ladere.

Lader du godt opp på Lasses bør du komme helt frem, alternativt ta et lite påfyll på Kiwi Nedenes.

RFID kort fra GrønnKontakt og Fortum, alternativt bruke Elbilforeningens ladebrikke registrert hos disse to operatørene, dekker det meste mellom Stavanger og Oslo og etterhvert oppover til Hovden plus mye på øst- og vestlandet.

Klarer du å få tak i GrønnKontakt ladekort før avreise (de har kontorer i Kristiansand, kanskje du kan hente ladekort der) har du også tilgang på ladere på Kjellstad (ved Tesla/Max), Tangen/Kragerø og Brokelandsheia.

GrønnKontakt og Fortum tar betalt 2.50kr pr minutt du lader med DC-hurtiglading. Du bruker da CCS/Combo2 kabelen som sitter fast på laderen og ikke din egen eller den fastmonterte Type2 ladekabelen.

bjaolsen

Du trenger ikke noe abonnement, nei. Jeg sikter til startpakken fra Elbilforeningen
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

emil

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:56
Du trenger ikke noe abonnement, nei. Jeg sikter til startpakken fra Elbilforeningen

Trenger ikke noe abonnement, men må ha avtale med operatørene. Brikken til elbilforeningen gjør ingenting magisk av seg selv. Når man kjøper brukt bil er det ikke automatisk at man får elbilforeningens startpakke med.

kjohan

Takk for hurtige svar!

Jeg har nå bestilt kort fra Fortum, men satser uansett på å betale med SMS den første turen siden det ser ut til å være greit. Tenker jeg stopper i holmestrand først, og så tar jeg en stopp til på lasses så regner jeg med det skal være nok hvis jeg klarer å kjøre pent :)

Men bilen lader vel bare opp til 80 % så hvis jeg bare har 80 % på 10 mil, så skal det jo holde hardt?
Gleder meg stort :)

emil

Sitat fra: kjohan på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:21
Men bilen lader vel bare opp til 80 % så hvis jeg bare har 80 % på 10 mil, så skal det jo holde hardt?
Gleder meg stort :)

Jeg kjører 1.gen USA-Leaf med ca 15% tap i batterikapasitet. Starter fulladet i Oslo (Smestad) og lader til ca 75% i Sandefjord og på Lasses og kommer greit hjem til Arendal med det nå om sommeren på tørre veier. Da med CC på fartsgrensen (justert for feilvisning) på 2-felts vei (Arendal-Telemarksporten ca) og CC på ca 80-90km/t på 4-felts vei. Spart tid på høyere hastighet kan fort gå tapt i lengre ladetid.

Ferry

Sitat fra: kjohan på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:21
Men bilen lader vel bare opp til 80 % så hvis jeg bare har 80 % på 10 mil, så skal det jo holde hardt?

Bilen lader til 100% den, men det tar lang tid. Bedre å lade mindre og oftere. Mulig noen ladere stopper på 80%? Jeg har i hvert fall ikke opplevd det med Fortum sine med i3. Fra tomt batteri lader du oppunder 10 mil på et kvarter for i3 på sommerføre. Men pass på hastigheten! i3 er ikke særlig aerodynamisk, og fart stjeler strøm. Jeg testa en tur Drammen - Hanekleiva - Drammen i 100 og 110. Bilen brukte da omtrent 50% mer strøm enn i 80-sone.

Electrix

Jeg vil absolutt anbefale deg å skaffe deg brikke fra både Grønn Kontakt og Fortum, du får bare faktura på epost, og koster ingenting å ha eller få faktura, du betaler kun for tiden du lader. Begge disse har samme prisstruktur på hurtiglading og sammen har de veldig god dekning på Sørlandet, Fortum for å komme nordover til Hovden, GK for å komme vestover til Stavanger og sammen har begge god dekning mot Oslo. Jeg har selv begge og bruker den laderen som passer best, dermed er det lettere å tilpasse turene.

SMS ser jeg kun på som en nødløsning det er dyrere både for operatørene og for kundene, og utfra erfaringene her på forumet ser det ut som det er en mer ustabil/usikker løsning.

Husk også å bruke den store CCS pluggen med kabel, og ikke type2 kontakten som mange gjør første gangen de skal hurtiglade.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA