Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinterbilen PHEV?

Startet av PhevVest, torsdag 03. september 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: morten69 på onsdag 05. august 2015, klokken 08:55
Det som er bra med den nye modellen er at den lader med samme hastighet til 95% før den begynner å slakke av.

Stemmer jo ikke helt med opplevelsene fra denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22628.0.html

kos

Hei

Lader min Zoe uten at disse problemene er særlig stor. 210 med 43 kw lader. Kapasiteten på batteriet er noe underlige greier fra Zoe. Fordi den bruker ditt kjøremønster hele tiden som referanse. Noe som gir bilen et behov for å 0 = stilles ved varierende kjøring. Jeg har for tiden lært meg at bilen bruker dette mønsteret og ser helt bort fra problemstillingen, da min erfaring er at bilen går 14 mil på blandet kjøring med et sterkt innslag av stop og start og at den kjører 17 mil ved lengre kjøring.

Batteriet på 210 starter å lade tregt ved 87 % fult. har du hastverk så lader du ikke over denne %.

Ved bruk av 22 eller 43 er det svært liten forskjell i ladehastigheten Ca 30 minutter på begge med et slingringsmon på 5 - 7 minutter om batteriet har en rest på 30 % og man lader til 87 %. Om dette er 95 % på 240 høres fornuftig ut i forhold til 210.

Disse variasjonene ser jeg både på Leaf - Golf - Tvillingene og Tesla. Jeg tror at dette har med ladestasjonene og hva de klarer å levere  og hva bilen klarer å ta imot i forhold til kapasitet og temperatur batteri og ladestasjon.
Samtidig er bilenes kalkulasjoner bygget på kjøremønster  - noe som gjør at  0= stilling av kjøre  computer er nødvendig.

Ladeproblemer ved at man må stå 70 minutter å lade på 22 eller 43 er noe som jeg aldri har opplevd og har mine tanker om at ladestasjonen ikke leverer hva den lover - eller at noe er direkte feil.


At noen ønsker å lade til 100 % ser jeg ikke som et problem - det er noe som de selv ønsker å gjøre og som faktisk de har den fulle rett til å gjøre, så lenge de ikke står over max tid for lading på ladeplass.

Men selv det er deres anliggende mellom ladeplass og eier og har ikke noe med meg som kunde å gjøre.

Hadde noen forlangt at jeg skulle stoppe å lade fordi at vedkommende fant ut at nå hadde jeg ladet nok så skulle han av prinsipp fått stått lenge å vente - det er direkte uhøflig. Men det går jo an å snakke pent til vedkommende og forklare problemet. Men å sette seg til doms over om noen å ønsker 100 % blir jeg rett og slett provosert av.

Samtidig så har jeg den gleden å få hjelpe andre når de har problemer å lade. Feil er ofte bagatellmessige og er enkelt å gjøre noe med.




morten69

Sitat fra: emil på onsdag 05. august 2015, klokken 09:17
Sitat fra: morten69 på onsdag 05. august 2015, klokken 08:55
Det som er bra med den nye modellen er at den lader med samme hastighet til 95% før den begynner å slakke av.

Stemmer jo ikke helt med opplevelsene fra denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22628.0.html

Det er riktig det som står i posten over, men det gjelder for AC22 stolper og ikke AC43. Er vist  kommet en oppdatering som skal fikse dette for AC22. Snakket med Motorforum og de viste om problemet. Min skal inn 7.9 for oppdatering.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

jabj

Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

emil

#19
Sitat fra: jabj på torsdag 06. august 2015, klokken 09:53
Synlig forskjell mellom Q210 og R240, åpne panseret (som ikke er lett når bilen står til lading... ;) )

Tror ikke det er veldig populært at jeg åpner panseret på andres biler mens de lader...

Men ser at alternativet er å sjekke chassisnr de gangene man er i tvil.

ladov

Hva med reg.nr? Det gir jo en grov indikasjon på når en bil ble registrert og da kan du i det minste si at det sannsynligvis er en R240 hvis den har ELxxxxx eller høyere..

Hvilke reg.nr. har folk på R240ene sine? Min R210 starter på EL45 og den ble registrert 4-5 mnd før R240 ble sluppet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ZOE


bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

kaiat

Sitat fra: ladov på søndag 09. august 2015, klokken 11:54
Hva med reg.nr? Det gir jo en grov indikasjon på når en bil ble registrert og da kan du i det minste si at det sannsynligvis er en R240 hvis den har ELxxxxx eller høyere..

Hvilke reg.nr. har folk på R240ene sine? Min R210 starter på EL45 og den ble registrert 4-5 mnd før R240 ble sluppet..

Funker litt dårlig da EL-seriene er spredd utover landet. Ser i tråden for registreringsstatistikk et annet sted på forumet her at nye biler får reg.nr. i området fra EL2xxxx til EL7xxxx. Men fikk ikke R240 varmeseter mens R210 ikke hadde dette? Det kunne kanskje være en kjapp måte å se versjon på...

emil

Sitat fra: kaiat på søndag 09. august 2015, klokken 19:43
Sitat fra: ladov på søndag 09. august 2015, klokken 11:54
Hva med reg.nr? Det gir jo en grov indikasjon på når en bil ble registrert og da kan du i det minste si at det sannsynligvis er en R240 hvis den har ELxxxxx eller høyere..

Hvilke reg.nr. har folk på R240ene sine? Min R210 starter på EL45 og den ble registrert 4-5 mnd før R240 ble sluppet..

Funker litt dårlig da EL-seriene er spredd utover landet. Ser i tråden for registreringsstatistikk et annet sted på forumet her at nye biler får reg.nr. i området fra EL2xxxx til EL7xxxx. Men fikk ikke R240 varmeseter mens R210 ikke hadde dette? Det kunne kanskje være en kjapp måte å se versjon på...

Sen R210 fikk vel varmeseter de også.

THE

Sitat fra: emil på søndag 09. august 2015, klokken 20:33
Sitat fra: kaiat på søndag 09. august 2015, klokken 19:43
Sitat fra: ladov på søndag 09. august 2015, klokken 11:54
Hva med reg.nr? Det gir jo en grov indikasjon på når en bil ble registrert og da kan du i det minste si at det sannsynligvis er en R240 hvis den har ELxxxxx eller høyere..

Hvilke reg.nr. har folk på R240ene sine? Min R210 starter på EL45 og den ble registrert 4-5 mnd før R240 ble sluppet..

Funker litt dårlig da EL-seriene er spredd utover landet. Ser i tråden for registreringsstatistikk et annet sted på forumet her at nye biler får reg.nr. i området fra EL2xxxx til EL7xxxx. Men fikk ikke R240 varmeseter mens R210 ikke hadde dette? Det kunne kanskje være en kjapp måte å se versjon på...

Sen R210 fikk vel varmeseter de også.

Min 210 med varmeseter har reg nr EL64xxx.

Det er nok VIN som er den enkleste måten å se forskjell på.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA