Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinterbilen PHEV?

Startet av PhevVest, torsdag 03. september 2015, klokken 08:47

« forrige - neste »

emil

Er det noen måte å se forskjell på disse utgavene?

Merker at jeg blir litt frustert når jeg kommer til ladeplass med både multistandard hurtiglader og 22kW AC stolper og det står en Zoe tilkoblet hurtigladeren på sitt 70. minutt med 15kWh levert, ingen i nærheten og alle AC-stolpene er ledige.

Selv med spørsmålene rundt prosentvisning i området 80-100% og unøyaktighetene der burde vel selv en 22kW ladestolpe klare å fylle 15kWh på en R210 Zoe på den tiden.

hsa77

#1
Sitat fra: emil på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:52
Er det noen måte å se forskjell på disse utgavene?

Merker at jeg blir litt frustert når jeg kommer til ladeplass med både multistandard hurtiglader og 22kW AC stolper og det står en Zoe tilkoblet hurtigladeren på sitt 70. minutt med 15kWh levert, ingen i nærheten og alle AC-stolpene er ledige.
Du ble sikkert like frustrert som jeg ble da jeg svingte innom McD på Liertoppen og en Leaf sto tilkoblet 22kw stolpen mens Chademo-laderen var ledig....

Tror det er utrolig mye uvitenhet blant enkelte elbileiere, eller så er det kanskje grenseløs egoisme?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

#2
Karosseriet er dønn likt på 22kw og 43kw ZOE. Du må se på serienummeret (VIN) i frontruta for å se forskjell. Nå husker jeg jo selvfølgelig ikke hvilken bokstav i VIN som angir modell...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ZerOE

Mener å ha lest et sted at 240 har krommet Renaultmerke i grillen, ikke blåfoliert som det var tidligere. Sikkert noen her inne som kan bekrefte/avkrefte det.

jkirkebo

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:08
Du ble sikkert like frustrert som jeg ble da jeg svingte innom McD på Liertoppen og en Leaf sto tilkoblet 22kw stolpen mens Chademo-laderen var ledig....

Tror det er utrolig mye uvitenhet blant enkelte elbileiere, eller så er det kanskje grenseløs egoisme?

Eller så var det en US-import uten CHAdeMO (S eller SV) men med 6.6kW lader?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:23
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:08
Du ble sikkert like frustrert som jeg ble da jeg svingte innom McD på Liertoppen og en Leaf sto tilkoblet 22kw stolpen mens Chademo-laderen var ledig....

Tror det er utrolig mye uvitenhet blant enkelte elbileiere, eller så er det kanskje grenseløs egoisme?

Eller så var det en US-import uten CHAdeMO (S eller SV) men med 6.6kW lader?

Eller at han hadde ladet til 80-90% på CHAdeMO og så tok den siste biten opp til 100% på AC for å ikke blokkere DC-laderen...

Kun én AC kontakt på et sånt sted vil jeg kalle designfeil...

morten69

Enig med deg Emil, veldig frustrerende med elbilister som ikke tenker på andre, 70 min på lader så burde den være på 99% og siste 1% tar en evighet og man burde koble seg fra. Opplevde samme selv, ankom Nordby senteret med SOC på 5 % og der sto det en Tesla på hurtigladeren, sjekket ladetiden hans 1 time og 45 min selv om det står maks 30 min på skiltet.
Eneste mulighet å se forskjell er enten på selve motoren eller VIN på min R240 starter med VF1AGVYB

Morten
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

kos

Så er det bare å smøre seg med tålmodighet Emil. Nå kommer bilene med større batterier og med flere lade muligheter. Da er det kjekt med biler som kan legitimt lade på DC stasjonene med store batteri pakker. Og som kan lade på AC opp til 22 kw.Så kan man tenke litt på fremtiden når det kommer enda flere biler med samme problemstilling. Da hadde det vært bra med enn stander på 100 kw og oppover - slik at ladetiden gikk ned. Og at bilene hadde AC lader som kunne motta 22.

Men så lenge elbileierne har det bra med hjemelading og klarer seg fint med hjemme lading over natta. Så blir dette problemet bare større. Samtidig som prise på strøm  levert til hurtigladerne er så høy at bensinbilen blir billig og hurtiglading er noe ingen tjener penger så kommer du til å bli bare mer frustrert.

emil

Sitat fra: morten69 på tirsdag 04. august 2015, klokken 23:14
Enig med deg Emil, veldig frustrerende med elbilister som ikke tenker på andre, 70 min på lader så burde den være på 99% og siste 1% tar en evighet og man burde koble seg fra. Opplevde samme selv, ankom Nordby senteret med SOC på 5 % og der sto det en Tesla på hurtigladeren, sjekket ladetiden hans 1 time og 45 min selv om det står maks 30 min på skiltet.

Så lenge folk ikke "oppmuntres" til å flytte bilene når de nærmer seg fulladet, f.eks ved fast betaling pr minutt, vil dette problemet fortsette. Drittsekkene som ikke bryr seg vil alltid finnes og på alle bilmerker. Håper ellers at Fortum får oppgradert programvaren på DBT laderene så de ikke må nullstilles fra sentralen hver gang en Zoe har avsluttet lading kun fra bilens side uten å bruke RFID. Begynner å bli lei av å ringe selv om den svenske damen (er det alltid samme dame?) i andre enden alltid er hyggelig og hjelpsom.

hsa77

Sitat fra: ZerOE på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:29
Mener å ha lest et sted at 240 har krommet Renaultmerke i grillen, ikke blåfoliert som det var tidligere. Sikkert noen her inne som kan bekrefte/avkrefte det.
Min R240 har blåfoliert Renaultmerke. Såvidt jeg vet er det ingen synlige forskjeller på de to modellene (med mindre man åpner panseret...)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

Sitat fra: morten69 på tirsdag 04. august 2015, klokken 23:14
Eneste mulighet å se forskjell er enten på selve motoren eller VIN på min R240 starter med VF1AGVYB

Min Zoe 43kW har VIN som starter med VF1AGVYA

Forøvrig så var den borti gangen som sa noe om 150kW ladekapasitet for kommendene ladere....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

emil

Sitat fra: emil på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:52
Er det noen måte å se forskjell på disse utgavene?

Merker at jeg blir litt frustert når jeg kommer til ladeplass med både multistandard hurtiglader og 22kW AC stolper og det står en Zoe tilkoblet hurtigladeren på sitt 70. minutt med 15kWh levert, ingen i nærheten og alle AC-stolpene er ledige.

Selv med spørsmålene rundt prosentvisning i området 80-100% og unøyaktighetene der burde vel selv en 22kW ladestolpe klare å fylle 15kWh på en R210 Zoe på den tiden.

Det kan jo være at han hadde en god grunn til å måtte fullade, som f.eks at han skulle videre i en retning uten andre lademuligheter. Ellers ser jeg fra mine egne ladelogger at 15kWh fordelt på to hurtigladestopp som oftest tar under 30 minutter tilsammen og jeg vet hvilket alternativ jeg hadde valgt selv om ladingen hadde vært gratis.

morten69

På min R240 så lader den 1 kw på 3min ved bruk av ac43 eller ac22 som vil si ca 20 Kw i timen. Det som er bra med den nye modellen er at den lader med samme hastighet til 95% før den begynner å slakke av.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

THE

Sitat fra: bjaolsen på onsdag 05. august 2015, klokken 08:30
Sitat fra: morten69 på tirsdag 04. august 2015, klokken 23:14
Eneste mulighet å se forskjell er enten på selve motoren eller VIN på min R240 starter med VF1AGVYB

Min Zoe 43kW har VIN som starter med VF1AGVYA

Forøvrig så var den borti gangen som sa noe om 150kW ladekapasitet for kommendene ladere....

Min Zoe 43kW har også VIN som starter med VF1AGVYA

Kia Soul skal vel støtte 100kW DC lading, så sannsynligvis dukker det nok opp ladere med høyere effekt enn 50kW også etter hvert. Problemet blir jo at det må etableres egne nettstasjoner/trafostasjoner til nær sagt alle hurtigladelokasjoner, 2xDC + 2xAC så må ladestasjon ha en egen 315kVA trafo (håper jo det blir 43 kW AC også i tillegg til 22kW siden jeg har 43kW lader i Zoe'n) Det er langt fra alle plasser det er så mye ledig kapasitet på eksisterende trafostasjoner i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Sitat fra: emil på onsdag 05. august 2015, klokken 08:38
Sitat fra: emil på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:52
Er det noen måte å se forskjell på disse utgavene?

Merker at jeg blir litt frustert når jeg kommer til ladeplass med både multistandard hurtiglader og 22kW AC stolper og det står en Zoe tilkoblet hurtigladeren på sitt 70. minutt med 15kWh levert, ingen i nærheten og alle AC-stolpene er ledige.

Selv med spørsmålene rundt prosentvisning i området 80-100% og unøyaktighetene der burde vel selv en 22kW ladestolpe klare å fylle 15kWh på en R210 Zoe på den tiden.

Det kan jo være at han hadde en god grunn til å måtte fullade, som f.eks at han skulle videre i en retning uten andre lademuligheter. Ellers ser jeg fra mine egne ladelogger at 15kWh fordelt på to hurtigladestopp som oftest tar under 30 minutter tilsammen og jeg vet hvilket alternativ jeg hadde valgt selv om ladingen hadde vært gratis.

Har ikke allverdens erfaring fra (semi)hurtig lading, men de få plassene jeg har god statistikk fra har jeg fått levert (ikke fratrukket ladetap) følgende fra laderen:

Røldal (22kW): 16.1kWh på 52min, start på 19%

Etne, Flekkefjord og Brennåsen (43kW): ~13.5kWh på 25min, start på 25-30%

Så for å få bare 15kWh på 70min må bilen ha vært rimelig full-ladet når du kom og en 22kW-stolpe hadde nok gitt den samme energimengden på så lang tid.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA