Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading Tesla Ålesund

Startet av Dissko, onsdag 02. september 2015, klokken 22:04

« forrige - neste »

Dissko

Skal kjøpe elbil,og valget står mellom disse.
Har lest mange tester,men sliter med å velge.
Har VW fra før,og elbilen blir andrebil. Hadde aldri trodd
at jeg skulle vurdere å kjøpe MB. Det viktigste
er dog kjørelengde. Bilen må klare å
frakte oss til hytta, i ett jafs,som ligger flatt 145 km
ut av Oslo. Dette er et viktig krav. Tips?
På forhånd takk.

iGolf

Sitat fra: Dissko på tirsdag 04. august 2015, klokken 13:44

Skal kjøpe elbil,og valget står mellom disse.
Har lest mange tester,men sliter med å velge.
Har VW fra før,og elbilen blir andrebil. Hadde aldri trodd
at jeg skulle vurdere å kjøpe MB. Det viktigste
er dog kjørelengde. Bilen må klare å
frakte oss til hytta, i ett jafs,som ligger flatt 145 km
ut av Oslo. Dette er et viktig krav. Tips?
På forhånd takk.

Jeg tror du skal klare dette med begge to. Viktigste er kjørestil og hvordan du synkroniserer med bilen på veien. MB har ikke hurtiglader, det har e-Golfen.

Hvis dette ikke spiller en rolle det med hurtiglader så anbefaler jeg deg å prøvekjøre begge to og velge den som faller best i smak når det gjelder kjøring. Du skal ha bilen en stund og det er viktig å velge det hjertet går for.

Ta en titt på denne:
http://www.dinside.no/933559/duell-mercedes-b-electric-drive-mot-volkswagen-e-golf

Dissko

Takk for svar. Tror ikke hurtiglader blir
avgjørende,bilen vil bli brukt til småkjøring,
pendling(5 mil pr. dag),og en sjelden gang
til hytta,primært vår/sommer/høst. Bilen lades over
natta.
Har ingen problemer med å ta det med ro med pedalen,
hvis alternativet er å stoppe før ankomst.
Men jeg vil ha en bil som sikrer meg 14,5 mil
uten stans! Oppgitt kjørelengde på de to
har et avvik på 4 mil,du mener at dette ikke
har noen praktisk betydning?
Hvordan vil antall personer i bilen påvirke
kjørelengde? Vi er fem i familien!
Skal absolutt prøvekjøre begge.

iGolf

Sitat fra: Dissko på tirsdag 04. august 2015, klokken 14:28
Takk for svar. Tror ikke hurtiglader blir
avgjørende,bilen vil bli brukt til småkjøring,
pendling(5 mil pr. dag),og en sjelden gang
til hytta,primært vår/sommer/høst. Bilen lades over
natta.
Har ingen problemer med å ta det med ro med pedalen,
hvis alternativet er å stoppe før ankomst.
Men jeg vil ha en bil som sikrer meg 14,5 mil
uten stans! Oppgitt kjørelengde på de to
har et avvik på 4 mil,du mener at dette ikke
har noen praktisk betydning?
Hvordan vil antall personer i bilen påvirke
kjørelengde? Vi er fem i familien!
Skal absolutt prøvekjøre begge.

Jeg tror selvfølgelig at jo tyngre bilen er (flere passasjerer), jo mer tappes den for energi raskere. Jeg tror kanskje i deres tilfelle at en MB med utvidet range pakken som gjør at den får 230 km vil unne dere til deres bruk. Men dere kan ikke kjøre annet en deres bruk (småkjøring), for å kjøre en langtur i ny og ne må dere se bort i fra da det vil ta for lang tid å stoppe underveis for komme seg dit dere skal. Hvis dere skal bruke denne som nr 2 bil uansett så er MB ok, men hvis dere etter hvert skal bli avhengige av denne som nr 1 bil så vil MB være et dårlig valg.

Men husk at den heller ikke har varmepumpe og det kan være avgjørende for rekkevidde på vinterhalvåret.

Jeg anbefaler deg å ta en titt i forumet også i de forskjellige seksjonene for hver av disse elbilene:

MB B-klasse Electric:
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,84.0.html

VW e-Golf:
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,68.0.html

Her vil du finne til dels nyttigere informasjon vedr. feil og kanskje svar fra andres spørsmål som vil være avgjørende for ditt valg.

Uansett ønsker jeg deg og din familie lykke til med prøvekjøring og valg av fremkomstmiddel. Dere har uansett tatt et steg i riktig retning når det gjelder miljø og økonomi 8)

OlavEmil

Om du har eit absolutt prinsipp mot nokon gong å stoppe for hurtiglading, som eg kanskje får inntrykk av at er tilfelle (?), så er det vel best å gå for den som har lengst rekkjevidde utan hurtiglading. MB har jo lengst teoretisk rekkjevidde, ut frå det inntrykket eg har er ikkje den praktiske forskjellen like stor, men likevel i favør MB.

Begge bilane bør stort sett klare 145km i eitt strekk. Fordelen med Golfen er at du kan stoppe i fem minutt og hurtiglade medan ungane går på do, og vips, så klarar du det sjølv om forbruket skulle bli uvanleg stort på ein tur, eller du plutseleg kjem borti ei omkøyring pga ulukke eller liknande.

Blir nok fort til at ein vel den trygge fossilbilen om ein veit at ein risikerer å bli ståande og lade i timevis om noko skulle skje på vegen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

eivhelle

145 km i et strekk kan være problematisk straks det blir regn eller kraftig motvind eller såpass kaldt at man trenger å bruke energi på oppvarming. Dette gjelder begge bilene selv om en har mer å gå på med større batteri i Mercedesen.

Det vil helt sikkert oppstå situasjoner der ingen av bilene vil klare 145 km på en komfortabel måte og da vil mulighet for hurtiglading være viktig.
Praktisk rekkevidde på fulladet batteri er etter min erfaring mellom 120 og 180 km for e-golfen når det er plussgrader og bar vei.
Men jeg har god erfaring med hurtiglading og ville gjerne ha anbefalt e-golf hvis det var greit å ta en stopp på veien.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Dissko

Takk for mange gode svar, og argumenter! Poenget med uforutsatte ting under turen(omkjøring o.l) er godt, det gjør jo at e-Golf er smartest, med tanke på forlenget tur og muligheten for hurtiglading.
Var hos Mercedes-forhandler i dag, og selgeren(?)sa at han trodde Golf``en ville kjøre like langt på full tank som den bilen han selv skulle selge. Fint med ærlige selgere, mon tro hva sjefen ville sagt hvis han hørte det salgsargumentet. Vil ellers si at den fullspekka B``en de hadde i butikken så skikkelig bra ut. Rekkevidde er stort sett det jeg trenger, trenger egentlig ikke plassen og akselerasjonen til Mercedesen. Vi går for folkevogna!

CitB59EL

Vi gikk for B klassen men prøvde ikke Golf da vi antok at den ble for snau i bagasje plass+manglende mulighet for lading HVIS hurtig lader er utav funksjon-noe som jeg har opplevd her oppi Trøndelag noen ganger for mye...

Møtte en Golf eier på Steinkjer som ladet på stolpe (400V 32A) som ikke var klar over at Golf lader kun 3,6 kw hvis hurtig lader ikke finnes=vanlig lade fart og det blir langdrygt hvis hurtig lader ikke finnes eller er utav funksjon.

Siden det for oss ikke finnes Hurtig lader på Steinkjer for Golf så ble valget enkelt for vår del-men en bør tenke over bruken å sjekke om en har backup på hurtig lader når en legger ut på lang tur er min erfaring.

Drit kjipt å stå i 5-7 timer pga defekt hurtig lader når vi har kjørt den andre elbilen 2 ganger for mye.
Med B klassen vil det bli maks 3 timer uansett årstid. Vi kjører stort sett 186 km nå på sommern i 1 strekk(Stjørdal-Overhalla). Forrige helg med 10-12 grader og litt regn så gikk bilen 180 km est-så ladet da.

145 km bør være innen rekkevidde på vår-sommer-høst på B klassen nesten uansett så fremt ikke farten går over 100 km/t i snitt og mye oppover.     

Har nå kjørt B klassen 5500km  på snart 3 mnd og bilen leverer min 160 km rekkevidde med rekkevidde pakken selv om det går mye opp(stjørdal-åre(600 høyde meter på storlien) kjørte 130 km med 38% og 40 km est. Det hadde vært artig med test av B klasse mot Golf/leaf på gitt distanse f.eks 250-300 km.

Tror ikke total tids diffen blir over 1 time. Vår bil veide ca 2100 kg med ferie bagasje bla 2 barnevoger+++så ble fornøyd at den klarer såpass i rekkevidde.
B klassen spiser batteri hvis den kjøres aktivt.
Kjører selv med CC og 21 Auto på AC og E+ kjøre program stort sett hele tiden med de oppgitte rekkevidder. Får du 18 kwh/100 på dash med B klassen så kommer du ca 185 km med rekkevidde pakken på 0%.   

elektrolux

Hadde bare VW bygget denne som Elbil. Da selvfølgelig med 22 kW 3 fase lader ale Tesla/MB.

http://www.dinside.no/933326/volkswagen-golf-sportsvan-vinterkjort
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:49
Drit kjipt å stå i 5-7 timer pga defekt hurtig lader når vi har kjørt den andre elbilen 2 ganger for mye.
Med B klassen vil det bli maks 3 timer uansett årstid. Vi kjører stort sett 186 km nå på sommern i 1 strekk(Stjørdal-Overhalla). Forrige helg med 10-12 grader og litt regn så gikk bilen 180 km est-så ladet da.

På to år, ca 50.000km og 230 hurtigladinger har jeg kun blit stående ladefast grunnet defekt hurtiglader én gang. Da tok en time 3.3kW lading meg videre til neste hurtiglader. For meg vil kortest mulig ladetid 99% av gangene være viktigere enn litt kortere sakteladetid den gangen hurtigladeren er defekt.

Selv om det er få hurtigladere på de aktuelle stedene idag er det mye større sansynlighet for at dekningen blir bedre enn at man får hurtiglading som ekstrautstyr man kan montere på B-klassen i ettertid.

Panduck

Sitat fra: Dissko på tirsdag 04. august 2015, klokken 14:28
Takk for svar. Tror ikke hurtiglader blir  avgjørende,bilen vil bli brukt til småkjøring,

Om valget står mellom disse, ville jeg uten tvil valgt VW eGolf. Man kan tro hva man vil om bruk av hurtiglader, men å velge vekk dette kan man angre veldig på når man finner ut hvor gøy det er å kjøre elbilen fremfor fossilbilen. Om man bare skal ha en bil til småkjøring, blir jo en MB en veldig dyr bil... MB ville kunne vært et toppvalg om den bare kunne hurtiglades, men 11kW gir rett og slett alt for mange begrensninger på bruk.

"Skal jeg ta elbilen, da trenger jeg lade 5 min til totalt 13kr på en 50kW lader for å komme meg hjem igjen, eller skal jeg ta bensinbilen?". Hva ville du valgt?

Dissko

Takk igjen for gode innspill. Golfen får mange gode skussmål, og hurtiglader er vel ikke så dumt. Når selv Mercedes-selgeren sier at rekkevidden så og si er den samme, blir det ikke vanskelig. B``en blir også i overkant dyr. Unødvendig dyr for en bil 2, synes jeg. Det blir Golf.

PokerFjes

Du har tydeligvis fått nok innspill til valget ditt, men et lite eksempel fra virkeligheten på tampen mens du signerer kontrakta på e-Golfen.

Forrige helg lastet vi opp bilen ganske bra == 2 store og 2 litt mindre, samt fullt bagasjerom. På turen fra Modum til Hunderfossen stoppet vi for tanking på Roa og i Gjøvik. Første stopp for å lade fra 50-80% gikk unna på ca 12minutter, andre stopp for å lade ca. samme tok 15minutter. Ungene var ikke ferdig med å spise is før ladingen var klar.
Ankom hunderfossen med så mye strøm igjen at jeg glemte å sjekke hvor mye det var på :).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

iGolf

Hvis du har bestemt deg for e-Golf anbefaler jeg deg å ta en titt på forumet for e-Golf for å få med deg hva folk har fått bilen for med det utstyret de valgte. Da får du også en pekepinn på hvordan du skal forhandle pris hos forhandler.

cavallino

Et viktig poeng er at bruksmønsteret ETTER at du har kjøpt elbil blir nok veldig annerledes enn hva du ser for deg nå FØR du har gått til innkjøp. Jeg kjøpte e-golf som bil nr 2, men etter kort tid ble fossilbilen parkert for godt. Selv på langturer i sommer ble fossilbilen stående hjemme mens vi pakket opp e-golfen og kjørte etapper på 45 mil pr da. Jeg er rimelig sikker på at du kommer til å bruke bilen mye mer enn det du ser for deg nå, og da er hurtiglading et absolutt must. Jeg har prøvd B-klasse, og synes ikke den er verdt mellomlegget ifht golfen. At den ikke kan hurtiglades må være den største bommerten MB har gjort, selv etter alle rustproblemene deres ;D

Golfen er en fullverdig bil, på lik linje med hvilken som helst fossilbil. B-klassen er kun fullverdig som bil nr 2, og mange mange km må kjøres med fossilbil ved siden av.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA