Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: My Tesla er oppdatert med nytt bilde

Startet av Havvo, onsdag 02. september 2015, klokken 15:52

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 05. august 2015, klokken 00:13
Til så lav pris som 199000 og med tanke på alle økonomiske fordele so følger med Leaf i form av 1500 kr i året i strømutgifter og veldig lave serviceutgifter tror jeg mange fossilbiler vil falle mer i pris den dagen Nissan kommer med en ny Leaf med 400km rekkevidde til 240.000 eller hva det blir. Da blir det vanskelig å selge en 2 år gammel bensin Golf til 270.000. Hvorfor i huleste skulle noen ønske å kjøpe det når de kan kjøpe en sparebøsse på batteri til lavere pris. Da får vi se prisreduksjoner.
Det er nok riktig at den virkelige bruktbilslakten vil foregå blant fossilbilene etterhvert.
Dog kan det oppstå noen effekter som vil motvirke totalfall som feks. et eksportmarked av fossiler ut av Norge hvis prisnivå og avgiftsrefusjoner gir akseptabelt prisbilde. Husk at det er primært kun Norge og California, pluss noen steder til som har et elbilmarked som er målbart.
Resten av verden seiler stort sett videre i et eksoshav av fossilbiler i mange år fremover.

Det andre punktet gjelder nivå på etterspørsel og verdi av brukte kortdistanse elbiler som vil svekkes sterkt av at nordmenn flest har god nok økonomi til å ønske og kunne velge nye Gen 2 av elbiler med lang rekkevidde og ny teknologi implementert som kommende autosystemer, sikkerhetssystemer og komfortsystemer som ikke finnes på nåværende Gen 1 elbiler.
Gen 1 elbiler kan brukes videre med hurtigladere, men markedet vil bestå kun av en mindre gruppe entusiaster, samme som kjører Reva, Think ol. idag.
Legg til utløp av batterigaranti og noen mediefokuserte batterihavari så vil det påvirke bruktbilprisene sterkt.

elektrolux

#16
Uvitende som jeg var ventet jeg helt til 2005 med å kjøpe Elbil. Har siden da kun brukt få kr på bom og fossilt drivstoff.

I stedet gikk litt av alle pengene vi har spart gått bl.a til en helt ny e-Up i 2013.

Neste kjøretøy blir nok noe som er avgiftstilpasset slik den første P106e og e-Up var/er. Med andre ord stor tjangs for at det blir en MC registret elektrisk 2 eller 3 hjuling som f.eks LIT C1: https://www.youtube.com/watch?v=jwLGFxKPzY4&feature=youtu.be&utm_source=Lit+Newsletter&utm_campaign=70daca0d69-Pre_order_Newsletter_October_201410_17_2014&utm_medium=email&utm_term=0_18de925803-70daca0d69-55882381 eller en elektrisk Elio. Tror nemlig slike kjøretøy vil være rimeligere å bruke i lengre tid framover enn tradisjonelle Elbiler.







Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

K S

Fossilbilen jeg solgte til fordel for elbil kostet meg 200.000 kr i verditap og var uten garanti. Dette etter 4,5 år.
Bilen jeg har nå kostet 250.000 kr og har garanti i 7 år. Altså 2,5 års gjenværende garanti når den er 4,5 år gammel.
Mulig jeg er naiv, men jeg tror faktisk bilen er brukbar for andre enn meg, selv om nye elbiler har feks 50 % lengre rekkevidde. Det ser ut til at det kommer fler og fler ladestasjoner, dagens elbiler brukes også på bygda (så en i3 parkert i Folldal).

Hvis en er redd for stort verdifall på bil er løsningen enkel og gratis: dropp bilen og reis miljøvennlig!
Altså gå-sykle-kollektivt.

THE

Da jeg kjøpte elbil i vinter/vår sto valget egentlig bare mellom Leaf og Zoe fordi de kunne leveres nesten omgående. Hadde lyst på en Soul pga rekkevidde, men ville ikke vente 9-12 mnd på levering (er klar over gråimport, men var ikke aktuelt for meg).

Jeg endte opp med en Zoe i slutten av april, og har tilbakelagt ca 7000 km til nå. Bilen ble ikke brukt i ferien pga mangel på bagasjeplass og lademuligheter. Zoe'n erstattet en av to fossilbiler, og dieselen jeg fremdeles har nå blir brukt når jeg skal trekke tilhenger, har bruk for ekstra bagasjeplass eller det ikke er mulig/praktisk å bruke elbil pga ladeutfordringer.

Besparelsen i drivstoff, ferge, årsavgift, service og reparasjoner (den gamle bensinbilen måtte fikses for ca 20000,- for å gå gjennom periodisk kontroll) gjør at elbilen betaler seg selv i løpet av ca 6 år. Selv med tap i batterikapasitet på 20% vil bilen ha stor bruksverdi om 6 år, og da vil sannsynligvis dieselbilen være erstattet med en elbil med lang rekkevidde, stor bagasjeplass og mulighet til å trekke tilhenger. Zoe'n vil nok fremdeles bli mye brukt akkurat som i dag, men håper da at nr2 bilen også er elektrisk.

Den eneste feilen jeg gjorde i forhold til kjøp av elbil var å vente så lenge. Jeg er sikker på at tilnærmet all dagligdags kjøring jeg har hatt siden år 2000 kunne vært utført av f.eks. en Think.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA