Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: My Tesla er oppdatert med nytt bilde

Startet av Havvo, onsdag 02. september 2015, klokken 15:52

« forrige - neste »

Havvo

Jeg har aldri hatt elbil før og kjøpte min første elbil i går:


Helt ny sort Nissan Leaf Tekna europeisk modell fra parallellimportør. Betalte 199 tusen ferdig registrert med husholdnings-ladekabel og type 2 32A ladekabel.


Så til tema:

Burde jeg ventet med å kjøpe siden det kanskje er ny modell like rundt hjørnet? Kanskje er svaret ja, men jeg gadd ikke å vente. Føler at 199 tusen for en helt ny bil som har lang nok rekkevidde til å dekke mitt daglige behov er en god handel.

Hvorfor vente på neste modell hvis dagens modell kan dekke mitt behov i forhold til kjøremønster?

På bilen min er det 5 års garanti på batteriene og 3 år på resten av bilen. Dette er etter min vurdering sikkert nok siden jeg har skjønt det slik at feilprosenten på Nissan Leaf er latterlig lav?

Valget stod mellom Leaf og Soul. De fleste tester bikker i Soul sin favør, men personlig likte jeg bedre å kjøre Leaf. Sittestilling, gode seter, stort bagasjerom og gode bakseter gjorde at jeg valgte Leaf. Soul hadde litt for lite bagasjerom til at jeg fikk barnevognen vår baki. I leaf gikk det uten problemer.





iGolf

Du burde ventet om du hadde en annen løsning på transport til da, men om du må kjøre kollektiv som jeg må til jeg mottar min bil, så har du gjort en god avgjørelse.

Havvo

Jeg tenkte litt på at 199 tusen virker som en veldig god pris. Hvis og når det kommer ny modell, måtte jeg sikkert regne med å betale en del mer? Det kommer vel neppe en ny Leaf med lengre rekkevidde til under 200'?

OlavEmil

Håplaust om ein alltid skal vente på det neste store. Kjøp bil når du treng / har lyst på bil. 199 000,- for ein heilt ny Leaf høyrest veldig bra ut. Kan ikkje tape på det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

iGolf

Sitat fra: Havvo på tirsdag 04. august 2015, klokken 09:46
Jeg tenkte litt på at 199 tusen virker som en veldig god pris. Hvis og når det kommer ny modell, måtte jeg sikkert regne med å betale en del mer? Det kommer vel neppe en ny Leaf med lengre rekkevidde til under 200'?

Nettopp, den blir sikkert dyrere ;)

Rødkleiv

Elbileiere er heldige. Vi kan ta del i en rekke fordeler og subsidier som vi verken har sett eller vil se maken til. Disse fordelene vil nødvendigvis forsvinne gradvis etterhvert som det blir flere elbiler og grunnene til å subsidiere blir færre. Når den perfekte elbilen lanseres, er det ingen grunn til å dele ut fordeler slik som nå.

Jeg tenker at jeg vil være med på dette nå. Både fordi det er bra for miljøet, fordi det totalt sett lønner seg og av flere andre grunner.

Ferry

Sitat fra: Havvo på tirsdag 04. august 2015, klokken 09:41
Hvorfor vente på neste modell hvis dagens modell kan dekke mitt behov i forhold til kjøremønster?

Ingen grunn til å vente. Tipper du blir godt fornøyd med Leaf. De jeg kjenner som har Leaf skryter veldig, og bruker bilene mest mulig. Jeg kunne stort sett klart meg med mye mindre batteri enn i3-en har. Det blir stadig flere lademuligheter, så behovet for rekkevidde minker i takt.

werner

I 1989 kjøpte jeg meg min første PC. Da satt jeg og tenkte på at snart kom det ny modell med bedre ytelse - og det har jo kommet Nye modeler med bedre ytelse alle år etter den tid. Skulle jeg ha sittet å ventet på at den ultimate PC skulle komme hadde jeg fremdeles ikke hatt PC. Skal man ha PC må man bare gå og kjøpe en. Slik er det med Elbil. Ny tekna til 199000 er å betrakte som et kupp - GRATULERER.

Havvo

Takker! Jeg må innrømme at jeg er sinnsykt fornøyd! Bilen dekker mitt behov og den er utrolig god å kjøre, så det får bare komme det som kommer.

Denne kommer jeg uansett til å ha i mange år og bruksverdien for meg blir høy. Reknestykket i forhold til fossilbil (også med tilhørende verditap) tror jeg ikke blir så hakkandes gale uansett på en så rimelig ny bil.

Ferry

En fossilbil kan komme til å bruke opp sin egen verdi i bensin. Så det er best å "melde seg av" fossilt drivstoff så fort som mulig. Jeg brukte bensin for ca. 25.000,-/år, og skal kjøre bil i kanskje 40 år til(?). Blir jo millionær bare på det ;)

AmocoCadiz

Økonomisk sett er det nok et ganske elendig valg å kjøpe bil rett før et varslet kvantesprang med markert forbedret rekkevidde og teknisk utvikling av nye batterier ( enten pga fler celler eller større energitetthet eller bedre kjemi eller kombinasjon av disse) .  Verdien på nåværende generasjons elbiler vil falle som en stein.
( ja dette er det ingen av oss elbileiere som liker å høre, men er en teknologisk utviklingskonsekvens som er uungåelig )

Dog er det per idag og så lenge du beholder bilen lite som på virker bilen og bruken direkte, ev. økonomisk tap kommer jo ikke før ved salg.

Bruksmessig og miljømessig er det glimrende å kjøpe elbilen idag, du nyter umiddelbart alle elbilens fordeler ( stille gang, rask, lett fylling av drivstoff, i tilegg av insentiver OG gjør i tilegg kjempeinnsats for miljøet.
Dette både av dagens dokumenterte årsaker, men også av de sannsynlige effektene av kommende miljøundersøkelser som VIL komme.
( idag meldes f.eks. om nye undersøkelser fra det å bo ved trafikerte veier, hvor eksos gir oppsiktsvekkende  over 16% større risiko for demens fra eksosutslippene, altså det å ikke velge nullutslippsbil per idag er rett og slett en "dement" ting å gjøre...( sic)

Så selv kjøp av elbil gen1 idag er totalt sett en smart ting å gjøre, enjoy!

eivhelle

Jeg har ingen tro på at dagens elbiler kommer til å bli verdiløse bare fordi det kommer en ny modell om et par år som har en del større batteri. Så lenge det finnes ladestasjoner nok til å dekke den strekningen du skal kjøre, kan du komme deg akkurat dit du vil med dagens biler.

Hva er forskjellen på om du på en langtur må lade tre ganger i stedet for en gang hvis du må lade tre ganger så lenge den ene gangen? En hurtiglader på 50KW vil ikke kunne lade fortere enn 50KW selv om batteriet ditt er større. Og du vil kanskje uansett ha behov for å stoppe noen ganger på turen. Så selv om du oppnår større fleksibilitet med større batterikapasitet, er det ikke sikkert at bruksverdien blir så mye større. Du vil tross alt trenge den samme energimengden for å komme dit du skal, og da er det vel likegyldig hvor og når denne energien hentes, så lenge den er tilgjengelig.

Så med mindre man langpendeler til jobben hver dag, tror jeg at de fleste kan leve godt med rekkevidden til en Leaf eller e-golf som jeg selv har. Og jeg tror ikke behovene endrer seg over natten selv om det kommer biler med større rekkevidde på en lading.

Da jeg bestilt Golfen i september i fjor tenkte jeg at jeg neppe kom til å bruke den lenger unna hjemmet enn en radius på 60-70 km. I praksis har det vist seg å bli helt forskjellig fra det enn jeg opprinnelig tenkte. Bilen har et langt større bruksområde på grunn av stadig flere tilgjengelige hurtigladere, så jeg har på det meste vært 550 km fra ladekontakten hjemme. Og jeg har aldri hatt noe angst for å ikke komme frem dit jeg ville.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AmocoCadiz

Den logiske bristen mange gjør er å sammenligne elbilutviklingen med fossilbilutviklingen,
fossilbilutviklingen har nådd toppen av sin utviklingskurve og er derfor en relativt stabil enhet.

Elbilen som konstruksjon og konsept kan i mye større grad sammenlignes med den elektroniske utviklingen innenfor data, video, smartmobiler osv.

Da kan begreper som XP, VHS, Nokia 6310i, Iphone 1 gen være nok for å forstå hvor fort og nådeløs denne utviklingen er.
Teknologinivåer som forsåvidt fortsatt kan brukes, men som pga raskt endrede premisser er gjort ubrukelige og verdiløse og kommersiellt uinteressante. Finnes ingen indikasjoner på at denne teknologi og markedsutviklingen skulle endres eller reverseres med elbil.

Så løp og kjøp elbil idag, men ikke gråt over den lynraske nedskrivingen,
gi heller bort elbilen Gen 1 som bistand til utviklingsland slik vi nå sender brukte mobiler til de idag. Win-Win for kloden.

Ferry

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2015, klokken 19:50
Jeg har ingen tro på at dagens elbiler kommer til å bli verdiløse bare fordi det kommer en ny modell om et par år som har en del større batteri.

I så fall skal jeg kjøpe noen biler ekstra, for de vil fremdeles være meget anvendelige! "Verdiløs" er nok å overdrive voldsomt, men at prisene synker en del hvis noe bedre til samme pris kommer er nok ikke til å unngå.


Sitat
En hurtiglader på 50KW vil ikke kunne lade fortere enn 50KW selv om batteriet ditt er større.

Njo, den vil på en måte det. I den forstand at en vil få maks effekt fra laderen lenger. 50 kW er relativt sett langsommere lading på et stort batteri enn et lite batteri. Men energibehovet til bilen vil øke kun marginalt med økt vekt av batteri. Det har vært snakk om dette i en tråd der en journalist kjørte Tesla Tromsø - Oslo elns. Det viste seg å være utgaven med 60 kWh. Tesla-eiere påpekte at ladetida ville blitt kortere med 85 kWh-utgaven, fordi den suger makseffekt lenger.
Elllers enig med deg. "Ukyndige" overvurderer behovet for større batteri. Veldig mange erfarer at f.eks Leaf fungerer bra til langkjøring. Med økende tetthet av ladestasjoner blir behovet for stort batteri mindre.

ToWalkOrDrive

Til så lav pris som 199000 og med tanke på alle økonomiske fordele so følger med Leaf i form av 1500 kr i året i strømutgifter og veldig lave serviceutgifter tror jeg mange fossilbiler vil falle mer i pris den dagen Nissan kommer med en ny Leaf med 400km rekkevidde til 240.000 eller hva det blir. Da blir det vanskelig å selge en 2 år gammel bensin Golf til 270.000. Hvorfor i huleste skulle noen ønske å kjøpe det når de kan kjøpe en sparebøsse på batteri til lavere pris. Da får vi se prisreduksjoner.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA