Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software update available

Startet av elektro, onsdag 02. september 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: elektro på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:33
Jeg tenker mer på det faktum at du har ca. ett tonn ekstra som vil rett frem - når du vil svinge eller bremse i 80 km/t på vinterføre. Da hjelper det lite med både lavt tyngdepunkt og 4WD.
1. Det hjelper absolutt med lavt tyngdepunkt. Det sørger for at grepet er jevnere fordelt mellom alle fire hjul.
2. Hvilken bil sammenligner du med når du mener den veier et tonn mer? S85 veier bare et par hundre kg mer enn sammenlignbar 5-serie.
Selv Passat veier vel rundt 16-1700kg med litt utstyr?
Min S85 med mye utstyr veier ca 2100kg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:21
2. Hvilken bil sammenligner du med når du mener den veier et tonn mer? S85 veier bare et par hundre kg mer enn sammenlignbar 5-serie.

Eller en Audi A8 quattro 4.2TDI, den veier 2115kg.

Dennis

Eller Audi RS7 som veier 2030kg i egenvekt altså uten sjafør, bensin, olje og andre væsker.
Så Tesla er egentlig ikke så tung sammenlignet med andre biler i samme klasse og størrelse.

Muffinman

Til og med lettere enn visse versjoner av Panamera, og omtrent like tung som andre. Model S er ikke spesielt tung til å være en bil i denne klassen.

jazzwheel

Og som bonus har den veldig lavt tyngdepunkt sammenlignet med sine konkurrenter.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 04. august 2015, klokken 19:42
Og som bonus har den veldig lavt tyngdepunkt sammenlignet med sine konkurrenter.
En X6 veier mer har mye høyere tyngdepunkt og mindre hk, men allikevel er den mye raskere rundt en bane.
Hvilke fordeler spiller et lavt tyngdepunkt, det er vell fremdeles fysikkens grenser, og hurtig endre retning på noe som veier 2,2 tonn er uansett ikke lett. Eneste klare forskjellen med og ha et lavt tyngdepunkt er mindre  krenging, får de aktive dempere så blir det noe annet.

Hodetelefoner

Haha raskere rudt 1 spesiell bane :D
Ikke rudskogen :)

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:21
Sitat fra: elektro på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:33
Jeg tenker mer på det faktum at du har ca. ett tonn ekstra som vil rett frem - når du vil svinge eller bremse i 80 km/t på vinterføre. Da hjelper det lite med både lavt tyngdepunkt og 4WD.
1. Det hjelper absolutt med lavt tyngdepunkt. Det sørger for at grepet er jevnere fordelt mellom alle fire hjul.
2. Hvilken bil sammenligner du med når du mener den veier et tonn mer? S85 veier bare et par hundre kg mer enn sammenlignbar 5-serie.
Selv Passat veier vel rundt 16-1700kg med litt utstyr?
Min S85 med mye utstyr veier ca 2100kg.

1. Ok, jeg var kanskje litt upresis. Burde ha skrevet at det er en fattig trøst med lavt tyngdepunkt når bilen først ikke vil svinge eller stoppe. Selvfølgelig hjelper det, men på et eller annet tidspunkt mister alle biler grepet - og jeg ser for meg at Tesla slipper før en vesentlig lettere bil. Dog kanskje ikke før en tilsvarende tung SUV. Tesla er i liket med mange Premium SUV'er en fantastisk bil, men den opphever ikke de fysiske lovene.

2. En 2014 modell Passat stv. veier 1445 kilo, sedan noe mindre. Din veier 2100 kilo, P85D veier etter sigende 2239 kilo.. Så jeg bommet kanskje litt da jeg sa et tonn, men mellom 600 og 800 kilo utgjør fortsatt en vesentlig forskjell. Det var det som var poenget.

Spørsmålet mitt var egentlig om det er noen vesentlig vektforskjell mellom de forskjellige TMS modellene. Det kan vi vel konkundere med at det ikke er, men jeg er likevel bekymret for vekten på vinterføre. Så hvis noen har noen konkrete erfaringer eller objektive tester, videoer eller lignende som går i dybden på dette, så er jeg interessert.  :)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

jazzwheel

Jeg syns det sier sitt at P85 gjør 8-tallsøvelsen like bra (24,7sek) som BMW 1 Series M Coupe og bare 0,1 sek svakere enn i8, M5, RS5 og R8.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA