Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Video som forklarer og viser de forskjellige lade typene?

Startet av asgeirn, tirsdag 01. september 2015, klokken 20:21

« forrige - neste »

Falsum

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18

Har elbilfolket anelser om hvor mye mer CO2 de slipper ut ved å kjøpe en elbil fremfor en skikkelig bil? Da tenker jeg på produksjonen av elbiler.


Et klart flertall av de LCA-studiene jeg har sett konkluderer med at elbiler kommer bedre ut, selv om de lades med 100 % kullkraft (noe ingen elbiler i praksis gjør). Det er riktig at fossilbilene har et forsprang i det de forlater fabrikken, men bruksfasen tar igjen dette og vel så det når man ser på hele livsløpet. F.eks. studien til Strømman et. al. (NTNU) viste vel hvordan ulike el-mikser påvirket totalen. CO2-utslippet til elbilen var vel rundt 80% ved ren kullkraft, og gikk nedover mot 30-40 % med økende fornybarandel (europeisk miks, nordisk miks, norsk miks).

Studien Hegnar.no viser til virker noe utdatert og representerer uansett et mindretall av studier som viser at elbilene kommer dårligere ut. Dessuten er denne basert på en Tesla som er en tung og påkostet premiumbil. Tallene blir stort sett mye bedre når man ser på "vanlige" biler som e-Golf, Leaf etc. som er mye mer representative for den totale bilparken.

Øyvind.h

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 05. august 2015, klokken 10:10
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:45
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Har elbilfolket anelser om hvor mye mer CO2 de slipper ut ved å kjøpe en elbil fremfor en skikkelig bil? Da tenker jeg på produksjonen av elbiler.

Siden alle livsløpsanalysene jeg har lest må være feil, de sier nemlig at reduksjonen er betydelig, så venter jeg spent på at du kan dokumentere sannheten.



Kort fortalt kan man eksempelvis se denne artikkelen:

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece
Du er så utdatert at det rett og slett er pinlig for deg. Elbil kjørt på ren kraft kan spare over 60% av livsløpsutslippet sammenlignet med lik fossilbil.
Spar oss for utdatert vås.
(Kilde NTNU, TÜV m.fl.)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OlavEmil

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 05. august 2015, klokken 10:10
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:45
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Har elbilfolket anelser om hvor mye mer CO2 de slipper ut ved å kjøpe en elbil fremfor en skikkelig bil? Da tenker jeg på produksjonen av elbiler.

Siden alle livsløpsanalysene jeg har lest må være feil, de sier nemlig at reduksjonen er betydelig, så venter jeg spent på at du kan dokumentere sannheten.



Kort fortalt kan man eksempelvis se denne artikkelen:

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece

Denne analysen gjer jo den vanlege tullefeilen å samanlikne utsleppet ved produksjon av drivstoffet til elbilen, med kun det direkte utsleppet frå forbruket til ein bensinbil. Det er heilt utruleg at folk kan få seg til å gjere ei slik samanlikning.

Tala blir ganske annsleis om du anten samanliknar det direkte utsleppet ved elbil med det direkte utsleppet ved bensinbil, ELLER utsleppet ved produksjon av straumen brukt i elbilen med utsleppet ved produksjon av bensinen brukt i bensinbilen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:45
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:18
Har elbilfolket anelser om hvor mye mer CO2 de slipper ut ved å kjøpe en elbil fremfor en skikkelig bil? Da tenker jeg på produksjonen av elbiler.

Siden alle livsløpsanalysene jeg har lest må være feil, de sier nemlig at reduksjonen er betydelig, så venter jeg spent på at du kan dokumentere sannheten.
Begge har faktisk rett.
Produksjonen av en elbil er mer miljøskadelig enn produksjonen av tilsvarende fossilbil.
Bruken av elbil er mindre miljøskadelig enn bruken av tilsvarende fossilbil.
Adderer du de 2, betyr det du må kjøre X km med elbilen for å komme jevnt med fossilbilen.

X varierer betydelig med mixen el du mater elbilen med.

I praksis betyr det elbilen er mer miljøskadelig enn fossilen dersom:
- båten som transporterer nye biler, havner på havets bunn
- du totalkræsjer elbilen på vei hjem med ny bil eller før X (Break Even) er kjørt.
- du har lav årlig kjørelengde og samtidig forer elbilen med fystrøm.

Men dette er unntakstilfeller som teller lite totalt sett.

BTW
Går du fra en eller noen få biler til alle verdens biler,
er selve antallet på 100 millioner nye hvert år og totalbestand en milliard
i seg selv  (mange ganger) for høyt til å være økologisk bærekraftig uansett type drivlinje.

Elbilen er derfor ingen klimaredder.




Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 05. august 2015, klokken 15:03
Elbilen er derfor ingen klimaredder.

Tror jeg har tilgode å høre/lese noen som påstår at elbilen alene er det saliggjørende som redder klimaet uten noen andre tiltak. Men det er ett viktig og symboltungt steg å ta på veien mot ett mer bærekraftig samfunn som i det minste kan minimalisere de menneskeskapte klimaproblemene så mye som praktisk mulig.

Privatbiler er noe alle - i alle fall i den industrialiserte delen av verden - på en eller annen måte forholder seg til. Å se at stadig flere privatbiler kobler seg til el-nettet istedet for å fylle tanken er noe som blir lagt merke til, og øker oppmerksomheten hos beslutningstagere på alle nivåer, og kan derved bidra til at disse lettere kan treffe de besluttingene samfunnet trenger, og gjøre det lettere å forsvare (overfor velgere/eiere/publikum generelt) noen av de vanskeligere valgene man må ta. Elbilen er derfor ett viktigere klimapolitisk verktøy enn bare de reduserte utslippene fra privatbilene.

Vi ser alt her i Norge at man nå har fått sine første el-bilferger. For ikke mange dagene siden leste jeg om den første el-sjarken (ok, rett nok kun plugin-hybrid, men med batteri nok til en full dags fiske etter som jeg forsto).

Så nei, elbilen er ikke alene en klimaredder, men det er en viktig brikke i det puslespillet som må legges for å forsøke å redde klimaet så godt det lar seg gjøre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

#20
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 05. august 2015, klokken 15:03
Elbilen er derfor ingen klimaredder.

Samtidig er den vel det vi kan redusere utslipp mest med i dag, og forberede oss på at olje og gass er en endelig ressurs som vil ta slutt. Elbilen er et steg i rikitg retning, om vi da ikke skal gå tilbake til jordbdukssamfunnet (uten traktor)

Edit:
Å bytte ut en milliard biler er også en massiv oppgave. Å bygge infrastruktur for dette er også en formidabel oppgave. Det finnes utslipskilder som er mye større enkeltvis, som f.eks. skip. Elbilene reduserer behov for transport av oljeprodukter, og teknologien må modnes bl.a. gjennom elbilene før den kan brukes til skip.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

erikf

Før verdens maskiner er avfossilisert er det klart det medfører utslipp å produsere ting (eksempelvis elbiler). Vi må jo nesten komme i gang her, og bruke de verktøyene vi har. I neste omgang har vi produsert maskiner som er lite miljøbelastende, og det er da vi virkelig kan høste frukten av denne førsteomgangsproduksjonen.
Tenke litt fremover.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-


timingbeltkiller

Denne linken påstår:
"Det er liten tvil om at elbiler er mer miljøvennlige enn fossile biler i et livsløpsperspektiv."

RIKTIG ER:
Det er liten tvil om at elbiler er mindre miljøskadelige enn fossile biler i et livsløpsperspektiv.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: erikf på onsdag 05. august 2015, klokken 22:27
Tenke litt fremover.
Det er nettopp det vi ikke gjør:
Vi bruker mer ressurser enn naturen er i stand til å (gjen)skape.
Vi forurenser mer enn naturen er i stand til å uskadeliggjøre.

Et globalt økonomisk system som har aksellerende uendelig vekst både som drivmotor
og som medisin mot dårlige tider, må nødvendigvis før eller siden havarere
som konsekvens av umuligheten av uendelig vekst på en planet av endelig størrelse.

Å bytte fossilbilparken med ditto elbiler er en symptom minkende medisin.
Ikke en helbredende medisin.

Verken politikerne, næringslivet, religionene eller folk flest er villig til å ta en helbredende medisin
lik global skroting av vekstøkonomien og lik en global ettbarns politikk for å få ned folkemengen
til et bærekraftig nivå.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

K S

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 06. august 2015, klokken 07:19
Sitat fra: erikf på onsdag 05. august 2015, klokken 22:27
Tenke litt fremover.
Det er nettopp det vi ikke gjør:
Vi bruker mer ressurser enn naturen er i stand til å (gjen)skape.
Vi forurenser mer enn naturen er i stand til å uskadeliggjøre.

Et globalt økonomisk system som har aksellerende uendelig vekst både som drivmotor
og som medisin mot dårlige tider, må nødvendigvis før eller siden havarere
som konsekvens av umuligheten av uendelig vekst på en planet av endelig størrelse.

Å bytte fossilbilparken med ditto elbiler er en symptom minkende medisin.
Ikke en helbredende medisin.

Verken politikerne, næringslivet, religionene eller folk flest er villig til å ta en helbredende medisin
lik global skroting av vekstøkonomien og lik en global ettbarns politikk for å få ned folkemengen
til et bærekraftig nivå.

Veldig trist det du skriver.

Synd det er sant....

Det virker som det er mange her inne som tror elbilen er redningen, og "de andre" tror elbilen er den som tar knekken på miljøet....mens begge deler faktisk gjør det.

Men jeg ønsker slutt på salg av fossilbiler, spesielt diesel, og nytenkning på nyttetransporten, mer på gass og hybrid må da være en god start, mtp regenering/bremsing nedover (redusere utslipp og minske faren for ulykker/branner i undersjøiske tunneller).

elbil-1

I norge finnes det ikke "fy-strøm"

Norge er en stor netto eksportør av strøm og bidrar til at alt vårt
Eget forbruk er ren strøm fra vannkraft og samtidig minskes produksjonen av kullkraft etc i europa ved at de bruker ren vannkraft vi eksporterer.


timingbeltkiller

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 06. august 2015, klokken 09:23
I norge finnes det ikke "fy-strøm"
Riktig det!
Men konteksten fystrøm ble skrevet i, gikk ikke på Norge, men verden i sin helhet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jensjacob

"Men jeg ønsker slutt på salg av fossilbiler, spesielt diesel, og nytenkning på nyttetransporten, mer på gass og hybrid må da være en god start, mtp regenering/bremsing nedover (redusere utslipp og minske faren for ulykker/branner i undersjøiske tunneller)."

Jeg synes i princippet diesel bilen er ok. Den vil jo være fantastisdk til at bruge biodiesel. Der findes store mængder af biomasse (måske ikke i Norge), og fordelen ved biomasse er at den går ingen steder - den kan gemmes på ubestemt tid. Den skal blot forædles, hvilket kræver tid og energi. Energi som man passende kunne tage fra vedvarende energikilder.
Tag den ustabile energi fra vedvarende kilder og brug den - når den er der - til at forædle biomassen til biodiesel / syntetisk diesel og gem det som høj-densitet-kemisk bundet energi på ubestemt tid.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Olatho

Problemet er jo at fossilmotorer har så lav virkningsgrad.  Dersom man først skal brenne den typen drivstoff - enten det nå er biodiesel eller noe annet - er det en kjemevinst å brenne det i et energiverk, og bruke spillvarmen til fjernvarme eller noe annet nyttig.

Jeg har regna litt på hva vi kunne gjort med all dieselen som brukes av biler i Norge hvis vi hadde konvertert alle dieselbiler til elbiler og brukt dieselen i et moderne kraftvarmeverk: http://elbil.olen.net/diesel.php


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA