Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Råd om lading av Leaf

Startet av kybo, tirsdag 01. september 2015, klokken 20:13

« forrige - neste »

jazzwheel

Sant, forskjell på D + en del utstyr og hjul kan sikkert utgjøre nærmere 250kg og det vil selvfølgelig ha mye å si. Det er vel veid inn P85'er på under 2050kg.

Dennis

#46
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:33
Sitat fra: D.O på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:14
Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett

Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.

Artig det du skriver at du synes at P85 oppleves raskerere enn P85D i hastigheter over 80 .. Det samme slo meg når jeg kjørte P85Dn.. raskere fra 0-100 men fra 80 og oppover oppleves P85 raskere , veit ikke hva dette kan skylles på men ved BBs test mellom en P85 og en P85D på den ene youtubefilmen var P85 raskere 100-160km/h , ( P85D 100-160kmh : 5.3s vs P85 100-160kmh : 5,2s )


Sammenligner man denne videoen hvor Bjørn tester P85D og ikke den andre videoen av P85D som er med full feriebil er tallene litt bedre for P85D




Man ser også her at P85D er raskere en P85:


Er forskjellen stor, nei absolutt ikke og langt fra 200hk mer. ikke i nærheten en gang. Men den er ihvertfall ikke tregere som man prøver å få fram her. Vekt har mest å si fra stillestående, i høyere hastighet har det lite å si.

Angående Linkmytesla så er ikke den 100% nøyaktig siden det er 0.3 sek forsinkelse på dataene som hentes ut. Man kan gjøre 0-100 på 3.5 sek to ganger og den ene gangen kan den vise 3.2 sek og andre gangen 3.8
På kW peaker P85D maks 420kw ved 100% SOC

Dennis

At 85D er raskere i høyere hastigheter er fult mulig. Siden de små motorene er mer effektive i høy hastigheter enn den store som P85D har bak. Over 235 km/t er ihvertfall 85D raskere. Siden da henger den store motoren på P85D etter som dødvekt siden den har nådd sitt maks turtall.

Noen som har testet 85D i over 235 km/t får man også røde tall i speedometer slik som på P85D?

Teslanewbie

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 17:57
At 85D er raskere i høyere hastigheter er fult mulig. Siden de små motorene er mer effektive i høy hastigheter enn den store som P85D har bak. Over 235 km/t er ihvertfall 85D raskere. Siden da henger den store motoren på P85D etter som dødvekt siden den har nådd sitt maks turtall.

Noen som har testet 85D i over 235 km/t får man også røde tall i speedometer slik som på P85D?

Hørte fra en fugl at 90D blir insane i aksellerasjon i øvre register :-) :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

#49
Hvis ikke 90D ikke får flere celler er jo volten lik så skal ikke være noe forskjell fra 85D. Hvis den ikke får samme batteripakke som Ludicrous noe jeg tviler på skjer med det første.

Ludicrous mode gjør P85D 20% raskere til 250 km/t så da er den ihvertfall raskere. Men virker jo nå enda mer sykt at man skal måtte betale 70 000 ekstra på toppmodellen for at den skal være raskere en modellen under og yte som bilen egentlig skulle gjort fra dag 1 ::)

Frister å sende en epost til forbrukerombudet å høre hvordan de stiller seg til markedføringen Tesla har på effekt og 0-100 tider med rollout osv. For Tesla har jo solgt oss et produkt som ikke lever opp til hva de reklamerte med på noen måte.
Tesla har jeg sendt til 2 ganger og får aldri noe svar.
Tesla gir vel uansett f i de også for de driver jo enda med den idiotiske prisen ink drivstoff besparelser som de fikk frist ut forrige måned på å fjerne.

o.b.lix

Jeg har 85D og har fått mer effekt enn jeg skulle, så jeg er veldig fornøyd.

Men nå har vel Tesla "innrømmet" noe ved at eksisterende P85D kan oppgradere til ludicrous for halv pris?

Ludicrous er større kontaktor (rele) som kan gi 1500A i stedet for 1300A, og har vel ikke noe med 90-batteriet å gjøre...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

D.O

#51
Tror forbrukerombudet kun hadde fått seg en latter i matpausen av en slik henvendelse. ;)
P85d er en super bil, er jo latterlig kjapp og enorm på vinteren, men den manglet X-faktoren/kjøregleden som kom med p85 når jeg kjøpte den i 2013.

Men noen som har linkmytesla og kan poste bilde? Tatt på flat mark og ikke i bakke...?
Edit: gjerne fra alle modeller, ikke bare p85d.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:33
Sitat fra: D.O på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:14
Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett

Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.

Artig det du skriver at du synes at P85 oppleves raskerere enn P85D i hastigheter over 80 .. Det samme slo meg når jeg kjørte P85Dn.. raskere fra 0-100 men fra 80 og oppover oppleves P85 raskere , veit ikke hva dette kan skylles på men ved BBs test mellom en P85 og en P85D på den ene youtubefilmen var P85 raskere 100-160km/h , ( P85D 100-160kmh : 5.3s vs P85 100-160kmh : 5,2s )



Her har jo P85D motbakke mens P85 kjører på flat vei...

Dennis

Sitat fra: D.O på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:16
Tror forbrukerombudet kun hadde fått seg en latter i matpausen av en slik henvendelse. ;)
P85d er en super bil, er jo latterlig kjapp og enorm på vinteren, men den manglet X-faktoren/kjøregleden som kom med p85 når jeg kjøpte den i 2013.

Det er mye mulig :P Men er jo uansett ikke riktig markedføring, er faktisk en ganske vesentlig forskjell på 0-100 på 3.3 og 3.6 sek i denne klassen av biler.

Dennis

Mye mulig 3.3 sek er oppnåelig da, det er i isåfall veldig bra :)

550hk stemmer bra med at det maks er 420kW som vises som maks i Rest API og på måler i bilen.

jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 19:22
550hk stemmer bra med at det maks er 420kW som vises som maks i Rest API og på måler i bilen.

Siden de måler det samme effekt på dyno på P85D og P85 viser da P85 550hk fra API'et også eller er P85 mer effektiv til å omdanne batterieffekt til hjula?

Dennis

#56
Igjen, ingen av dynoene som ligger ute viser riktig. For det første er det ulik utveksling på motor foran og bak.
De fleste dynoer på markedet idag vil bare vise effekten fra motoren hvor det ble mest effekt altså den bak. Fordi de er ikke laget for å måle effekt på en bil med ulik effekt foran og bak.
Feks en Dynapack nav rulle kan ikke måle i det hele tatt siden motoren bak får for høyt moment pga utvekslingen som er (De er laget for å benke biler i giret som er nærmest 1:1) Og ikke Tesla sin bakmotor som er 9.71:1. Blir som å dra en vanlig bil i 1 giret noe som heller ikke funker hvis det er litt motor i den ;)

Man har heller ingen valg der hvor man kan velge en annen utveksling på motoren foran. Er bare et valg og da blir det regnet ut feil også der.

Så REST API eller på måleren i bilen viser hvor mange kW som går ut av batteriet. Men så er det litt tap ned til hjula som på alle andre biler. P85 viser vel rett over 320kw der så stemmer bra med effekten Tesla har oppgitt til den før de helt på slutten surra med motoreffekt der å.

Øyvind.h

Kan man ikke bare benke først foran, så bak og deretter finne maks samlet effekt ved forskjellige hastigheter? Dvs ikke benke som 4wd, men heller to runder som 2wd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

#58
Det tror jeg bilen liker dårlig når et av hjul settene ikke går rundt :P

Men finnes noen løsninger der for slike nav ruller. Som kan spinne hjulene som ikke blir benket i lik hastighet.
Det er fordi mange nyere biler som feks Mercedes ikke lar seg benke selv om den bare er rwd når hjulene foran ikke går i samme hastighet. Siden systemene i bilen blir forvirret og hjelper ikke å skru av esp, tc osv.

Har en kamerat som akkurat fikk ny nav rulle for noen dager siden. Ikke fått satt den opp enda, men den fungerer ganske likt som dynapack bare at den er fra Land and sea Dynomite. Dynapack har jeg prøvd Tesla i uten at det funker. Men får ta en titt på når har får den opp siden det er den jeg skal leie til mine mappe jobber framover :)

Enigami

#59
Her ser dere den harde sannheten at P85D langt i fra er raskest når den ikke får kjørt fra 0. Når vi tar 50-250 ser vi at flere biler med bensinmotor og langt lavere antall hk er betydelig raskere:

Fordelen til elbilen er ingen girkasse og maks moment fra starten av. Bensinbiler er raskere i høye hastigheter. Min V8 på bare 420hk er betydelig raskere enn Model S P85D i hastigheter fra 180 og oppover. Når jeg ser på ytelsesvideoer er Model S P85D daff som en 200-250hk bil over 220km/t.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA