Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Råd om lading av Leaf

Startet av kybo, tirsdag 01. september 2015, klokken 20:13

« forrige - neste »

Bushy

Driver å leker meg litt mellom vær oppdatering. For å teste evnt forandringer...

Dette var det jeg fikk i starten.
0-100 30cm rollout 4,051 sek 0-60mph 3,850 sek

0-100 0cm rollout 4,375 sek  0-60mph 4,198 sek

Og har brukt det som referanse... Syntes det går treigere å treigere. Men gtech måleren viser akkurat det samme...
85D
S75D sept. 17

Dennis

Sitat fra: Bushy på tirsdag 04. august 2015, klokken 00:00
Driver å leker meg litt mellom vær oppdatering. For å teste evnt forandringer...

Dette var det jeg fikk i starten.
0-100 30cm rollout 4,051 sek 0-60mph 3,850 sek

0-100 0cm rollout 4,375 sek  0-60mph 4,198 sek

Og har brukt det som referanse... Syntes det går treigere å treigere. Men gtech måleren viser akkurat det samme...
85D

Ja er rett å slett at man blir vant med effekten og da føles det ikke lengre som at det går like bra

Bra med tall som viser forskjellen med og uten rollout samt 0-100 km/t mot 0-60 mph  :)

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 23:49
Beste måte å "nulstille" seg på for min del var å kjøre Toyota Corolla 1.3l med 86hk noen dager. Når jeg kjørte den andre bilen igjen etter det gikk det som et uvær igjen ;D
Da er det intet håp for meg når P85``en begynner å føles slapp. Jeg har bare en lynrask Corolla 1.6 med 110hk å resette meg med :'(

Eller vent, her kunne det jo ligge an til snailrace. Hansken er kastet  ;D

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. august 2015, klokken 07:37
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 23:49
Beste måte å "nulstille" seg på for min del var å kjøre Toyota Corolla 1.3l med 86hk noen dager. Når jeg kjørte den andre bilen igjen etter det gikk det som et uvær igjen ;D
Da er det intet håp for meg når P85``en begynner å føles slapp. Jeg har bare en lynrask Corolla 1.6 med 110hk å resette meg med :'(

Eller vent, her kunne det jo ligge an til snailrace. Hansken er kastet  ;D

Beste måten å "nullstille" seg er å kjøre bilen i Valet-mode i 1 uke :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

o.b.lix

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 00:03
Bra med tall som viser forskjellen med og uten rollout samt 0-100 km/t mot 0-60 mph  :)

Så hvis jeg forstår riktig dette med Rollout - så brukes dette på "dragstip" (finnes det norsk ord for dette?) for å måle kvartmil osv, og derfor bruker også "alle" amerikanske bilblad dette også på 0-60 - og siden Tesla er amerikansk, bruker dette også fra de?

Men europeiske blad og fabrikker har ikke vane for rollout?

Fant en teknisk dårlig, men informativ god videoforklaring her

I min søk ser jeg at mange påstår at performancebiler levert til testing hos journalister er tunet så de skal prestere bedre i bilbladene - dette gjelder også europeiske produsenter, men her fant jeg ikke dokumentasjon utover påstander. Virker likevel sannsynlig, da forbruk og co2-utslipptall påviselig manipuleres kraftig fra fabrikkene.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Dennis

#35
Ferrari har blitt tatt for juks at bilene de leverte til test ytet bedre. Vet ikke om noen andre og de fleste som feks Audi,VW,Subaru,Nissan osv ser ut til å yte det de skal også de man kjøper i butikken :)
Rollout er årsaken til at mange japanske og tyske biler får bedre 0-60 mph tider enn oppgitt fra produsent når de blir testet hos feks motortrend.

Rollout er en amerikansk greie ja, feks motortrend tester bare med rollout. Men Edmunds og caranddriver tester ikke med rollout for de ser på det som juks, noe det også er.

SitatA Few Words About Rollout
The term "rollout" might not be familiar, but it comes from the drag strip. The arrangement of the timing beams for drag racing can be confusing, primarily because the 7-inch separation between the "pre-stage" and "stage" beams is not the source of rollout. The pre-stage beam, which has no effect on timing, is only there to help drivers creep up to the starting position. Rollout comes from the 1-foot separation (11.5 inches, actually) between the point where the leading edge of a front tire "rolls in" to the final staging beam — triggering the countdown to the green light that starts the race — and the point where the trailing edge of that tire "rolls out" of that same beam, the triggering event that starts the clock. A driver skilled at "shallow staging" can therefore get almost a free foot of untimed acceleration before the clock officially starts, effectively achieving a rolling-start velocity of 3-5 mph and shaving the 0.3 second it typically takes to cover that distance off his elapsed time (ET) in the process.

We believe the use of rollout for quarter-mile timed runs is appropriate, as this test is designed to represent an optimum drag strip run that a car owner can replicate at a drag strip. In the spirit of consistency, we also follow NHRA practice when calculating quarter-mile trap speed at the end of the run. So we publish the average speed over the final 66 feet of the quarter-mile run, even though our VBOX can tell us the instantaneous speed at the end of the 1,320-foot course, which is usually faster.

On the other hand, the use of rollout with 0-60 times is inappropriate in our view. For one, 0-60-mph acceleration is not a drag-racing convention. More important, it's called ZERO to 60 mph, not 3 or 4 mph to 60 mph, which is what you get when you apply rollout. While it is tempting to use rollout in order to make 0-60 acceleration look more impressive by 0.3 second, thereby hyping both the car's performance and the apparent skill of the test driver, we think it's cheating.
http://www.edmunds.com/car-reviews/features/how-we-test-cars-and-trucks.html

Øyvind.h

Jeg kjøpte bil med utgangspunkt i 367hk. I benk gir den visstnok over 400hk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:03
Men Edmunds og caranddriver tester ikke med rollout for de ser på det som juks, noe det også er.

Hvis alle driver med rollout, er det ikke juks, som har altså vært tilfelle i statene.

Men skal man sammenligne internasjonalt, må det nok presiseres om det er med eller uten rollout. Og trenden er at uten rollout er mest riktig, og kommer nok til å ta over ja. Men amerikanerne henger etter også her, på samme måte som det metriske system...?

Er forresten Tesla skrudd sammen med mm-skruer eller med tommeskruer?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

hoffa

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:37
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:03
Men Edmunds og caranddriver tester ikke med rollout for de ser på det som juks, noe det også er.

Hvis alle driver med rollout, er det ikke juks, som har altså vært tilfelle i statene.

Men skal man sammenligne internasjonalt, må det nok presiseres om det er med eller uten rollout. Og trenden er at uten rollout er mest riktig, og kommer nok til å ta over ja. Men amerikanerne henger etter også her, på samme måte som det metriske system...?

Er forresten Tesla skrudd sammen med mm-skruer eller med tommeskruer?
mm på de jeg har skrudd på.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Dennis

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:37
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:03
Men Edmunds og caranddriver tester ikke med rollout for de ser på det som juks, noe det også er.

Hvis alle driver med rollout, er det ikke juks, som har altså vært tilfelle i statene.

Men skal man sammenligne internasjonalt, må det nok presiseres om det er med eller uten rollout. Og trenden er at uten rollout er mest riktig, og kommer nok til å ta over ja. Men amerikanerne henger etter også her, på samme måte som det metriske system...?

Er forresten Tesla skrudd sammen med mm-skruer eller med tommeskruer?

Alle driver ikke med rollout. Er bare noe som amerikanske motormagasiner driver på med, ikke noe bilprodusenter vanligvis måler på

Når det heter 0-60 mph eller 0-100 km/t er det juks å måle fra 5km/t til 100 km/t i mine øyne. De bør i det minste ha en stjerne bak tallet og som forklarer at det er målt med rollout.
Men beste er at de holder seg såpass seriøs at de oppgir faktisk 0-100 tid slik som alle andre bilprodusenter gjør.

Teslanewbie

#40
Motortrend testet P85 0-60 på 3.9s med rollout...

http://www.autoblog.com/2012/08/27/motor-trend-tests-tesla-model-s-finds-0-60-in-3-9-sec-an/

Flere på TMC forum oppgir at P85D ikke er særlig kjappere enn p85 og 85d i hastigheter over 50mph ( ca 80 kmh)

Blir spennende å se om det blir en avklaring i dette hvorfor de angir med rollout på P85D men ikke på de andre modellene.....


FRA TMC :

2015-07-08, 12:43 PM#869 Sad
--------------------------------------------------------------------------------
The problem is dishonesty (and subsequently, misinformation via the media who of course put this 691 bhp number on headlines). And real-world performance is not only 0-60, it's acceleration across the whole spectrum of street driving speeds. For example, the most relevant time for me in everyday driving would be 40-80mph (country road => highway), and there, it's not that much better than the P85, at least not as much as 691 bhp would lead one to expect. If I had bought the P85D and realized this afterwards, I would be very angry. Luckily, this whole motor power nonsense raised the alarm bell at the outset, which made me stay with my not-so-different-at-speed P85. Of course, when the P110D comes out (assuming the battery is the bottleneck) and they publish an actually insane max power, I'll be the first to sign!

Model S - Green P85+, Pano Roof, Tech Package, Carbon Fiber Decor, Sound Studio, Twin Chargers


--------------------------------------------------------------------------------


2015-07-08, 12:53 PM#870 wk057
-------------------------------------------------------------------------------
Yeah, I've driven along side my wife (P85) a few times on the highway and we've both mashed the pedal with not much difference at all in acceleration... the P85D was still pulling ahead, but really really slowly. Definitely not +200 HP.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

D.O

Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett

Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Teslanewbie

#42
Sitat fra: D.O på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:14
Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett

Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.

Artig det du skriver at du synes at P85 oppleves raskerere enn P85D i hastigheter over 80 .. Det samme slo meg når jeg kjørte P85Dn.. raskere fra 0-100 men fra 80 og oppover oppleves P85 raskere , veit ikke hva dette kan skylles på men ved BBs test mellom en P85 og en P85D på den ene youtubefilmen var P85 raskere 100-160km/h , ( P85D 100-160kmh : 5.3s vs P85 100-160kmh : 5,2s )


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Det er stor forskjell på å måle 0-100km/t uten rollout og 0-60mph (96km/t) med rollout, typisk nesten 0,4-5sek på tidene vi snakker. Edmunds sin 3,9sek på P85 er vel sistnevnte, men kan samtidig sammenlignes med Tesla sin egen måte å måle P85D sine 3,1sek på. Altså 0,8 sek forskjell.

Som jeg nevnte på forrig side så oppgir Tesla selv at 85D er raskere enn P85D fra 100km/t og oppover. At P85 føles rimelig lik kan kanskje være på grunn av at den veier nesten 131kg mindre?

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 04. august 2015, klokken 17:28
Som jeg nevnte på forrig side så oppgir Tesla selv at 85D er raskere enn P85D fra 100km/t og oppover. At P85 føles rimelig lik kan kanskje være på grunn av at den veier nesten 131kg mindre?

Uten pano så har man også 78kg mindre..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA