Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Takstativ

Startet av HenrikRH, tirsdag 01. september 2015, klokken 13:07

« forrige - neste »

Lynet

42602 er ikke er lysforsterkingskit, det er et kit som reduserer spenningsfallet. Men med leafens 12,9V på batteriet hjelper det ikke! Det skal være  13,2V på pæren. Helst litt mer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kakraemer

Sitat fra: Lynet på torsdag 06. oktober 2016, klokken 23:11
42602 er ikke er lysforsterkingskit, det er et kit som reduserer spenningsfallet. Men med leafens 12,9V på batteriet hjelper det ikke! Det skal være  13,2V på pæren. Helst litt mer.

Det hjelper jo selv om du ikke oppnår 13,2 på pæren, det har jeg erfart selv på en med LED/Halogen lykter.
Med 12,9 på batteriet har du kanskje bare 11,4 på pærene.
Så med et "forsterkningskit" øker du kanskje over 1V til pærene.
Selv la jeg bare opp en ny tjukk jordingskabel til lyktene og bare det ga over 1V økning.
Accenta har vel H4 lykt så fjernlyset på denne er kanskje bedre konstruert enn på de med LED nærlys.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

nr1rayner

H4 på Acenta og Visia ja.
Kjør på med Osram Night-Breaker (ONB), om det ikke er den beste pæra penger får kjøpt kan det ikke være langt unna.

Egentlig litt latterlig å komme med denne kommentaren når man snakker om Leaf, som stort sett har for lav ladespenning...
Pærer som ONB tåler høy spenning svært dårlig. Brukte de på en varebil i sin tid, som stort sett lå på 14,4v ladespenning om jeg husker rett, og hadde vel det samme til pærene.
Tråden på pærene smeltet etter kort tid, den lengste varte vel i 2 mnd..
Vel, uansett, med et slikt Biltema-kit og viskerne gående konstant vil ladespenning være 14,3 sånn ca. Da er nok spenningen til pærene litt over det de liker.
Men selvsagt når ladespenning er rundt 13,0v trenger man jo all den spenning man kan få..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

p10

En økning på 0,5volt vil føre til 15% økning i lysstyrken.

Andre her på forumet har målt et spenningstap på 1,5-2,5 volt målt på hovedlysene.

Ebe

Sitat fra: kakraemer på fredag 07. oktober 2016, klokken 09:49
Sitat fra: Lynet på torsdag 06. oktober 2016, klokken 23:11
42602 er ikke er lysforsterkingskit, det er et kit som reduserer spenningsfallet. Men med leafens 12,9V på batteriet hjelper det ikke! Det skal være  13,2V på pæren. Helst litt mer.

Det hjelper jo selv om du ikke oppnår 13,2 på pæren, det har jeg erfart selv på en med LED/Halogen lykter.
Med 12,9 på batteriet har du kanskje bare 11,4 på pærene.
Så med et "forsterkningskit" øker du kanskje over 1V til pærene.
Selv la jeg bare opp en ny tjukk jordingskabel til lyktene og bare det ga over 1V økning.
Accenta har vel H4 lykt så fjernlyset på denne er kanskje bedre konstruert enn på de med LED nærlys.

Du har ikke et bilde eller to om hvordan du gjorde dette? Har sett at mange snakker om dette på forumet, men jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne for å gjøre dette selv...  ::)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

@Ebe
Da har du kanskje ikke trekt opp 1 ledning i bil annet enn den fra sigarettenner til mobilen...?
Da anbefaler jeg et slikt plug & play kit, eller å få noen andre til å gjøre det for deg  ;)
Selvmekk uten erfaring eller kyndig hjelp fører fort med seg interessante problemer som forhandleren med hånden på hjertet kan si "dette har vi faktisk ikke hørt om før"  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ebe

Nei, nærmeste var skjult ledningsnett fra batteri til aktiv sub i bagasjerom, og tilbake til radio  ;D

Men har generelt bare to tomler og får stort sett til det jeg prøver på, bare jeg får et utgangspunkt i teori og praksis å jobbe med. :)Tenkte det kanskje var så enkelt som å legge ny/ekstra tykkere ledning fra eksisterende jordingspunkt for lyktene og ned i godset.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

Hehe, 2 er bedre enn 10 ;)
Jeg har LED nærlys og havnet på ekstralys istedet for å tukle med ledningsnettet for å kanskje få litt bedre fjernlys, så har ikke sett så nøye på det originale oppsettet.
Men kablene går vel normalt sett mange meter før de havner dit "de skal" og sjeldent er de av god tykkelse..
Har du multimeter kan du måle spenningsfallet, finn ut hva som er - til pæra, ta en av målekablene i den og den andre på - pol. Setter da selvsagt måleren til volt.
Spenningen du får opp er spenningsfallet. Samme kan selvsagt gjøres med +, men da (selvsagt) mot + pol på batteriet..

Trenger du mer veiledning for denne målemetoden finnes det mange fine filmer på YouTube, søk Voltage drop test   ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ebe

Hørtes ut som et godt utgangspunkt, så får vi se :) Takk for hjelpa :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA