Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: My Tesla er oppdatert med nytt bilde

Startet av fmm1000, tirsdag 01. september 2015, klokken 11:43

« forrige - neste »

fmm1000

Jeg får min Tesla til september og har brug for lidt hjælp for at undgå rækkevideangst.
Jeg har set Tesla Bjørn bruger matematik til at regne sig frem til, hvad han må bruge i Wh/k i gennemsnit for at nå frem til målet.

Jeg er kommet frem til, at han nok bruger følgende formel.

Wh tilbage i batteriet/antallet af kilometer man skal køre = Wh/k man skal kører i gennemsnit for at nå målet.

Mit problem er nu bare, jeg ikke ved hvordan man finder ud af, hvor mange Wh der er tilbage i batteriet.
Jeg kan se på Tesla Bjørns seneste video, at man kan se i displayet, hvor mange wh (egentlig står der kWh, men det ganger jeg bare med 1000 for at få det i Wh) der er tilbage i batteriet. Men hvad nu, hvis man ikke kan huske, hvor mange pct. man fyldte i batteriet sidst. Og man skal vel også vide, hvor mange kWh man egentlig har til rådighed, for jeg synes at have læst flere steder det ikke er 85.

Tuxedo

#1
Som ny eier er det enkleste å sette visningen av gjenværende energi til Typical gjenværende rekkevidde (i km).  Så har du energy-appen oppe til høyre i displayet bak rattet, med gjennomsnittlig Wh/km de siste 50 km.  Hvis du drar 200 Wh/km i snitt, så stemmer typical gjenværende rekkevidde akkurat.  Om sommeren vil du se at man gjerne ligger under det på "vanlige" veier:  f.eks. 180 Wh/km betyr at du har 10% margin på gjenværende rekkevidde.  På motorvei kan man komme opp i 220 - 230 Wh/km, da trekker du fra 10 - 15% på gjenværende rekkevidde.  Med litt erfaring kan du etterhvert forutse hvor mye rekkevidde du har igjen på batteriet når du kommer frem innen en margin på +/-5 km.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øyvind.h

Hvorfor drive med formler og hoderegning når bilen kan gi deg forventer rekkevidde basert på siste 10/25/50km, og i tillegg fortelle deg hvor mye den forventer at du har igjen ved ankomst destinasjon om du legger destinasjon inn på navi? Jeg har for lengst gått over fra visning av km i dash til å vise prosent.

Skal man sitte og regne på forbruk får man uansett en utfordring med å gjette fremtidig forbruk ettersom fartsgrense og topografi på ruten kan gi svært svingende forbruk.

I praksis bruker jeg kun navi anslag på langtur om jeg har behov (fjerner ladestasjoner). Ellers tenker jeg aldri på forbruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Joachim@sancon.no

Jeg bruker energi app til tesla når jeg langkjører. Da lader jeg til jeg har 15% ekstra til neste sc, så har jeg nok å gå på om jeg vil kjøre litt aktivt. Kommer jeg under 5%, så roer jeg ned, eventuelt legger meg bak et vogntog. Så bygger den seg fort opp igjen til 6-8%.

Har kjørt 10.000km med min s85d og begynner å føle meg rimelig trygg.

Energi app til tesla funker synest jeg. Har aldri vært nervøs for å ikke komme frem med normal kjøring.

ob64

Jeg liker å sette visning til % (energi), da får du hvor mange prosent av full kapasitet du har igjen på batteriet, uavhengig av hvordan du har kjørt tidligere. Synes som om 75 kWh er et realistisk tall å regne med for 100% for en S85 eller P85.

Rekkevidden kan da renges ut med følgende formel:

Rekkevidde i km = % igjen på batteri * 75 000 wh / forbruk per km

Forbruk per kilometer vil avhenge av hvor fort du kjører, vær, temperatur osv. Jeg har en P85D og har erfart følgende cirka tall for forbruk per kilometer:

Kjøring langs landevei: 170 wh/km
Blandet kjøring: 200 wh/km
Kjøring på motorvei, eller våte veier: 220 wh/km
Kjøring i motvind og regn: 250 wh/km

Her er et eksempel:

Du har 80% igjen på batteriet, og du skal kjøre hjem fra hytta på vanlige veier. Da er rekkevidden

Rekkevidde: 75 000 wh * 0,8 / 200 wh/km = 300 km (0,8 er det samme som 80%).

I praksis må du regne inn litt margin. Jeg liker å regne at jeg har 30 km per 10% på batteriet, det er lett å regne ut uten kalkulator (10% = 30 km, 20% = 60 km osv). Da har du egentlig antatt at forbuket er 250 wh/km, hvilket betyr at du har god margin i de fleste tilfeller.
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

Teslavest

Energiapp og navi gir greie estimat og oppdaterer seg mens du kjører. Tar også hensyn til høydeforskjell og funker fint. Problemet med dette er jo at navi i seg selv er så dårlig at den ofte vil gi deg feil rute. Du kan ikke velge annen rute, eller viapunkt selv om du vet ruten du skal kjøre. I disse tilfellene blir jo energiappen også verdiløs, dessverre.
P85D.  Mod X reservert

Rico

Sitat fra: Teslavest på søndag 02. august 2015, klokken 22:08
Energiapp og navi gir greie estimat og oppdaterer seg mens du kjører. Tar også hensyn til høydeforskjell og funker fint. Problemet med dette er jo at navi i seg selv er så dårlig at den ofte vil gi deg feil rute. Du kan ikke velge annen rute, eller viapunkt selv om du vet ruten du skal kjøre. I disse tilfellene blir jo energiappen også verdiløs, dessverre.

Såfremt den velger riktig rute så bruker jeg også navi og syntes dette fungerer veldig bra. Den er spesielt genial hvis du skal frem og tilbake et sted og så trykker man så man får round trip tilbake til start med prosent igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA