Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100% batteri rekkevide?

Startet av E_S, tirsdag 01. september 2015, klokken 11:15

« forrige - neste »

E_S

Hvilken dekkslitasje er å anse som "normalt"? Jeg overtok jo min bil med 18000 km her om dagen og målte mønsterdybde. Den er utstyrt med 21" felger og luftfjæring. Jeg målte på ytterkant og innerkant, helt inn mot det brede langsgående sporet i mønsteret.

Dette hadde jeg:

Forhjul: Ytterkant 7 mm, innerkant 5 mm.
Bakhjul: Ytterkant 6 mm, innerkant 4 mm.

Er det grunn til å tenne de røde lampene mtp. hjulstilling og få utført en kontroll, eller er dette sånn man må regne med selv når alt er i orden? Vet at enkelte biler uansett vil slite noe mer på innerkant, men synes jo også at et sett sommerdekk bør holde litt mer enn én sesong normal bruk og kjørelengde før de er nede på 3 mm.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Meldola

Nærmer meg 16 000, 21 tommer og luft P85D med en passe aktiv kjørestil.Tesla målte til 7 inne, midt og ytterst foran og bak til tross for at de måtte justere litt ved firehjulskontroll.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Espen Hugaas Andersen

Det går kanskje an å få forbedret dette noe, men 21" spiser dessverre dekk. Mye bruk av low på luftfjæringen vil også ha en påvirkning, da camber øker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Dennis

#3
Etter rett over 10 000 km på 21" ps2 dekk ble mine målt til dette.

VF: 6 6,5 6
HF: 6 6,5 6
VB: 4 5 4
HB: 4 5 4

Synes ikke det er så ille siden min er senket og kjører på low hele tiden. Gir også bånn gass fra stillestående ofte og har kjørt street legal drag 2 ganger hvor det ble en god del kjøring. Vil tippe jeg har minst 50-60 insane rivstarter på disse dekkene. Motoren bak er kraftigere så det er nok årsaken til at de er litt mer slitt. Hadde jeg kjørt normalt hadde nok dekkene fint holdt dobbelt så langt som de 20 000 jeg tipper jeg får ut av de.

Dennis

Sitat fra: Meldola på søndag 02. august 2015, klokken 19:15
Nærmer meg 16 000, 21 tommer og luft P85D med en passe aktiv kjørestil.Tesla målte til 7 inne, midt og ytterst foran og bak til tross for at de måtte justere litt ved firehjulskontroll.

Virker merkelig at du ikke har brukt en eneste mm etter 16 000km kjøring? For 7mm er ihvertfall det som Pilot Sport 2 dekkene har som nye.

Muffinman

#5
PS2 holder nok neppe mer enn 15-20.000 bak på RWD med fin kjøring og en og annen aks. Foran tviler jeg på at det er mulig å få særlig mye mer en 30.000 ut av dem. Min RWD sliter alltid litt mer innover på dekket og i følge noen som burde ha greie på det sliter disse bilene litt skjevt uansett hva man gjør med dem (tenker da selvfølgelig ikke på at indre kant blir høvlet ned slik som noen opplever). Dual-modellene skal være betraktelig bedre.

Det skader uansett ikke å få tatt en hjulstillingskontroll, jeg reagerer spesielt på at forhjulene til TS slites så skjevt. Til de som måtte ta målinger fra Tesla for gitt, de målte ikke mine dekk korrekt ved en anledning. Min kontrollmåling viste at det var 1-2mm mindre mønster innover på dekkene enn hva som stod i rapporten fra verkstedet.

Meldola

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. august 2015, klokken 20:23
Sitat fra: Meldola på søndag 02. august 2015, klokken 19:15
Nærmer meg 16 000, 21 tommer og luft P85D med en passe aktiv kjørestil.Tesla målte til 7 inne, midt og ytterst foran og bak til tross for at de måtte justere litt ved firehjulskontroll.

Virker merkelig at du ikke har brukt en eneste mm etter 16 000km kjøring? For 7mm er ihvertfall det som Pilot Sport 2 dekkene har som nye.

Tenkte ikke over at dette er dybde ved nytt så du har helt rett. Var det det sto i rapporten jeg fikk på fredag. Nå må jeg nesten ta en telefon i morgen..
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

E_S

Ja, jeg er klar over problemet. Hadde for noen år siden en ganske motorsterk og senket Mercedes med RWD, og den slet dekk bak, men så å si jevnt. Med den lange ventetiden hos Tesla om dagen, hvordan funker det med hjulstillingskontroll? Liten lysten på å betale for det et annet sted, men heller ikke interessert i å kjøre fire måneder med skjev hjulstilling..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Muffinman

Hos meg justerte de feil i april slik at bilen begynte å tygge innside bak. Kom ikke inn og fikk rettet det før medio juni, regner med at jeg fikk snike litt i køen siden dette var en feil som ga følgefeil. I juni drev de allerede å booket november i Trondheim...

I fjor sommer kostet jeg justering på MB verksted selv for å unngå at dekksett nummer to gikk åt skogen. Det var brukbar kø allerede da.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 02. august 2015, klokken 21:15
PS2 holder nok neppe mer enn 15-20.000 bak på RWD med fin kjøring og en og annen aks. Foran tviler jeg på at det er mulig å få særlig mye mer en 30.000 ut av dem.

Min bil har gått 52.000km nå og fordekkene holder fint en sesong til. Da har bilen gått ca. 80.000km, over halvparten på sommerføre.

Bakdekkene derimot holder bare rundt 20-25.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#10
Du hadde vel også en mishap med justering av hjulvinkler og påfølgende punktering, slik at bakdekkene måtte skiftes (litt) før tiden?

Uansett ville jeg neppe klart å skvise ut mer enn 17-18k av bakdekkene på min bil om jeg ikke hadde fått feiljustert bakstillingen. Mulig bredden har noe å si for slitestyrken? Du har vel 265, jeg hadde 245. Og etter 16.000km var fordekkene ihvertfall halvslitte. Kjørestil spiller naturligvis inn. For min del er det i stor grad rolig langkjøring iblandet en og annen kjapp aks, men kan også kjøre inspirert på svingete veier en sjelden gang. Tror det spiser mye dekk.

dosmont

Hvis bilen er riktig justert, hva sliter minst av low og normal ?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Muffinman

Normal. Men jeg tror forskjellen er svært liten. Det er en del som stort sett bare kjører i low som rapporterer om jevn slitasje.  Man får litt økende camber ved å senke bilen, men det er feil spissing som virkelig tar knekken på gummien.

Alle slike utslag blir større med økende felgstørrelse, slik at eventuelle feil som regel får mindre konsekvens på 19" enn på 21".

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 03. august 2015, klokken 09:48
Du hadde vel også en mishap med justering av hjulvinkler og påfølgende punktering, slik at bakdekkene måtte skiftes (litt) før tiden?

Uansett ville jeg neppe klart å skvise ut mer enn 17-18k av bakdekkene på min bil om jeg ikke hadde fått feiljustert bakstillingen. Mulig bredden har noe å si for slitestyrken? Du har vel 265, jeg hadde 245. Og etter 16.000km var fordekkene ihvertfall halvslitte. Kjørestil spiller naturligvis inn. For min del er det i stor grad rolig langkjøring iblandet en og annen kjapp aks, men kan også kjøre inspirert på svingete veier en sjelden gang. Tror det spiser mye dekk.

Jepp, jeg fikk nye dekk av Tesla i fjor sommer. Siden da har jeg kjørt anslagsvis 19.000km på de nye (jeg fører opp kjørelengde, energiforbruk osv. pr. måned) og de ser ut til å holde sesongen ut. I så fall vil de ha gått ca. 27.000km ved bytte.

Det er 265-bredde ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gss

Iflg Tesla er dette normalslitasje (21"). Etter 10 000 km. Dvs de var egentlig mer enn bytteklare etter ca 6000 km.
Ettersom dette er normalslitasje er jeg svært forundret over at dere har klart å kjøre både to og tre ganger så langt med samme hjulene. Jeg trenger nok et kjørekurs, til tross for at jeg selv mener jeg kjører normalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA