Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

100% batteri rekkevide?

Startet av leafluring, mandag 31. august 2015, klokken 14:48

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: tomrh på mandag 03. august 2015, klokken 18:57
Ang zinkspraying igjen, kan man spraye "alt" eller er det viktig å bruke maskeringstape? Det var nevnt å unngå å spraye selve bremseskiva. Hva med plast- og gummideler f.eks.? Hvor nøye er dere?
Med sinkspray er det litt som i USA, om mye er bra, er mer ber! Det eneste å unngå er å få noe på selve bremseflatene (litt er ikke noe problem), og ikke spray på ABS-sensoren.
Dog ingen krise om det skulle komme noe på ABS-sensor om det skulle skje. Det går seg til, for sinken tæres bort.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rødkleiv

Interessante saker!

Hjulene må selvsagt av, men må man ellers demontere noe for å spraye zink på bremsene?

leafnor

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 13. august 2015, klokken 20:20
Interessante saker!

Hjulene må selvsagt av, men må man ellers demontere noe for å spraye zink på bremsene?
De par første  gangene bør man ta av caliper slik som en må for å bytte klosser, så en får gjort rent og sprayet på over alt. 
Etter det holder det å spraye det man kommer til hver vår og høst ved dekkskifte, for gjennom vinteren med alt saltet så går den galvaniske prosessen i "lynets fart", for bilen er jo så godt som i en elektrolytt, og dermed blir alt som galvanisert.
For LEAF og sikkert andre EL-biler med regenering så blir jo bremsene lite brukt. Det kan derfor være slik at en bør av med calipre litt oftere enn på en fosil som både sliter klosser og skiver og som gjør at stempel beveger seg ut og dermed ikke like lett "låser" seg.
Nå tar ikke dekkskifte mange flere minutter om en tar av calipere før en sprayer på zink. For med ordentlig godt vedlikeholdte bremser sitter hverken skruer eller caliper spesielt mye fast, og derfor lite "slitsomt".



Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA