Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Renault ZOE

Startet av Kai., mandag 31. august 2015, klokken 11:15

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Rødkleiv på søndag 13. september 2015, klokken 19:10
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 12:26
Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2015, klokken 12:03
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 10:39
DESSUTEN SÅ LADER 22 KW PÅ 240 HURTIGERE OPP TIL SOC PÅ 97 % SÅ FORSKJELLEN ER IKKE BETYDELIG SLIK SOM PRISEN OVER TID.
Ja vel, men vi er hverken døve eller svaksynte  8)

Men hjelper når budskapet ikke går inn. I mitt tilfelle er Zoe en langt lettere bil å eie enn Leaf.
1 Stort sett aldri på langtur med bilen, noe ingen av disse kortdistanse bilene er brukende til.
2. Lader på 11 kw hjemme  - noe Zoe gjør på 2 timer
3. Billig og rask og etterlade da den lader 11 kw 22 kw og 43 kw når jeg ikke er hjemme.
4. Saktelader aldri bilen da det er rett og slett for tungvint og gir liten effekt
5  Liker at bilen er tilgjengelig som en fossil og at jeg slipper å planlegge 8 - 10 timer frem i tid.
6. Bilen har stort sett ALLTID tilgjengelig strøm til alle formål bilen kan brukes til fra hjemme.

Så om du mener at Leaf har noen av disse kvalitetene så tar det 5 - 10 timer å lade den hjemme.
Kostbar å hurtiglade
Kø på sakte ladestasjonene og stadig knuffing med andre.
Vanskelig å planlegge daglig bruk av bilen om noe uforutsett skulle skje.
Kan ikke nytte 7 kw lader- 11 kw lader eller 22 kw lader eller 43 kw lader AC - alle vesentlig hurtigere enn leaf sin 3.7 eller for de få 6.6 kw ladere. AC semi hurtig er det sterkest voksende nettet av ladere i landet og har allerede flest ladepunkter og vil bli overlegen i fremtiden.

Kan ikke nytte semi hurtige stasjoner til 1 krone minuttet da det tar evigheter å lade på disse for emn Leaf.

Så er det riktig at den kan nytte 50 kw DC ladere som sliter med nedetid

Så ja dette er forskjellen på det å eie en leaf kontra en Zoe.

Kanskje budskapet rett og slett ikke faller i god jord. Jeg tviler i hvert fall på at alle som ikke har valgt Zoe er døve og svaksynte :-)

De kvalitetene du nevner, er vel strengt tatt ikke kvaliteter. Det er en beskrivelse av ditt bruksmønster.
Bortsett fra 5, 6 og delvis 2 som er én kvalitet: lader raskt hjemme.

Og det er også den eneste fordelen med Zoe. Den lader raskt hjemme.

Jeg hadde egentlig mer lyst på en Zoe enn en Leaf, men det var før jeg prøvde den, før jeg traff forhandlerne og før jeg leste meg opp på ladetrøbbel med den bilen. Synd at Renault har kludret det til.

Ser at du eier tesla - da er det rart at du ikke valgte Zoe som bil 2. med anledning til å få en 11 kw hjemme.
Men antar at du saktelader teslaen også hjemme ?

Nå har jeg kjørt snart 20 000 med Zoe og forstår ikke helt hva som er galt med ladingen - har til dags dato ikke hatt en feil på det. Verken tesla eller Zoe. Og stort sett er også det tilbakemeldingen fra andre Zoe eiere.

Men smaken er som baken den er delt. Men et bilhold uten 11 kw i garasjen hadde vært dårlige greier, om jeg måtte velge.

K S

Min bil er bedre enn din.
Jeg er flinkere enn deg.
Min far er sterkere enn din.
Osv osv osv.....

Er det bare meg, eller er det også andre som synes at særdeles mange diskusjoner ender opp i totalt svada?

Jeg lader på 3,3 kW(?) og 6,6 kW hjemme. Det siste svært sjelden. Er jeg en dårlig elbileier da som synes at det funker greit?

Hva med å tenke seg om et lite øyeblikk før en poster i hytt å pine?

kos

Sitat fra: K S på søndag 13. september 2015, klokken 19:24
Min bil er bedre enn din.
Jeg er flinkere enn deg.
Min far er sterkere enn din.
Osv osv osv.....

Er det bare meg, eller er det også andre som synes at særdeles mange diskusjoner ender opp i totalt svada?

Jeg lader på 3,3 kW(?) og 6,6 kW hjemme. Det siste svært sjelden. Er jeg en dårlig elbileier da som synes at det funker greit?

Hva med å tenke seg om et lite øyeblikk før en poster i hytt å pine?

Virker litt desperat - man diskuterer faktisk i denne tråden Leaf VS Zoe.
Noe som kan virke litt min bil kontra din bil . Men det er faktisk det tråden handler om. Og som ikke det er nok så har faktisk de to bilene helt forskjellige lade mønstre derav diskusjonen. Men begge biler har fine kvaliteter sett fra deres ståsted.

Rødkleiv

Sitat fra: K S på søndag 13. september 2015, klokken 19:24
Min bil er bedre enn din.
Jeg er flinkere enn deg.
Min far er sterkere enn din.
Osv osv osv.....

Er det bare meg, eller er det også andre som synes at særdeles mange diskusjoner ender opp i totalt svada?

Jeg lader på 3,3 kW(?) og 6,6 kW hjemme. Det siste svært sjelden. Er jeg en dårlig elbileier da som synes at det funker greit?

Hva med å tenke seg om et lite øyeblikk før en poster i hytt å pine?

Ups, var ikke klar over at det var "krenkelsestimen".

Det er ikke underlig at en tråd om fordelene og ulempene med to biler, ender opp i nettopp en subjektiv meningsutveksling om akkurat det. Hva ellers skulle det endt opp i; en unison anbefaling om at det ikke er mulig å velge?

Jeg er kanskje for fersk til å vite om begrensningen på antall poster man har anledning til å foreta; kan du presisere maks antall litt nærmere enn "hytt og pine"?

Det jeg imidlertid kjenner igjen når jeg ser det, er et forumtroll. Er du ute etter flere advarsler fra admin K S?

Rødkleiv

@ K S: Knut, jeg får ikke til å svare deg på den hyggelige meldingen din. Kanskje du endelig er blokkert av admin? Svarer deg i tråden i stedet:

Fra K S 19.53
"Må virkelig beklage, advarsler fra admin har dessverre gått meg hus forbi, men du kan gjerne sende meg en kopi?
Ellers merker jeg at jeg blir svært kvalm nå, du kan gjerne fortelle meg hva det kommer av?
Kvinnfolk altså!"


Jeg vet ikke hvorfor du er kvalm. Kanskje det er noe du har spist. Eller kanskje noe du har sagt?

Uansett, her er den siste advarselen jeg har registrert på deg. Neste gang er det takk og farvel sier admin. Kanskje på tide å ta hintet?

Elbiler i media / Sv: Ladeplikt
K S « på: Tirsdag 21. Juli 2015, klokken 21:45 »
Innlegg slettet.

Støtende innlegg tolereres ikke.

Neste gang er det takk og farvel til forfatter av innlegget.

Advarsel er dermed gitt.

Lars
Forum admin.

v-i-c

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 22:37
Temaet for denne tråden var "Sv: Zoe VS Leaf"

Tør noen forsøksvis sette opp pluss og minus ved henholdsvis ZOE og Leaf?

Og eventuelt prøve å antyde hvilke grupper elbil-brukere en ZOE passer for.
Og eventuelt prøve å antyde hvilke grupper elbil-brukere en Leaf passer for.

Disse to bilmodellene her ulike egenskaper som vil tiltale ulike elbil-brukere.

Etter at jeg la ut dette innlegget kom det en del gode innlegg.

Men jeg savner klarere innlegg av type :

Disse behov gir dette bruksmøster, For dette bruksmøster er Leaf/ZOE best egnet.

Jeg finner også god informasjon i innlegg av typen : Mitt behov er dette, jeg har ZOE/LEAF , dette er jeg fornøyd med, dette er jeg misfornøyd med.

Men for all del noe nyttig info har jeg da fått.

Husk også på at leverandørene kommer stadig med nye modeller så mange vil nok mene at siste model / modellen du får om et år er mye bedre, men alle kan ikke vente nesyt emodel kan fysisk leveres.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Horsenose

Man skal ha ganske spesielt bruksmønster for at Zoes 11kW versus Leafs ca 7kW er avgjørende for kjøp.
22kW blir for tregt på langtur, og når 43kW AC droppes av både bilprodusent og ladetilbydere bør man ikke undervurdere hvor viktig det er å avklare behov før kjøp av en Zoe.

Det viktigste fordelen med en elbil er at den lades når man gjør noe annet. Altså at man ikke venter på lading. Dermed er det veldig viktig at lading fungerer over alt problemfritt.
Model X reservasjon

kodalse

For egen del sto det mellom Zoe og Leaf da den gamle EL Saxo skulle pensjoneres i januar 2015.

Bruksmønsteret var den daglige ruten til og fra jobb/skole/barnehage og handel etter kontortid.
Turen til jobb med stopp i barnehage og skole var kun 15 kilometer hver vei, så alt av biler takler det.

Dernest var prisen et spørsmål.

Til slutt endte jeg opp med to alternativer, enten brukt Leaf eller ny Zoe.
For Zoe sin del var det for treg oppmerksomhet fra forhandler og det gamle strøminntaket i huset.

Det som vippet i Leaf sin retning var velprøvd og anerkjent bil med den beste innvendige plassen til da.
En annen årsak var at det tydet på å være omlag samme rekkevidde.
Slik jeg leser postinger i ettertid har Zoe bedre rekkevidde enn den Leaf utgaven jeg valgte. Det hadde nok veid tungt om jeg var klar over det tidligere.

Samtidig får jeg 14 mil i kupert terreng ut av en eldre Leaf. Det er heller ikke så verst.

I det daglige er jeg veldig godt fornøyd med Leafen, men ville nok ganske sikkert vært like fornøyd med Zoe.
Så får vi bare se på hva det neste året bringer av mulighet til å oppgradere batteripakken fra 24kWh til 30kWh.
Det er mulig at det blir helt uaktuelt med mindre prisen er særdeles fordelaktig.

Enn så lenge må jeg fortsatt slite med Dieseldyret til å trekke hengeren, men den benyttes sjeldnere og sjeldnere.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Smasher

Jeg skal ikke si noe om ZOE da jeg ikke har prøvd den, siden jeg ønsket hakket større bil, men tenkte og si litt om hva mine første 7200 km med LEAF har gjort av inntrykk.

Kjører daglig tur/retur jobb 7,1 mil lader på jobb så alltid 100% når jeg drar derfra, og veldig sjelden jeg må lade før jeg kommer på jobb neste dag, har 5 unger med fritidsaktiviteter så kjører en del på kvelden også. Har i snitt ca 16 mil på tanken ved vanlig kjøring pendler lier Sandvika på jobb, og da div småturer i nærområde og kupert terreng på kvelden.

Sist uka kjørte jeg 1700 km 1000 av disse i pendling til Sessvollmoen uten noe problemer med det, til tross for bare motorvei. Lørdag gikk turen tur-retur Hamar hurtig ladet da på minnesund, ca 30 min begge veier, på vei opp spiste vi, og på vei ned var det do besøk og litt sånt, så bilen var ferdig ladet nesten før vi var klare til og kjøre videre.

Søndag tok vi turen til rudskogen ved Sarpsborg. Da ble det 15 min hurtigladning i Sarpsborg på vei til rudskogen også ladet vi ca 20 min på Vestby mens vi tok en kjapp hamburger på MC Donald der.

Har fortsatt tilgode og finne defekt ladere, og i Sarpsborg var det lade kø på MC Donald, men kun 400 m til Nissan og der var det ikke noen biler.

Vet ikke om dette var til noen nytte men :-D

turfsurf

Sitat fra: v-i-c på søndag 13. september 2015, klokken 21:55
Men jeg savner klarere innlegg av type :

Disse behov gir dette bruksmøster, For dette bruksmøster er Leaf/ZOE best egnet.

Hvis man har behov for å lade hurtigst hjemme passer ZOE best, har man behov får å komme hurtigst frem på lengre turer passer Leaf best?

Typisk vil de som kommer hjem med nesten tom tank, og må ut og kjøre relativt kjapt igjen ha det bedre med en ZOE. De som har litt igjen på batteriet når de kommer hjem, og/eller kjører mange turer over batterikapasitet vil vel ha større nytte av en Leaf...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kos

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. september 2015, klokken 16:18
Sitat fra: v-i-c på søndag 13. september 2015, klokken 21:55
Men jeg savner klarere innlegg av type :

Disse behov gir dette bruksmøster, For dette bruksmøster er Leaf/ZOE best egnet.

Hvis man har behov for å lade hurtigst hjemme passer ZOE best, har man behov får å komme hurtigst frem på lengre turer passer Leaf best?

Typisk vil de som kommer hjem med nesten tom tank, og må ut og kjøre relativt kjapt igjen ha det bedre med en ZOE. De som har litt igjen på batteriet når de kommer hjem, og/eller kjører mange turer over batterikapasitet vil vel ha større nytte av en Leaf...

Jo du kan jo si det slik men min erfaring med både Leaf og Zoe er at med Zoe lader du hurtig hjemme og hurtig på 43 kw AC om du har det, og så lader man nesten aldri på husholdningskontakt eller saktelading.

Leaf er for de som saktelader  - og har fast parkeringsplass på jobben og som er flinke å planlegge.
Så kan du jo også hurtiglade om du må.

Leaf har et lademønster for de som er flink å planlegge og tar skjeldent noe på sparket.

Zoe er for de som tar ting på sparket og ikke er så flink å planlegge, men som godt tar 20 - 50 minutter pause for å lade bilen fort opp.

kos

Zoe eiere er også fornøyd med klassens lengste kjøredistanse - slipper å planlegge noe særlig men står ikke fast mer enn 1 time.

Leaf er kjempeflink å planlegge og kjører aldr noen steder uten en plan. Blir stående fast på hurtigladerne i timesvis om de har nedetid eller det er kø.


Horsenose

#87
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:25
Zoe er for de som tar ting på sparket og ikke er så flink å planlegge, men som godt tar 20 - 50 minutter pause for å lade bilen fort opp.
Ja det var en god beskrivelse. Zoe-eiere er kanskje de som svært sjeldent trenger lade utenfor hjemmet, og når de må så synes de det er helt fint å vente 30-60 minutter ved en lader. Leaf-eierne liker å ha ubegrensede muligheter. Skal de til en hytte så vet de at de får ladet. Skal de på besøk til noen i familien vet de at de får ladet. Skal de parkere gatelangs i en by vet de at de får ladet. Og skal de på langtur vet de at det finnes et stort antall CHAdeMo ladere, og antallet øker raskt. De gjør dermed undersøkelser, selv om de i langt større grad kan ta ting på sparket enn eksempelvis en med Zoe.
Med inntil 7kW onboard lader, 30kWh batteri fra 2016 og CHAdeMO DC tilkobling er bilen svært fleksibel.

Nå virker AC43kW å være på vei ut ettersom bilprodusenten har droppet det. Da forsvinner det også med tiden fra ladetilbydernes utstyr.

Men som nevnt før: man skal ha spesielt behov om man må lade med 11kW istedenfor 7kW (som Leaf kan lade med hjemme). Jeg ville nok valgt problemfri lading alle andre steder enn hjemme fremfor noen kW potensielt høyere effekt hjemme. Andre som kjører 200km+ hver dag og tømmer batteriet til jobbkjøring og må nesten tømme det på småkjøring på kvelden i tillegg. Samt ikke har mer enn toppen 1 time fra de kommer hjem til småkjøring begynner, og 7kWh påfyll blir for lite.

Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:29
Zoe eiere er også fornøyd med klassens lengste kjøredistanse - slipper å planlegge noe særlig men står ikke fast mer enn 1 time.
Så lenge de er heldige og finner en TN stolpe eller AC hurtiglading (og har en av de få bilene som er levert med AC hurtigalding, ikke mange av dem.....)
Model X reservasjon

kos

Sitat fra: Horsenose på mandag 14. september 2015, klokken 16:51
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:25
Zoe er for de som tar ting på sparket og ikke er så flink å planlegge, men som godt tar 20 - 50 minutter pause for å lade bilen fort opp.
Ja det var en god beskrivelse. Zoe-eiere er kanskje de som svært sjeldent trenger lade utenfor hjemmet, og når de må så synes de det er helt fint å vente 30-60 minutter ved en lader.

Nå virker AC43kW å være på vei ut ettersom bilprodusenten har droppet det. Da forsvinner det også med tiden fra ladetilbydernes utstyr.

Men som nevnt før: man skal ha spesielt behov om man må lade med 11kW istedenfor 7kW (som Leaf kan lade med hjemme). Jeg ville nok valgt problemfri lading alle andre steder enn hjemme fremfor noen kW potensielt høyere effekt hjemme. Andre som kjører 200km+ hver dag og tømmer batteriet til jobbkjøring og må nesten tømme det på småkjøring på kvelden i tillegg. Samt ikke har mer enn toppen 1 time fra de kommer hjem til småkjøring begynner, og 7kWh påfyll blir for lite.

Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 16:29
Zoe eiere er også fornøyd med klassens lengste kjøredistanse - slipper å planlegge noe særlig men står ikke fast mer enn 1 time.
Så lenge de er heldige og finner en TN stolpe eller AC hurtiglading (og har en av de få bilene som er levert med AC hurtigalding, ikke mange av dem.....)

Ser at du har en X i reservasjon. Har selv en tesla og nyter svært godt av 11 kw til Zoe - om du går tom for strøm på teslaen så er det greit å bruke 8 timer på 80 % full enn å stå å lade i 24 - 30 timer - da er det greit med en Zoe i heimen som det fulgte med en 11 kw lader på kjøpet. 

Så jeg er fornøyd med kombinasjonen Zoe og Tesla - en kombinasjon som blåser fossilen langt ut av mitt sinn og skal aldri tilbake igjen.

For øvrig er det mnd siden jeg sist sakte ladet - og ser vel ingen fordeler med det, utenom at den står stort sett over alt, men jeg faller ikke for fristelsen

Kristian O

kos:
Fordel med Zoe - Tesla kombinasjon er "gratis" semi rask lading opplagt i garasjen. Det fristet litt, men etter prøvekjøring av Zoe slo vi det fra oss. Synes f.eks E-golf er en mykje meir komfortabel bil å kjøre. Nå er det lenge siden vi prøvekjørte Leaf, så skal ikkje uttale meg om Zoe vs Leaf (som strengt tatt er topic her  ::) )

Lader Teslaen på 230V 32A i dag, og hadde klart meg med 20% av dette om eg måtte. Har med andre ord ingen problemer med saktelading.
Så kjøper forsåvidt argumentet ditt, men for min del er fordelen med heimelading for liten sjølv i kombinasjon med at Tesla nyter godt av løsninga til Zoe.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA