Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Renault ZOE

Startet av Kai., mandag 31. august 2015, klokken 11:15

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 00:58
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 22:05
Men nå har jeg 280 m2 med oppvarmet hus og bruker en del Watt.  Ca 24000 timer og da er også bilene med. Så er det slik at opplading av bilen blir gjort når man spiser middag og ikke når man lager middag. Samtidig er det ingen problemer å programmere huset til å ta ut et jevnt forbruk med strøm.  Det har jeg gjort i 28 år og forbruket svinger lite i forhold til belastning selv med 11 kw  - man slår jo bare noe annet av i samme periode. Eks varmtvann eller varmekabler varmekilder / varm ovner eller matlaging. 

Så ja det vil lønne seg med lading hjemme og tro det eller ei - jeg har ikke tro på at strømmen min vil doble seg i pris - tror heller ikke på at forbruket er ønskelig skal gå ned. Det er i dag 70 milliarder på vent med kraftutbygging grunnet for lave priser. Og da er det banalt å lage systemer som gjør at forbruket går ned. Det som teller er jevn og kontrollert uttak av strøm - uansett forbruk. Det er det selskapene vil ha. Samtidig så er det mulig på en annen måte og det er å ha fast mengde strøm man kjøper i løpet av de siete 3 mnd. eks man kjøper strøm for 3 -6 - 12 mnd forbruk til fastpris. 

Så ja det er fult ut mulig å lade hurtig hjemme - men som sakt det har noe med hvilke forbruk man har og over tid.

Jeg bruker det samme som deg og har ca. like stort hus. Men som sagt, når jeg betalte effektavgift for 5.65kW i forrige måned er det kliss umulig å lade på 11kW og ikke minimum doble effektavgiften. Uansett hva annet forbruk jeg slår av så blir det minimum en dobling.

Eneste grunn til at jeg kan lade kjappere uten effektavgift er at jeg ofte eksporterer 10-12kW med strøm midt på dagen pga. solcelleanlegget. Da er 7.4kW lading helt uproblematisk. Alikevel lar jeg som regel bilen stå på 16A.

Nå har vi ikke det problemet der jeg bor  og ser heller ikke at det vil komme  - samtidig så er det mange løsninger på å fikse opp i akkurat den situasjonen. Tesla kom med en løsning bare noen dager siden - så får kjøpe en slik løsning og få det montert, men foreløpig ingen effekt tariff her.

Ingen har heller signalisert at den vil komme - har vel noe med nettet å gjøre. E verket tjener ikke penger på disse nye løsningene og jo flere som montere " hjemme produksjon" jo større blir tapene. I disse dager går småprodusentene konkurs grunnet lave strømpriser. Bedre blir det vel ikke om man innfører nye avgifter som stort sett premierer alla andre energikilder -  Så ja det finnes løsninger men fortsatt så er det overproduksjon av strøm og det blir det i lang tid fremover -  Så får jeg se om ikke jeg kommer på noe smart - har klart det før.

Og solseller er ikke løsningen - har mer tro på batteriteknologi som jevner ut forbruket. Samtidig er effektavgiften en direkte trussel mot elbil hold i distriktene - om man tar vekk elbilgodene og elbilen blir noe som dobler prisen på elkraft inn i huset kan vi kjøpe hybrid hele gjengen og avlyse elbilsatsingen  -

Men først må det innføres.



jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 06. september 2015, klokken 01:28
Nå har vi ikke det problemet der jeg bor  og ser heller ikke at det vil komme  - samtidig så er det mange løsninger på å fikse opp i akkurat den situasjonen. Tesla kom med en løsning bare noen dager siden - så får kjøpe en slik løsning og få det montert, men foreløpig ingen effekt tariff her.

Vær nok trygg, en eller annen form for effektavgift kommer over hele landet. NVE holder på med saken nå, med høringer og utarbeidelse av retningslinjer. Jeg har selv levert innspill til høringen, men fristen er ute nå. Et av mine forslag var å beregne effektavgiften pr. dag istedenfor pr. måned, slik at man ikke blir straffet en hel måned for å ha behov for høy effekt én dag.

Sitat
Og solseller er ikke løsningen - har mer tro på batteriteknologi som jevner ut forbruket. Samtidig er effektavgiften en direkte trussel mot elbil hold i distriktene - om man tar vekk elbilgodene og elbilen blir noe som dobler prisen på elkraft inn i huset kan vi kjøpe hybrid hele gjengen og avlyse elbilsatsingen  -

Kraften blir bare dyrere for de som insisterer på rask lading hjemme. De som klarer seg med 10 til 16A over natta vil komme greit unna, og det gjelder det store flertall. Spesielt de med stor batterikapasitet som Tesla, jeg kan fritt velge når jeg vil lade hjemme da jeg klarer meg med å lade et par ganger i uka.

For å klare å jevne ut noenlunde for 11kW lading hjemme trenger du minst 2 PowerWalls og en inverter på 8-10kW. Det blir ikke billig, den prisen vil fort nærme seg 100k. Om man trenger brukbar restkjørelengde etter å ha kommet hjem fra jobb blir det antageligvis langt billigere å kjøpe en elbil med større batterikapasitet. 36kWh istedenfor 24kWh gir masse restkapasitet etter middag om man tidligere sto igjen med nærmere 0 med en 24kWh bil, og lar seg fortsatt lade fullt opp med 3.7kW til neste morgen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 02:20
Sitat fra: kos på søndag 06. september 2015, klokken 01:28
Nå har vi ikke det problemet der jeg bor  og ser heller ikke at det vil komme  - samtidig så er det mange løsninger på å fikse opp i akkurat den situasjonen. Tesla kom med en løsning bare noen dager siden - så får kjøpe en slik løsning og få det montert, men foreløpig ingen effekt tariff her.

Vær nok trygg, en eller annen form for effektavgift kommer over hele landet. NVE holder på med saken nå, med høringer og utarbeidelse av retningslinjer. Jeg har selv levert innspill til høringen, men fristen er ute nå. Et av mine forslag var å beregne effektavgiften pr. dag istedenfor pr. måned, slik at man ikke blir straffet en hel måned for å ha behov for høy effekt én dag.

Sitat
Og solseller er ikke løsningen - har mer tro på batteriteknologi som jevner ut forbruket. Samtidig er effektavgiften en direkte trussel mot elbil hold i distriktene - om man tar vekk elbilgodene og elbilen blir noe som dobler prisen på elkraft inn i huset kan vi kjøpe hybrid hele gjengen og avlyse elbilsatsingen  -

Kraften blir bare dyrere for de som insisterer på rask lading hjemme. De som klarer seg med 10 til 16A over natta vil komme greit unna, og det gjelder det store flertall. Spesielt de med stor batterikapasitet som Tesla, jeg kan fritt velge når jeg vil lade hjemme da jeg klarer meg med å lade et par ganger i uka.

For å klare å jevne ut noenlunde for 11kW lading hjemme trenger du minst 2 PowerWalls og en inverter på 8-10kW. Det blir ikke billig, den prisen vil fort nærme seg 100k. Om man trenger brukbar restkjørelengde etter å ha kommet hjem fra jobb blir det antageligvis langt billigere å kjøpe en elbil med større batterikapasitet. 36kWh istedenfor 24kWh gir masse restkapasitet etter middag om man tidligere sto igjen med nærmere 0 med en 24kWh bil, og lar seg fortsatt lade fullt opp med 3.7kW til neste morgen.

Jo - jeg har både tesla med 85 batteri og Zoe. Om prisene stiger så til de grader for strøm som du ¨beskriver" er løsningen med batterier , kombinert med en eller annen kraftkilde og så ta toppene, ikke særlig dyrt i forhold til ditt første regnestykke. Faktisk nedbetalt over 5 år. Om man samtidig monterer noe som lader disse batteriene, enten solseller eller en liten vindgenerator, og så tar de disse toppene så kan det godt hende at hva jeg betaler for kraft i løpet av de 5 årene blir mindre enn jeg har i dag. Men jeg er opptatt av estetikk så noen estetiske  løsninger må jeg nok hoste opp. For å si det enkelt Får lage min egen kraftstasjon om det er lønnsomt. Men for å si det enkelt -om den trenden sprer seg så er jeg redd at kraftselskapene ikke lenger er særlig lønnsomme - så jeg har ikke helt troen på at det blir utviklingen - men det er noen som prøver å melke systemet og de kommer til å gå på en smell. Samtidig er dette bare noe som man tror kommer.

Så lager man noen løsninger  - og med det nettet som jeg har så skulle prisen ikke bli så avskrekkende heller.
Muligheten for noe smart ligger da bare å venter - og gjør man det riktig så blir det butikk av det-
Sist jeg laget noe smart fikk jeg alt utstyret av produsenten om de fikk bruke erfaringene -

Energi er noe merkelige greier - kondens i et hus grunnet oppvarming kan skape tørt luft og oppvarmet bolig. Om man bare bruker fysikken rett. Samtidig som man kvitter seg med kondensen. varmekilden trenger ikke å være stort større enn dagens temperatur. Virket så godt at man fikk problemer med at det ble for tørt. Ingen bruk av varmekilder som man må betale for. Løsningen ble diffusjonsteknikk i samarbeid med varmetap.
Samtidig så bruker man samme løsninger for å kjøle ned huset om sommeren. Samme filosofien kan man bruke på all energi - også på strøm - løsningene er ikke å bøtte på med solseller alene men kombinere det med flere kilder. Her ligger det nok mange smarte løsninger som kan settes sammen - og jeg er redd at kraftselskapene kommer til å skrike høyt. Når de forstår konsekvensene.   

Langt utenfor tema : jeg tror nemlig at energi kommer til å bli gratis - det er kun teknikken som kommer til å koste penger - og den kan man lage selv.




ladov

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. september 2015, klokken 02:20
Vær nok trygg, en eller annen form for effektavgift kommer over hele landet. NVE holder på med saken nå,
..
Sitat
Kanskje, og kanskje ikke.. Det har vært noen AMS-piloter og et av funnene er at forbrukerne har vanskelig for å forstå effekttariffen. I tillegg kommer slike absurde utslag som du nevner når du blir straffet hele måneden for noen timer med høy effekt. I sum så *burde* det tilsi at man unngår effekttariff til forbrukere og heller går for timesprising av energi.

Jeg er usikker på i hvilken grad NVE ønsker å ta hensyn til forbrukerne, og i hvilken grad politikerne eventuelt velger å *tvinge* NVE til å ta hensyn til oss..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

v-i-c

Temaet for denne tråden var "Sv: Zoe VS Leaf"

Tør noen forsøksvis sette opp pluss og minus ved henholdsvis ZOE og Leaf?

Og eventuelt prøve å antyde hvilke grupper elbil-brukere en ZOE passer for.
Og eventuelt prøve å antyde hvilke grupper elbil-brukere en Leaf passer for.

Disse to bilmodellene her ulike egenskaper som vil tiltale ulike elbil-brukere.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kos

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 22:37
Temaet for denne tråden var "Sv: Zoe VS Leaf"

Tør noen forsøksvis sette opp pluss og minus ved henholdsvis ZOE og Leaf?

Og eventuelt prøve å antyde hvilke grupper elbil-brukere en ZOE passer for.
Og eventuelt prøve å antyde hvilke grupper elbil-brukere en Leaf passer for.

Disse to bilmodellene her ulike egenskaper som vil tiltale ulike elbil-brukere.

Bilene er i bunn og grunn ganske like - men den vesentlige forskjellen er lading av Zoe som bruker AC nettet - samme som du har i huset og lader bilen med 11 kw på ca 2 timer til 80 %.

Samtidig så lader Leaf på 6 - 8 timer den samme kjøre distansen.

Så kan man enten lade på 22 - 43 kw AC på ladestasjoner og har en ladetid på 30 - 60 minutter opp til 80 %.
Samtidig lader Leaf på 30 minutter på 50 DC.

Så er det slik at Zoe lader på TN nett noe som flere ikke har i huset da får du en omformer av Renault.

Så er det slik at om du baserer på å lade hjemme og bruker bilen en del om dagen, men er innom hjemmet så er Zoe suveren.

Om du stort sett lader om natten og ikke trenger bilen hele dagen eller kan lade på jobb ellerhos bestemor daglig så er Leafen grei.

Begge bilene har kort rekkevidde  - men om pengene betyr så lader du Zoe på ladere utenfor hjemmet for ca 1 krone minuttet der leaf lader for 2.5 kroner minuttet.

Så det er bruken og tilgang på ladere som er forskjellen : kan du klare deg daglig med lading stort sett hjemme og ikke kjører lenger en 14mil mellom ladingene - så er Zoe desidert best og driftmessig billigst.

Om du er avhengig av å smålade hele tiden for å nå dine distanser og kjører stort sett over 13 mil daglig før du er hjemme så er Leaf best.

Ellers så er begge bilene sitt bruksområde likt - pendlerbiler - som noe tar seg noen lengre turer som ekspedisjoner - stort sett bedre med alle andre alternativer enn Leaf og Zoe.

Rødkleiv

Sitat fra: v-i-c på fredag 11. september 2015, klokken 22:37
Temaet for denne tråden var "Sv: Zoe VS Leaf"

Tør noen forsøksvis sette opp pluss og minus ved henholdsvis ZOE og Leaf?

Og eventuelt prøve å antyde hvilke grupper elbil-brukere en ZOE passer for.
Og eventuelt prøve å antyde hvilke grupper elbil-brukere en Leaf passer for.

Disse to bilmodellene her ulike egenskaper som vil tiltale ulike elbil-brukere.

Zoe vinner på rask hjemmelading, utseende og at den er kompakt - fordel ved småkjøring.

Leaf vinner på innvendig plass, komfort/støy (spesielt i høye hastigheter), ukomplisert lading med flere ladepunkter.

Til min kjøring får jeg ikke lenger rekkevidde med Zoe, men det er mulig den går lenger enn Leaf hvis man putrer fra klesbutikk til klesbutikk i Bogstadveien.

Hvis man er opptatt av form over funksjon, evnt at man er avhengig av å lade raskt hjemme så er Zoe bilen.

For alle andre vil jeg si at Leaf er et bedre valg.

kos

Når det gjelder bilenes pålitelighet så er mitt inntrykk at dette er langt bedre enn alle fossilbiler på markedet. Stort sett liten feil på bilene og billig service.

TM

Sitat fra: kos på fredag 11. september 2015, klokken 23:05
Begge bilene har kort rekkevidde  - men om pengene betyr så lader du Zoe på ladere utenfor hjemmet for ca 1 krone minuttet der leaf lader for 2.5 kroner minuttet.
Nå bør det vel sies at Zoe også bruker opptil dobbelt så lang til på å "hurtiglade", så da blir ikke kostnaden til lading utenfor hjemmet så stor.
Med det nye batteriet med 25 % lenger rekkevidde og 8 år /160.000 km garanti, så blir nok Leaf igjen et godt valg for den som ikke ønsker en bil som er litt morsom å kjøre (les BMW i3)  :)

kos

Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2015, klokken 07:46
Sitat fra: kos på fredag 11. september 2015, klokken 23:05
Begge bilene har kort rekkevidde  - men om pengene betyr så lader du Zoe på ladere utenfor hjemmet for ca 1 krone minuttet der leaf lader for 2.5 kroner minuttet.
Nå bør det vel sies at Zoe også bruker opptil dobbelt så lang til på å "hurtiglade", så da blir ikke kostnaden til lading utenfor hjemmet så stor.
Med det nye batteriet med 25 % lenger rekkevidde og 8 år /160.000 km garanti, så blir nok Leaf igjen et godt valg for den som ikke ønsker en bil som er litt morsom å kjøre (les BMW i3)  :)


Det er bare tull TM - utenfor hjemmet så betaler Zoe 1 krone for KW og om du har 30 % på batteriet ved hurtiglading så tar det omtrent samme tiden som ved 43 kw som er like hurtig som 50 kw DC og som ikke det er nok så betaler du det samme på noen av stasjonene som BKK 1 krone for 43 kw og noen tar 2.5 kroner. I Bergen området betaler du 1 . krone der du betaler 2.5 for leafen. Så det er ikke riktig Zoe er langt raskere å lade hjemme enn Leaf og koster mindre å lade ute - under halv pris - Og som ikke det er nok jeg kjører begge bilene og i min familie står det 3 elbiler daglig på tunet og på jobb et 10 talls . Alle merker.

TM

#70
Alle unntatt KOS forstår vel at 22 kW for 1 kr/minutt ikke er så mye billigere enn 40 kW for 2,50 kr/minutt. Det viktigste er at lenger ladetid gjør at det blir mindre attraktivt å bruke bilen på lengre turer. Zoe har ikke støtte for hurtiglading i sin nye modell R240. Så enkelt er det.

kos

Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2015, klokken 10:25
Alle unntatt KOS forstår vel at 22 kW for 1 kr/minutt ikke er så mye billigere enn 40 kW for 2,50 kr/minutt. Det viktigste er at lenger ladetid gjør at det blir mindre attraktivt å bruke bilen på lengre turer. Zoe har ikke støtte for hurtiglading i sin nye modell R240. Så enkelt er det.

Nå har jeg ikke påstått at tiden du står ikke er forskjellig fra 22 kw til 43 kw. Men her på Vestlandet betaler vi 1 kr for 43 kw. men i praksis så har du sammen hastighet på 22 som 43 om du lader fra 30 % på batteriet. Og da er 1 keone vesentlig i forhold til 2.5 kroner. DESSUTEN SÅ LADER 22 KW PÅ 240 HURTIGERE OPP TIL SOC PÅ 97 % SÅ FORSKJELLEN ER IKKE BETYDELIG SLIK SOM PRISEN OVER TID.

TM

Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 10:39
DESSUTEN SÅ LADER 22 KW PÅ 240 HURTIGERE OPP TIL SOC PÅ 97 % SÅ FORSKJELLEN ER IKKE BETYDELIG SLIK SOM PRISEN OVER TID.
Ja vel, men vi er hverken døve eller svaksynte  8)

kos

Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2015, klokken 12:03
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 10:39
DESSUTEN SÅ LADER 22 KW PÅ 240 HURTIGERE OPP TIL SOC PÅ 97 % SÅ FORSKJELLEN ER IKKE BETYDELIG SLIK SOM PRISEN OVER TID.
Ja vel, men vi er hverken døve eller svaksynte  8)

Men hjelper når budskapet ikke går inn. I mitt tilfelle er Zoe en langt lettere bil å eie enn Leaf.
1 Stort sett aldri på langtur med bilen, noe ingen av disse kortdistanse bilene er brukende til.
2. Lader på 11 kw hjemme  - noe Zoe gjør på 2 timer
3. Billig og rask og etterlade da den lader 11 kw 22 kw og 43 kw når jeg ikke er hjemme.
4. Saktelader aldri bilen da det er rett og slett for tungvint og gir liten effekt
5  Liker at bilen er tilgjengelig som en fossil og at jeg slipper å planlegge 8 - 10 timer frem i tid.
6. Bilen har stort sett ALLTID tilgjengelig strøm til alle formål bilen kan brukes til fra hjemme.

Så om du mener at Leaf har noen av disse kvalitetene så tar det 5 - 10 timer å lade den hjemme.
Kostbar å hurtiglade
Kø på sakte ladestasjonene og stadig knuffing med andre.
Vanskelig å planlegge daglig bruk av bilen om noe uforutsett skulle skje.
Kan ikke nytte 7 kw lader- 11 kw lader eller 22 kw lader eller 43 kw lader AC - alle vesentlig hurtigere enn leaf sin 3.7 eller for de få 6.6 kw ladere. AC semi hurtig er det sterkest voksende nettet av ladere i landet og har allerede flest ladepunkter og vil bli overlegen i fremtiden.

Kan ikke nytte semi hurtige stasjoner til 1 krone minuttet da det tar evigheter å lade på disse for emn Leaf.

Så er det riktig at den kan nytte 50 kw DC ladere som sliter med nedetid

Så ja dette er forskjellen på det å eie en leaf kontra en Zoe.

Rødkleiv

Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 12:26
Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2015, klokken 12:03
Sitat fra: kos på lørdag 12. september 2015, klokken 10:39
DESSUTEN SÅ LADER 22 KW PÅ 240 HURTIGERE OPP TIL SOC PÅ 97 % SÅ FORSKJELLEN ER IKKE BETYDELIG SLIK SOM PRISEN OVER TID.
Ja vel, men vi er hverken døve eller svaksynte  8)

Men hjelper når budskapet ikke går inn. I mitt tilfelle er Zoe en langt lettere bil å eie enn Leaf.
1 Stort sett aldri på langtur med bilen, noe ingen av disse kortdistanse bilene er brukende til.
2. Lader på 11 kw hjemme  - noe Zoe gjør på 2 timer
3. Billig og rask og etterlade da den lader 11 kw 22 kw og 43 kw når jeg ikke er hjemme.
4. Saktelader aldri bilen da det er rett og slett for tungvint og gir liten effekt
5  Liker at bilen er tilgjengelig som en fossil og at jeg slipper å planlegge 8 - 10 timer frem i tid.
6. Bilen har stort sett ALLTID tilgjengelig strøm til alle formål bilen kan brukes til fra hjemme.

Så om du mener at Leaf har noen av disse kvalitetene så tar det 5 - 10 timer å lade den hjemme.
Kostbar å hurtiglade
Kø på sakte ladestasjonene og stadig knuffing med andre.
Vanskelig å planlegge daglig bruk av bilen om noe uforutsett skulle skje.
Kan ikke nytte 7 kw lader- 11 kw lader eller 22 kw lader eller 43 kw lader AC - alle vesentlig hurtigere enn leaf sin 3.7 eller for de få 6.6 kw ladere. AC semi hurtig er det sterkest voksende nettet av ladere i landet og har allerede flest ladepunkter og vil bli overlegen i fremtiden.

Kan ikke nytte semi hurtige stasjoner til 1 krone minuttet da det tar evigheter å lade på disse for emn Leaf.

Så er det riktig at den kan nytte 50 kw DC ladere som sliter med nedetid

Så ja dette er forskjellen på det å eie en leaf kontra en Zoe.

Kanskje budskapet rett og slett ikke faller i god jord. Jeg tviler i hvert fall på at alle som ikke har valgt Zoe er døve og svaksynte :-)

De kvalitetene du nevner, er vel strengt tatt ikke kvaliteter. Det er en beskrivelse av ditt bruksmønster.
Bortsett fra 5, 6 og delvis 2 som er én kvalitet: lader raskt hjemme.

Og det er også den eneste fordelen med Zoe. Den lader raskt hjemme.

Jeg hadde egentlig mer lyst på en Zoe enn en Leaf, men det var før jeg prøvde den, før jeg traff forhandlerne og før jeg leste meg opp på ladetrøbbel med den bilen. Synd at Renault har kludret det til.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA