Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Renault ZOE

Startet av Kai., mandag 31. august 2015, klokken 11:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
2. Hvor fort lader en elbil hjemme 11. kw følger med bilen.  - Zoe 2 timer lader bilen Versus Leaf  6 -8 timer.
Faktisk lader Zoe best i klassen hjemme - også ute.

En fordel som forsvinner så snart nettselskapet installerer AMS-målere der man bor, og man blir lagt over på effekttariff...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#46
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 17:17
Leaf på hurtiglader  - er et enkelt regnestykke 85 kroner for 30 minutter. Eller 2.5 kr minuttet. 60 minutter lading koster 150 kroner og rekkevidden 20 mil. Ja 5 kroner er helt feil. Nærmere 7.5 kroner milen og langt dyrere enn en Fossil i samme klassen. Beklager.Og om vinteren så blir mann stååående - å ladde. Zoe 1 krone minuttet. Så om du står å ladder om vinteren i 1 time så er prisen 60 kroner for akkurat 20 mil. AC 22kw dumme greier. For ikke å snakke om 43 KW.

43kW koster 2,50 pr. minutt her i Fortum-land så det er samme prisen for å lade Zoe og Leaf. Ja, du kan spare litt ved å velge 22kW isteden der disse finnes.
Vår gamle fossil (VW Touran TDI) kostet forøvrig 8-9 kroner mila i drivstoff.
Men ja, skal du lade _helt_ opp blir det dyrt for de fleste elbiler da de siste prosentene går saaakte.
Husk forøvrig å trekke fra tap i ladeprosess for AC-lading. 22kW er typisk 19.5kW inn på batteriet, 43kW er 39kW eller så. DC kW er målt etter tap i lader, så det er reelle kW inn på batteriet (minus interne tap i batteriet for begge ladetyper).

Sitat
Jeg har prøvd fra 3.6 til 22 KW og 3.6 er i dag kun nød - bruker det aldri på verken Zoe eller Tesla. Muligens 1 gang i mnd på begge bilene til sammen på en husstand med 4 sertifikater.

Ja, folk har forskjellige ladebehov. Jeg vil anslå at over 75% av ladingen på Teslaen vår er 16A (3.7kW) eller lavere. Selv om jeg har 32A installert hjemme og gratis SC-tilgang. Tipper det er noe sånt som:

SC 5%
CHAdeMO 10%
AC >16A 5-10%
AC <=16A 75-80%
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. september 2015, klokken 20:29
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
2. Hvor fort lader en elbil hjemme 11. kw følger med bilen.  - Zoe 2 timer lader bilen Versus Leaf  6 -8 timer.
Faktisk lader Zoe best i klassen hjemme - også ute.

En fordel som forsvinner så snart nettselskapet installerer AMS-målere der man bor, og man blir lagt over på effekttariff...
Mener at denne diskusjonen hadde vi for en tid siden og det har også noe med effekten som blir tatt ut jevnt over hele døgnet. Det er ikke slik at strømmen skal bli dyrere. Men for de med " sparegris vil dette bli et problem"

kos

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. september 2015, klokken 20:29
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
2. Hvor fort lader en elbil hjemme 11. kw følger med bilen.  - Zoe 2 timer lader bilen Versus Leaf  6 -8 timer.
Faktisk lader Zoe best i klassen hjemme - også ute.

En fordel som forsvinner så snart nettselskapet installerer AMS-målere der man bor, og man blir lagt over på effekttariff...

Nå bor jeg i 43 kw land i Bergen og om du ser BKK sitt nettverk her så vil du se at vi betaler 1 krone for 43 og 22.
Samtidig så kan vi kjøre over hele fylke med disse laderne. Men samtidig er det slik at ved lading mellom 30 % og 85 % så betyr det lite av tid om man velger det ene eller det andre. Faktisk så har det hendt at jeg bruker 22 selv om 43 er tilgjengelig for samme prisen.

For å si det enkelt - vi er så god som pepret med ladere  men vi bruker stort sett hjemmelading selv om noen har innbilt oss at strømmen skal bli vesentlig dyrere - noe han ikke blir for mitt vedkommende. Kø er ikke et kjent begrep her vestpå selv om elbilandelen er rimelig stor.

Var blant de første i dette landet som hadde full styring over mitt elforbruk - og har ingen problemer med overgang - huset var bygget etter en enøk standard som lå minst 30 år forut for sin tid - flere av løsningene er selv i dag oppsiktsvekkende -

Ser heller ikke bort fra montering av vind / solseller med lademuligheter og batteri som jevner ut forbruket.
samtidig så er det slik at jeg kjøper noe som heter garantikraft - med garantert pris. Samtidig er det signalisert om salg av kraft på helt andre måter enn å få forbruket ned. Om det blir resultat er jeg redd at store deler av kraftbransjen må stenge her vestpå - flere kraftverk sliter pga for lite forbruk.

Det er vel den beste stedet å ha elbiler for tiden - hadde en  tur til Oslo og det var en annen verden.


jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 20:36
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. september 2015, klokken 20:29
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
2. Hvor fort lader en elbil hjemme 11. kw følger med bilen.  - Zoe 2 timer lader bilen Versus Leaf  6 -8 timer.
Faktisk lader Zoe best i klassen hjemme - også ute.

En fordel som forsvinner så snart nettselskapet installerer AMS-målere der man bor, og man blir lagt over på effekttariff...
Mener at denne diskusjonen hadde vi for en tid siden og det har også noe med effekten som blir tatt ut jevnt over hele døgnet. Det er ikke slik at strømmen skal bli dyrere. Men for de med " sparegris vil dette bli et problem"

Trenger ikke å ha "sparegris" for at det skal bli et problem. Jeg har alt effekttariff, og den beregnes av snittet av de 3 timene pr. måned der timesforbruket er høyest. Har jeg 1 time med 7kWh tatt ut, en med 6kWh og en med 6.5kWh må jeg altså betale effekttariff for 6.5kW. Prisen er 35,- pr. kW sommerstid og 107,50 pr. kW vinterstid. 22kW lading på toppen av husets forbruk vil utløse ekstra effektavgift for 22kW, noe som koster 770,- pr. måned om sommeren og 2365,- pr. måned om vinteren. Til sammen 18810,- pr. år i ekstra effektavgift. Da er plutselig ikke rask hjemmelading så veldig interessant lengre, når man kan spare 15647,- pr. år ved å begrense ladingen til 3.7kW og ennå mer om man bare lader på natten.

For august havnet min effektavgift på 5.65kW*35 kroner, til sammen 198 kroner. Da sparte jeg 16 øre pr. kWh i redusert vanlig nettleie på strømmen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 20:51
Nå bor jeg i 43 kw land i Bergen og om du ser BKK sitt nettverk her så vil du se at vi betaler 1 krone for 43 og 22.

Ja, og det er vel det eneste stedet. Kjedelig at de fleste bor andre steder ;) Dessuten vil nok prisen garantert stige da 1,- pr. minutt for 43kW er en god del under tilbyders strømkostnad. De selger altså strømmen med tap til den prisen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. september 2015, klokken 20:59
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 20:36
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. september 2015, klokken 20:29
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
2. Hvor fort lader en elbil hjemme 11. kw følger med bilen.  - Zoe 2 timer lader bilen Versus Leaf  6 -8 timer.
Faktisk lader Zoe best i klassen hjemme - også ute.

En fordel som forsvinner så snart nettselskapet installerer AMS-målere der man bor, og man blir lagt over på effekttariff...
Mener at denne diskusjonen hadde vi for en tid siden og det har også noe med effekten som blir tatt ut jevnt over hele døgnet. Det er ikke slik at strømmen skal bli dyrere. Men for de med " sparegris vil dette bli et problem"

Trenger ikke å ha "sparegris" for at det skal bli et problem. Jeg har alt effekttariff, og den beregnes av snittet av de 3 timene pr. måned der timesforbruket er høyest. Har jeg 1 time med 7kWh tatt ut, en med 6kWh og en med 6.5kWh må jeg altså betale effekttariff for 6.5kW. Prisen er 35,- pr. kW sommerstid og 107,50 pr. kW vinterstid. 22kW lading på toppen av husets forbruk vil utløse ekstra effektavgift for 22kW, noe som koster 770,- pr. måned om sommeren og 2365,- pr. måned om vinteren. Til sammen 18810,- pr. år i ekstra effektavgift. Da er plutselig ikke rask hjemmelading så veldig interessant lengre, når man kan spare 15647,- pr. år ved å begrense ladingen til 3.7kW og ennå mer om man bare lader på natten.

For august havnet min effektavgift på 5.65kW*35 kroner, til sammen 198 kroner. Da sparte jeg 16 øre pr. kWh i redusert vanlig nettleie på strømmen.

Nå er det lite hensikt å ha  22 kw hjemme. 11 kwer mer en nok. og samtidig er det slik at om man har styring på et elektrisk anlegg så kjører man ikke med topper slik som man vil gjøre med 22 kw. 22 kw tar ut 50 amper og som sakt da skal det lite til før du får problemer med en normal 63 amp hovedsikring.

Nå er det ingen kunst å styre dette med strøm i et hus. Mitt hus var montert for 28 år siden og slik styring var allerede en av flere måter å styre forbruke av energi i huset. Dette er en enkel sak og antar at jeg faktisk kan komme billigere ut med et effekt måling enn hva du viser til. Og faktisk billigere enn i dag. Deriblant styring av varmtvann - styring av varmetap . Bruk av konstruksjon  med bad som varmest og soverom som kaldes - oppholdsrom som styres etter hvor man er og når tar man ut energi og hvordan senke og varme opp et hus. Samtidig bruk av termisk jordvarme for å sikre min oppvarming på kalde dager fra min 4 + C. ( på Vestlandet er dette mye enklere enn Østlandet da tele grensen er lav) . Beste resultat har jeg på sjøhus etter samme prinsippet bruker 1000 kw i snitt i året. fastavgiften utgjør største del av regningen. .Samtidig som man  sikrer komfort temperaturer. Men den viktigste er konstruksjonen på huset - plassering i forhold til sol - selv i regn Bergen gir dette energioverskudd for eksempel januar mnd. Og som ikke det er nok så blir dette styrt sammen med vedovner som ved svært liten fyring varmer langt mer enn hva som man skulle tro er mulig. vedforbruket mitt er svært lavt men til gjengjeld ekstremt effektivt. Utnyttelsen av varmen - varmes igjennom hele huset fra varmest til kaldest sone - omtrent som en termosflaske med flere lag med varmetap. Tapet går videre til neste rom og der størsteparten av tapet er så er man nærmest + 4 c . Så ja dette er ikke noe nytt.

Dette er mer en skremsel enn hva som er realiteter. Samtidig er Tesla sitt nye batteri for hus også en måte å forbedre mitt elforbruk. Men med en Wattforbruk på 85 watt per m2 som snittforbruk over 12 mnd inklusiv 2 elbiler på lading. Og huset er 28 år gammelt og rimelig stort.

PS det er heller ikke slik at isolasjonslaget er et gode - faktisk så er det en kilde til tap ved for mye.




jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 21:31
Nå er det lite hensikt å ha  22 kw hjemme. 11 kwer mer en nok. og samtidig er det slik at om man har styring på et elektrisk anlegg så kjører man ikke med topper slik som man vil gjøre med 22 kw. 22 kw tar ut 50 amper og som sakt da skal det lite til før du får problemer med en normal 63 amp hovedsikring.

De som har argumentert tidligere om at rask lading hjemme er gull verdt har stort sett kommet med argumentasjon om at bilen må lades opp mens man spiser middag slik at den er klar til bruk for å brukes til å frakte unger på kvelden. Da lader man i så fall midt i verste "rushtiden" for strømforbruk.
Skal man lade når forbruket ellers er lavt må man lade på natten og da er 11kW helt unødvendig. Alle de mindre elbilene blir da fulladet på 16A og det er ingen fordel med 11kW/22kW i Zoe.

Mine effekttopper i august var forøvrig på 5.65kW i snitt, så med 11kW lading ville de nødvendigvis havnet på minst 12-13kW om jeg ikke hadde hatt solcelleanlegg. Altså minimum litt mer enn doblet effektavgift.

Å komme rimeligere ut er meget vanskelig. Jeg brukte 2900kWh forrige januar. Ny effekttariff er 14 øre lavere pr. kWh vinterstid, noe som ville spart meg for  406 kroner i nettleie. I tillegg er fastbeløpet 129 kroner lavere. Siden en kW koster 107,50 betyr det (406+129)/107,5=maks 4,97kWh forbrukt i de 3 timene med høyest belastning for å komme billigere ut. Men 2900kWh delt på antall timer i januar er 3,9kW kontinuerlig belastning. Man skal altså ha et ekstremt jevnt forbruk for å komme billigere ut. Så jevnt at det i praksis er komplett umulig om vinteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. september 2015, klokken 21:46
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 21:31
Nå er det lite hensikt å ha  22 kw hjemme. 11 kwer mer en nok. og samtidig er det slik at om man har styring på et elektrisk anlegg så kjører man ikke med topper slik som man vil gjøre med 22 kw. 22 kw tar ut 50 amper og som sakt da skal det lite til før du får problemer med en normal 63 amp hovedsikring.

De som har argumentert tidligere om at rask lading hjemme er gull verdt har stort sett kommet med argumentasjon om at bilen må lades opp mens man spiser middag slik at den er klar til bruk for å brukes til å frakte unger på kvelden. Da lader man i så fall midt i verste "rushtiden" for strømforbruk.
Skal man lade når forbruket ellers er lavt må man lade på natten og da er 11kW helt unødvendig. Alle de mindre elbilene blir da fulladet på 16A og det er ingen fordel med 11kW/22kW i Zoe.

Mine effekttopper i august var forøvrig på 5.65kW i snitt, så med 11kW lading ville de nødvendigvis havnet på minst 12-13kW om jeg ikke hadde hatt solcelleanlegg. Altså minimum litt mer enn doblet effektavgift.

Å komme rimeligere ut er meget vanskelig. Jeg brukte 2900kWh forrige januar. Ny effekttariff er 14 øre lavere pr. kWh vinterstid, noe som ville spart meg for  406 kroner i nettleie. I tillegg er fastbeløpet 129 kroner lavere. Siden en kW koster 107,50 betyr det (406+129)/107,5=maks 4,97kWh forbrukt i de 3 timene med høyest belastning for å komme billigere ut. Men 2900kWh delt på antall timer i januar er 3,9kW kontinuerlig belastning. Man skal altså ha et ekstremt jevnt forbruk for å komme billigere ut. Så jevnt at det i praksis er komplett umulig om vinteren.


Men nå har jeg 280 m2 med oppvarmet hus og bruker en del Watt.  Ca 24000 timer og da er også bilene med. Så er det slik at opplading av bilen blir gjort når man spiser middag og ikke når man lager middag. Samtidig er det ingen problemer å programmere huset til å ta ut et jevnt forbruk med strøm.  Det har jeg gjort i 28 år og forbruket svinger lite i forhold til belastning selv med 11 kw  - man slår jo bare noe annet av i samme periode. Eks varmtvann eller varmekabler varmekilder / varm ovner eller matlaging. 

Så ja det vil lønne seg med lading hjemme og tro det eller ei - jeg har ikke tro på at strømmen min vil doble seg i pris - tror heller ikke på at forbruket er ønskelig skal gå ned. Det er i dag 70 milliarder på vent med kraftutbygging grunnet for lave priser. Og da er det banalt å lage systemer som gjør at forbruket går ned. Det som teller er jevn og kontrollert uttak av strøm - uansett forbruk. Det er det selskapene vil ha. Samtidig så er det mulig på en annen måte og det er å ha fast mengde strøm man kjøper i løpet av de siete 3 mnd. eks man kjøper strøm for 3 -6 - 12 mnd forbruk til fastpris. 

Så ja det er fult ut mulig å lade hurtig hjemme - men som sakt det har noe med hvilke forbruk man har og over tid.


kos

Samtidig vil det komme ny teknologi som faktisk klarer å spre forbruket av strøm utover døgnet. For å unngå toppene. tesla kom nettopp med et slikt produkt. I dag lønner det seg å ladde hjemme med fart og gir god frihet. Tror ikke at det vil forandre seg, men behovet for tilleggsutstyr vil antagelig øke inkludert min 28 år gamle styringssystem. samtidig så tror jeg ikke at det ikke vil lønne seg å lade hjemme - i dag er det god butikk. Så får fremtiden se - har antagelig byttet bil før det skjer.

kpinaas

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 05. september 2015, klokken 17:57
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
1. Hvor langt ruller bilen på en lading.
Zoe kontra leaf - Kjøp Zoe. Går lengre både sommer og vinter - BEST I KLASSEN.

I urealistiske labtester; ja. I virkeligheten er jeg ikke så sikker.

Sitat fra: OleBno på lørdag 05. september 2015, klokken 20:08
Rekkevidden nu på sommeren ser ikke ut til å være lenger en Leaf heller så det skal bli interesant og se hvordan dette blir til vinteren.

Finnes det noe skikkelig datagrunnlag (evt troverdig svogerforskning) som tilsier at Leaf kan kjøre lengre enn Zoe under ellers like forhold? Da tenker jeg spesielt på motorveiskjøring > 80 km/t

Jeg må innrømme at den teoretiske rekkeviddeforskjellen på 10% over Leaf (NEDC) er tillagt vekt i min vurdering, men det hjelper jo ikke om dette ikke stemmer i praksis (ved motorveikjøring)

kos

Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 22:29
Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 05. september 2015, klokken 17:57
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
1. Hvor langt ruller bilen på en lading.
Zoe kontra leaf - Kjøp Zoe. Går lengre både sommer og vinter - BEST I KLASSEN.

I urealistiske labtester; ja. I virkeligheten er jeg ikke så sikker.

Sitat fra: OleBno på lørdag 05. september 2015, klokken 20:08
Rekkevidden nu på sommeren ser ikke ut til å være lenger en Leaf heller så det skal bli interesant og se hvordan dette blir til vinteren.

Finnes det noe skikkelig datagrunnlag (evt troverdig svogerforskning) som tilsier at Leaf kan kjøre lengre enn Zoe under ellers like forhold? Da tenker jeg spesielt på motorveiskjøring > 80 km/t

Jeg må innrømme at den teoretiske rekkeviddeforskjellen på 10% over Leaf (NEDC) er tillagt vekt i min vurdering, men det hjelper jo ikke om dette ikke stemmer i praksis (ved motorveikjøring)

Det stemmer  - kjører både Leaf og Zoe. Men Zoe har en flott og stabil rekkevidde både sommer og vinter - det gjelder ikke Leaf.

v-i-c

#57
I dag testet jeg lade evnen til ZOE.

Ladet til 100% i Asker (Kiwi Billingstad)
Noe små kjøring.
Så Ut langs E18 med aktiv mortorvei kjøring (Fulgte trafikken og "overholdt" selfølgelig fastsgrensen)

Kommer frem til Kiwi ved Sandefjord med rødt varsel og melding om ca 10 km kjørelengde igjen.

Planen er så å lade i 30 minuter (bruker analog handklokke) for å se hvor full tanken da er.

Etter ladning viser bilen 95% fullt batteri
Laderen raporterer 31 min og 20,1 kw


Ved "fornuftig elbil-kjøring" med en hastighet på ca 70 km/t istendenfor stort sett ca 110 og aktiv mortorveg kjøring, ville jeg nok kommet noget lengre .... Tempratur ca 10 garder.
Nå var det plannen å ha så tomt batteri som mulig ved Sandefjord for å teste lading av tom "tank".

Hadde jeg valgt ZOE modellen uten hurtigladning ville jeg antagelig brukt dobelt så lang tid på ladningen.

Dette er grunnen til at jeg anbefaler deg en hurtigladerutgaven av ZOE om du skulle velge ZOE.

Det virker som om ladingen går raskere når batteriene er "varme" d.v.s ladingen skjer rett etter kjøring. Er dette en riktig?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

kos

Sitat fra: v-i-c på søndag 06. september 2015, klokken 00:17
I dag testet jeg lade evnen til ZOE.

Ladet til 100% i Asker (Kiwi Billingstad)
Noe små kjøring.
Så Ut langs E18 med aktiv mortorvei kjøring (Fulgte trafikken og "overholdt" selfølgelig fastsgrensen)

Kommer frem til Kiwi ved Sandefjord med rødt varsel og melding om ca 10 km kjørelengde igjen.

Planen er så å lade i 30 minuter (bruker analog handklokke) for å se hvor full tanken da er.

Etter ladning viser bilen 95% fullt batteri
Laderen raporterer 31 min og 20,1 kw


Ved "fornuftig elbil-kjøring" med en hastighet på ca 70 km/t istendenfor stort sett ca 110 og aktiv mortorveg kjøring, ville jeg nok kommet noget lengre .... Tempratur ca 10 garder.
Nå var det plannen å ha så tomt batteri som mulig ved Sandefjord for å teste lading av tom "tank".

Hadde jeg valgt ZOE modellen uten hurtigladning ville jeg antagelig brukt dobelt så lang tid på ladningen.

Dette er grunnen til at jeg anbefaler deg en hurtigladerutgaven av ZOE om du skulle velge ZOE.

Det virker som om ladingen går raskere når batteriene er "varme" d.v.s ladingen skjer rett etter kjøring. Er dette en riktig?

Men du ville hatt lengre rekkevidde og den lader raskere på 22 kw. Har selv 43 kw og bytter ikke. Men så har jeg mange med 22 og 43 kw ladepunkter i Hordaland til 1 krone minuttet. 

For øvrig er jeg svært fornøyd med Zoe og har mange bekjente som har Zoe. Men kjøp 11 kw ladestasjon uansett valg av Zoe. Det er rosinen i pølsen-

jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 22:05
Men nå har jeg 280 m2 med oppvarmet hus og bruker en del Watt.  Ca 24000 timer og da er også bilene med. Så er det slik at opplading av bilen blir gjort når man spiser middag og ikke når man lager middag. Samtidig er det ingen problemer å programmere huset til å ta ut et jevnt forbruk med strøm.  Det har jeg gjort i 28 år og forbruket svinger lite i forhold til belastning selv med 11 kw  - man slår jo bare noe annet av i samme periode. Eks varmtvann eller varmekabler varmekilder / varm ovner eller matlaging. 

Så ja det vil lønne seg med lading hjemme og tro det eller ei - jeg har ikke tro på at strømmen min vil doble seg i pris - tror heller ikke på at forbruket er ønskelig skal gå ned. Det er i dag 70 milliarder på vent med kraftutbygging grunnet for lave priser. Og da er det banalt å lage systemer som gjør at forbruket går ned. Det som teller er jevn og kontrollert uttak av strøm - uansett forbruk. Det er det selskapene vil ha. Samtidig så er det mulig på en annen måte og det er å ha fast mengde strøm man kjøper i løpet av de siete 3 mnd. eks man kjøper strøm for 3 -6 - 12 mnd forbruk til fastpris. 

Så ja det er fult ut mulig å lade hurtig hjemme - men som sakt det har noe med hvilke forbruk man har og over tid.

Jeg bruker det samme som deg og har ca. like stort hus. Men som sagt, når jeg betalte effektavgift for 5.65kW i forrige måned er det kliss umulig å lade på 11kW og ikke minimum doble effektavgiften. Uansett hva annet forbruk jeg slår av så blir det minimum en dobling.

Eneste grunn til at jeg kan lade kjappere uten effektavgift er at jeg ofte eksporterer 10-12kW med strøm midt på dagen pga. solcelleanlegget. Da er 7.4kW lading helt uproblematisk. Alikevel lar jeg som regel bilen stå på 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA