Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Renault ZOE

Startet av Kai., mandag 31. august 2015, klokken 11:15

« forrige - neste »

Gliderman

Husk også på at alle elbiler med unntak av Zoe kan lade fra alle vanlige og uvanlige kontakter uten problem. Zoe må ha TN nett om du skal slippe bøtta eller vente på Zaptec.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Sitat fra: Panduck på lørdag 05. september 2015, klokken 10:48
Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 10:04
Hva er "standarden" for ladepunkt i dag (Kontakttype/Volt/Ampere) ? Trives Zoe med alle Type2-uttak, eller skal det helst være 400V?

Zoe er vel litt kravstor på at det skal være "TN nett", og ikke "IT nett", men TN nett er vel standarden på de fleste (alle?) type2 kontaktene? Annet enn det, skal vel Zoe lade på det meste. Zoe er nok helt grei til det du legger opp til, men du får en bil som vil være mindre egnet til litt lengre turer (som hvis du plutselig bestemmer deg for at du vil dra fra Sarpsborg til Gjøteborg) enn en LEAF / SoulEV

Det er ingen garanti for at Type2 kontakt er TN-nett. Vil påstå at de fleste Type2 kontaktene er på IT-nett. Men 11kW og 22kW Type2 kontakter (og de få 43kW som finnes) er alltid 400V TN og Zoe-kompatible (bortsett fra når elektrikker har glemt lask i transformator).

kpinaas

Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 12:47
Det er ingen garanti for at Type2 kontakt er TN-nett. Vil påstå at de fleste Type2 kontaktene er på IT-nett. Men 11kW og 22kW Type2 kontakter (og de få 43kW som finnes) er alltid 400V TN og Zoe-kompatible (bortsett fra når elektrikker har glemt lask i transformator).
Tusen takk for mange nyttige svar!

Dersom jeg omformulerer litt så betyr det at Zoe "mest sannsynlig" kan lade på Type2 kontakter som har 11kw og 22kw, men for type2 kontakter som har lavere wattstyrke så er det bingo om det er mulig?  Jeg forstod selger slik at "alle ladestolper" som ikke hadde vanlig schuko stikk kunne lade Zoe, men da ser det ut som om dette er en sannhet med visse modifikasjoner...

Vil en Zoe alltid nekte å lade fra en stolpe med Type2 kontakt i IT nett?
Er det noen som helst måte å se hva slags nett en ladestolpe har?
Fortums Charge and Drive ladekart har en egen "Zoe" knapp, og da man klikker på denne forsvinner det mange Type2 lokasjoner... Kan de ikke brukes til Zoe?

Panduck

Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 15:15
Fortums Charge and Drive ladekart har en egen "Zoe" knapp, og da man klikker på denne forsvinner det mange Type2 lokasjoner... Kan de ikke brukes til Zoe?

Det kan være.... Problemet med å lade fra mange av stikkontaktene vi har i Norge er en av hovegrunnene at jeg kjører Leaf og ikke Zoe. Nå ville jeg lagt mangel på hurtiglading til på den listen.

Gliderman

Uten å ta direkte stilling til ditt spørsmål, så er en av elbilens aller største fordeler at man kan fylle drivstoff over alt. For meg er det ihvertfall helt avgjørende å kunne lade alle steder jeg besøker uten problemer. Plug&Play!

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Elmo

#35
Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 15:15
Vil en Zoe alltid nekte å lade fra en stolpe med Type2 kontakt i IT nett?

Nei, selvom Zoe har vist seg å foretrekke TN nett så er det på ingen måte sikkert at du får problemer på IT nett. 
Det er heller ikke sikkert at du får problemer på schuko på IT nett. Og når du får problemer så hender det at det hjelper å snu kontakten (utrolig nok). 
Og når det er sagt så kjenner jeg dessverre til tilfeller med Zoe som har nektet å lade på schuko på TN-nett. Om årsaken der var manglende lask som ble nevnt tidligere her vet jeg ikke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

K S

Med tilbakevendende diskusjoner vedr Zoe og ladeutfordringer, og nå sist 22 kW lading, ja da hadde jeg valgt bort Zoe umiddelbart, jeg hadde også valgt bort Leaf uten 6,6 kW lader.
Vi vurderte Zoe opp mot Soul og endte opp med Soul. Heldigvis.
Lader fra 20-83 % på ca 20 minutt, ved å restarte lader går de neste 83-90+ på 5-10 minutt, altså 25-30 minutt på 20-90%+
Det er såpass kjapt at hvis en har et ærend eller feks hund med seg så blir det ikke dødtid.

Renault må enten komme med skikkelig rekkevidde eller hurtiglading. Selvfølgelig aller helst begge deler!

emil

Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 15:15
Sitat fra: emil på lørdag 05. september 2015, klokken 12:47
Det er ingen garanti for at Type2 kontakt er TN-nett. Vil påstå at de fleste Type2 kontaktene er på IT-nett. Men 11kW og 22kW Type2 kontakter (og de få 43kW som finnes) er alltid 400V TN og Zoe-kompatible (bortsett fra når elektrikker har glemt lask i transformator).
Tusen takk for mange nyttige svar!

Dersom jeg omformulerer litt så betyr det at Zoe "mest sannsynlig" kan lade på Type2 kontakter som har 11kw og 22kw, men for type2 kontakter som har lavere wattstyrke så er det bingo om det er mulig?  Jeg forstod selger slik at "alle ladestolper" som ikke hadde vanlig schuko stikk kunne lade Zoe, men da ser det ut som om dette er en sannhet med visse modifikasjoner...

Når Zaptec-ladekabelen kommer skal alle Type2 kontakter, bortsett fra de så som sitter på IT-nett med fastmontert kabel, være Zoe-kompatible. Du vil muligens ikke få mer enn 14A fra en 16-32A enfase kontakt (3.6-7.2kW), men det er veldig mye bedre enn å ikke kunne lade i det hele tatt. Utfordringen er jo prisen på Zaptec kabelen på opptil 20.000kr inkl MVA hvis man ikke har fått den som del av pakke i bilen.

Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 15:15
Vil en Zoe alltid nekte å lade fra en stolpe med Type2 kontakt i IT nett?
Er det noen som helst måte å se hva slags nett en ladestolpe har?
Fortums Charge and Drive ladekart har en egen "Zoe" knapp, og da man klikker på denne forsvinner det mange Type2 lokasjoner... Kan de ikke brukes til Zoe?

Er det ekstrem-jordfeil kan kanskje et 230V IT-nett se ut som et enfaset TN-nett og kanskje gi lading til Zoe, men i det store og det hele vil det ikke gå. Ellers er det også rapportert om problemer med schukoladekabel på TN-nett, men mulig at disse problemene har blitt løst i software senere.

Hurtigladekartet er nok det greieste å forholde seg til da som sagt alle 11kW og høyere har TN-nett, i tillegg er det ihvertfall en tråd på Zoe-forumet der en del ladeplasser med TN-nett i Oslo-området er listet opp. Fortum har jo ellers enkelte enfase ladekontakter og disse kan godt være på IT-nett og dermed ikke Zoe-kompatible.

kos

Det er to ting man skal se etter når man kjøper elbil - alt annet blir egentlig å prioritere kontra det å komme frem.
1. Hvor langt ruller bilen på en lading.
Zoe kontra leaf - Kjøp Zoe. Går lengre både sommer og vinter - BEST I KLASSEN.
2. Hvor fort lader en elbil hjemme 11. kw følger med bilen.  - Zoe 2 timer lader bilen Versus Leaf  6 -8 timer.
Faktisk lader Zoe best i klassen hjemme - også ute.

Så bonus- lader du bilen din på hurtiglade plasser som oftes også har 22 kw så er prisen halvparten av Leaf.
Faktisk best i klassen her også. Prismessig et svært godt kjøp kontra Leaf.

Så minussidene - Du kan kjøpe bøtta eller få med den nye kladden og ladde der du vil, men det er egentlig et pluss .Ikke alle liker formen på bilen. Og den lades ikke som Leaf - noe som er svært tungvint, da de fleste laddes om natten og om dagen er de steindyr på hurtiglade stasjoner. - egentlig et pluss til Zoe her også.

Så til det virkelige minuset. - utskjelt av andre som betaler dobbelt opp for strømmen og som irriterer seg over at de ikke kan ladde 8 timer for å få bilen full ladet. Utskjelt og fullstendig latterliggjort når det gjelder lading selv om ingen andre i klassen har samme lade muligheter og samme ladesystem hjemme.

På dette nettet er det dedikerte - Zoe forståsegpåere som er kjempefortvilet over ladesystemet fordi det ikke er som Leaf sitt system, og som er bundet til farlige ladesystemer hjemme som DSB advarer mot.   

Bilen har et plastikk innredning som virker for noen litt billig, men som er kjempe praktisk i hverdagen med barn. Egentlig et pluss dette også.

Forhandlere - som faktisk har et dårligt rykte , men som de prøver alt de kan for å bli kvitt. Egentlig et pluss det også.

For meg er det enkelt - ønsker å ha en bil som jeg har et enkelt ladesystem hjemme og som kjører langt. En bil som stort sett lader 2 timer i døgnet hjemme som gir meg en rekkevidde mellom 30 - og 40 mil i døgnet og ikke under 20 mil om vinteren. Leaf er du heldig om vinteren om du klarer halvparten med 8 timer lading eller 5 kroner milen. ( Dyrere enn bensin)

Ingen av bilene er særlig bra til å kjøre langt og her er oppetid på ladestasjonene en risikosport for begge.


K S

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
Det er to ting man skal se etter når man kjøper elbil - alt annet blir egentlig å prioritere kontra det å komme frem.
1. Hvor langt ruller bilen på en lading.
Zoe kontra leaf - Kjøp Zoe. Går lengre både sommer og vinter - BEST I KLASSEN.
2. Hvor fort lader en elbil hjemme 11. kw følger med bilen.  - Zoe 2 timer lader bilen Versus Leaf  6 -8 timer.
Faktisk lader Zoe best i klassen hjemme - også ute.

Så bonus- lader du bilen din på hurtiglade plasser som oftes også har 22 kw så er prisen halvparten av Leaf.
Faktisk best i klassen her også. Prismessig et svært godt kjøp kontra Leaf.

Så minussidene - Du kan kjøpe bøtta eller få med den nye kladden og ladde der du vil, men det er egentlig et pluss .Ikke alle liker formen på bilen. Og den lades ikke som Leaf - noe som er svært tungvint, da de fleste laddes om natten og om dagen er de steindyr på hurtiglade stasjoner. - egentlig et pluss til Zoe her også.

Så til det virkelige minuset. - utskjelt av andre som betaler dobbelt opp for strømmen og som irriterer seg over at de ikke kan ladde 8 timer for å få bilen full ladet. Utskjelt og fullstendig latterliggjort når det gjelder lading selv om ingen andre i klassen har samme lade muligheter og samme ladesystem hjemme.

På dette nettet er det dedikerte - Zoe forståsegpåere som er kjempefortvilet over ladesystemet fordi det ikke er som Leaf sitt system, og som er bundet til farlige ladesystemer hjemme som DSB advarer mot.   

Bilen har et plastikk innredning som virker for noen litt billig, men som er kjempe praktisk i hverdagen med barn. Egentlig et pluss dette også.

Forhandlere - som faktisk har et dårligt rykte , men som de prøver alt de kan for å bli kvitt. Egentlig et pluss det også.

For meg er det enkelt - ønsker å ha en bil som jeg har et enkelt ladesystem hjemme og som kjører langt. En bil som stort sett lader 2 timer i døgnet hjemme som gir meg en rekkevidde mellom 30 - og 40 mil i døgnet og ikke under 20 mil om vinteren. Leaf er du heldig om vinteren om du klarer halvparten med 8 timer lading eller 5 kroner milen. ( Dyrere enn bensin)

Ingen av bilene er særlig bra til å kjøre langt og her er oppetid på ladestasjonene en risikosport for begge.

Må da være litt edruelig,selv om det er lørdag!
Jeg vil gjerne se regnestykketsom viser at Leaf koster 5kr per mil.

Leaf med 6,6 kW er nok for de fleeter. Jeg kjører Soulog lader fra to-tre ganger i uka til to ganger om dagen, da fortrinnsvis hurtiglading, kjapt, på tur. Ikke ulikt Leaf.
Hvis rekkevidde og fleksibilitet er viktigst: Kjøp Soul.  (Tesla blir uaktuelt for flesteparten av oss)

kos

Sitat fra: K S på lørdag 05. september 2015, klokken 16:47
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
Det er to ting man skal se etter når man kjøper elbil - alt annet blir egentlig å prioritere kontra det å komme frem.
1. Hvor langt ruller bilen på en lading.
Zoe kontra leaf - Kjøp Zoe. Går lengre både sommer og vinter - BEST I KLASSEN.
2. Hvor fort lader en elbil hjemme 11. kw følger med bilen.  - Zoe 2 timer lader bilen Versus Leaf  6 -8 timer.
Faktisk lader Zoe best i klassen hjemme - også ute.

Så bonus- lader du bilen din på hurtiglade plasser som oftes også har 22 kw så er prisen halvparten av Leaf.
Faktisk best i klassen her også. Prismessig et svært godt kjøp kontra Leaf.

Så minussidene - Du kan kjøpe bøtta eller få med den nye kladden og ladde der du vil, men det er egentlig et pluss .Ikke alle liker formen på bilen. Og den lades ikke som Leaf - noe som er svært tungvint, da de fleste laddes om natten og om dagen er de steindyr på hurtiglade stasjoner. - egentlig et pluss til Zoe her også.

Så til det virkelige minuset. - utskjelt av andre som betaler dobbelt opp for strømmen og som irriterer seg over at de ikke kan ladde 8 timer for å få bilen full ladet. Utskjelt og fullstendig latterliggjort når det gjelder lading selv om ingen andre i klassen har samme lade muligheter og samme ladesystem hjemme.

På dette nettet er det dedikerte - Zoe forståsegpåere som er kjempefortvilet over ladesystemet fordi det ikke er som Leaf sitt system, og som er bundet til farlige ladesystemer hjemme som DSB advarer mot.   

Bilen har et plastikk innredning som virker for noen litt billig, men som er kjempe praktisk i hverdagen med barn. Egentlig et pluss dette også.

Forhandlere - som faktisk har et dårligt rykte , men som de prøver alt de kan for å bli kvitt. Egentlig et pluss det også.

For meg er det enkelt - ønsker å ha en bil som jeg har et enkelt ladesystem hjemme og som kjører langt. En bil som stort sett lader 2 timer i døgnet hjemme som gir meg en rekkevidde mellom 30 - og 40 mil i døgnet og ikke under 20 mil om vinteren. Leaf er du heldig om vinteren om du klarer halvparten med 8 timer lading eller 5 kroner milen. ( Dyrere enn bensin)

Ingen av bilene er særlig bra til å kjøre langt og her er oppetid på ladestasjonene en risikosport for begge.

Må da være litt edruelig,selv om det er lørdag!
Jeg vil gjerne se regnestykketsom viser at Leaf koster 5kr per mil.

Leaf med 6,6 kW er nok for de fleeter. Jeg kjører Soulog lader fra to-tre ganger i uka til to ganger om dagen, da fortrinnsvis hurtiglading, kjapt, på tur. Ikke ulikt Leaf.
Hvis rekkevidde og fleksibilitet er viktigst: Kjøp Soul.  (Tesla blir uaktuelt for flesteparten av oss)

Leaf på hurtiglader  - er et enkelt regnestykke 85 kroner for 30 minutter. Eller 2.5 kr minuttet. 60 minutter lading koster 150 kroner og rekkevidden 20 mil. Ja 5 kroner er helt feil. Nærmere 7.5 kroner milen og langt dyrere enn en Fossil i samme klassen. Beklager.Og om vinteren så blir mann stååående - å ladde. Zoe 1 krone minuttet. Så om du står å ladder om vinteren i 1 time så er prisen 60 kroner for akkurat 20 mil. AC 22kw dumme greier. For ikke å snakke om 43 KW.

Foruten å kjøre Zoe og Tesla så kjører jeg tvillingene og Leaf på jobb.

Soul er sikkert en bra bil den, men dette var ikke Zoe versus Soul. Men også din bil sliter på regnestykket hurtiglading og 6.6 kw er selvsagt nok for en som aldri har prøvd 11 elle 22 kw. Jeg har prøvd fra 3.6 til 22 KW og 3.6 er i dag kun nød - bruker det aldri på verken Zoe eller Tesla. Muligens 1 gang i mnd på begge bilene til sammen på en husstand med 4 sertifikater.

Det er i de tilfellene bilen står leeeenge parkert og det gjør ikke mine biler. For øvrig er det rart at du ikke vurderte en Tesla s 60 eller en S70D. Regnestykket med en heller kostbar Soul opp mot en billig Tesla er faktisk liten - ja jeg tror over tid så går teslaen i pluss om du kjører litt. Men så er teslaen stor - Ja men Soul er da svært klumpete ? Men smaken er som baken den er delt.


Rødkleiv

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
1. Hvor langt ruller bilen på en lading.
Zoe kontra leaf - Kjøp Zoe. Går lengre både sommer og vinter - BEST I KLASSEN.

I urealistiske labtester; ja. I virkeligheten er jeg ikke så sikker.

Jeg vurderte sterkt å kjøpe en Zoe fordi det er mange ting jeg liker med den. Ladetrøbbel, håpløse forhandlere, mangel på hurtiglading og at den er en størrelse mindre enn Leaf, er noen av årsakene til at jeg er fornøyd med å ha valgt vekk Zoe.

kos

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 05. september 2015, klokken 17:57
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:39
1. Hvor langt ruller bilen på en lading.
Zoe kontra leaf - Kjøp Zoe. Går lengre både sommer og vinter - BEST I KLASSEN.

I urealistiske labtester; ja. I virkeligheten er jeg ikke så sikker.

Jeg vurderte sterkt å kjøpe en Zoe fordi det er mange ting jeg liker med den. Ladetrøbbel, håpløse forhandlere, mangel på hurtiglading og at den er en størrelse mindre enn Leaf, er noen av årsakene til at jeg er fornøyd med å ha valgt vekk Zoe.

Nå er det slik at jeg kjører Leaf - kjører den på jobb og ja jeg valgte Zoe - og et av valgene var enkle - lader på samme system som Tesla. Så ja hurtigladeren i garasjen går på begge bilene. Og det kan du ikke med din Leaf. I så fall er det ikke mye effekt å få ut av den kombinasjonen.

emil

Hmm...ser at jeg må utvide filteret mitt til å ta sitert tekst også. For vanlige poster har det gjort underverker for helsa.

OleBno

Sitat fra: Panduck på lørdag 05. september 2015, klokken 10:48
Sitat fra: kpinaas på lørdag 05. september 2015, klokken 10:04
Hva er "standarden" for ladepunkt i dag (Kontakttype/Volt/Ampere) ? Trives Zoe med alle Type2-uttak, eller skal det helst være 400V?

Zoe er vel litt kravstor på at det skal være "TN nett", og ikke "IT nett", men TN nett er vel standarden på de fleste (alle?) type2 kontaktene? Annet enn det, skal vel Zoe lade på det meste. Zoe er nok helt grei til det du legger opp til, men du får en bil som vil være mindre egnet til litt lengre turer (som hvis du plutselig bestemmer deg for at du vil dra fra Sarpsborg til Gjøteborg) enn en LEAF / SoulEV

Hei

Vel jeg har en Zoe av den nye typen og skal benytte denne for pendling til Oslo på jobb.  Du kan ikke regne med å kunne lade
den på de offentlige type-2 punktene i oslo.  Jeg har selv forsøkt 30-40 punkter i oslo med type-2 som ikke kan lade Zoe, så
med denne bilen ser det ut til at vi må leve med hurtiglading og unødige stopp på veien hjem igjen.  Rekkevidden nu på sommeren
ser ikke ut til å være lenger en Leaf heller så det skal bli interesant og se hvordan dette blir til vinteren.
Jeg håper på å få hentet min bil igjen fra verkstedet på Mandag morgen, da skal de ha byttet likeretter eller noe slikt i forbindelse med laderen samt at de har måttet bytte hele drifts batteriet.  Da håper jeg virkelig at det nye batteriet kan vise seg å ha en økt rekkevidde, ellers er det ikke noe poeng for min del i å beholde denne bilen.  Da blir det nok heller en Leaf eller Soul som faktisk kan lades stort sett overalt og således får en lenger praktisk rekkevidde en Zoe.


2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA