Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Renault ZOE

Startet av Kai., mandag 31. august 2015, klokken 11:15

« forrige - neste »

Kai.

Hei,

Er på trappene til å skulle kjøpe Elbil nå. Dette blir vår bil nummer 2 og kommer primært til å gå korte distanser i byen hos oss. Muligheten for å ta seg en tur til Oslo og omegn er også lagt til grunn ca 15 mil.

Resultatet er nå at vi står igjen med overstående alternativer - det jeg håper med dette innlegget er å høre deres erfaringer, kanskje noen har stått i akkurat samme posisjon og har foretatt ett valg som kan gjøre meg klokere?

Det er snakk om Zoe intens easy charge vs Leaf Nordic/Tekna.

Hansi

Hvilket tidsperspektiv har dere? Hvis dere har mulighet til å vente en måned eller to hadde jeg gjort det og sett om ryktene om 2016 Leaf med større batteripakke er sanne. I så fall mener jeg valget vil bli enkelt i favør 2016 Leaf.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

emil

Bilen kommer mest sansynlig til å bli bil nr 1, ikke gå i fella ved å velge en bil som akkurat ikke dekker det  behovet.

Kommer jeg med uttalelser om Zoe her blir jeg muligens halshugget, men gå til forhandlere og be om konkrete pristilbud med alt nødvnedig inkludert for begge bilene. Særlig for Renault har det vært mange overlappende og litt forvirrende kampanjer ute og gått. Prøvekjør også begge bilene på rutene de mest sansynlig vil bli brukt.

Leaf kommer også med all sansynlighet med en oppgradert utgave med kraftigere batteripakke i løpet av høsten, Zoe er derimot akkurat oppdatert med ny motor og mer tilgjengelig batterikapasitet.


Kai.

Helst i går - som alltid, hehe
Forhandler nevnte at om vi skal vente på den bilen så antok han at den blir lansert om en måned eller to og klar for salg tidlig neste år. Det blir litt for lenge - det er jo også verdt å nevne at begge bilene har jeg fått prisant på rundt 230-240 og det er der jeg ville holde meg.

Kai.

Sitat fra: emil på fredag 31. juli 2015, klokken 15:38
Bilen kommer mest sansynlig til å bli bil nr 1, ikke gå i fella ved å velge en bil som akkurat ikke dekker det  behovet.

Kommer jeg med uttalelser om Zoe her blir jeg muligens halshugget, men gå til forhandlere og be om konkrete pristilbud med alt nødvnedig inkludert for begge bilene. Særlig for Renault har det vært mange overlappende og litt forvirrende kampanjer ute og gått. Prøvekjør også begge bilene på rutene de mest sansynlig vil bli brukt.

Leaf kommer også med all sansynlighet med en oppgradert utgave med kraftigere batteripakke i løpet av høsten, Zoe er derimot akkurat oppdatert med ny motor og mer tilgjengelig batterikapasitet.

Helt klart at det blir bil nummer 1, Forden som vi har blir jo en bil vi bruker til lengre turer. Det vi har funnet ut av er at både Zoe og Leaf dekker behovet i det daglige + at det holder med en hurtiglading til Oslo.

Mer spesifikt i forhold til pris så har Zoe havnet på 237K og Leaf på 220 - en fordel her er jo at Zoe har med wallbox- inkludert i pris men denne utfordringen kan vel drepes med å legge opp en dedikert kurs til Leaf?

emil

Litt avhengig av avstand til sikringsskap kan det nok koste en del tusenlapper med elektrikkerarbeid og utstyr kun for en enkel kurs med nødvendigheter (jordfeilbryter mm). Husk også at skal du ha 16A sikring må du ha CEE/Rundstift kontakt, schuko/husholdningskontakt kan kun sikres med 10A ved montering for elbillading.

Skal du bruke medfølgende ladekladd gjør ikke 10A begrensningen så mye. Zoe kan ha enkelte utfordringer med lading fra vanlig husholdningskontakt, løses forhåpentligvis snart når Zaptec-ladekbel er på plass.

Med Zoe følger det med 1år med lading hos Fortum, med Leaf har det vært noen kampanjer i det siste som har gitt med Fortum-lading for X-antall kroner med lang tidshorisont.

Renault har i det siste kjørt kampanjer der man får 25000kr i avslag ved vraking av bil, burde være mulig å enten forhandle seg til tilsvarende rabatt eller skaffe seg et vrakdokument fra noen som har vraket bil.

Ellers vil nok alle er fremheve det de liker med sine biler og alle andre biler kommer også til å bli nevnt som alternativer. Det viktigste må være å få prøvekjørt ordentlig, mer enn bare en times runde i nabolaget.

Panduck

#6
Zoe: Jeg føler jeg sitter litt bedre i bilen, litt mer komfort for meg. Igjen, individuelt, men anbefaler å prøve hva du liker best å kjøre. Mulighet for rask lading på AC kan være en fordel enkelte steder, spes om du kan sette opp noe bra hjemme. Har sett Zoe stå å lade på ladepunkt i Oslo med DIGER bøtte for å få strøm som virker. Det ser ikke morsomt ut.

LEAF: 6.6kW hjemmelading er ikke dårlig det heller, og 50kW hurtiglading fremfor 22kW kan gjøre at bilen kan ta deg med på litt flere turer enn det som vil være overkommelig med Zoe. Men LEAF trekker ikke 50kW hele tiden, og spesielt ikke i kaldt vær, så forskjellen blir ikke alltid "dobbelt så lenge". Uansett tror jeg ikke jeg ville ha dratt på Kristiansandtur (fra Eidsvoll) med en Zoe slik jeg gjorde med en LEAF.

Altså, som flere sier, en "bil#2" blir ekstremt fort "bil#1", og da er det ikke dumt å ha mulighet for sikkelig hurtiglading. 22kW er ikke dårlig, men 50kW er bedre.

Jeg tror du blir fornøyd uansett hva du velger, men jeg ville valgt LEAF'en rett og slett p.g.a hurtiglading. Pass på å ta 6.6kW versjonen om du velger LEAF.

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 31. juli 2015, klokken 15:58
Ellers vil nok alle er fremheve det de liker med sine biler og alle andre biler kommer også til å bli nevnt som alternativer. Det viktigste må være å få prøvekjørt ordentlig, mer enn bare en times runde i nabolaget.

Litt dumt, det. Jeg har LEAF, anbefaler ofte SoulEV, synes i3 er en kjempespennende bil. Kommer jo voldsomt ann på behovet personen har, og er dumt å bare anbefale bilen man selv har, uansett hva personen trenger.

THE

Jeg har Zoe med 43kW AC lading, og de få langturene jeg har tatt med bilen har gått veldig greit på grunn av bra dekning med 43 kW ladere. Et par ganger har jeg måtte lade på 22kW ladere, og det er ikke noe gøy å gå å vente på at batteriet er nok oppladet til å nå fram til neste 43 kW lader. Egne erfaringer tilsier at det er ca dobbelt så lang ladetid på 22kW som 43 kW. Nye Zoe hadde nok blitt valgt vekk på grunn av mangel på hurtiglading.

Selv om jeg er kjempefornøyd med Zoe, så hadde jeg nok vurdert blant annet Leaf med 6,6 kW lader og wallbox om jeg skulle kjøpe bil nå. Jeg er avhengig av å lade kjapt etter jobb for å bruke bilen om ettermiddagen, og har ikke tilgang til hurtiglader i nærheten av der jeg bor, så derfor er hurtig hjemmelading viktig for min del. Hvis jeg hadde hatt tilgang til hurtiglader nær hjemmet eller daglig reiserute, så kunne jeg leve med 16A lading hjemme.

Som andre sier må du prøvekjøre de aktuelle bilene grundig. Prøv å få de på lån over helg eller et par dager, og ta en tur til Oslo f. eks. da ser du hvordan langtur blir i praksis. Du vil garantert ende opp med at elbilen blir bil nr 1, så sørg for å få en bil som dekker de aller fleste behov i det daglige, og der du trives bak rattet.


Kan ta med en del erfaringer om Zoe som kan være nyttige i vurderingen din:
- ingen praktiske løsninger for takstativ/skistativ/sykkelstativ. (finnes halvgode løsninger, men ikke som Renault går god for)
- Hvis du har behov for barneseter i str. 15-36 kg må du prøve om de passer i baksetet med ryggen trukket helt opp, smal hodebredde i baksetet.
- Personlig synes jeg armlene mellom forsetene er et must
- Det er en del høyfrekvent lyd under lading av Zoe, sjekk at lyden ved 3,6 kW lading er akseptabel der du skal lade. Kan være plagsomt om bilen lader rett utenfor soveromsvinduet på 11kW lading, usikker på om nye Zoe og 3,6 kW lading har like mye lyd.

 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: THE på mandag 03. august 2015, klokken 08:22
Jeg har Zoe med 43kW AC lading, og de få langturene jeg har tatt med bilen har gått veldig greit på grunn av bra dekning med 43 kW ladere.

Det må jo ha vært et lite spark til sine første kunder fra Reneaut, å gå vekk fra 43kW AC. Det betyr jo at nye ladestasjoner ikke vil støtte denne standarden, og du vil ha en bil som risikerer å ha en lader som etterhvert blir "ubrukelig" (ubrukelig blir den ikke, men det vil ikke være mange steder sammenlikned med 50kW DC). De argumenterte jo hele tiden med hvor unik og flott deres hurtigladeløsning var, helt til de valgte å droppe den selv.

Kai.

Hei,

Takk for så mange gode tilbakemeldinger og tips. Fruen er på vei opp for å prøvekjøre Zoe nå - om ikke ting forandrer seg drastisk så blir det antakelig Leaf``en vi velger.
Dersom det blir tilfellet så er det en ting jeg lurer på, i forhold til 6,6 lader på bilen. Dersom man skal få utnyttet dette i hjemmelading, må man da installere en wallbox? Selgeren mente at det ikke hadde så mye å si om jeg ikke valgte 6,6 da det er nok av hurtigladere i området? Kan noen forklare dette litt mer?

Panduck

For å få 6.6kW må du først ha en kurs ut dit laderen skal stå om takler dette. Det er vel snakk om en 32A 240V kurs? Du trenger ikke "nissan offesiell wall box!" for å lade med den hastigheten, men du får ikke 6.6kW fra en vanlig stikkontakt, for å si det slik. Det finnes flere produsenter som har bokser med type1 uttak, som gir 6.6kW til LEAF'en

At det finnes mange hurtigladere i området spiller liten rolle. Parkerer du ett sted med 22kW lader og drar for å handle, får du 6.6kW. Er hurtigladeren ødelagt og du må lade på 22kW AC, får du 6.6kW. Selv om du bare setter opp en 3.3kW lader hjeme, er det lurt å skaffe seg en 6.6kW LEAF...

Panduck

Sitat fra: Kai. på mandag 03. august 2015, klokken 14:54
Hei,

Takk for så mange gode tilbakemeldinger og tips. Fruen er på vei opp for å prøvekjøre Zoe nå - om ikke ting forandrer seg drastisk så blir det antakelig Leaf``en vi velger.
Dersom det blir tilfellet så er det en ting jeg lurer på, i forhold til 6,6 lader på bilen. Dersom man skal få utnyttet dette i hjemmelading, må man da installere en wallbox? Selgeren mente at det ikke hadde så mye å si om jeg ikke valgte 6,6 da det er nok av hurtigladere i området? Kan noen forklare dette litt mer?

Ellers forundrer det meg VELDIG at Nissan-selgere prøver å snakke vekk behovet for noe i bilen som flere faktisk ønsker. Min selger gadd ikke engang fortelle meg om mulighet for 6.6kW lader. Naboen ville ha 6.6kW, men selger prøvde å snakke henne vekk fra det. Hva har de å tape på at du kjøper dette?? "Jeg vil ha noe dere selger.. " "naah, det vil du sikkert ikke, greier deg fint uten!"

emil

Sitat fra: Panduck på mandag 03. august 2015, klokken 16:29
Ellers forundrer det meg VELDIG at Nissan-selgere prøver å snakke vekk behovet for noe i bilen som flere faktisk ønsker. Min selger gadd ikke engang fortelle meg om mulighet for 6.6kW lader. Naboen ville ha 6.6kW, men selger prøvde å snakke henne vekk fra det. Hva har de å tape på at du kjøper dette?? "Jeg vil ha noe dere selger.. " "naah, det vil du sikkert ikke, greier deg fint uten!"

En teori jeg har lansert tidligere er at forhandlerene ikke tjener noe på 6.6kW oppgraderingen, og har du 7-8.000kr å bruke på oppgraderinger vil de heller at du bruker de pengene på ting de tjener masse på.

Skulle jeg byttet ut min Leaf i dag er det ikke tvil om at jeg hadde valgt en med 6.6kW lader.

werner

På min usa leaf er det 6,6 kW lader. Den er jeg blitt veldig glad i. Det er ufattelig at denne laderen ikke er standard i Norge også. Evt. Kunne man ha hatt mulighet for å spesialbestille lader med 3,3 kW med prisavslag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA