Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Upresis Språkbruk : universell hurtiglader

Startet av Mumitrollet, søndag 30. august 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

Mumitrollet

Lurer litt på å kjøpe oss en Leaf. Det står mellom en 2012 amerikansk SL modell med vinterpakke, som har rullet 28 000, til drøyt  130 000 kr, og en norsk kjøpt bil  av samme modell som har gått 47 000km, til 160 000kr. Hvor  mye har forskjellen i km på disse, å si for det som er igjen av kapasitet på batteriet?

Importbilen selges gjennom bruktbilforhandler som stiller med garanti,  mens den norske bilen  selges av Nissanforhandler.

Er det mye tryggere med en norsk bil,  enn en USA Bil, med tanke på at det blir dyrere lån på den norske Bilen?

Takker for svar 
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

emil

#1
Erfaringen med hva folk rapporterer her på forumet kan det virke som omtilfeldigheter ved produksjonen har mer å si enn noen titusen km når det gjelder kapasitet. Dårlige ladevaner kan gjøre den norske til et dårligere alternativ, og motsatt kan varmt vær i staten USA-bilen har gått gjøre tilsvarende "skade".

Finn ut hvilken stat bilen kommer fra i USA. Forhandler bør ha en Carfax rapport eller tilsvarende. Prøv ellers å les deg litt gjennom tråden "usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt" på Leaf-forumet.

Hvis du linker til aktuelle biler på f.eks finn.no kan folk her sikkert komme med kommentarer på de aktuelle bilene, og det beste hadde vært om du fikk lest av batteristatus med LeafSpy. Denne gir mye mer detaljert informasjon enn man får med batterirapporten fra service.

Selges USA-bilen fra seriøst forhandler/importør bør det ikke være noe problem, særlig hvis den gis garanti tilsvarende norsk bil av samme alder.

Tenk også litt på hva som følger med av f.eks vinterhjul og slitasjen på hjulsettene som følger med om man plutselig må ut med 5-15.000 ekstra på en av bilene.


emil

Autonova bør være trygge å kjøpe fra. De er vel sammen med SørImport de største på USA-Leaf her i landet.

Spørsmålet ellers er om du kan leve med begrensningene USA-bil gir.

- Kun oddetall på FM frekvenser (f.eks 88.7, 88.9, 89.1 osv, ikke 88.8 og 89.0), men FM-nettet stenges jo om ikke lenge uansett og DAB-alternativene vil være de samme.

- Ikke Carwings eller Navigasjon. Navigasjon løses enkelt og i de fleste tilfeller bedre med app på mobil eller en vanlig løs GPS-enhet. Carwings er der derimot ingen løsning på.


Garanti gjelder normalt sett fra første registreringsdato, hvis den ene er registrert i januar 2012 og den andre i desember 2012 blir det nesten et år i forskjell (Ser at den norske er registrert i august 2012 og da kan det i prinsippet være ca halvåret +/- på garanti-tiden).

Ser ellers at den norske som mange andre 1.gen biler annonseres som "Nissan Leaf Acenta". Acenta-navnet kom til Leaf med den oppgraderte utgaven midt i 2013 og før det var Leaf bare i en utgave her i landet.

Den norske selges med to hjulsett, legg på 8000kr for vinterhjul for USA bilen som førstegangskostnad, men siden du da får nye vinterdekk mot de norske som sansynligvis har gått noen sesonger er ikke kostnadsforskjellen så stor.


Tror magefølelse og lommebok må bestemme valget ditt, jeg kjører USA-bil og er fornøyd og hadde ikke hatt noe problem med å kjøpe USA-import neste gang.


Men holder fortsatt fast på avlesning med LeafSpy før kjøp. Hvis du ikke selv har tilgang på Android-telefon og OBDII-blåtann adapter er det kanskje noen her på forumet som kan hjelpe.

12 av 12 batteristreker i dash kan bety alt mellom 85% og 100% i kapasitet

TorC

Jeg henger på emils råd. Følg magefølelse, lommebok og Leafspy.

Det er imidlertid et par andre forskjeller. På US-Leaf er det ikke sikkert det er koplet opp grøftelysene som DRL. Da må du slå på lyset hver gang du setter deg inn i bilen. CC er litt annerledes. Den norske har vel elektrisk innfellbare speil. US varianten har automatisk blending av speil, noe som er praktisk hvis du får en gjøk bak deg med fulle lys.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

E_S

Setter man lysbryteren på US-Leaf på vanlig nærlys vil det gå av/på med "tenningen", så man trenger uansett ikke å skru lyset manuelt av og på hver gang.

Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med US-Leaf - i hovedsak er det Carwings (hører ikke så mye pent om den appen..), navigasjon (den er virkelig dårlig uansett..) og FM-radioen (fikses med DAB-adapter) som er greiene - bil importert av en seriøs importør bør være veldig greit.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Mumitrollet

Har tenkt å gå til anskaffelse av en sånn obd2 leser,  men er det vanskelig å forstå  appen og dataene man henter ut?

En annen ting når det gjelder norsk va US  Leaf,  er jo hvor lett den er å selge videre om noen år.  Er det noen som har noen synspunkter på  dette?  Vil man få en mye lavere pris, og vil det være mye vanskeligere å selge importert Leaf i forhold til Norsk?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Trekkoppbil

Det er stort sett 2 parametere som er viktige:
-SOH, State of Health.
-Antall kWt ved fullt batteri.

Begge deler blir vel litt unøyaktig å få lest av. SOH kan være det kjappeste å få lest av i øyeblikket.  Antall  kWt ved fullt batteri er et mer konkret tall å forholde seg til, men det kan også være litt unøyaktig, og det kan være tidkrevende å lese av, da man må lade batteriet fullt først.

Jeg trur det er først og fremst høye temperaturer som ødelegger batteriene. Og det kan være brukere som gjør dumme ting ved langtidslagring av bilen, som å lagre den med tomt batteri. Lagring med fullt batteri kan også tære litt.  Og hyppige oppladinger til 100% er man ikke så glad i.

Navigering kan være en nyttig funksjon for enkelte, men det er dyrt å betale flere tusen for det.
Fabrikkgarantien er grei, inntil den går ut på dato, om du skulle få en skade til flere titusen som du kan få dekt. Men er det verdt å betale 30 000kr ekstra for å få en garanti?
Autonova gir muligens butikkgaranti som er like mye verdt.

Når det gjelder lys, så er det enkelte som bygger om lysa på usa-modeller, for å gjøre dem mer norske. Jeg trur vegvesenet ofte honører en del endringer, men jeg trur ikke man har lov til å gjøre noe.  Biler som har amerikansk og ikke europeisk typegodkjenning, kan du få enkeltegodkjennt etter §1.15, med forutsetning om at du aldri bygger om bilen.
Ekstralys har du kun lov til å bruke til det formålet det er beregna til.  På USA-modellen er det lagt inn sperre, så du får brukt ekstralyset kun under nærlys. Hvis du slår av nærlys, eller på fjernlys, så får du ikke brukt ekstralyset. Enkelte kopler om så ekstralyset brukes til kjørelys i stedet, når nærlyset ikke er tent.  Så spørs det bare hvordan man skal tolke lovverket i et sådant tilfellet.

Om man kjøper ODBII-dongle, så er V1.5 støtta av Leaf Spy, men ikke V2.1.  Det kan være vanskelig å få kjøpt V1.5, da mange kina-selgere annonserer V1.5, mens de i virkeligheten selger V2.1.

Mumitrollet

Hvordan er det å få solgt videre importert Leaf da?  Går ut ifra at det er lettere å få solgt norsk leaf,  ihvertfall  så lenge garantien er gjeldende
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Rødkleiv

Sitat fra: Mumitrollet på fredag 31. juli 2015, klokken 10:51
Lurer litt på å kjøpe oss en Leaf. Det står mellom en 2012 amerikansk SL modell med vinterpakke, som har rullet 28 000, til drøyt  130 000 kr, og en norsk kjøpt bil  av samme modell som har gått 47 000km, til 160 000kr. Hvor  mye har forskjellen i km på disse, å si for det som er igjen av kapasitet på batteriet?

Importbilen selges gjennom bruktbilforhandler som stiller med garanti,  mens den norske bilen  selges av Nissanforhandler.

Er det mye tryggere med en norsk bil,  enn en USA Bil, med tanke på at det blir dyrere lån på den norske Bilen?

Takker for svar 

Mumitrollet

Hvordan er  det med vinterpakke på euro leaf? 
Er vel ikke batterivarmer på disse?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

kodalse

Batterivarmer på Leaf har forsvinnende liten betydning.

For 2012 modell slår de seg på ved -20 grader og av ved -10 grader.
For 2013 modell slår de seg på ved -17 grader og av ved -10 grader.

Batteriene tar trolig ikke skade før du nærmer deg -50 - -80 grader i henhold til denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9429.0:

Sitat fra: Leaf_entusiast på fredag 20. september 2013, klokken 08:29
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 20. september 2013, klokken 00:00
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 19. september 2013, klokken 23:12
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.

Batteriet tar varig skade av (intern) temeperatur under -20. Det er nettopp derfor bilene selges med varmeteppet i "kalde land".
Det er en grunn til at Nissan skriver "Avoid storing a vehicle in temperatures below -13°F (-25°C) for over 7 days." i "Nissan Leaf Owner Manual".

Thomas

LI-ion batterier benyttes av NASA og beregninger der viser at de uten problemer tåler -50 grader og at grensen er trolig på -80 grader. Jeg tok det opp med Nissan etter at de gav standardsvaret sitt. Etter et par dager kom de tilbake med et svar om at; ja det tar ikke skade av det, men en for brå oppvarming kunne være skadelig. Husk at det kan fint være -20 grader og kaldere i store deler av Europa. Litt kjipt om alle Leafene strøk med etter en kald vintersdag...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mumitrollet

Vi lurer kanskje på om vi heller skal kjøpe oss en helt ny Leaf isteden. Tenker at det er mye lettere å selge igjen bilen om 2-3 år, om vi kjøper en ny, istedenfor å kjøpe en som allerede er 3 år gammel.

Har fått tilbud på en Nordic edition til 236.900kr.
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

E_S

Jeg ville nok hatt i bakhodet at om dagens Leaf kommer med større batteri som 2016-modell og det i 2017 kommer en helt ny Leaf, vil begge deler gi et betydelig verditap på dagens modell og batteri. Da vil det være lurere å kjøpe en "billig" (ville uansett kjøpt facelift-utgave) brukt Leaf enn å kjøpe en helt ny..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Mumitrollet

Da ble det en 2015 Leaf Nordic med 6,6 kw lader på oss. Får den på fredag, skal bli spennende
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA