Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av hsa77, søndag 30. august 2015, klokken 21:27

« forrige - neste »

hsa77

Unga skal hentes etter aleneferie hos besteforeldre i Grimstad. Jeg tar utfordringen og kjører ZOE!

For å komme kommentarer fra enkelte forumbrukere i forkjøpet; turen hadde gått raskere med en bil med ekte hurtuglading, f.eks en blå USA importert 2012 Leaf....

Jeg tyvstartet turen etter jobb på Eidsvoll i går kveld/natt og kjørte til hotell Olavsgaard (Lillestrøm). Nå skulle jeg postet et innlegg om at jeg nøt hotellfrokost mens bilen toppladet på Møller Bil; men slik gikk det jo dessverre ikke! 22kw på Møller var ute av drift, shit happens tenkte jeg og ringte Foetum for å melde feil, fikk da vite at det hadde vært slik en stund!!!! Hva er vitsen med nettside med "sanntidsinfo" dersom kjente feil ikke blir vist? Skjerpings Fortum, dette er for dårlig.

Sitter nå og lade på McD Furuset for å komme tilbake til opprinnelig ladeplan...

Poster innlegg på hvert ladestopp, forhåpentligvis var dette dagens eneste gruff...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

God tur videre. Det er nok av hurtige og semihurtige ladekontakter på veien sørover fra Oslo til at det ikke bør by på noen som helst problemer.

En blå USA Leaf med sliten batteripakke klarer seg med Sandefjord og Lasses på vei til Arendal, en Zoe med bedre batteripakke burde klare tilsvarende. selv med start på Furuset og annkomst i Grimstad.

Kiwi Nedenes kan være et stopp på veien hvis man bare skal hente unga og kjøre tilbake igjen.

Alle nevnte plasser er Fortum og da gratis for Zoe...


jabj

Har kjørt Grimstad-Oslo et par ganger med min Zoe R240 og som Emil sier trenger du kun å lade to ganger på vei til Grimstad. Du kan lade enten ved Holmestrand, Flykafeen eller Sandefjord på vei til Lasses. Jeg ladet til 96% ved Lasses på siste tur, og med full bil (4 voksne og svenskehandel i bagasjerommet) hadde jeg fremdeles 20-30km gjenstående rekkevidde ved ankomst Grimstad (fulgte fartsgrensen hele veien). Problemet er at du må lade i Grimstad før du snur hjem igjen, og uten bøtta eller Zaptec laderen tilgjengelig ville jeg da ladet på Kiwi Nedenes både på vei ned og tilbake igjen.
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

emil

Nå er han vel godt påvei og vi får vel ikke svar før neste ladestopp, men Flykafeen er nok beste alternativ i Vestfold. Kiwi Sandefjord og Holmestrand har kun én AC-kontakt som den deler med DC-lader. Flykafeen har 2x22kW kontakter.


bjaolsen

Har noen prøvd å lade på 22kW på parkeringshuset ved Universitetet i Grimstad ?

Universitetet i Agder, Grimstad
Jon Lilletunsvei 9 , 4898 GRIMSTAD

Info
6 ladplasser (3 type 2 og 3 vanlige schuko) i parkeringshus Betaling via Easypark-app. 5 kr/t for vanlig og 10 kr/t for type 2. RFID virker ikke 2 stykk 22 kW type2 uttak på ladesøyle plasser foran hovedinngang Campus.Tilgang via RFID-kort. 3 stykk type2 22 kW i parkeringshus 3 stykk schuko 3,6 kW i parkeringshus. Tilgang via EasyPark app.

Det koster jo penger, men 10kr/t for 22kW er jo ikke avskrekkende....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

hsa77

#5
Står nå på Albjerk bil Lier og lader litt slik at jeg kan rekke frem til Lasses med god margin. Hadde litt trøbbel med å finne frem, det er to Albjerk bil på Lier, Fortums koordinater tok meg til feil bilforhandler. Abb laderen var lite samarbeidsvillig og tok ikke imot rfid, men kundeservice hos Fortum var som vanlig hjelpsomme og startet lading for meg.

Straks går turen videre til Horten for å plukke opp en passasjer, deretter Lasses for lunsj og topplading slik at jeg når frem til Grimstad.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: bjaolsen på fredag 31. juli 2015, klokken 11:06
Har noen prøvd å lade på 22kW på parkeringshuset ved Universitetet i Grimstad ?

Universitetet i Agder, Grimstad
Jon Lilletunsvei 9 , 4898 GRIMSTAD

Info
6 ladplasser (3 type 2 og 3 vanlige schuko) i parkeringshus Betaling via Easypark-app. 5 kr/t for vanlig og 10 kr/t for type 2. RFID virker ikke 2 stykk 22 kW type2 uttak på ladesøyle plasser foran hovedinngang Campus.Tilgang via RFID-kort. 3 stykk type2 22 kW i parkeringshus 3 stykk schuko 3,6 kW i parkeringshus. Tilgang via EasyPark app.

Det koster jo penger, men 10kr/t for 22kW er jo ikke avskrekkende....
Besteforeldrene bor i gangavstand fra UiA, så det et planen min!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Liten 12min stopp på Flykafeen Tønsberg for å rekke til Lasses, tung høyrefot straffer seg.

Traff på et hyggelig par fra Arendal som også ladet sin ZOE her. De hadde også planer om stopp på Lasses for å lade nok til å komme hjem. Elbil er sosialt! ☺
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

#8
Når du står og lader på Lasses, kan jeg få stolpenummeret på den ytterste DC-laderen?

Holder på å komponere mail til forum med "klage" på lav ladehastighet fra den laderen. Glemte å skrive det ned selv da jeg var der på onsdag, var mest opptatt med å komme meg avgårde til Tangen/Brokelandsheia for hurtigere lading der.

(I følge mobilen min kan det være stolpe 140, men jeg er ikke 100% ikker)

hsa77

Sitat fra: emil på fredag 31. juli 2015, klokken 13:28
Når du står og lader på Lasses, kan jeg få stolpenummeret på den ytterste DC-laderen?

Holder på å komponere mail til forum med "klage" på lav ladehastighet fra den laderen. Glemte å skrive det ned selv da jeg var der på onsdag, var mest opptatt med å komme meg avgårde til Tangen/Brokelandsheia for hurtigere lading der.

(I følge mobilen min kan det være stolpe 140, men jeg er ikke 100% ikker)
Chademo til høyre er merket 140A
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Drar fra Lasses med 97% SoC. Spennende å se om jeg opplever det plutselige fallet i SoC andre har opplevd etter semihurtiglading. 22kw stolpen har ikke display så jeg vet ikke hvor mye jeg har ladet... Satser på at det er nok til Grimstad.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Sitat fra: hsa77 på fredag 31. juli 2015, klokken 14:46
Chademo til høyre er merket 140A

Takker og bukker.

Nå er du jo på farta igjen, men med Leafen går det problemfritt i dagens vær å kjøre Arendal-Grimstad (UiA) selv om man kjører avgårde i det første varsel om lavt batteri kommer.

Lasses - UiA bør idag kunne gjennomføres med et forbruk på ca 14-15kWh uten veldig stor innsats på strømsparing og selv med eventuell misvisning på %SOC vil du sansynligvis ligge godt over 80% og dermed ha god margin til å komme fram.

hsa77

Sitat fra: emil på fredag 31. juli 2015, klokken 15:03
Sitat fra: hsa77 på fredag 31. juli 2015, klokken 14:46
Chademo til høyre er merket 140A

Takker og bukker.

Nå er du jo på farta igjen, men med Leafen går det problemfritt i dagens vær å kjøre Arendal-Grimstad (UiA) selv om man kjører avgårde i det første varsel om lavt batteri kommer.

Lasses - UiA bør idag kunne gjennomføres med et forbruk på ca 14-15kWh uten veldig stor innsats på strømsparing og selv med eventuell misvisning på %SOC vil du sansynligvis ligge godt over 80% og dermed ha god margin til å komme fram.
Reisefølget kjører, så jeg er på nett!
Kjørt 40km.  Jevn nedgang på batterisøylen. Rekkeviddeindikatoren oppfører seg forutsigbart, ingen overraskelser her - bra!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Ankomst UiA med 25% på batteriet. MEN FÅR IKKE STARTET LADING MED DEN $@÷#@÷ EASY PARK APPEN!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Nå skulle jeg igjen ha postet et innlegg om hvor stressfritt det er å være elbilist, men nok en gang lade trøbbel i steden! Istedenfor å nyte middagen i ro og fred mens bilen stod på lading et steinkast unna og fikk fullt batteri måtte jeg kaste innpå middagen og kjøre til Nedenes. Kiwi er nok en gang redningen. Jeg sitter her alene med kaffen mens unga blir svippe bort når jeg har ladet ferdig.  Slike opplevelser gjør at det nok blir en stund til jeg legger ut på en slik langtur igjen. Synd, for ZOE er helt fantastisk å kjøre.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA