Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: fjerning av irriterende lyd zoe

Startet av Stikkkontakt, søndag 30. august 2015, klokken 11:04

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: sigurdi på fredag 31. juli 2015, klokken 00:37
Jeg hadde vurdert 90D ikke så mye for at det er 5kWh mer som ikke kommer til nytte nå, men når bilen er 10-12 år gammel. :-)

Med den farten batteripakkene utvikles i nå for tiden, er det grunn til å tro at ny batteripakke om 10-12 år er mye billigere enn i dag, og koster også mye mindre enn i dag.

Batteriprisen har falt 10% hvert år de 8-9 siste årene, samtidig som energitettheten og teknologien blir 5% bedre hvert 2. år (siste fra sitat Elon Musk).

Derfor må det være bedre å kjøpe 70D i dag og oppgradere til 120D om 10-12 år?

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

#16
Med et slik kostnadsbilde vil det sikkert være like godt å bytte bil :) Vent heller noen år til batteriprisene faller og tilgjengelig kapasitet øker om det er et mål i seg selv å bytte bil batteri på bilen du har.

Espen Hugaas Andersen

#17
Sitat fra: nie på fredag 31. juli 2015, klokken 10:56For meg så virker det lite produksjonsvennlig å lage to fysisk ulike batteripakker som er såpass like i kapasitet.

Derav mine tanker om at 85-versjonen vil  være softwarebegrenset inntil kunden eventuelt kjøper oppgradering av batteri?
Det er ikke noe vanskelig å lage to batteripakker med forskjellige kapasiteter så lenge det er snakk om likt antall og samme format på cellene. Da går det bare på hvilke celler man mater inn i batteripakkeproduksjonsutstyret. Om man vil ha en 85 kWh batteripakke mater man inn NCR18650B og vil man ha en 90 kWh batteripakke mater man inn NCR18650G. Maskinen trenger neppe vite hvilken type man har matet inn.

Det kan være greit å tenke på at Panasonic har store fabrikker som produserer store mengder NCR18650B, og for å endre til NCR18650G krever dette at man stenger ned produksjonen å investerer penger i å oppgradere produksjonsutstyret. Etter all sannsynlighet er det lønnsomt for Tesla å bruke begge typen celler frem til fabrikkene en etter en får gått over til å produsere de nyeste cellene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Teslanewbie

90D kommer sansynligen få bedre akselerasjon enn 85D i øvre register da den nye pakken har den nye sikringen og kan gi ifra seg 1500a isteden.. ergo bedre aksellerasjon også fra 50kmh  og oppover ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 31. juli 2015, klokken 11:44
90D kommer sansynligen få bedre akselerasjon enn 85D i øvre register da den nye pakken har den nye sikringen og kan gi ifra seg 1500a isteden.. ergo bedre aksellerasjon også fra 50kmh  og oppover ..
Den nye batteripakken har trolig kun de nye sikringene om man velger Ludicrous mode.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Teslanewbie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2015, klokken 11:49
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 31. juli 2015, klokken 11:44
90D kommer sansynligen få bedre akselerasjon enn 85D i øvre register da den nye pakken har den nye sikringen og kan gi ifra seg 1500a isteden.. ergo bedre aksellerasjon også fra 50kmh  og oppover ..
Den nye batteripakken har trolig kun de nye sikringene om man velger Ludicrous mode.

Etter Hva som har blitt meg fortalt kommer de med 90Kwh pakke få bedre aksellerasjon i høyere hastigheter grunnet at den nye pakken kan gi ifra seg mer effekt, 1500A isteden for 1300A som ved 85D  .. Det er forventetet at 90D akselererer bedre enn 85D ...

Vi får se men jeg blir ikke forbauset hvis 90D får 0-100 ner mot 4s ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

#21
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 31. juli 2015, klokken 13:35Etter Hva som har blitt meg fortalt kommer de med 90Kwh pakke få bedre aksellerasjon i høyere hastigheter grunnet at den nye pakken kan gi ifra seg mer effekt, 1500A isteden for 1300A som ved 85D  .. Det er forventetet at 90D akselererer bedre enn 85D ...

Vi får se men jeg blir ikke forbauset hvis 90D får 0-100 ner mot 4s ...
Dette går helt i mot det Elon Musk har sagt. Han har sagt at 90 kWh går kun på energi/rekkevidde og Ludicrous går kun på ytelsene. For at batteriet skal kunne gi ut 1500A må man ha betalt for oppgradering til Ludicrous, ellers får man 99% sikkert de gamle sikringene og kontaktorene som kun takler 1300A.

Så klart, marginalt bedre ytelser er mulig, spesielt når man tar hensyn til at spenningen synker med SOC, og etter man har kjørt f.eks 100 km vil SOC være høyere med 90 kWh batteri, og dermed vil også spenningen være høyere. En faktor som kan motvirke dette er om cellespenningen er lavere med de nye cellene. Det er ikke gitt at spenningen er den samme når man introduserer silisium i anoden. De cellene jeg har sett datablad på med silisium har hatt lavere spenning, men tilstrekkelig høyere Ah for å kompansere for den lavere spenningen.

(Om cellespenningen er lavere på 90 kWh batteriet, så er også en morsom bivirkning at P90D vil være tregere på 0-100 km/t enn P85D. Både med og uten Ludicrous på begge bilene. I så fall vil P85D med Ludicrous være den raskeste Model S, og det er en konfigurasjon man ikke får kjøpt ny!)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Teslanewbie

#22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2015, klokken 13:40
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 31. juli 2015, klokken 13:35Etter Hva som har blitt meg fortalt kommer de med 90Kwh pakke få bedre aksellerasjon i høyere hastigheter grunnet at den nye pakken kan gi ifra seg mer effekt, 1500A isteden for 1300A som ved 85D  .. Det er forventetet at 90D akselererer bedre enn 85D ...

Vi får se men jeg blir ikke forbauset hvis 90D får 0-100 ner mot 4s ...
Dette går helt i mot det Elon Musk har sagt. Han har sagt at 90 kWh går kun på energi/rekkevidde og Ludicrous går kun på ytelsene. For at batteriet skal kunne gi ut 1500A må man ha betalt for oppgradering til Ludicrous, ellers får man 99% sikkert de gamle sikringene og kontaktorene som kun takler 1300A.

Så klart, marginalt bedre ytelser er mulig, spesielt når man tar hensyn til at spenningen synker med SOC, og etter man har kjørt f.eks 100 km vil SOC være høyere med 90 kWh batteri, og dermed vil også spenningen være høyere. En faktor som kan motvirke dette er om cellespenningen er lavere med de nye cellene. Det er ikke gitt at spenningen er den samme når man introduserer silisium i anoden. De cellene jeg har sett datablad på med silisium har hatt lavere spenning, men tilstrekkelig høyere Ah for å kompansere for den lavere spenningen.


(Om cellespenningen er lavere på 90 kWh batteriet, så er også en morsom bivirkning at P90D vil være tregere på 0-100 km/t enn P85D. Både med og uten Ludicrous på begge bilene. I så fall vil P85D med Ludicrous være den raskeste Model S, og det er en konfigurasjon man ikke får kjøpt ny!)


De nye bilene med 90kwh skall angivelig ha den nye sikringen og kontaktorer. Regner med at dette er SW begrenset.  Husk på at 85d hadde oppgitt aksellerasjon på over 5 s innen SW oppdatering i vår gjorde at den kom ned til 4,4 s 0-100..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 31. juli 2015, klokken 14:02De nye bilene med 90kwh skall angivelig ha den nye sikringen og kontaktorer. Regner med at dette er SW begrenset.  Husk på at 85d hadde oppgitt aksellerasjon på over 5 s initiativ innen SW oppdatering gjorde at den kom ned til 4,4 s 0-100..
Gjerne kom med en kilde.

Jeg kan egentlig ikke se for meg at Tesla gir noe gratis til de som kjøper 90 og 90D som de som kjøper P90D betaler 73.000 kroner for. Og om det er snakk om SW begrensning, så vil jo ytelsene neppe bli bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Dennis

Hvis de har samme kan man jo lure på hva man betaler 70 000 på for å få Ludicrous for ja :p

Er nok bare i Ludicrous man får de nye sikringene siden de koster mer å produsere. Og siden antall celler er likt blir også volt som nevnt likt og man vil ikke se bedre ytesle som er tilfelle fra feks 70 til 85 selv om motor osv er likt.

Sitat90 kWh – 400V, 7104 total cells in 16 modules, each with 6 groups of 74 cells = 444 cells, producing 25 volts (our conjecture, using newer batteries)
85 kWh – 400V, 7104 total cells in 16 modules, each with 6 groups of 74 cells = 444 cells, producing 25 volts (our analysis from battery photos)
70 kWh – 375V, 5850 total cells in 15 modules, each with 6 groups of 65 cells = 390 cells, producing 25 volts -OR- 350V 5880 total cells in 14 modules, each with 70 cells = 420 cells, producing 25 volts [/quote

o.b.lix

Ludicrous = Nye kontaktorer som kan gi 1500 A (sammen med sw som tillater dette)
90 = nytt batteri som har 90kwh på samme størrelse som 85kwh pga ny teknologi.

De er uavhengig av hverandre.

Derfor kan man nå ha P85D ludicrous og P90D uten ludicrous.
Sannsynligvis vil det neste gang det prisjusteres ikke gi dette valget lengre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Teslanewbie

#26
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2015, klokken 14:08
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 31. juli 2015, klokken 14:02De nye bilene med 90kwh skall angivelig ha den nye sikringen og kontaktorer. Regner med at dette er SW begrenset.  Husk på at 85d hadde oppgitt aksellerasjon på over 5 s initiativ innen SW oppdatering gjorde at den kom ned til 4,4 s 0-100..
Gjerne kom med en kilde.

Jeg kan egentlig ikke se for meg at Tesla gir noe gratis til de som kjøper 90 og 90D som de som kjøper P90D betaler 73.000 kroner for. Og om det er snakk om SW begrensning, så vil jo ytelsene neppe bli bedre.

Har bare dette muntlig .

Vi får se . Alt er jo bare en bonus.  Elon har jo selv hevdet at de stendig forbedrer bilen og ny sikring og kontaktor ser jeg som en naturlig forbedring ...  En annen sak er jo hva de gjennom SW tar ut ur bilen .. At Ludicrous tilbys er jo for å skape overskrifter og for få dem som alltid ska ha det seneste å hoppe på toget igjen :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA