Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: fjerning av irriterende lyd zoe

Startet av Stikkkontakt, søndag 30. august 2015, klokken 11:04

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Hvordan ser dette ut pr i dag?
Jeg regner med over 90% går for 4x4.
Hvor mange går egentlig for 70D? Jeg bestilte det,men ser at det til nå bare har vært en til salgs på finn.no.
Tar nesten alle den helt ut og bestiller bil til en mill?
Lurer på om å bestille 70D er en tabbe...
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

Tesla har solgt mange 70D, står mange 70D i Drammen som skal utleveres :)

Etter at dual kom er ca 90% av bilene bestilt med dual motor ja.

nie

Personlig synes jeg at de 5kw ekstra batteri koster mer enn det smaker. Med ca 35 mil reell rekkevidde med 85 og fem-seks % økning i rekkevidde får man 18-20km mer ut av en oppgradering som koster 20000+.

Kost/nytte går da ikke ihop for meg.....men så var det dette med annenhåndsverdi da

thilo

Tror at 70D blir den nye bestselgeren. Hadde selv vurdert den i dag.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Toonster

Er farlig nær å bestille en 70D

Håper jeg gjør det rette valget!

sigurdi

Jeg hadde vurdert 90D ikke så mye for at det er 5kWh mer som ikke kommer til nytte nå, men når bilen er 10-12 år gammel. :-)
85kWh har ca 75kWh tilgjengelig i range og en 90kWh får da 80kWh

Dette blir ca 7% mer tilgjengelig batteri, så når 90D er nede på 90% rest kapasitet har den bare noen prosent lavere range en en ny 85.
Når den er nede på 80% rest kapasitet har det alikevel mer energi tilgjenglig en en ny 70D har tilgjengelig som ny.
Har og tro på den nye anoden brukt i batteriet og at dette forlenger levetiden ytterliggere, men ennå mindre tap, dette kan jo slå begge veier, nytt betyr ikke alltid at det er bedre. 

Men vil tro at de faser over til silicon i anoden på alle batteripakker slik at de andre bilene blir noe letter.   
(Er vel produksjons takten som bestemmer dette)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

nie

Sitat fra: sigurdi på fredag 31. juli 2015, klokken 00:37
Jeg hadde vurdert 90D ikke så mye for at det er 5kWh mer som ikke kommer til nytte nå, men når bilen er 10-12 år gammel. :-)
85kWh har ca 75kWh tilgjengelig i range og en 90kWh får da 80kWh

Dette blir ca 7% mer tilgjengelig batteri, så når 90D er nede på 90% rest kapasitet har den bare noen prosent lavere range en en ny 85.
Når den er nede på 80% rest kapasitet har det alikevel mer energi tilgjenglig en en ny 70D har tilgjengelig som ny.
Har og tro på den nye anoden brukt i batteriet og at dette forlenger levetiden ytterliggere, men ennå mindre tap, dette kan jo slå begge veier, nytt betyr ikke alltid at det er bedre. 

Men vil tro at de faser over til silicon i anoden på alle batteripakker slik at de andre bilene blir noe letter.   
(Er vel produksjons takten som bestemmer dette)
Er det utenkelig at 85 og 90 kWt pakkene er fysisk like (forutsatt samme Prod. Dato) og at effekt-begrensningen ligger i software?

...og at 85 kWt da kan oppgraderes til 90kwt?

sigurdi

Er nok lite sannsynlig, overgang til ny type anode gjøres nok også gradvis.
Vil ikke tro at overgangen skjer over natta, i starten før volumet går opp er nok prisen litt høyere, men når volumet går opp går prisen ned.
Tesla trenger alle celler Panasonic klarer å lage til dem, til både bil, PowerWall og PowerPack, så tror ikke de kommer til å levere ut større pakker en kunde betaler for.

Et 85kWh batteri får mindre antall celler med ny type anode og en sparer da litt vekt, med samme pris pr celle blir jo pakke prisen også rimeligere.
Så noen blir kanskje glad for litt mer nyttelast på en 85 med celler med ny anode. ;-)

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Toonster

#9
Rimelig fersk på å snuse seriøst på Tesla, og vet at det er mange her som har peiling.

Garantert ikke jeg som har fulgt med i tiden, men er ikke batteri bytte et alternativ:


Hvis dette er en mulighet, så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skriver så mye om at batteriet taper seg over tid - det burde da bare være å, i henhold til denne Musk , bytte batteri.

EDIT: Sett litt på nett nå at dette var bare en hype - synd

nortrahof

Etter det jeg har forstått, er det mulig å oppgradere fra 85 kW til 90kW for NOK 20k?
Vet ikke om dette gjelder alle batteripakker eller kun de seinest leverte? Det kunne vært nyttig info å få opplyst dette.

For denne prisen er det vel ikke snakk om å bytte batteripakke? Den koster nok mere og hva skal TM med mange brukte 85kW-pakker på lager om dette er en panteordning?
Mener at TM har øket energitettheten i batteripakkene kontinuerlig eller de har vært for konservative mht. ladesykluser for å slippe å bytte batteripakker på garanti? Når de har fått erfaring, ser de kanskje at batteripakkene tåler mer uten at levetiden reduseres.
Batteripakken på TMS har en viss fysisk størrelse for alle modeller. At de kan øke celleantallet, tror jeg ikke er mulig uten å redusere cellestørrelsen.
På 70kW-batteriet har de sikkert færre celler og de er "tomrom" der cellene kunne ha vært.
Jeg synes det er ugreit av TM å kreve penger for noe som sikkert kan fikses via SW da de har sagt at kontinuerlige forbedringer er gratis men de har sikkert juridisk belegg for å øke batterikapasitet da man kun har kjøpt 85kW og ikke 90kW.
Videre lurer jeg på om det kun er mulig å oppgradere batteripakken og ikke akselerasjonen? Jeg hadde sikkert klart meg med halvparten av den effekt som min S85D kan gi.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Dette gjelder vel nybestillinger. Legg på gode 20k til nybilprisen, og få 5kWh ekstra.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nortrahof på fredag 31. juli 2015, klokken 10:43
Etter det jeg har forstått, er det mulig å oppgradere fra 85 kW til 90kW for NOK 20k?
Vet ikke om dette gjelder alle batteripakker eller kun de seinest leverte? Det kunne vært nyttig info å få opplyst dette.
20k gjelder kun for nye bestillinger. (Mer riktig 21.800 kroner.) Det vil nok være mulig for andre å oppgradere, men forvent en mye høyere pris. Kanskje 100-200k. Og det er bekreftet at ikke alle kan oppgradere, men akkurat hvem som kan oppgradere og hvem som ikke kan oppgradere er ikke helt fastslått ennå.

90 kWh batteriet er et batteri med helt nye celler, som bruker en silisium/karbon anode i stedet for kun karbon som er i de standard cellene man finner i 85 kWh batteripakken og 60 kWh batteripakken (trolig også 70 kWh pakken, men dette er ikke helt bekreftet). Det går dermed ikke an på noen som helst måte å enkelt oppgradere sitt eksisterende batteri. Da må man ta ut alle cellene og sette inn nye, men dette vil koste mye, mye mer enn en ny 90 kWh batteripakke.

Om man er en Tesla-eier i dag som vil oppgradere vil man måtte bytte inn sitt nåværende batteri, Tesla vil etter all sannsynlighet gjøre en verdivurdering av batteriet og så vil denne verdien trekkes fra kostnaden av et helt nytt 90 kWh batteri.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nie

Sitat fra: sigurdi på fredag 31. juli 2015, klokken 01:03
Er nok lite sannsynlig, overgang til ny type anode gjøres nok også gradvis.
Vil ikke tro at overgangen skjer over natta, i starten før volumet går opp er nok prisen litt høyere, men når volumet går opp går prisen ned.
Tesla trenger alle celler Panasonic klarer å lage til dem, til både bil, PowerWall og PowerPack, så tror ikke de kommer til å levere ut større pakker en kunde betaler for.

Et 85kWh batteri får mindre antall celler med ny type anode og en sparer da litt vekt, med samme pris pr celle blir jo pakke prisen også rimeligere.
Så noen blir kanskje glad for litt mer nyttelast på en 85 med celler med ny anode. ;-)
Hei igjen og takk for svar
VET du at det er slik som du skriver eller er det antagelse/spekulasjon?
For meg så virker det lite produksjonsvennlig å lage to fysisk ulike batteripakker som er såpass like i kapasitet.

Derav mine tanker om at 85-versjonen vil  være softwarebegrenset inntil kunden eventuelt kjøper oppgradering av batteri?

Teslanewbie

Jeg tror at 85 kWh pakken fases ut når X kommer og at tesla da øker prisen med tilsvarende som 90 pakken koster idag ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA