Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Tesla vervekampanje! 1000$ til kjøper og verver!

Startet av Machrochir, lørdag 29. august 2015, klokken 10:22

« forrige - neste »

Machrochir

Hei, er det andre som har opplevd problemer med parkeringsassistenten?

Den fungerte helt fint de første ukene, men de siste tre gangene har den feilet slik at jeg har måtte stoppe den for å unngå å komme borti nabobilen. Det ser ut til å skje hver gang nå...

Det som skjer er når jeg skal lukeparkere, så legger den om rattet for tidlig ved rygging inn i luka slik at den holder på å treffe bilen som står foran, altså fremre side på min bil mot bakre side på bilen foran.

Alle sensorene fungerer fortsatt utmerkert, og de sier godt ifra om at nå er bilen for nærme, men det virker som om parkeringsassistenen ikke lenger hører på disse sensorene.

Dersom noen har vært borti dette før, har dette løst seg med en firmware-oppdatering e.l. hos Møller, eller måtte den sendes til Tyskland?

gamer73

Gud BEDRE! Akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke valgte dette på bilen min som kommer i neste uke. Jeg ser for meg utroolig vanskelig forsikringssak om den assistenten kjører inn i en bil...hvordan i all verden skal man bevise at det var DEN..og ikke DEG som kjørte inn i den?

Jaja...VELDIG bra du poster om dette...slik at folk kan være YTTERST forsiktig med å bruke denne funksjonen

Machrochir

Jeg er bare glad jeg ikke har stolt på den 100% ennå, ellers kunne en av disse ført til faktisk trefning...

jensjacob

#3
Sitat fra: gamer73 på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:49
Gud BEDRE! Akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke valgte dette på bilen min som kommer i neste uke. Jeg ser for meg utroolig vanskelig forsikringssak om den assistenten kjører inn i en bil...hvordan i all verden skal man bevise at det var DEN..og ikke DEG som kjørte inn i den?

Jaja...VELDIG bra du poster om dette...slik at folk kan være YTTERST forsiktig med å bruke denne funksjonen

Jeg har tænkt nøjagtig det samme mht. forsikringssager. Men jeg er nået til den personlige konklusion at det altid, altid er chaufførens ansvar at køre forsvarligt uanset hvad han har iværksat af hjælpemidler.
Hjælpemidler er netop det... - de har ikke noget ansvar. Hvad med city emergencybremsen ? - eller den adaptive fartpilot ? Hvis de fejler og du kører op bag i nogen tror du så forsikringsselskabet siger 'fint, så sender vi regningen til VW' ? Nix. Man har pligt til som den overodnede ansvarlige fører at føre køretøjet sikkert. Om det så sker ved at køre selv eller holde assistentsystemer i nakken er underordnet.

Præcis derfor har jeg også været tilbageholdende med at tilvælge alt for mange af den slags ting. Jeg vil hellere selv holde øje med ikke at køre op bag i nogen eller parkere ordentligt end at skulle holde øje med at et system der burde klare opgaven ikke fejler. For een af delene skal man som chauffør gøre, det er helt sikkert. Ellers havde Machrochir jo forlængst genereret skader hvis han ikke havde en god portion skepsis overfor parkeringsassistenten.

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Når google bilen engang bliver selvkørende og godkendt til offentlig vej (og ikke relativt lukkede områder som den danske Metro der er chaufførløs), så vil jeg godt se det forsikringsselskab der tilbyder ansvarsforsikringer til disse køretøjer...  ;D ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

#5
ja jeg er enig og jeg tror også at ansvaret ligger hos sjåføren alltid, men jeg tenker at det kan være en slags kinkig garantisak mellom deg og VW om parkeringsassisten sender deg inn i en annen bil...etc. Eller står det er sted at ALL bruk av park ass er på eget ansvar selv om den skulle være defekt uten at fører får beskjed fra bilen at den er det? ...jeg bare lurer jeg..:)

OG det at bilen kjører selv kommer..GARANTERT:) Og jeg tror egentlig at når er slikt system fungerer så skal vi nok se at alvorlige ulykker synker drastisk:) Så jeg har absolutt tro på slike systemer....men dem måå fungere og testes grundig:)

Machrochir

Jeg tipper at VW sin måte å holde deg ansvarlig på er at du selv må bruke pedalene og giret, de tar kun kontroll over rattet og forteller deg om bilen skal være i drive eller reverse.

Så teknisk sett er det du som faktisk kjørte, bilen kontrollerte kun rattet.

gamer73

Sitat fra: Machrochir på torsdag 30. juli 2015, klokken 12:10
Jeg tipper at VW sin måte å holde deg ansvarlig på er at du selv må bruke pedalene og giret, de tar kun kontroll over rattet og forteller deg om bilen skal være i drive eller reverse.

Så teknisk sett er det du som faktisk kjørte, bilen kontrollerte kun rattet.

ahh snedig gjort av dem;) Men snart parkerer nok bilen selv helt alene også;) Som skrevet før...jeg tror at om 10 års tid så vil helt nye biler komem med en opsjon som muliggjør at bilen kjører og parker helt av seg selv....SELV OM jeg ikke nødvendigvis tror at dette er LOVLIG å bruke overalt om 10 år....men jeg tror teknologien er kommet så langt at dette er standard for nye biler om 10 år:)

jensjacob

Og hvis du kører med laneassist og acc så kan bilen gribe ind både med rat og bremse. Måske endda samtidig hvis situationen er til det.

Så er spørgsmålet om den gør det rettidigt. Det må chaufføren være årvågen nok til at afgøre. Med dagens it-niveau vil jeg ikke satse på det og da slet ikke når bilen er 3 år gammel og der er blevet lagt ny software på gammel hardware 11 gange.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

#9
Sitat fra: jensjacob på torsdag 30. juli 2015, klokken 12:26
Og hvis du kører med laneassist og acc så kan bilen gribe ind både med rat og bremse. Måske endda samtidig hvis situationen er til det.

Så er spørgsmålet om den gør det rettidigt. Det må chaufføren være årvågen nok til at afgøre. Med dagens it-niveau vil jeg ikke satse på det og da slet ikke når bilen er 3 år gammel og der er blevet lagt ny software på gammel hardware 11 gange.

nei IDAG ville jeg ikke satset på det..men om 10 år;)

sjekk denne: det er klart allerede teknologisk..men verden er ikek helt klar enda;)

http://www.side3.no/motor/--br-den-selvkjrende-bilen-drepe-et-lite-barn-eller-en-gravid-kvinne/3422784097.html

og denne:)

http://www.digi.no/bedriftsteknologi/2015/01/12/-bilene-kjorer-selv-om-10-ar

jensjacob

Jeg er helt enig. Om 10 år burde det være mere sikkert.

Men jeg tror ikke jeg turde satse 100 % på det alligevel til den tid heller ; Det der vil ske er at jeg kører med systemet - det virker - og det bliver ved med at virke. Det virker faktisk rigtig godt. Så sænker jeg paraderne og det hele bliver rutine. Indtil den dag det ikke virker alligevel og jeg sidder og læser sms. Og kører galt. Morale : man skal alligevel altid være opmærksom og hvad er der så vundet ? Måske en periode med lidt mindre mental belastning under kørsel men så heller ikke meget mere.

Der var en artikel i danske medier lidt a'la den du linker til. Men her går problemstillingen mere på programmørernes ansvar og forpligtelser når de koder software der har direkte indflydelse på menneskeliv :

http://www.version2.dk/artikel/programmoerer-mangler-et-datalogisk-laegeloefte-244938
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Det er også fint nok med selvkørende biler hvis de vitterligt kører ordentligt. Så kan dem der ikke gider eller må eller kan få kørekort eller bare elsker teknologien køre med disse biler.  ::)

Jeg håber bare ikke at selvkørende biler betyder at jeg en dag ikke MÅ køre mere selv. For jeg kan GODT lide at køre. Især elbil ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Dere ser på dette med helt feil vinkel. Det er alltid sjåførens ansvar. Norsk veitrafikklov paragraf 3 gjelder. Assistentene er til hvis sjåføren er uoppmerksom (ACC og Lane), hvor en ulykke kan unngås. Det er ingen tvil om at ACC forhindrer ulykker...

http://tsh.toi.no/doc690.htm

Og parkbremsen? Ja, den fritar deg ikke fra å være våken.
e-Golf | X75D

Machrochir

Jeg føler dette går litt vel offtopic nå. Jeg lurer på om noen har opplevd lignende med sin parkeringsassistent og eventuelle erfaringer angående dette.

Råde

e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA