Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye hadde dere vært villig til å betale for de forskjellige Leaf-modellene?

Startet av Harlex, fredag 28. august 2015, klokken 21:38

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:39
Sitat fra: Leif1 på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:28
Hvis din svigerfar har problemer med å skjønne hvordan strømmen i Norge blir produsert, burde han kanskje heller få en innføring i elementær basiskunnskap.
Google også hvor mye strøm som går med til å produsere en liter bensin og hvor langt du kan kjøre på den.

Det er da rullegardina går ned...

De tallene er alt for vonde til å svelge for en som "nettopp har kjøpt seg ny Avensis"  ;D
Rullgardinen må ha vært nede lenge om man kjøper avensis
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cato76

Har en på jobben som ikke kunne fordra elbiler. Han er stor fan av Jaguar og irriterte seg over alle godene vi elbil eiere fikk. (merk dere at jeg skiver i fortid....)

Denne personen skulle ofte diskutere elbiler ned i lunsjen, helt til jeg en dag sendte han denne linken på mail: http://www.carbuzz.com/news/2015/2/21/Jaguar-EV-Is-Happening-And-Will-Probably-Be-Based-On-This-Model-7725547/

Svaret jeg fikk fra han da var: Den er langt frem denne så da kan jeg kanskje bestille... :-X

Han har roet seg en del etter dette  8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Bjørn Tore Vibeto

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:48
Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:39
Sitat fra: Leif1 på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:28
Hvis din svigerfar har problemer med å skjønne hvordan strømmen i Norge blir produsert, burde han kanskje heller få en innføring i elementær basiskunnskap.
Google også hvor mye strøm som går med til å produsere en liter bensin og hvor langt du kan kjøre på den.

Det er da rullegardina går ned...

De tallene er alt for vonde til å svelge for en som "nettopp har kjøpt seg ny Avensis"  ;D
Rullgardinen må ha vært nede lenge om man kjøper avensis

Da må man nok også ha på skylapper, er ikke nok med kun rulllegardin.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

ihlhaug

Han har nå en MB et eller annet sport og vurderer å skifte den ut, men det virker som om han er for gammeldags til å gå for elbil selv om han har fått testet P85D og har penger til det. Jaja, noen vil bare ikke inn i den moderne verden.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

VL

Hehehe. Enkelte er veldig spesiell ja! Men alt bunner vel i misunnelse. Hvem ville ikke hatt disse godene om dem hadde mulighet til det? Og det er som flere påpeker her, ofte de samme dumme argumentene som går igjen og igjen hos de fleste.

Jeg mast forresten et par bekjente på FB etter jeg la ut bilde fra overtakelsen av min nye S85... Men det sier vel mer om dem enn om meg  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

satheesh.net

Finnes litt fakta og lesestoff her også: www.elbilfakta.no

PS! Er på utkikk etter flere skribenter, gi et vink om nettopp du er interessert!

stefse

Hvis noen er overbevist om at elbiler kjører på kullkraft får du be dem slå av kullkomfyren, det kulldrevne lyset, den forurensende TV'n, slutte å ta den kulldrevne trikken, osv. siden det er samme strømmen.

Det så mye tøvete argumenter omkring dette med kraftforbruket i Norge. Som vi selv kan se ut av vinduet har regnet høljet ned hele sommeren, og vi har faktisk problemer med å bli kvitt overskuddet på vannkraft. Derav har vi fått kraftpriser ned i 1 øre/kWh noe som er en helt utenkelig pris for kullkraft.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Spinner

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:08
Det jeg hele tiden må "sloss" om er hvordan strømmen produseres og hvor bra for miljøet bilen faktisk er. Jeg husker å ha sett en artikkel for en tid tilbake siden som forklarte dette ganske greit med mixEU, mixNorge, kun fornybar kraft i Norge mtp hvordan strømmen blir produsert. Skulle gjerne hatt denne å vist til de gangene folk slenger med leppa, ref. svigerfar, konstant. Noen som har denne?
http://www.hafslund.no/strom/bedrift/produksjon__forbruk__import_og_eksport_av_elektrisk_kraft__gwh_/2064

Norge importerer lite strøm, under 8% av forbruket. Totalt produserer vi mer strøm en vi forbruker.

I 2013 ble det produsert 134,2 TWh i Norge. Fornybar produksjon utgjorde 131,1 TWh, herav vannkraftproduksjon 129 TWh, vindkraftproduksjon 1,9 TWh og varmekraft fra biobrensel rundt 0,2 TWh.

Når du ser statistikk som den under her, er det fordi: "Varedeklarasjonen avviker fra norsk produksjonssammensetning fordi det tas hensyn til bruk av opprinnelsesgarantier for å unngå dobbelttelling av de fornybare egenskapene ved kraften. Når en kraftprodusent har solgt opprinnelsesgarantien separat fra kraftproduksjonen, kan ikke kraften deklareres til kunden som fornybar." kilde



Rent fysisk er altså norsk strøm 98% ren.

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:48
Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:39
Det er da rullegardina går ned...

De tallene er alt for vonde til å svelge for en som "nettopp har kjøpt seg ny Avensis"  ;D
Rullgardinen må ha vært nede lenge om man kjøper avensis

Og slike kommentarer får meg til å lure om Tesla-folket egentlig er stort bedre enn "de misunnelige".

Selv om Avensis er en bil jeg personlig aldri kunne funnet på å kjøpe, forstår jeg likevel meget godt de som går for den. Trygg og god bil, relativt billig, forutsigbar, greit utstyrt. Det er ikke alle som har råd til å punge ut 600 000 kroner på en Model S. Det er ikke alle som kjører 50 000 km i året. Det er ikke alle som bor slik til, og kjører slik, at superladere er tilgjengelig.

Personlig opplevde jeg bare to ganger negative ytringer den tiden jeg hadde Model S. Ene gangen var det en kar som var skeptisk til kvaliteten. Han hadde hørt så og så mye om feil og mangler, så han skulle aldri ha seg Tesla. Dette var rett etter mitt andre verkstedbesøk, så jeg kunne dessverre ikke annet enn bekrefte at min bil var slett ikke feilfri.
Den andre gangen var det en Model S-eier som var negativ. Men det gikk ikke så mye på bilen, men heller at han var sur fordi jeg hadde forstyrret ham på jobb da jeg behøvde en ladeplass og hans Model S opptok denne ladeplassen uten å være tilkoblet/lade.

Ellers var det mye spørsmål og nysgjerrighet, positivitet og skepsis. Men jantelov? Aldri. 

stefse

Sitat fra: Sbr på fredag 31. juli 2015, klokken 02:10

Rent fysisk er altså norsk strøm 98% ren.
Fysisk og virtuell strøm er 2 vidt forskjellige ting. Den virtuelle strømmen kan flyte på tvers av landegrenser og kraftområder, og er tydeligvis helt uavhengig av kraftlinjer og overføringskapasiteter.
Den virtuelle strømmen er til for at fornybarmarkedet skal ha livets rett, at noen skal ta inn penger i miljøets navn, og at elbilmotstandere skal kunne si at Teslaer kjører på skitten kullkraft. (mens de selv forpester med kreftfremkallende dieselrøyk)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

o.b.lix

Sitat fra: sangiovese på fredag 31. juli 2015, klokken 07:17
Selv om Avensis er en bil jeg personlig aldri kunne funnet på å kjøpe, forstår jeg likevel meget godt de som går for den. Trygg og god bil, relativt billig, forutsigbar, greit utstyrt. Det er ikke alle som har råd til å punge ut 600 000 kroner på en Model S.
Det var ikke Avensis eller Tesla den kommentaren gjaldt, men avensis eller en annen bil i den prisklassen.
Og da er jeg enig - om man prøvekjører annet enn avensis, ender man stort sett opp med annen bil.
Så de som kjøper avensis gjør det med skylapper, uten å sjekke alternativ - kun fordi toyota er "trygt kjøp" (=myte)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

snurrehue

Sitat fra: o.b.lix på fredag 31. juli 2015, klokken 12:02
Det var ikke Avensis eller Tesla den kommentaren gjaldt, men avensis eller en annen bil i den prisklassen.
Og da er jeg enig - om man prøvekjører annet enn avensis, ender man stort sett opp med annen bil.
Så de som kjøper avensis gjør det med skylapper, uten å sjekke alternativ - kun fordi toyota er "trygt kjøp" (=myte)

Feil. Alle har sine preferanser når de kjøper ny bil, enten det er Toyota, BMW, Lada eller Tesla. Å si at de som kjøper Avensis gjør det med skylapper, blir for dumt. Greit at det er en gjengs oppfatning på forumet (og mye ellers) at Avensis er dørgende kjedelige biler (noe jeg er helt enig i), men det er oppfatning som varierer fra person til person. For noen er Avensis midt i blinken. Og jeg forstår de godt. For andre er Avensis bilen fra helvete. Men å latterliggjøre folk som kjøper Avensis (og lignende) blir for dumt. På samme måte som det blir for dumt med folk som klager over at folk kjøper seg Model S (som denne tråden dreier seg om).

Øyvind.h

Jeg er ikke enig i at jeg latterliggjør Avensis-kjøpere? Det må jo være lov å ikke bry seg om bil, eller at bilen skal være noe annet enn noe som tar deg fra a til b. En bil trenger ikke bety livsglede eller kos. Avensis-kjøpere har sikkert andre spennende interesser. Bil er ikke en av dem :)

Blir som å snakke med meg om gardiner. Jeg tar meg ikke nær om noen sier jeg har handlet med rullgardinen nede  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tr0047

Det er mange måter å bry seg om bil på, folk har forskjellige preferanser! Toyota Avensis er heller ikke den billligste bilen i klassen, så en evt kjøper må jo ha noen krav som skal oppfylles!   Tipper de kravene går på service, vedlikehold og driftsikkerhet! 
Selv Toyota har hatt sine recalls, men for meg står Toyota som noe av det mest driftssikre og problemfrie en kan kjøpe.
Vi som har kjøpt Tesla har tydligvis andre preferanser, der bla kjøreglede er et stikkord..:)
Mars 2015 P85D

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. august 2015, klokken 10:16
Jeg er ikke enig i at jeg latterliggjør Avensis-kjøpere? Det må jo være lov å ikke bry seg om bil, eller at bilen skal være noe annet enn noe som tar deg fra a til b. En bil trenger ikke bety livsglede eller kos. Avensis-kjøpere har sikkert andre spennende interesser. Bil er ikke en av dem :)

Det finnes klubber for Toyota-entusiaster også, jeg tror ikke du skal være så sikker på at det ikke finnes bil-entusiaster som elsker Avensis høyest.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA