Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Upresis Språkbruk : universell hurtiglader

Startet av bardake, fredag 28. august 2015, klokken 19:42

« forrige - neste »

bardake

Hei
Vi vurderer sterkt å kjøpe en elbil, og etter litt prøvekjøring står valget mellom de overnevnte modellene.
Bilen skal primært brukes av min kone som kjører ca 25 km hver vei til jobb. I tillegg blir det mye småkjøring i nærområdet.

Vi bor på Nøtterøy og jeg er mye rundt i Vestfold og tidvis ned til Porsgrunn i jobbsammenheng. Det er ca 65 km hver vei. Kanskje kunne jeg klart også denne distansen med en el.bil. Får ladet i Porsgrunn, men ikke alltid så lenge av gangen. Blir dette utfordrene f.eks vinterstid benytter jeg bare hovedbilen (dieselbilen) som vi vil bruke ellers til langkjøring.

Har også vurdert Mercedes, men har valgt denne bort pga mangel av hurtiglader....
Hjertet sier BMW (er ellers BMW entusiast), men hjernen sier Golf.

Det er ikke viktig for oss med stor plass, og vi er mer bilentusiaster enn sparefokusert. Så til valget.
Finnes det noen gode grunner til å velge den ene av de overnevnte framfor den andre? eller dekker de vårt behov likt??
2016 BMW I3
2015 BMW X3

jkirkebo

Sitat fra: bardake på onsdag 29. juli 2015, klokken 22:58
Finnes det noen gode grunner til å velge den ene av de overnevnte framfor den andre? eller dekker de vårt behov likt??

Spørs hva du legger mest vekt på. Jeg pleier å beholde bilene mine svært lenge, og ville derfor lagt stor vekt på at i3 har rustfritt karosseri (kompositt) mens VW har vært mye plaget med rust på endel modeller de siste årene (spesielt på baklukene). Men bytter du bil innen garantien har gått ut har jo det null betydning.

i3 har også 32A lader mens eGolf kun fås med 16A lader. Kan være nyttig om man trenger å fylle opp bilen hjemme mens man spiser middag, slik at den er klar til å brukes på kveldstid om man normalt kjører mye på den tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gliderman

Uten å ta stilling til fabrikat, så er 32A lade mulighet en kjempestor fordel. Ikke nødvendigvis hjemme, men på type 2 stolper rundt om kring. Jeg har 32A lademulighet hjemme og det øker bruksverdien betraktelig.


Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

bardake

#3
Takk for fine tilbakemeldinger. Det med 32 amp lademulighet var et godt og for meg viktig poeng.

Har fått en ny bekymring det siste døgnet
Har bedt om finansiering på begge bilene (både privatleie og lån). Møller argumenterer hardt for at el bil ikke lønner seg å privatleie (uten det jeg oppfatter som relevante argumenter) og synes derfor lite villige til å tilby dette. BMW på sin side tilbyr privatleie med ca 50% restverdi.....Mercedes villle bare stille 36%.....Fra kurrante merke på diesel-og bensinbiler gis det normalt 61-62%

Jeg ønsker ikke startet en debatt om leasing eller lån er tingen, og har primært bedt om tilbud på leasing for å få en pekepinn på hva forhandlerne selv er villig til å pådra seg av restverdirisiko......Ut fra dialogene antar jeg at Møller og Berthel O Steen frykter for verdien av El.biler etter 3 år, og ikke er villige til å ta denne risikoen på egen bok. BMW stiller "kurrant" restverdi, men dog lavere enn normalt.

Jeg bytter normalt bil ofte (ca 2-3 år), så dette bekymrer meg!
Til syvende og sist ender jeg med å pådra meg en risikoen på noe de profesjonelle partene er skeptiske til. Er de i nærheten av å ha rett vil ikke dette bytte være særlig lønnsomt, selvom jeg sparer en del i driftskostnader.....(selvfølgelig forutsatt at diesel og bensin holder prisene som tidligere gitt i restverdi) 
2016 BMW I3
2015 BMW X3

Panduck

Sitat fra: bardake på onsdag 29. juli 2015, klokken 22:58
Hjertet sier BMW (er ellers BMW entusiast), men hjernen sier Golf.

Synes du har oppsummert alt helt fint i den linja. Annet enn raskere lading på AC, er det vel få fordeler på BMW.

BMW har et veldig spesielt utseende som ikke alle liker. Innvendig er jo eGolf relativt "gammeldags", mens BMW ser jo kjempeflott! Jeg synes BMW vinner fordi de tør å tenke nytt... Jeg er ingen BMW fan (skulle jeg kjøpt elbil nå, hadde jeg nok havnet på KIA), men ville definitivt foretrukket BMW fremfor eGolf, dersom plass / pris ikke var noe vesentlig.

Softblue

#5
Til pendling og småkjøring som trådstarter nevner så valgte jeg Mercedes B electric fordi den er større enn de andre og bedre bagasjeplass.
Har du egen lader i garasjen, så har du nok begrenset bruk for hurtiglader til daglig.
Selv om Mercedes B Electric ikke har hurtiglader, så lader den hurtigere på 11/22Kw stolpe fordi den lader på alle tre fasene (11Kw), mot de andre som bare lader på en fase (3,6-7,2Kw).
Jeg kan lade 11Kw hjemme, så vurderingen ble hvilken bil med tomt batteri kunne lades raskest opp hjemme komme videre til neste gjøremål med?
Om man kan lade 11Kw, så vil det gå 3 ganger raskere enn ved 3.6Kw.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

jensjacob

Hvis du føler ligeså meget mere for i3 end e-Golf som jeg føler for e-Golf end i3, så vælg endelig i3. Så bliver du nok gladest i længden.  ;)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Ferry

Sitat fra: Softblue på torsdag 30. juli 2015, klokken 14:47
Til pendling og småkjøring som trådstarter nevner så valgte jeg Mercedes B electric fordi den er større enn de andre og bedre bagasjeplass.

TS har jo ikke så stort behov for plass, så det argumentet faller litt ut.

Sitat
Har du egen lader i garasjen, så har du nok begrenset bruk for hurtiglader til daglig.

Til daglig bruk har de fleste lite bruk for hurtiglader. Det er på langtur det er størst behov.

Sitat
Selv om Mercedes B Electric ikke har hurtiglader, så lader den hurtigere på 11/22Kw stolpe fordi den lader på alle tre fasene (11Kw), mot de andre som bare lader på en fase (3,6-7,2Kw).

11 kW på en B Electric gir neppe så mye raskere lading målt i kjørelengde/tid enn i3 på 7,4 kW. i3 bruker betydelig mindre energi enn B Electric.
På langtur er det ikke et tema engang. i3 lader tett på 100 km ekstra kjøring på 15 minutter. Med B Electric er det snakk om kanskje 1,5 time(?)

Det har vært bra kampanjepriser på i3 nylig. Er det noen nå? Det har jo vært reelle 40.000 å spare, så det er verdt å sjekke ut.

PokerFjes

Sitat fra: Panduck på torsdag 30. juli 2015, klokken 11:06
Sitat fra: bardake på onsdag 29. juli 2015, klokken 22:58
Hjertet sier BMW (er ellers BMW entusiast), men hjernen sier Golf.

Synes du har oppsummert alt helt fint i den linja. Annet enn raskere lading på AC, er det vel få fordeler på BMW.

BMW har et veldig spesielt utseende som ikke alle liker. Innvendig er jo eGolf relativt "gammeldags", mens BMW ser jo kjempeflott! Jeg synes BMW vinner fordi de tør å tenke nytt... Jeg er ingen BMW fan (skulle jeg kjøpt elbil nå, hadde jeg nok havnet på KIA), men ville definitivt foretrukket BMW fremfor eGolf, dersom plass / pris ikke var noe vesentlig.
Hehe, morsomt. Bortsett fra at vi er helt enige om at oppsummeringen er bra, og lading, så er vi av totalt forskjellig oppfatning :).
Jeg er en BMW fan, de har i alle år tatt ut det lille ekstra sammenlignet med mange konkurrenter. Jeg har hatt både BMW og Golf (samt flere Audi) - og jeg valgte bort BMW fordi de har massakrert det kjente og gode førermiljøet. Derfor ble det golf :P.

For meg er det viktig å trives i førersetet, og hvis trådstarter har samme forhold til kjøringen - så velg BMW. Det er skikkelig kjedelig å skulle irritere seg over bilvalget sitt de neste 4-5 årene fordi man skulle være fornuftig.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

iGolf

#9
i3 har bakhjulsdrift, 4 seter og fordørene må åpnes først før du får opp bakdørene. Den har også veldig smale hjul som gjør at en ikke sitter så godt plantet på motorveien ved litt høyere fart. Ellers rent teknisk tror jeg du får mye mer innovasjon i i3.

PS: i3 sitt karosseri ruster ikke ;)

Jorgensen

Har du bruk for takstativ på bilen, så er det problemer med i3 da den ikke har rails for å feste dette eller metalltak for magnetstativ.

Jeg synes i3 har en bedre sittestilling for meg, da jeg setter meg inn i en bil og ikke ned i en bil.

Med høy sittestilling og den minste svingradiusen av elbilene, så er også i3 den enkleste bilen å kjøre i P-hus og andre steder der det er dårlig med plass.


-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

bardake

Valget faller nok på i3 for vår del.

Må si begge bilene er veldig gode å kjøre, men vi opplever i3 som veldig innovativ og spennende. Siden vi allerede har en familiebil som fungere godt til andre ting, tror jeg i3én vil dekke vårt behov. At den i tillegg er så kvikk synes jeg er et kjempepluss. Både min kone og jeg synes denne styggkule bilen "vokser på oss" jo mer vi kjører den....

Golfen er mer en vanlig bil med annen motorisering, men fin er den.

Takk for mange gode innspill og kommentarer.

2016 BMW I3
2015 BMW X3

Panduck

Sitat fra: bardake på fredag 31. juli 2015, klokken 21:27
Valget faller nok på i3 for vår del.

Så kan vi spille på hvor lang tid det tar før familiebilen er byttet ut med en Tesla :)

Olemann


Aldri hatt BMW, men hatt over 10 VW, herav 5 kjøpt nye i Norge.   Denne gang var jeg ikke i tvil, det ble ikke eGolf, men BMW i3. 
Mange grunner, en som ikke er nevnt over såvidt jeg ser er at jeg ikke ville drasse rundt på 300 Kg ekstra tyngde bare pga en gammeldags karosseri/konstruksjon.

bardake

Da signerte jeg kjøp av ny i3 idag. Gleder meg :-)

Når det gjelder kommentar om Tesla må jeg bare svare at jeg tror det vil ta litt tid. Vi er fortsatt glad i fosilbil til langkjøring og spesielt til hyttekjøring vinterstid (høy bil og skiboks.....). Vet vi kan få det til med en Tesla også, men...) Er nysjerrig på modell X, men tror ikke jeg kan leve med dørene som den skal leveres med....Blir for upraktisk og vanskelig å kombinere med skiboks...men kjøreegenskapene trigger absolutt lysten i meg.

BMW i3én fikk fram smilet i meg. Får bare håpe at restverdiene etter 3 år ikke dreper hele den økonomiske fordelen ....men den risikoen får jeg bare ta...
2016 BMW I3
2015 BMW X3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA