Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Durelyd / summelyd fra kjølepumpe foran, 85D

Startet av Undertegnede, fredag 28. august 2015, klokken 17:45

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: vnm på onsdag 12. august 2015, klokken 09:59
Det jeg ikke synes er greit er at MRT og muligens andre som har gjort det samme får masse kritikk, mens andre som benytter sin bonus til egne kjøp ikke får kritikk. Når MRT og mange andre (inkludert Bjørn) deler linker og verver folk de ikke kjenner fra før OG dette tydeligvis aksepteres av Tesla (som selvsagt vil selge biler), er det etter min mening likegyldig hva verver velger å gjøre med sin bonus. At MRT har gjort noe galt her men ikke (for eksempel) Bjørn klarer jeg ikke å forstå.

Registrerer at denne vervekampanjen er i ferd med å skape en viss splittelse innad i Teslamiljøet. Husker med gru tilbake på tiden hvor pyramidespillene herjet som verst her i landet. Var ikke måte på hvor mye man skulle prakkes på verving både hit og dit. Denne vervekampanjen har vi sett mye av det samme. Forum spammes ned. Facebook benyttes. Jeg har til og med fått SMS fra en bekjent som jeg ikke har pratet med på flere år, hvor han prøver å verve.

Så ser jeg innom forumet her, og ser at krangelen går for fullt. Og det hakkes løs på de som prøver å verve ved å gi bort sin bonus til den som verves. Hvorfor er dette galt, egentlig? Hva skal den normale Tesla-eier med 70 000 kroner i vervebonus hos Tesla? Kjøpe matter og takstativ for 70 000? Ta bilen på service hos Tesla 15 ganger i løpet av de kommende 16 månedene? Det er ikke alle som er interessert i å kjøpe ny bil heller. Så hva er da galt med å overføre til ververen?

Personlig ser jeg ikke at dette er noe mer galt enn at folk nå har drevet vervekampanje for Bjørn. Hvor mange av de 10 var det Bjørn selv vervet? Jeg forstår meget godt at folk, når Tesla først har en slik kampanje, benytter seg av forskjellige metoder for å verve. Spesielt når denne kampanjen for Europas del har vært rått parti for Bjørn. Har jo lagt i kortene hele veien at han kom til å bli den som stakk av med bilen. Fortjent eller ikke, det er ingen vits i å vurdere.

Beachboy

JEg har en 60 Kwt uten Supercharger. Jeg ønsker å kjøpe dette nå.

Noen som ønsker å selge sitt gavekort fra Tesla på 10 000kr til meg?
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Beachboy

Men kan noen andre liksom, ta med bilen min til Tesla også bestille aktivering av SC også betale?

Selvsagt at jeg betaler mellomlegget.
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Tuxedo

#109
Sitat fra: Beachboy på onsdag 12. august 2015, klokken 14:34
Men kan noen andre liksom, ta med bilen min til Tesla også bestille aktivering av SC også betale?

Selvsagt at jeg betaler mellomlegget.
Det betviler jeg sterkt.  Det beløpet kan nok bare brukes til å kjøpe SC-tilgang for ens egen bil.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tesladigger

Sitat fra: Beachboy på onsdag 12. august 2015, klokken 14:34
Men kan noen andre liksom, ta med bilen min til Tesla også bestille aktivering av SC også betale?

Selvsagt at jeg betaler mellomlegget.
Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg her, men kan ikke du aktivere SC med å betale på vanlig måte?
Hvorfor må du ha et gavekort?
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

lurium

Noen som vet om de 10 tusen man "får" pr ref er noe man  må skatte for?
Fks hvis man gir den til de som har kjøpt bil gjennom sin link så er det jo "litt" kjedelig å sitte igjen med en skattesmell ....

Toonster

Sitat fra: Thomas M på fredag 28. august 2015, klokken 12:36
Noen som vet om de 10 tusen man "får" pr ref er noe man  må skatte for?
Fks hvis man gir den til de som har kjøpt bil gjennom sin link så er det jo "litt" kjedelig å sitte igjen med en skattesmell ....

Det er rabatt, så tvilsomt om du må skatte noe av det.

Man får heller ikke gitt noen 10K, men må kjøpe ut eventuelt utstyr og gi dette bort.

MRT

Hei dere som har brukt min link send meg en PM så vi holder kontakten.
Jeg ble banna fra forumet i 14 dager da jeg tilbød min bonus til kjøper og tidligere meldinger under "mine meldinger" er slettet av moderator. Jeg har nå 10 vervede(alle plasser er brukt opp) hvorav 8 confirmed-så linken kan ikke lenger brukes, alle får det de er lovet! Dere 2 som ikke har confirmed ta også gjerne kontakt ved å sende personlig melding. ;D

Amoss

Sitat fra: Thomas M på fredag 28. august 2015, klokken 12:36
Noen som vet om de 10 tusen man "får" pr ref er noe man  må skatte for?
Fks hvis man gir den til de som har kjøpt bil gjennom sin link så er det jo "litt" kjedelig å sitte igjen med en skattesmell ....

Som Toonster sier så er det jo en rabatt, og derfor ikke noe som kan være skattepliktig. Når det gjelder premien til verver, så er det blitt diskutert før. Ble vist funnet ut at det er spesifisert at typen "verve-premier" ikke er skattepliktig inntekt (dersom du ikke har en jobb som tilsier at dette er "yrkesrelatert" - dvs. i dette tilfellet om du er bilselger evnt. jobber for Tesla? (evnt. profesjonell Tesla-youtubevideo-blogger ;) )).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HåkonE

Finnes det noen oversikt over hvor mange som har benyttet seg av dette tilbudet, sånn totalt?  :)

krl

Sitat fra: Amoss på fredag 28. august 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Thomas M på fredag 28. august 2015, klokken 12:36
Noen som vet om de 10 tusen man "får" pr ref er noe man  må skatte for?
Fks hvis man gir den til de som har kjøpt bil gjennom sin link så er det jo "litt" kjedelig å sitte igjen med en skattesmell ....

Som Toonster sier så er det jo en rabatt, og derfor ikke noe som kan være skattepliktig. Når det gjelder premien til verver, så er det blitt diskutert før. Ble vist funnet ut at det er spesifisert at typen "verve-premier" ikke er skattepliktig inntekt (dersom du ikke har en jobb som tilsier at dette er "yrkesrelatert" - dvs. i dette tilfellet om du er bilselger evnt. jobber for Tesla? (evnt. profesjonell Tesla-youtubevideo-blogger ;) )).
Det blir vel sånn som for bloggere, at det må skattes av hele beløpet hvis det er over 1000 kr. Også hvis det er snakk om varer eller tjenester.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/Blogging-og-skatt/

Det går jo an å be skattekontoret om en bindende uttalelse dersom man har gode grunner for å slippe skatt på en Tesla, men tviler på at det er mulig å få godkjent dette.

For heltidsbloggere eller youtube-folk, så tror jeg imidlertid ikke det er noen vei utenom full beskatning her.

Amoss

Sitat fra: krl på fredag 28. august 2015, klokken 16:45
Sitat fra: Amoss på fredag 28. august 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Thomas M på fredag 28. august 2015, klokken 12:36
Noen som vet om de 10 tusen man "får" pr ref er noe man  må skatte for?
Fks hvis man gir den til de som har kjøpt bil gjennom sin link så er det jo "litt" kjedelig å sitte igjen med en skattesmell ....

Som Toonster sier så er det jo en rabatt, og derfor ikke noe som kan være skattepliktig. Når det gjelder premien til verver, så er det blitt diskutert før. Ble vist funnet ut at det er spesifisert at typen "verve-premier" ikke er skattepliktig inntekt (dersom du ikke har en jobb som tilsier at dette er "yrkesrelatert" - dvs. i dette tilfellet om du er bilselger evnt. jobber for Tesla? (evnt. profesjonell Tesla-youtubevideo-blogger ;) )).
Det blir vel sånn som for bloggere, at det må skattes av hele beløpet hvis det er over 1000 kr. Også hvis det er snakk om varer eller tjenester.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/Blogging-og-skatt/

Det går jo an å be skattekontoret om en bindende uttalelse dersom man har gode grunner for å slippe skatt på en Tesla, men tviler på at det er mulig å få godkjent dette.

For heltidsbloggere eller youtube-folk, så tror jeg imidlertid ikke det er noen vei utenom full beskatning her.

Ikke er jeg noen skattejurist, så skal overhode ikke uttale meg kategorisk her :)  Men i følge
http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/T/?mainchapter=74444
SitatPremier i kunnskapskonkurranser utenfor eget yrkesområde, er skattefrie når de ikke har karakter av å være vederlag for arbeidet med å delta. Se Ot.prp. nr. 76 (1989-90). Dette gjelder f.eks. normalt i slagordkonkurranse.Tilsvarende gjelder vervepremier som oppnås for å verve familie, venner osv. Vervepremier som har karakter av å være vederlag for arbeid er skattepliktig.

Så ikke noe på http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC2/Kapitler/V/?mainchapter=75935&chapter=75935#x75935 som indikerte at det var noen beløpsgrense på vervepremien for at det skulle bli regnet som "inntektsgivende virksomhet". Men kan være jeg ikke søkte godt nok :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MRT

Sitat fra: Epleskreller på fredag 28. august 2015, klokken 16:40
Jeg tilbyr dere samme og mer enn MRT gjorde, send meg en PM før dere bestiller.  Om dere er raske kan jeg kan gi 10.000 cash i tillegg til rabatten på 10.000, dette siden jeg kan bruke min bonus som rabatt på en bil jeg får i oktober. Dvs dere må ikke kjøpe ekstrautstyr dere ikke trenger for min vervebonus. Dette tilbudet gjelder til bekreftede bestillinger før ca. 15. sept.  Send PM for videre avtale.

Smart trekk av deg Epleskreller- du kan faktisk Være den som ender opp med en gratis Model X dersom de 10 du verver mottar og betaler for sine biler. Det er jo et kjempe tilbud du har- men jeg  ser ikke at det er bedre en det tilbudet jeg gav som medførte 10 vervinger. Det er ikke sikkert at heiagjengen til Bjørn gjennomfører kjøpet bestillt på hans link- så dette er helt åpent

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA