Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: type1 til type2 16a "late som 32a"

Startet av skysurfer, fredag 28. august 2015, klokken 16:33

« forrige - neste »

skysurfer

Skriver dette mest for å få ut litt frustrasjon....

Det hele begynte den dagen jeg var hos en forhandler der alle selgerne frarådet meg på det sterkeste å kjøpe 6,6kw lader. De mente dette var bare tull (de ville jo selvfølgelig selge bilene de hadde på lager). Jeg gjorde heldigvis litt research i løpet av helga og fikk lov å ombestemme meg. Det angrer jeg ikke på.
Dager, uker og måneder gikk før jeg fikk beskjed om at bilen var forsinket fra England. Vi avtalte at forhandler skulle ringe meg før de sendte bilen til klargjøring da jeg ville ha lakkonservering på den. Dette skjedde selvfølgelig ikke. Da den omsider ankom forhandler fikk jeg beskjed om at de hadde oppdaget en feil under klargjøringen. Feilen dreide seg om varmeapparatet. Jeg fikk låne en Leaf mens de skulle fikse feilen. Etter et par uker så fikk jeg bekjed om at jeg kunne hente bilen - det var visst ikke noe feil på den likevel. Pga alle forsinkelsene så var vi kommet godt ut på høsten og jeg merket fort at varmeapparatet ikke virket som det skulle. De tok inn bilen og tømte den for gass, for så å fylle på igjen. Dette hadde ingen effekt. På vei hjem på selveste julaften droppet plutslig batteriprosenten noe voldsomt i løpet av et minutt på flatmark, noe som resulterte at jeg måtte ty til lading underveis på en tur jeg skulle klart uten problemer. Tilfeldigvis kikket jeg under "gulvet" i bagasjerommet og oppdaget masse vann der. Dette var regnvann - bilen var lekk. Nytt verkstedsbesøk hvor de fant en karosserifuge som måtte fuges på nytt samtidig som de feilsøkte på varmeapparatet. De gjorde diverse spjeldkalibreringer etc. men det ble ikke noe bedre. De justerte også bakluken da denne var veldig vond og få lukket. Nytt verkstedbesøk, denne gangen byttet de hele varmeapparatbetjeningen. Dette resulterte i at knappen for resirkulering av luft fungerte motsatt av det den indikerte. Jeg koblet til en OBDII dongle og leste ut feilkoden: Det var ingen config på varmpapparatet. I mellomtiden vasket jeg bilen med høytrykkspyler og den blå nissanlogoen i fronten var nå delvis blå og delvis krom. Nytt verkstedbesøk, de ville nå bytte varmeelementet, til tross for at jeg flere ganger påpekte at dette var jo faktisk det eneste som virket som det skulle. (Ved forvarming benyttes kun varmeelementet og det fungerte utmerket). Dette hadde selvfølgelig ingen effekt. Jeg fikk på dette tidspunktet ikke tilbake bilen igjen fordi de måtte få noen eksperter fra Nissan til å komme å kikke på det... Jeg fikk låne en Leaf i mellomtiden. Lånebilen hadde en defekt sensor som gjorde at radiatorviften gikk for fullt hele tiden når jeg kjørte, og når bilen stod å ladet. Tiden gikk og det dukket ikke opp noen eksperter. Da jeg dukket opp hos forhandleren og sa at jeg nå var lei og ville enten heve kjøpet eller ha en omlevering så dukket plutselig ekspertene fra Nissan opp. De feilsøkte og konkluderte med at det var kompressoren som måtte byttes. Det gjorde de på verksted, men det ble ikke bra. For andre gang krevde jeg heving av kjøp eller omlevering, det skal ikke ta 8 måneder og fikse en bil! Det endte med avtale om omlevring. Da fikk jeg bekjed av forhandler at jeg måtte regne med å betale for antall kjørte kilometer til tross for at kjøpsloven sier at omlevering skal skje uten ekstra kostnad for kunden. Jeg fikk etter 9 måneder ny bil. På den nye bilen flyttet de over den gamle støtfangeren fordi det var noen riper i den. Det er helt i orden men i ettertid oppdaget jeg at en av boltene som holder fangeren på plass ikke var skrudd inn. (se bildet) Denne var forsøkt skrudd inn skjevt, noe som medførte at gjengene på bolten ble ødelagt. Dette fikset jeg selv uten og lage noe oppstyr. I tillegg så knirker rattet hver gang jeg vrir på det.
En kamerat av meg bestilte samme bil. Det endte opp med at han ikke fikk den fordi den måtte sendes tilbake til fabrikken pga feil.

Noen andre ting man må leve med som Leaf eier:

Bremsepedalen er uforutsigbar. Man vet aldri hvor hardt den vil bremse. (Les masse innlegg på forumet)

Du vil plutselig gå tom for spylerveske uten forvarsel, selv om du har "toppmodellen". Dette spiller ikke så mye rolle fordi du må ut og vaske frontruten manuelt fordi dysene er så dårlige. Fikk forresten Juke dyser på den nye bilen.

Carwings som skal gjøre livet lettere er egentlig et stort irritasjonsmoment da det virker 40% av gangene.

Til sammenlikning så hentet jeg en ny leasingbil (Honda) samme dagen som jeg fikk Leafen. Den har INGEN problemer. ALDRI mer Nissan!
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Fallskjerm

min Nissan forhandler er ikke veldig gode på kundeservice.

De er veldig raske til å overføre deres egne problemer med Nissan nordic (importør) på meg som slutt kunde.

Jeg har hatt noen små feil med bilen og blir møtt med utsagn som jeg vet ikke hva vi skal gjøre og jeg må gi dem forslag på hva som må gjøres osv.

Synd at Nissan skal ha så dårlig kunde service, når de har et så bra produkt som Nissan leaf.

Før første service sa jeg at jeg var meget fornøyd med leafen, på en skala på 1-10 så var jeg 10.

Etter første service så var jeg vell en svak firer. Dette bare på måten jeg ble møtt av verksted folket. Så jeg sier til andre at leaf er en bra bil, men tenk deg om før du kjøper den pga. Servicen på ettermarkedet.

Heldigvis så har ikke alle kjøpere denne opplevelsen
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

JanØ


Elendig kundeservice!! Meldte inn til kundeservice for 5 uker siden at jeg fikk opp følgende feilmelding når jeg skulle aktivisere Carwings" Kontroller at informasjonen er riktig
- Beklager, vi har noen problemer. Vennligst prøv igjen senere, eller kontakt Nissan elektriske biler kundeservice hvis dette vedvarer.. ".
Fikk først opplyst at dette var en KJENT feil som Nissan slet med, og at de jobbet med saken- teknisk avd. var informert.
Som tidligere erfart med kundeservice fulgte jeg opp ganske tett for å få fortgang på saken, og ringte sikkert par-tre ganger ila en par ukers periode, uten at de hadde noe bedre svar. Forrige torsdag snakket jeg med en NY person på kundeservice som kunne opplyse at de hadde funnet "rester" i systemene fra tidligere bruker av Carwings på bilen jeg kjøpte brukt, og at at de ant. måtte få slettet dette for at jeg skulle få registere meg på nytt. LOGISK tenkte jeg og de lovte meg å ringe tilbake på fredag. Fredag kom og de ringte, men hadde da  ikke fått tilbakemelding fra teknisk avd. vedr. sletting. De sa at jeg kunne prøve å registrere meg i helgen, dette gikk ikke. Så ringte jeg på mandag, fikk da beskjed om at saken var oversendt til teknisk, og at de ikke fikk gjort noe mer...fortsatt IKKE hørt noe som helst..

werner

Var interessert i om jeg kunne montere lovlig hengerfeste for å få brukt sykkelstativ (ikke dra henger).
Det enkle spørsmålet kunne ikke Nissan svare på og ba meg kontakte lokal Nissan forhandler.

Å selge bil hvor det er vanskelig å få med ski og sykler er ikke optimalt i Norge.

Ellers har jeg Autonova (usa) Leaf. Har ikke erfaring med deres verksted ennå.
Under selve salget måtte jeg være våken. Fant bilen billigere på nettsidene deres enn hva jeg betalte. Da jeg konfronterte selger med dette fikk jeg med en ekstra ladekladd. Bestilte piggdekk, fikk piggfrie. Gjorde selger oppmerksom på feilen og riktig dekk ble levert med engang.
Ellers er det morsomt å se hvor mange Leaf Autonova selger. Kjempemasse biler står inne og ute hos de og de har langt flere biler enn hva som er annonsert hos Finn.no.

sølv-pilen

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjenn i det hele tatt her.

Selgeren som solgte meg min leaf virket for meg som en av disse bilselgerene som er typiske bilselgere der kunden er kun ett sjekkhefte og han kan si hva som helst så lenge som du legger igjen sjekken før du går. Dette gjorde meg egentlig ganske urolig men følte meg sikker på produktet han solgte og var happy for å få skrive kontrakt basert på det. Selger frarådet meg heller aldri å kjøpe 6.6 kw lader - til motsetning var han litt fortvilet at jeg ikke ønsket å kjøpe mer dill som han kunne gi meg avslag på.

Det eneste jeg har hatt problem med var en sten eller noe som blokerte for sensor til ABS bremsene. Bilen ble tatt inn med en gang, lånebil, med alle vedhengte utgifter dekket fra selger ble utlevert uten spørmsål om det fra meg i det hele tatt. to dager var bilen friskmeldt og jeg fikk den tilbake god som ny.

Bilen har ikke hatt antydninger til de fleste problemene som fremkommer her på forumet, carwings inkludert.

Så på tross at jeg var fryktelig skeptisk grunnet selgeren, som forøvrig gjorde en god jobb, har jeg gjort ett fantastisk godt kjøp, og har en fantastisk god Nissan forhandler jeg kan forholde meg til der jeg får god service og oppfølging med en gang.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

jsa061

Vil bare stemme i og si at jeg også er godt fornøyd med bil og den servicen jeg har fått av Nissan. Mulig de er hyggeligere her på vestlandet, men Nissan AutoCenteret i Åsane har jeg bare gode ting å se om. Har heller ikke blitt flådd under service slik som enkelte her har - betalte 2816,- som må sies å være helt greit.

Har ikke hatt noen feil med bilen så langt.

Bjølseth1

Har hatt min 1 år nå, har heller ingen problem. Skal inn på service i september, spurte verkstedet om det går buss tilbake til byen!! Ingen problem sa kundebehandler en av våre ansatte kjører å henter deg til jobben...... Noen bedre
Jo hei å det går

acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA