Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk

Startet av Trikkern, fredag 28. august 2015, klokken 13:43

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det er et voldsomt hysteri for tida om at det er farlig å lade med 16A over en vanlig husholdingskontakt av typen Schuko.
Hysteriet tar litt for mye av.
Mange kommer med utsagn om at det er forbudt i visse sammenhenger, uten at noen klarer å komme med noen konkret forklaring om hva forbudet går ut på, og jeg har aldri hørt noen forklare hvilke forskrift hvor forbudet står.
Enkelte aktører foretrekker å bruke industrikonakter på nye installasjoner, og jeg også liker det på mange måter,  men det betyr ikke at gammeldagse schuko er forbudt.
Vi har brukt schuko-kontakter i husholdningene til 16A i mange generasjoner, og kontakte er  godkjennt for belastning for 16A over lengre tid. Da er det underlig at det plutselig kommer elbilhysteri om at det er umoralskt å lade med schukokontakt på 16A, men det er ok med 10A. Rett nok kan kontakte gå varme, og er det feil på en kontakt, så kan den bli overoppheta, så man bør være forsiktig. Men er det feil på ei kontakt, så kan det bli overoppheting med 10A også, så jeg forstår ikke helt logikken.

Skrekkeksempelet som BSD har klart å  vise på bildet i artikkelen, viser ei overoppheta veggboks, til en gammedags ujorda stikkontakt. Ser man nøyere på bildet, så er det ikke sjølve kontaktpunktet som er oppheta: Det ser ut til å ha vært oppheting på undersida av kontakten, som kan tyde på en ledning som ikke er skrudd bra nok fast, eller en annen feil.  Den brune ledningen ser ut til å være svidd, og ytterboksen har merker etter det.
Dette er en feil som ikke har noe med elbiler, eller valg av kontakttyper å gjøre for lading av elbiler. En svidd ledning i en veggboks, er noe helt annet.

I teksten til bildet står det at slike skader kan oppstå når bruker har glemt å henge opp ladeboksen ved lading. Hvis dem ikke larer å illustrere det på noen bedre måte enn å vise en brent ledning i en veggvoks, over ei gulvlist, så har de et forklaringsproblem.

Trekkoppbil

Elbiler kan brukes til å glatte ut belastningen på strømnettet over døgnet.

Jeg har lenge drømt om å få timesavregninger, og jeg trudde at vi vil få det med AMS, men enkelte mener at vi ikke får det. Så da forstår jeg ikke poenget med automatisk måleravlesning.

tomrh

Hvem tjener på et slikt hysteri? (Tenker nå jeg...)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 01. august 2015, klokken 22:02

Jeg har lenge drømt om å få timesavregninger, og jeg trudde at vi vil få det med AMS, men enkelte mener at vi ikke får det. Så da forstår jeg ikke poenget med automatisk måleravlesning.

Jeg har AMS-måler og timesavregning. Dessuten effekttariff som er timesbasert (baseres på de 3 timene i hver måned med høyest forbruk).

Men strømprisen varierer svært lite mellom natt og dag i Norge, typisk ca. 10% forskjell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. august 2015, klokken 23:05

Jeg har AMS-måler og timesavregning. Dessuten effekttariff som er timesbasert (baseres på de 3 timene i hver måned med høyest forbruk).

Men strømprisen varierer svært lite mellom natt og dag i Norge, typisk ca. 10% forskjell.

De tingene henger vel sammen.  Så lenge det er få som har timeavlesning er det lite å hente på å variabel strømpris gjennom døgnet.  Når alle får timeavlesning vil det derimot være mye enklere å sette prisen basert på forbruk,

jkirkebo

Sitat fra: Olatho på søndag 02. august 2015, klokken 09:45
De tingene henger vel sammen.  Så lenge det er få som har timeavlesning er det lite å hente på å variabel strømpris gjennom døgnet.  Når alle får timeavlesning vil det derimot være mye enklere å sette prisen basert på forbruk,

Prisen settes på Nordpool og har ingen ting med hvem som har AMS-måler å gjøre. Strømselskapet betaler uansett forskjellig for strømmen de selger deg på natt og dagtid. Så regner de ut et snitt og det blir strømprisen din. Med AMS-måler får du ikke en strømpris fra et gjennomsnitt basert på en standardprofil, men fra et gjennomsnitt basert på din egen profil. Det er eneste forskjellen. Hvis dette betyr at folk tilpasser forbruket sitt etter strømprisen gjennom døgnet vil faktisk natt- og dagprisen nærme seg hverandre ennå mer, ikke motsatt.

Grunnen til at vi har så lik pris gjennom døgnet er selvsagt at magasinvannkraften er så ekstremt lett å regulere. I områder med mye varmekraftverk er det derimot stort strømoverskudd på natten da disse kraftverkene er så trege å regulere. Import av overskuddskraft nattestid er faktisk den største grunnen til at vi faktisk har litt billigere kraft om natten.

stefse

Positivt feil. Strømprisen varierer mye mer enn det gjennom døgnet. Faktisk langt over 100%, litt avhengig av hvordan man regner. Skremmende at du har timesavregning og ikke er oppdatert på dette.
(Men, med forbehold om at kanskje du har en virtuell , og unnskyld uttrykket, svindeltimespris fastsatt av leverandøren?)
Se utdrag fra morgendagens elpriser på Nordpool. For å gå fra Mega til Kilowatt må prisene deles på 1000, altså en variasjon mellom 4,7 øre og 11,8 øre pr kWh gjennom døgnet.

http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Preliminary prices in blue

NOK/MWh
03-08-2015   SYS
00 - 01   70,43
01 - 02   59,29
02 - 03   50,85
03 - 04   47,43
04 - 05   46,89
05 - 06   58,57
06 - 07   79,59
07 - 08   92,26
08 - 09   106,27
09 - 10   115,44
10 - 11   118,85
11 - 12   116,96
12 - 13   109,06
13 - 14   104,21
14 - 15   96,39
15 - 16   92,62
16 - 17   89,11
17 - 18   88,76
18 - 19   88,04
19 - 20   85,52
20 - 21   76,27
21 - 22   75,01
22 - 23   69,35
23 - 00   58,12

Min   46,89
Max   118,85
Average   83,14
Peak   100,94
Off-peak 1   63,16
Off-peak 2   69,69
03-08-2015   SYS
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på søndag 02. august 2015, klokken 12:57
Positivt feil. Strømprisen varierer mye mer enn det gjennom døgnet. Faktisk langt over 100%, litt avhengig av hvordan man regner. Skremmende at du har timesavregning og ikke er oppdatert på dette.
Se utdrag fra morgendagens elpriser på Nordpool. For å gå fra Mega til Kilowatt må prisene deles på 1000, altså en variasjon mellom 4,7 øre og 11,8 øre pr kWh gjennom døgnet.

Det er tydelig at variasjonene er mye større når strømprisen er svært lav nå på sommeren. Men da spiller det heller ingen rolle, siden prisen varierer fra nesten ingenting (11.5 øre/kWh) til bortimot ingenting (4.5 øre/kWh). Med de prisene er det bortimot null og niks å spare på å flytte forbruk.

Når jeg sjekket i vinter varierte prisene derimot med nesten ingenting. Sjekk f.eks 1.januar i år, min.pris 24 øre/kWh og maks pris 25.5 øre/kWh.

Jeg sjekket 1/1 2013 og 2014 også, der var variasjonene fortsatt innenfor 20% fra min til maks.

stefse

På helligdager er variasjonene mindre, fordi man ikke får forbrukstoppene. Sjekk første virkedag etter nyttår, så får du et annet resultat.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: stefse på søndag 02. august 2015, klokken 13:59
På helligdager er variasjonene mindre, fordi man ikke får forbrukstoppene. Sjekk første virkedag etter nyttår, så får du et annet resultat.

Hmm.
Fredag 2/1-2015: Max 28,73 og min. 24,74. Forskjell 16%
Torsdag 2/1-2014: Max 32,27 og min. 26,37. Forskjell 22%
Onsdag 2/1-2013: Max 40,52 og min. 32,17. Forskjell 26%

Gjennomsnittlig forskjell 21%.
Priser i euro per MWh.

Olee

Enda et eksempel på at AMS kommer alt for seint. Innen 2019 er det vel også blitt en del flere elbiler :)
Jeg kommer nok ikke til å planlegge min lading ut fra "anbefalinger om å lade på natten", uten noen form for kompensasjon, som f.eks lavere timespris eller slik som i California.

BobbyBrown

Ser Det er en stund siden dette ble skrevet, men jeg kom nettopp over noe.
Har du med ams måler og automatisk avlesning opplevd at elbilen stopper å lade når måleren sender avlesningsignal?

Jeg ble nettopp invitert på et seminar nemlig, hvor dette var en post på programmet. Seminaret er ikke flr i mars, og jeg blir neppe å dra dit, men jeg tolker det dithen at dette kan bli et problem når hele norges befolkning har fått ams måler innen utgangen av 2019.
En ams måler sender informasjon om strømforbruket ditt hele døgnet så jeg ser for meg, litt avhengig av målermodell at den sender signaler mange ganger i timen. Om elbilen stopper å lade vil jo dette få store konsekvenser for elbillister flest...

stefse

Energiprisen er nå så lav at hvis det skal være noe å spare må det bli snakk om differensiert nettleie for lading/forbruk på natta. 
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA