Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk

Startet av Trikkern, fredag 28. august 2015, klokken 13:43

« forrige - neste »

Trikkern

2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

jensjacob

Nu har jeg endelig forstået hvad jeres IT net i Norge går ud på :

https://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system

Lidt interessant generel info om typer af strømnet.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

emil

Fint å bruke eksempel med en som ladet bil med skjøteledning fra ujordet kontakt i stua som eksempel på hvorfor man ikke må finne på å lade elbil fra schuko.

Bildet viser derimot en opphengt original ladekladd i p-hus og den formen for lading vil jeg påstå er trygg nok så lenge schuko-kontakten får jevnlig tilsyn.

hsa77

Jeg synes selve artikkelen er informativ og god. Det er mange som har svært lite greie på strøm som nå har fått seg elbil, tror ikke alle bilselgere er like flinke til å informere om farene ved lading fra dårlig vedlikeholdte/gamle schuko. Synes ikke dette er å rakke ned på elbiler.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

krl

Litt sensasjonspreg på overskriften, men innholdet var greit. Uansett; jeg vil tro det brenner flere ganger pr. år pga. varmtvannsberedere og slikt...

Trikkern

Helt enig i at innholdet var fornuftig. Men som krl sier så kunne de godt spart seg for den overskriften. Det er tross alt den 90% av folkene ser på  uten å lese noe videre. personer som i utgangspunktet er skeptiske til elbil blir jo ikke akkurat mer positiv til elbil av en slik overskrift. Hvorfor ikke bare "slik bør du lade elbilen din, ekspertenes anbefaling" som overskrift? Men det skaper vel kanskje ikke nok debatt i kommentarfeltet  ;)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Olatho

Lada over natta på en utendørs schuko på en campingplass i sommer.  Kontakten så grei ut før jeg plugga inn, og jeg var ute og kjente på den et par ganger etter at jeg kobla til, og den kjentes ikke skummelt varm.   Sørga også for at det ikke var noen fysisk belastning på pluggen, ved å feste kabelen med en strikk til en krok like ved.
Satte for sikkerhets skyld ned ladehastigheten til 10A (trengte strømmen, så jeg kunne ikke sette den særlig lavere). 
Da jeg skulle plugge ut kontakten dagen etter var den bokstavlig talt smelta fast. 
Det så IKKE særlig vakkert ut da jeg etter en del maktbruk og røsking til slutt fikk kontakten løs.

Så selv en schuko som tilsynelatende er helt fin, og selv om man tar alle mulige forholdsregeler, er det etter min mening kun i ytterste nødfall man velger å lade fra noe så skjørt.

Mye bedre å oppfrodre folk til å få opp i det minste CEE-kontakter, eller aller helst Type 2-bokser.  Man MÅ jo ikke ha 22 kW tilgjengelig selv om man setter opp en Type 2-boks.  De funker helt fint på 3,7 kW også.

werner

Det skal være et kraftoverskudd i Norden og et av energiselskapene sier at selv med 200000 elbiler brukes det for lite strøm. KILDE:  https://www.ge.no/blogg/elbiler-bruker-knapt-strom/

Hvordan kan man da beskylde elbilene for å overbelaste nettet ?

Olatho

Sitat fra: werner på fredag 31. juli 2015, klokken 19:27
Det skal være et kraftoverskudd i Norden og et av energiselskapene sier at selv med 200000 elbiler brukes det for lite strøm. KILDE:  https://www.ge.no/blogg/elbiler-bruker-knapt-strom/

Hvordan kan man da beskylde elbilene for å overbelaste nettet ?

Det er jo forskjell på hvor mye strøm som produseres (og evt kan sendes over høyspentledningene rundt omkring), og hvor mye som f.eks. kan transporteres til et boligområde, en stor bygård med fellesgarsje eller et annet sted der mange skal lade samtidig.

werner

Når det gjelder borettslag, tenker jeg på Tveita borettslag hvor jeg selv har bodd. Der er det urealistisk med flere hundre ladere, men man kunne ha hatt f.eks 25 ladere med 32 A og et par tre hurtigladere. Bruk av laderne kunne man ha reservert noe liknende det en har på fellesvaskeriet. Reservasjonen utløser betaling til borettslaget slik at strømkostnader og kostnader til drift og vedlikehold dekkes. Hvis strømledningene inn til boligfelt er for dårlig dimensjonerte, da må man få oppgradert de. Med den enorme flyttestrømmen som er forventet til de store byene i årene som kommer vil kreve oppgraderinger mange steder uansett.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: werner på fredag 31. juli 2015, klokken 20:05
Når det gjelder borettslag, tenker jeg på Tveita borettslag hvor jeg selv har bodd. Der er det urealistisk med flere hundre ladere, men man kunne ha hatt f.eks 25 ladere med 32 A og et par tre hurtigladere. Bruk av laderne kunne man ha reservert noe liknende det en har på fellesvaskeriet. Reservasjonen utløser betaling til borettslaget slik at strømkostnader og kostnader til drift og vedlikehold dekkes. Hvis strømledningene inn til boligfelt er for dårlig dimensjonerte, da må man få oppgradert de. Med den enorme flyttestrømmen som er forventet til de store byene i årene som kommer vil kreve oppgraderinger mange steder uansett.
Hvis man har kapasitet til 25 ladere med 32A og tre stk 63A 400V trefase til hurtigladere, så har man nok til 228 stk Type 2 ladere med dynamisk laststyring.

Dette blir i snitt 6A per ladepunkt, men fordi ikke alle lader samtidig vil regelen være at man får betydelig raskere lading. 6A i 16 timer per dag i 365 dager i året er nok til 36k km/år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

#11
Sitat fra: werner på fredag 31. juli 2015, klokken 20:05
Hvis strømledningene inn til boligfelt er for dårlig dimensjonerte, da må man få oppgradert de. Med den enorme flyttestrømmen som er forventet til de store byene i årene som kommer vil kreve oppgraderinger mange steder uansett.
Nå er det jo fler og fler i byen som ikke har bil, så byen er nok ikke det verste. Mangel på garasjeplasser vil nok sørge for det.

Stort sett vil nok boligblokker ha tilstrekklig effektkapasitet til å dekke ladebehov i en felles garasje, dersom en styrer belastningen til ladere. En relativt ny ca 90 m2 leilighet kan vel ha et energiforbruk på 10000kWh/år med en elbil øker forbruket med kanskje 2500kWh.

Med styring av lading i forhold til uregulert last (komfyr, kokeplater, oppvaskmaskin etc.), og lastfordeling når flere lader samtidig vil det være effekt nok over det meste av døgent. Men noen timer rundt middagstid kaldeste dager om vinteren og en liten stund om morgnen får bilene kanskje ikke strøm. Er en tilkoblet de timene en er hjemme vil nok alle elbilene i en blokk garasje være fulladet hver morgen.

Elbillading brukt på denne måten vil jevne ut forbruket og virke positivt på nettleia.

Legges det opp et antall kurser uten lastregulering vil kapasiteten fort bli sprengt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Landet flyter over av billig kraft og peng på bok. Det er bare å få effekten ut til folket. Hva betaler vi nettleie i dyre dommer for? Kraftnett som i Albania?  Hvor mange år til skal vi slite med dieseleksosen?
Det er forresten innført refusjonsordninger hvor man kan søke om å få dekt kostnader ved oppgradering av tilførselen lokalt. Vi både kan og bør ta "krafttaket" og få gjort både bilkjøringen og varetransporten elektrisk i byene.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Olatho

Har nettopp kontaktet Hafslund Nett for å høre hva det vil koste å oppgradere nettet her hos oss, "midt i Oslo sentrum".
Burde ikke kreve mange meter med graving og kabel for å få gjort det, men jeg mistenker at svaret blir enten "det er ikke mulig" eller "det blir fryktelig dyrt"...

ludo

Jeg snakket med en som jobbet i Statnett.
Da klagde jeg over dårlig nett ut til kunden.
Han sa at det ikke stå noe bedre til med statnett sin kapasitet....

Det er veldig mye snakk om her på forum om problemet med strøm ut til kunden, men kanskje det ikke det er det største problemet.

Hjelper det med lastbalansering osv hvis statnett er for dårlig?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA