Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinterbilen PHEV?

Startet av bjaolsen, torsdag 27. august 2015, klokken 19:53

« forrige - neste »

bjaolsen

Hei,

Tanken slo meg her om dagen når jeg bremset hardt på motorveien.

Jeg kommer på min 210 opp i litt over 40kW, er dette også redusert på 240 modellen ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

elektrolux

Interresant spørsmål som jeg selv også lurer på.

R210 har nemlig litt for svak regen i gitte situasjoner der en bruker cruise kontrollen for å holde farten ned bakker. Typisk tuneller med fotobokser. Da er det meget uheldig at R210 rett og slett ikke klarer å holde farten nede i innstillt hastighet og en risikerer uforvarende å passere fotoboksene i litt for høy hastighet.

Ville håpet og trodd dette var ordnet på den nye bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Er man på lavt nok batteri fungerer det bra. Problemet er når batteriet ikke klarer å ta i mot samme ladingen lengre. Da reduseres motorbremseffekten og man må kompensere med å bremse.

Fenomenet blir veldig tydelig når jeg kjører i Rennfast. På tur oppover reduseres regen ganske tidlig i tunellene fordi jeg typisk starter på Sola med ganske fullt batteri. Dermed må jeg bremse nedover i tunellene. Følger man med på regen-visningen starter den ganske høyt, men reduseres etter hvert og øker da heller ikke nevneverdig om man bremser manuelt i tillegg.

På vei hjem er det som regel en hel del lavere ladenivå og bilen holder farten selv på vei nedover.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. juli 2015, klokken 04:14
Interresant spørsmål som jeg selv også lurer på.

R210 har nemlig litt for svak regen i gitte situasjoner der en bruker cruise kontrollen for å holde farten ned bakker. Typisk tuneller med fotobokser. Da er det meget uheldig at R210 rett og slett ikke klarer å holde farten nede i innstillt hastighet og en risikerer uforvarende å passere fotoboksene i litt for høy hastighet.

Ville håpet og trodd dette var ordnet på den nye bilen.

Hvis du bruker regen til å bremse nedover med cruse controllen så er bremseeffekten begrensa til 18 kw. Over det må du trå veldig lett på bremsepedalen for å auke regenereringen. Då kan du få den opp i 43 kw. Trør du for fort eller for hardt slår bremseklossene inn og du risikerer å få stor varmgang i bremsene.

Grensa på regenerering når du brukar automatikk håpar eg Renault kan auke ved å programere om bilen på verksted.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

overter

Sitat fra: zbk på onsdag 29. juli 2015, klokken 07:44
Er man på lavt nok batteri fungerer det bra. Problemet er når batteriet ikke klarer å ta i mot samme ladingen lengre. Da reduseres motorbremseffekten og man må kompensere med å bremse.

Fenomenet blir veldig tydelig når jeg kjører i Rennfast. På tur oppover reduseres regen ganske tidlig i tunellene fordi jeg typisk starter på Sola med ganske fullt batteri. Dermed må jeg bremse nedover i tunellene. Følger man med på regen-visningen starter den ganske høyt, men reduseres etter hvert og øker da heller ikke nevneverdig om man bremser manuelt i tillegg.

På vei hjem er det som regel en hel del lavere ladenivå og bilen holder farten selv på vei nedover.
Når du sier oppover regner jeg med nordover?
Byfjordtunnellen er endel brattere på sørsiden enn på nordsiden, merker det samme med både elbil og fossilbil. Kan det også spille inn?
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

zbk

Sitat fra: overter på onsdag 29. juli 2015, klokken 11:03
Når du sier oppover regner jeg med nordover?
Byfjordtunnellen er endel brattere på sørsiden enn på nordsiden, merker det samme med både elbil og fossilbil. Kan det også spille inn?

Det spiller nok også inn, men jeg ser en tydelig forskjell på måleren hvor mye regen jeg har nedover med nesten fullt batteri, kontra regen på lavere ladenivå. Når man har trillet et stykke nedover stabiliserer det seg på et stabilt nivå og det øker ikke nevneverdig ved lett bremsing heller.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Min R240 regenererer maks 18kw ved "bremsing" med CC, like mye som den regenererer når man slipper gasspedalen uten CC.  For å regenere mer må jeg trykke på bremsepedalen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

MbenzNo

#7
På vår R240 klarer jeg å Regenerere max 43 Kw.

Det fikk meg til å lure på om ikke denne i prinsippet også skulle kunne lade 43 Kw fra AC også?

Strømmen som produseres ved Regen er AC som må konverteres til DC før den kan gå gjennom en lader før det leveres på batteriene. For inverteren/laderen burde det være likegyldig om denne A/C strømmen kommer fra motoren eller via en hurtiglader. Hvorfor kan da en R240 kun lade 22 Kw når den kan regen 43 Kw?


emil

Vil tippe at R240 Zoe da klarer 43kW kun i korte perioder, men ikke over lengre tid som er nødvendig for å kunne lade med den hastigheten.

Zoe's lading fra AC-kontakt er jo litt forenklet det samme som en lang nedoverbakke med regenerering og ikke en separat lader som alle andre biler har.

mwm

Om ikke jeg husker helt feil, er vel grunnen til at R240 er begrenset til 22 kW det at den er luftkjølt (den "gamle" er væskekjølt med noe høyere tap som bieffekt). Luftkjølingen klarer kanskje høyere effekt i høyere hastiget, derav 43 kW ved bremsing, men kun 22 kW ved lading med kabel (typisk stillestående ;-) )?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA