Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

lunitiks

Muligens feil tråd, men fant ingen som passet.

Sammenligner man S med X fremkommer det noen finurlige prisforskjeller:

Met. lakk S: kr 8.300,-
Met. lakk X: kr 8.600,-

Multilakk S: kr 12.400,-
Multilakk X: kr 12.900,-

Tredekor S: kr 6.200,-
Tredekor X: kr 6.400,-

Carbondekor S: kr 8.300,-
Carbondekor X: kr 8.600,-

Autopilot S: kr 24.800,-
Autopilot X: kr 25.700,-

Premiumpakke S: kr 24.800,- / 28.900,-
Premiumpakke X: kr 38.600,-

Vinterpakke S: kr 8.300,-
Vinterpakke X: kr 8.600,-

Ultra Hifi S: kr 20.700,-
Ultra Hifi X: kr 21.400,-

16,5 kW lader S: kr 12.400,-
16,5 kW lader X: kr 12.900,-

Steget fra 75D til 90D er også litt dyrere på X:

S75D > S90D: + kr 84.000,-
X75D > X90D: + kr 85.000,-

Men steget fra 90D til P90D er vesentlig rimeligere på X:

S90D > SP90D: + kr 185.700,- (uten luftfjæring)
X90D > XP90D: + kr 171.300,- (luftfjæring obligatorisk)

Også steget fra P90D til P100DL er rimeligere på X:

SP90D > SP100DL: + kr 186.700,-
XP90D > XP100DL: + kr 172.000,-
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 15:02
Muligens feil tråd, men fant ingen som passet.

Sammenligner man S med X fremkommer det noen finurlige prisforskjeller:

Det er vel liten tvil om at X-prisene er basert på en dollarkurs rundt 30 øre høyere enn for S-prisene, ut fra hele lista.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MeTesla

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:40
Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 15:02
Muligens feil tråd, men fant ingen som passet.

Sammenligner man S med X fremkommer det noen finurlige prisforskjeller:

Det er vel liten tvil om at X-prisene er basert på en dollarkurs rundt 30 øre høyere enn for S-prisene, ut fra hele lista.

Så hvor skal vi?

Ned med prisen for X?
Opp for S?
Ned for begge?
Opp for begge?

Det avgjør hva som er riktig tråd:-)

nie

Sitat fra: MeTesla på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:53
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 16:40
Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 15:02
Muligens feil tråd, men fant ingen som passet.

Sammenligner man S med X fremkommer det noen finurlige prisforskjeller:

Det er vel liten tvil om at X-prisene er basert på en dollarkurs rundt 30 øre høyere enn for S-prisene, ut fra hele lista.

Så hvor skal vi?

Ned med prisen for X?
Opp for S?
Ned for begge?
Opp for begge?

Det avgjør hva som er riktig tråd:-)
Jeg tror nok at prisene på begge bilene skal ned.
$ har hatt en rekyl opp den siste tiden men ikke mer enn at den fallende hovedtrenden i forhold til NOK er intakt.
Nedjustering av Teslas priser vil komme når $ har etablert seg godt under 8 kroner.

OleI

Med bakgrunn i det som skjedde i Canada tror jeg du tar feil.
Der ble det to justeringer på rad. Der var det vel 2 x 2000 CAD.
Fullt mulig at de setter ned litt nå først og evt mer etterhvert.


Bjoris

#651
Egentlig rart de setter opp prisen på S og ikke X. Kanskje det bare er for 60? Tipper få oppgraderer til 75 når de ser hvordan det går med 60...


X framstår som mye dyrere å produsere enn S. Generelt større, mye mer kompliserte dører spes FWD, men også fordørene og bakluka er elektrisk som standard (har S fått det nå kanskje?). Videre er jo std setene Next Gen2, frontruta er mer påkostet, stereoanlegget litt mer omfattende, større standard hjul, etc. Høyere vekt og høyde på bilen gjør at mye må opp en dimensjon og mer aluminium går vel med...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: bjoris på søndag 06. november 2016, klokken 09:16
Kanskje det bare er for 60?

SitatAccording to the report, Tesla is planning to increase the price for the base version of the vehicle with software-locked battery packs. This means that the automaker is shipping 75 kWh battery packs locked at 60 kWh energy capacity.
(min uthevning)

Synes det kommer rimelig klart frem i artikkelen - både denne og den som ble diskutert for noen dager siden, og som denne linker til som kilde. Denne utgaven har de altså droppet for Model X, ellers hadde vi nok sett det samme der.

De må rett og slett ha sett at dette tilbudet var litt for godt, og mange kunder så fordelen med ett større buffer på toppen, og derfor ikke var villig til å spa opp for oppgraderingen som ville ta bort dette ekstra bufferet. Kanskje de også vil redusere prisen for å åpne tilgang til resten av batterikapasiteten for de som betaler mer for bilen i utgangspunktet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

alda

Sitat fra: Amoss på søndag 06. november 2016, klokken 09:45
Sitat fra: bjoris på søndag 06. november 2016, klokken 09:16
Kanskje det bare er for 60?

SitatAccording to the report, Tesla is planning to increase the price for the base version of the vehicle with software-locked battery packs. This means that the automaker is shipping 75 kWh battery packs locked at 60 kWh energy capacity.
(min uthevning)

Synes det kommer rimelig klart frem i artikkelen - både denne og den som ble diskutert for noen dager siden, og som denne linker til som kilde. Denne utgaven har de altså droppet for Model X, ellers hadde vi nok sett det samme der.

De må rett og slett ha sett at dette tilbudet var litt for godt, og mange kunder så fordelen med ett større buffer på toppen, og derfor ikke var villig til å spa opp for oppgraderingen som ville ta bort dette ekstra bufferet. Kanskje de også vil redusere prisen for å åpne tilgang til resten av batterikapasiteten for de som betaler mer for bilen i utgangspunktet?
Kostar 93000 att uppgradera från 60 till 75, oaktuellt før min del, i alla fall innan min första vinter med bilen...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Bjoris

Sitat fra: Amoss på søndag 06. november 2016, klokken 09:45
Sitat fra: bjoris på søndag 06. november 2016, klokken 09:16
Kanskje det bare er for 60?

SitatAccording to the report, Tesla is planning to increase the price for the base version of the vehicle with software-locked battery packs. This means that the automaker is shipping 75 kWh battery packs locked at 60 kWh energy capacity.
(min uthevning)

Synes det kommer rimelig klart frem i artikkelen - både denne og den som ble diskutert for noen dager siden, og som denne linker til som kilde. Denne utgaven har de altså droppet for Model X, ellers hadde vi nok sett det samme der.

De må rett og slett ha sett at dette tilbudet var litt for godt, og mange kunder så fordelen med ett større buffer på toppen, og derfor ikke var villig til å spa opp for oppgraderingen som ville ta bort dette ekstra bufferet. Kanskje de også vil redusere prisen for å åpne tilgang til resten av batterikapasiteten for de som betaler mer for bilen i utgangspunktet?

Nettopp, skulle lest hele artikkelen;) Makes sense dette, bør jo redusere mellomlegget til 75 tilsvarende da:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

Begynner å se penere og penere ut den beslutningen du tok @bjoris om å skrote s70d'en og gå for x  ;)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

fonberg

Sitat fra: lunitiks på søndag 06. november 2016, klokken 14:13
Begynner å se penere og penere ut den beslutningen du tok @bjoris om å skrote s70d'en og gå for x  ;)

Enig, femseter X60 er et godt kjøp! Bare FWD som gjenstår nå av features på X som forhindrer den fra å være en SUV-vinner i mine øyne.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA