Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Bjoris

Det snakkes om samme som sist, tviler på de tar hele forskjellen, da blir det ikke lett å selge nye biler så de tar nok ikke sjansen på det... i en omgang iallefall, men om det vedvarer så må de kanskje ta en til...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

elektro

Jeg fikk høre 5-6% hos forhandler i går..

Skjønner dem godt! Men spørsmålet er om de setter prisene ned igjen når kronen styrker seg. Tviler på det.. :-\ Snart har de jo Model 3 som tar hånd om det lavere prissjiktet. I tillegg kommer det sikkert en facelift parallelt med, eller ikke lenge etter, at Model-X kommer, samt stadig nye forbedringer som folk vil være villige til å betale for i det øvre sjiktet.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Epleskreller

#212
5-6% er relativt lite nå som prisforkjellen krever en nesten 13% økning for å få jevne priser med USD (kurs 7,7-> 8,7). Om de i tillegg øker prisene i USA vil bilene våre fremdeles være relativt(!) billige..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Knnot

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 12. november 2015, klokken 10:07
5-6% er relativt lite nå som prisforkjellen krever en nesten 13% økning for å få jevne priser med USD (kurs 7,7-> 8,7). Om de i tillegg øker prisene i USA vil bilene våre fremdeles være relativt(!) billige..

Igjen, hvorfor i all verden skal man kjøpe når dollaren er så dyr og som igjen gjør bilen dyr? :o

Frykten må vel være at Tesla ikke senker prisen igjen når kronen styrker seg og at kronen ikke styrker seg før avgifter er innført og incentiver er borte. Dersom de klarer å opprettholde et visst volum i salget vil nok ikke prisjustering nedover være det første de tenker på. Uansett har de vel også lovet rimeligere biler når superfabrikken deres åpner og er i produksjon (?). Dersom Tesla nå øker prisene i hjemmemarkedet sitt og ellers i verden går de i mot seg selv.

Kronen kommer til å styrke seg igjen, gjerne ikke at vi får dollar til 5 kroner med det første, men når det skjer vet ingen for sikkert.

Bjoris

#214
Sitat fra: Knnot på torsdag 12. november 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 12. november 2015, klokken 10:07
5-6% er relativt lite nå som prisforkjellen krever en nesten 13% økning for å få jevne priser med USD (kurs 7,7-> 8,7). Om de i tillegg øker prisene i USA vil bilene våre fremdeles være relativt(!) billige..

Igjen, hvorfor i all verden skal man kjøpe når dollaren er så dyr og som igjen gjør bilen dyr? :o

Frykten må vel være at Tesla ikke senker prisen igjen når kronen styrker seg og at kronen ikke styrker seg før avgifter er innført og incentiver er borte. Dersom de klarer å opprettholde et visst volum i salget vil nok ikke prisjustering nedover være det første de tenker på. Uansett har de vel også lovet rimeligere biler når superfabrikken deres åpner og er i produksjon (?). Dersom Tesla nå øker prisene i hjemmemarkedet sitt og ellers i verden går de i mot seg selv.

Kronen kommer til å styrke seg igjen, gjerne ikke at vi får dollar til 5 kroner med det første, men når det skjer vet ingen for sikkert.

Folk kjøper vel fordi de skal ha ny bil? Det er jo ikke så lett å bare vente til kursen går ned, kan gå årevis til vi ser god gml kurs, eller kun kort tid, hvem vet? Jeg tenker som så at jeg kom inn på gunstig tidspunkt og derfor får jeg nærmest tilbake pengene for min bil og kan derfor forsvare å kjøpe ny som da er mye dyrere pga kursen. Den nye er ett bedre kjøp for oss enn den gml, da vi sa når vi kjøpt A6en at det ble siste bil uten AWD, men så kom Tesla og jeg slo til, men fruen er ikke happy med bakhjulsdrift og vi er på fjellet hver helg om vinteren. Så syns jeg også at gml Tesla mangler mye som bør være standard på en så dyr bil, først og fremst radar cruiscontroll, skiltigjenkjenning, autopark, bedre seter etc... denne autopiloten er ikke noe jeg forventer, men etter å ha prøvd det så er det jo moro, men ser vel ikke at det er ekstremt nyttig enda, men vi får se. Ganske rått at den stopper om du ikke holder i rattet om du nå skulle sovne f.eks så teknisk er det jo et bra sprang uten at prisen har gått opp
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: Knnot på torsdag 12. november 2015, klokken 10:47
Uansett har de vel også lovet rimeligere biler når superfabrikken deres åpner og er i produksjon (?).

Korrekt nok, men de har ikke lovet oss billigere Model S/X. Det er Model 3/Y som skal være de billigere bilene. ... og de har ikke lovet oss at de skal bli billigere i NOK eller EUR, men i USD. Vekslingskursene eller lokale avgifter kan nok ikke Tesla styre :p

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

KrW

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 12. november 2015, klokken 08:38
Sitat fra: TeslaK på tirsdag 10. november 2015, klokken 21:18
Går visst rykter om prisøkning i USA også. En generell årlig økning altså.

Har lett etter disse ryktene, hvor fant du dem?

Redd de kan ta i et skikkelig jafs denne gangen..

Jeg tok denne screenshoten 23.10.15. fra Facebook.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

flux

Sitat fra: Knnot på torsdag 12. november 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 12. november 2015, klokken 10:07
5-6% er relativt lite nå som prisforkjellen krever en nesten 13% økning for å få jevne priser med USD (kurs 7,7-> 8,7). Om de i tillegg øker prisene i USA vil bilene våre fremdeles være relativt(!) billige..

Igjen, hvorfor i all verden skal man kjøpe når dollaren er så dyr og som igjen gjør bilen dyr? :o

Frykten må vel være at Tesla ikke senker prisen igjen når kronen styrker seg og at kronen ikke styrker seg før avgifter er innført og incentiver er borte. Dersom de klarer å opprettholde et visst volum i salget vil nok ikke prisjustering nedover være det første de tenker på. Uansett har de vel også lovet rimeligere biler når superfabrikken deres åpner og er i produksjon (?). Dersom Tesla nå øker prisene i hjemmemarkedet sitt og ellers i verden går de i mot seg selv.

Kronen kommer til å styrke seg igjen, gjerne ikke at vi får dollar til 5 kroner med det første, men når det skjer vet ingen for sikkert.
Tja, jeg tviler på det med det første, jeg tror det er større sannsynlighet for mer nedgang for kronen i forhold til usd.

Usa er på vei opp, Norge er på vei ned.

Knnot

Folk handler bolig når markedet er på topp og selv om sjefsøkonom på sjefsøkonom ofres spalteplass i avisene med varselrop om boligkrakk og verre. Ja, folk trenger bolig og folk trenger (i stor grad) bil.

Bjoris, du har hatt en gullfin ting med din bil, hvorav du har vært i den lukrative boblen med så og si null verditap på bilen ettersom den ble kjøpt under gunstige forhold med sterk krone og nærmest ustoppelig etterspørsel etter Modell S på markedet samt flere kraftige prisstigninger siden innkjøp.

Konjunkturer går opp og ned, ingen vet for sikkert om kronen styrker seg eller svekker seg. Folk får bestemme selv om det er innenfor å kjøpe eller ikke.

Statistisk sett har dollaren kun lagt over 8 kroner i snitt gjennom ett år i 4 av årene siden 1960. Sist gang snittet for dollaren var over 8 kroner er tilbake i 2000 og 2001.
http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/USD/

Amoss, dersom bilene blir rimeligere i USA er det dermed også nærliggende å anta at bilene blir rimeligere i Norge, nettopp pga vekslingskursen. MEN blir kronen ytterligere svekket kan prisnedgangen i USA bli spist opp av vekslingskursen til NOK.

Amoss

Sitat fra: Knnot på torsdag 12. november 2015, klokken 14:29
MEN blir kronen ytterligere svekket kan prisnedgangen i USA bli spist opp av vekslingskursen til NOK.

Det var nettopp det jeg hadde i tankene ja. Skulle kursen være stabil så er det ingen grunn til å tro annet enn at en prisreduksjon - eller for den sak skyld prisøkning - i USA også ville forplante seg hit. Men som jeg også sa - det har så vidt jeg vet aldri blitt lovet at prisene på eksisterende modeller skal reduseres (i USA).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cirys1

USA har hatt nesten nullrente siden 2009, det er absurd at dollaren har steget så mye, på et eller annet tidspunkt så må de sette opp renten igjen.

d386yv

Sitat fra: cirys1 på torsdag 12. november 2015, klokken 15:11
USA har hatt nesten nullrente siden 2009, det er absurd at dollaren har steget så mye, på et eller annet tidspunkt så må de sette opp renten igjen.

dollaren skal isolert sett videre opp når renten går opp.

cirys1

Sitat fra: d386yv på torsdag 12. november 2015, klokken 15:47
Sitat fra: cirys1 på torsdag 12. november 2015, klokken 15:11
USA har hatt nesten nullrente siden 2009, det er absurd at dollaren har steget så mye, på et eller annet tidspunkt så må de sette opp renten igjen.

dollaren skal isolert sett videre opp når renten går opp.

Oja det var nytt for meg, trodde det var en av virkemidlene for og presse sin egen valuta ned var og sette opp renten..?

Øyvind.h

Kommer an på årsaken til renteheving, men isolert sett blir valutaen mer interessant å kjøpe om renten går opp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nie

Sitat fra: cirys1 på torsdag 12. november 2015, klokken 15:51
Sitat fra: d386yv på torsdag 12. november 2015, klokken 15:47
Sitat fra: cirys1 på torsdag 12. november 2015, klokken 15:11
USA har hatt nesten nullrente siden 2009, det er absurd at dollaren har steget så mye, på et eller annet tidspunkt så må de sette opp renten igjen.

dollaren skal isolert sett videre opp når renten går opp.

Oja det var nytt for meg, trodde det var en av virkemidlene for og presse sin egen valuta ned var og sette opp renten..?
Nei, det er motsatt.
Økt rente gjør valutaen mer attraktiv og  prisen på valutaen stiger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA