Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

nie

Dollar i 8,58.
Tesla priser i Norge nøytral mot Tesla priser i US ved dollarkurs 7,70.

To muligheter; enten må dollarkursen ned eller pris på Tesla i NOK går opp.



mr_Utopia

Bilprisen. Situasjonen har vedvart lenge. Tror det sitter langt inne å øke nå. Tror heller de vil prøve å rinav stormen en stund til.

Tror ikke Tesla vil like å se et av sine største markeder synke nå i en kritisk tid der de venter på en forsinket TMX og har muligens noe sviktende ordre inngang på TMS. Q3=Q2 ca.
Mulig vi vil se noe på nyåret? Da blir det ikke negativt bidrag i nyhetsbildet  før TMX er godt i gang.

Tror det er ekstremt viktig for Tesla å ikke bilke under 50k biler i 2015. 5055 er vel guidingen deres og de 5k siste er vel Model X?

Men bare spekulasjoner altså

nie

Feil, situasjonen har ikke vedvart lenge. Det er kun noen få dager siden kursen var 8,10. Hvis dette vedvarer så er det enkel matematikk at Tesla MÅ justere prisen.
Mest sannsynlig skjer dette når de setter norsk pris på Model X, om ikke før.

Epleskreller

Sitat fra: nie på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:46
Feil, situasjonen har ikke vedvart lenge. Det er kun noen få dager siden kursen var 8,10. Hvis dette vedvarer så er det enkel matematikk at Tesla MÅ justere prisen.
Mest sannsynlig skjer dette når de setter norsk pris på Model X, om ikke før.

Tror det skjer ila. november.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

mr_Utopia

Sitat fra: nie på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:46
Feil, situasjonen har ikke vedvart lenge. Det er kun noen få dager siden kursen var 8,10. Hvis dette vedvarer så er det enkel matematikk at Tesla MÅ justere prisen.
Mest sannsynlig skjer dette når de setter norsk pris på Model X, om ikke før.

Tja har ikke vært 8.5 særlig lenge, medgir det. Men ganske lenge 8.25. 8.25 til 8.5 er .25/8.25= lite.

Det har vel vært hevdet at Tesla tjener gode marginer på en TMS. Så må vi huske at mye av kostnaden til Tesla Norge er i NOK. Superlading, salg, service, arbeidstimer etc. 1000 biler x 50 k er 50mill. Mindre det enn en dipp på børsen pga kun 48500 solgte biler. Så kan man heller ta litt valuta tap. Pytt sann.
,

nie

Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:56
Sitat fra: nie på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:46
Feil, situasjonen har ikke vedvart lenge. Det er kun noen få dager siden kursen var 8,10. Hvis dette vedvarer så er det enkel matematikk at Tesla MÅ justere prisen.
Mest sannsynlig skjer dette når de setter norsk pris på Model X, om ikke før.

Tja har ikke vært 8.5 særlig lenge, medgir det. Men ganske lenge 8.25. 8.25 til 8.5 er .25/8.25= lite.

Det har vel vært hevdet at Tesla tjener gode marginer på en TMS. Så må vi huske at mye av kostnaden til Tesla Norge er i NOK. Superlading, salg, service, arbeidstimer etc. 1000 biler x 50 k er 50mill. Mindre det enn en dipp på børsen pga kun 48500 solgte biler. Så kan man heller ta litt valuta tap. Pytt sann.
,
Jeg håper du har rett....
....men jeg tror dessverre at jeg har rett ☺

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

DulciusExAsperis

#189
Var vel for to uker siden.

Startpris lå 581' da jeg sjekket for to uker siden. Noen dager senere, da jeg skulle bestille, så var startprisen økt til 591' (som den nå ligger på). Vel å merke inkludert dokumentavgift og vrakpant. Så ca 5000 i prisøkning ble jeg rammet av. Har ikke sjekket om prisøkningen rammet tilleggsutstyr også, så godt mulig økningen ble større.

Toonster

Sitat fra: DulciusExAsperis på tirsdag 03. november 2015, klokken 12:38
Var vel for to uker siden.

Startpris lå 581' da jeg sjekket for to uker siden. Noen dager senere, da jeg skulle bestille, så var startprisen økt til 591' (som den nå ligger på). Vel å merke inkludert dokumentavgift og vrakpant. Så ca 5000 i prisøkning ble jeg rammet av. Har ikke sjekket om prisøkningen rammet tilleggsutstyr også, så godt mulig økningen ble større.

Var vel egentlig ingen prisøkning der? Bare at de måtte prise bilen inkludert doku avgift og vrakpant som du sier?

Sist økning var vel rundt midten av august (ca 5% om jeg ikke tar feil)

DulciusExAsperis

Sitat fra: Toonster på tirsdag 03. november 2015, klokken 12:46


Var vel egentlig ingen prisøkning der? Bare at de måtte prise bilen inkludert doku avgift og vrakpant som du sier?

Sist økning var vel rundt midten av august (ca 5% om jeg ikke tar feil)


Er ikke 100 % (mer 99) sikker, men mener at endringen i pris var på ca 10 000, men altså inkluderte nevnte avgifter. Ettersom disse avgiftene skal utgjøre 5 200, så ble vel den reelle prisøkningen ca 5 000?

Epleskreller

Sitat fra: DulciusExAsperis på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:22
Sitat fra: Toonster på tirsdag 03. november 2015, klokken 12:46


Var vel egentlig ingen prisøkning der? Bare at de måtte prise bilen inkludert doku avgift og vrakpant som du sier?

Sist økning var vel rundt midten av august (ca 5% om jeg ikke tar feil)


Er ikke 100 % (mer 99) sikker, men mener at endringen i pris var på ca 10 000, men altså inkluderte nevnte avgifter. Ettersom disse avgiftene skal utgjøre 5 200, så ble vel den reelle prisøkningen ca 5 000?

Neida. Det var kun endring i visning av pris ved at de inkluderte 5200,-

Er 86% sikker på det ;-)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

DulciusExAsperis

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:43

Neida. Det var kun endring i visning av pris ved at de inkluderte 5200,-

Er 86% sikker på det ;-)



Ble brått kun 50 % sikker :)

Toonster

#194
Sitat fra: DulciusExAsperis på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:24
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 03. november 2015, klokken 13:43

Neida. Det var kun endring i visning av pris ved at de inkluderte 5200,-

Er 86% sikker på det ;-)


Ble brått kun 50 % sikker :)

Jeg er 100% sikker på at det ikke var en økning på 10 000 hvert fall :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA